Gjest #Spidergirl# Skrevet 5. desember 2005 #1 Skrevet 5. desember 2005 Hunden min laika som er ein god og snill blandingshund har fått valper den er heime hos mamma og pappa. No vil pappa drepe dei Finest det ein utvei?
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2005 #2 Skrevet 5. desember 2005 Hvorfor i alle verden vil han det? Kan de ikke få vokse opp og så bli solgt da? Makan til ufølsom fyr...
Gjest #Spidergirl# Skrevet 5. desember 2005 #3 Skrevet 5. desember 2005 Hvorfor i alle verden vil han det? Kan de ikke få vokse opp og så bli solgt da? Makan til ufølsom fyr... ← Han tror d blir vanskelig er det ein plass man kan henvende seg???
Gjest Piper Skrevet 5. desember 2005 #4 Skrevet 5. desember 2005 Du kan legge inn annonse her http://www.finn.no/finn/bap/all/result?TYP...MAINCATEGORY=77
Gjest Blandingshund eier selv. Skrevet 6. desember 2005 #5 Skrevet 6. desember 2005 Hvorfor skal alle hunder absolutt leve opp? Holder med faren din, jeg. Best å avlive dem. Og dette kommer fra en som selv er blandingshundeier.
Gjest FOD Skrevet 6. desember 2005 #6 Skrevet 6. desember 2005 Kontakt Foreningen for omplassering av dyr (FOD) http://www.fod.no/viewPage.php?page=forside.htm
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2005 #7 Skrevet 6. desember 2005 Hvorfor skal alle hunder absolutt leve opp? Holder med faren din, jeg. Best å avlive dem. Og dette kommer fra en som selv er blandingshundeier. ← Unnskyld meg??? Er du seriøs med dette? Avliving må alltid være siste, absolutt siste utvei!!! Det er levende vesener vi snakker om her!!! Til trådstarter - jeg synes at dine foreldre skal gjøre en innsats for å forsøke å få gitt bort valpene, slik at de ihvertfall har en mulighet til å få leve opp og få et godt liv. Dere bør forsøke annonser i lokalaavisen, hva med å legge ut en annonse på Finn.no eller lignende? Fører ikke dette frem, kontakt det aktuelle fylkets avdeling av dyrebeskyttelsen eller FOD (foreningen for omplassering av dyr). Uff, mitt hjerte blør for disse små som kanskje går en svært stygg skjebne i møte.. (og hvorfor i all verden skulle det være greiere å slå ihjel blandingsvalper enn renrasede??? De har da like mye rett til et liv som alle andre!
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2005 #9 Skrevet 6. desember 2005 (og hvorfor i all verden skulle det være greiere å slå ihjel blandingsvalper enn renrasede??? De har da like mye rett til et liv som alle andre! ← Fordi det er mer sannsynlig at man får solgt/gitt bort renrasede valper enn blandingsvalper? Synes ikke det er så ulogisk. Jeg synes heller ikke det er verre å avlive valper enn å ikke klare å skaffe dem gode hjem. Jeg ville likevel anstrengt meg for å undersøke omplasseringsmuligheter og "marked" for blandingshundvalper før jeg hadde avlivet valpene, helt klart. Hør med FOD, Dyrebeskyttelsen, folk som driver med omplassering ellers i fylket osv. (og til slutt vil jeg anbefgale dere å holde tispa under kontroll når hun har løpetid. Det går også an å gi angrepille/få abort hos dyrlegen hvis uhellet først er ute. Min mening er at dette hører med til et ansvarlig hundehold, framfor å la uønskede valper bli født)
Gjest Dalwhinnie Skrevet 6. desember 2005 #10 Skrevet 6. desember 2005 Hvorfor skal alle hunder absolutt leve opp? Holder med faren din, jeg. Best å avlive dem. Og dette kommer fra en som selv er blandingshundeier. ← For en holdning! Jeg er enig i at en ikke skal produsere flere dyr enn det er plass til/behov for, men da må da for pokkern ta ansvar slik at hunden ikke blir med valper, ikke bare avlive dem etter hvert som de popper ut.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2005 #11 Skrevet 6. desember 2005 Skjønner ikke problemet med at man ikke kan sterilisere tispa si dersom man ikke skal bruke den i avl...
Gjest Vindelspev Skrevet 6. desember 2005 #12 Skrevet 6. desember 2005 Faktum er at det er vanskelig nok som det er å finne gode, VARIGE hjem til renrasede valper, for ikke å snakke om blandinger. Om han ser det som problematisk å finne hjem til dem, ser jeg det som mest humant å avlive dem nå som de er så små. Bedre det enn enda en halvvill BC-miks/Jaktmiks som blir omplassert x antall ganger da folk simpelthen ikke legger nok innsatsvilje i det å være hundeeier. Tro det eller ei, vi store stygge som ser abort av blandingskull/avlivning av nyfødte som legitimt, vi tenker vel så mye på dyrevelferd som dere som i god tro håper på å finne hjem til hver en hund i verden.
Gjest Vindelspev Skrevet 6. desember 2005 #13 Skrevet 6. desember 2005 For en holdning! Jeg er enig i at en ikke skal produsere flere dyr enn det er plass til/behov for, men da må da for pokkern ta ansvar slik at hunden ikke blir med valper, ikke bare avlive dem etter hvert som de popper ut. ← Når det en gang har skjedd, og man sitter der f.eks med et Schæferblandingskull som det går tretten på dusinet av, hva da? Klart skal man ta ansvar, klart skal avl være en planlagt og målrettet greie, men hva når uhellet først er ute? Skal man plassere valpene i halvgode hjem fordi man ikke har samvittighet til å avlive? Hva tror du er best i det lange løp?
Gjest Omplasser Skrevet 6. desember 2005 #14 Skrevet 6. desember 2005 I Sverige har så og si annenhver husstand en eller flere hunder. De er villige til å betale 4-5000 kroner for blandingsraser, også for voksne hunder... Se på svensk text-tv og sett inn en annonse. Eller søk på svenske nettsider. De driver med omplassering i Sverige også. Blandingsraser er som regel mye sunnere enn rene raser, og flere er blitt klar over dette i de senere år.
Gjest Vindelspev Skrevet 6. desember 2005 #15 Skrevet 6. desember 2005 Det stemmer at mange er villige til å betale mye, likefullt omplasseres de etter en tid. Folk har mye penger vet du. At blandinger er friskere enn renrasede er en eldgammel myte på lik linje med "alle tisper bør ha et kull, det blir de så snille av". Det finnes ikke god dokumentasjon på dette. Det er en kjennsgjerning at dagens blandingskull svært sjelden er resultat av nøye planlagt avl for å forbedre/ videreutvikle raser. Som regel er det bakgårdsuhell. Mens raseoppdrettere med en seriøs profil bl.a. øyelyser og røntger hundene sine. Allerede her blir mange avlsdyr stoppet da helsen ikke strekker til. Iom at slike undersøkelser gjøres oftest på renrasede, sier det seg selv at statistikken vil vise en del dårlige individer. Det samme med funksjonsanalyser som er påbudt av enkelte raseklubber før avl. Kun spesielt interesserte hundeeiere gjennomfører noe slikt når avl ikke er formålet- og igjen; blandingsrasene faller utenfor statistikken. Beklager at dette ble på utsiden av diskusjonen. Til slutt må jeg sikkert påpeke at jeg ikke har noe imot blandingsraser, da mange ofte tar slike debatter vel personlig. Det jeg er imot, er avl uten kunnskap, mål, forbedringspotensiale og et marked å selge til. Kan ta et eksempel på uansvarlig avl blant renraseoppdrettere også; dalmatineren er populær -forferdelig populær. Dessverre har det ført til avl over alle støvleskaft, og etter hver høysesong sitter en håndfull oppdrettere igjen med hannvalper i alderen 6-12 måneder som de ikke har klart å selge unna. Markedet er mettet. Jeg ser dystre utsikter for et plain blandingskull, det blir ofte impulskjøp og kasteball.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 6. desember 2005 #16 Skrevet 6. desember 2005 Klart skal man ta ansvar, klart skal avl være en planlagt og målrettet greie, men hva når uhellet først er ute? Skal man plassere valpene i halvgode hjem fordi man ikke har samvittighet til å avlive? Hva tror du er best i det lange løp? ← Du legger inn en forutsetning her som jeg ikke kjøper, nemlig at det kun finnes halvgode hjem til blandingsvalper. Om uheller først er ute, så gjør en et seriøst forsøk på å finne gode hjem til valpene. En avliver ikke fordi en antar at det kan bli mye arbeid å finne gode hjem eller at en ikke gidder. Det er for lettvint. Avliving er siste utvei, ikke første.
Gjest Vindelspev Skrevet 6. desember 2005 #17 Skrevet 6. desember 2005 Ikke legg ord i munnen på meg, det finnes IKKE kun halvgode hjem til blandinger. Men i dette tilfellet er det tydelig at han ikke ønsker legge innsats i å finne skikkelige hjem, evt at datteren setter i et hastetak og da er det bedre med avlivning.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 6. desember 2005 #18 Skrevet 6. desember 2005 Ikke legg ord i munnen på meg, det finnes IKKE kun halvgode hjem til blandinger. ← Det var denne jeg reagerte på: Det stemmer at mange er villige til å betale mye, likefullt omplasseres de etter en tid.← Men fint å høre at du ikke mener at det generelt ikke finnes seriøse hundeeiere som er interessert i blandingshunder
Gjest Vindelspev Skrevet 6. desember 2005 #19 Skrevet 6. desember 2005 Men fint å høre at du ikke mener at det generelt ikke finnes seriøse hundeeiere som er interessert i blandingshunder ← Nei, overhodet. Kunne gjerne tatt imot en blanding selv, anser da meg selv som seriøs. Men med et marked fullt av tilfeldige blandinger, en hundeeier som synes det blir "vanskelig".... vel, det ser ikke lyst ut. Vi trenger ikke flere hjemløse hunder.
Veslejenta Skrevet 6. desember 2005 #20 Skrevet 6. desember 2005 (endret) Tråden er blitt delt. Det andre temaet kan du finne her Veslejenta - moderator Endret 6. desember 2005 av Veslejenta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå