AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #1 Skrevet 2. november 2022 Jeg har over lang tid nå slitt med at jeg ikke blir sulten. Kan gå en hel dag uten å spise, og har heller ikke apetitt på mat. Er så og si ingen mat som frister, og jeg spiser kun fordi jeg må. Må da velge mat som er lett å få ned, og som ikke er tung. Er ikke alltid jeg klarer å spise. Har prøvd forskjellige næringsdrikker, og synes de smaker forferdelig. Har tatt dette opp med legen min flere ganger da jeg ikke ønsker å ha det slik som dette. Jeg går ikke ned i vekt til tross for hvor lite jeg spiser, og det hender at jeg må spy selv om jeg ikke er kvalm. Har begynt å lure på om det kan være noe psykisk som gjør at jeg ikke klarer å spise. Går av og til til psykolog, men jeg føler ikke jeg får noe hjelp noen steder. Finnes det noen her inne med samme problematikk, eller som har noen råd til hvordan man skal få opp matlysten? Anonymkode: c1fdb...d74
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #2 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har over lang tid nå slitt med at jeg ikke blir sulten. Kan gå en hel dag uten å spise, og har heller ikke apetitt på mat. Er så og si ingen mat som frister, og jeg spiser kun fordi jeg må. Må da velge mat som er lett å få ned, og som ikke er tung. Er ikke alltid jeg klarer å spise. Har prøvd forskjellige næringsdrikker, og synes de smaker forferdelig. Har tatt dette opp med legen min flere ganger da jeg ikke ønsker å ha det slik som dette. Jeg går ikke ned i vekt til tross for hvor lite jeg spiser, og det hender at jeg må spy selv om jeg ikke er kvalm. Har begynt å lure på om det kan være noe psykisk som gjør at jeg ikke klarer å spise. Går av og til til psykolog, men jeg føler ikke jeg får noe hjelp noen steder. Finnes det noen her inne med samme problematikk, eller som har noen råd til hvordan man skal få opp matlysten? Anonymkode: c1fdb...d74 Hva gjør du om dagene da? Er man ute i frisk luft og går seg en tur eller i fysisk aktivitet øker det matlysten. Det samme om man fyller dagene med glede og har regelmessige måltider. Unngå sukker, nikotin og alkohol. Vanskelig å si uten å vite mer ☺️ Anonymkode: 9e789...1bc
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #3 Skrevet 2. november 2022 Stress? Angst? Førdøyelsesproblemer? Dårlig mageflora? Perioder jeg ikke fordøyer mat skikkelig mister jeg appetitten helt og da hjelper det å drikke probiotika. Anonymkode: 4e64c...dd9
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #4 Skrevet 2. november 2022 Jeg har lite/ingen sultfølelse iløpet av dagen. Først på kvelden så innser jeg at jeg ikke har spist noe hele dagen. Vært sånn fra jeg var ungdom. Hvis jeg tvinger i meg noe til frokost så blir jeg lettere sulten iløpet av dagen. Lager jeg noe digg til middag så spiser jeg en del. Men jeg spiser om natta da, våkner flere ganger hver natt fordi jeg dør av sult... Anonymkode: 4c669...b48
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #5 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva gjør du om dagene da? Er man ute i frisk luft og går seg en tur eller i fysisk aktivitet øker det matlysten. Det samme om man fyller dagene med glede og har regelmessige måltider. Unngå sukker, nikotin og alkohol. Vanskelig å si uten å vite mer ☺️ Anonymkode: 9e789...1bc Jeg går litt tur når jeg har energi til det. Trening har jeg ikke klart. Jeg har begynt å bli deprimert, så det kan jo muligens ha noe med det å gjøre. Jeg blir jo nedstemt også når jeg ikke får i meg næring. Alkohol drikker jeg vanligvis i helgene dersom formen er grei nok til det. Enkelte dager er bedre enn andre, men jeg merker at det går litt i perioder. Jeg engster meg veldig over at jeg ikke får i meg nok mat, og regner veldig på hva jeg spiser i løpet av en dag. Blir veldig fornøyd med egen innsats når jeg har klart å spise to-tre måltider selv om de er små. Anonymkode: c1fdb...d74
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #6 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Stress? Angst? Førdøyelsesproblemer? Dårlig mageflora? Perioder jeg ikke fordøyer mat skikkelig mister jeg appetitten helt og da hjelper det å drikke probiotika. Anonymkode: 4e64c...dd9 Jeg stresser mye for tiden, og jeg har hatt litt angst. Kan jo muligens være det som gjør det. Har hatt det slik i ca 9 mnd, men det blir egentlig bare verre. Jeg har vært innom tanken på om det kan være at jeg føler meg ensom nå som jeg bor helt alene (har mange venner, og god familie). Men jeg vet ikke.. Er bare så fryktelig lei av det.. 😞 Anonymkode: c1fdb...d74
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #7 Skrevet 3. november 2022 Hei ts, jeg sliter også med at jeg kjenner ikke sultfølelse, og spiser på autopilot. Men jeg har dysbiose i magen og trenger regelmessig næring. Har slitt med angst og depresjoner, mest pga sviktende helse de siste 10 årene. Det er bedre for meg å drikke næringsfulle smoothier, enn å måtte tygge og fordøye masse mat. Og ja, psyken er med på å gi nedsatt apetitt. Ville holdt meg unna alkohol-klarer du det? Anonymkode: 070a5...3e4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #8 Skrevet 3. november 2022 Hvis du ikke går ned i vekt så får du jo i deg det du skal? Det er kanskje derfor helsevesenet ikke er så bekymret - fordi du ikke er undervektig? Anonymkode: 14550...766 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #9 Skrevet 3. november 2022 Kan være hormonforstyrrelse. Hormonene skal regulere sult. Jeg ville fått det undersøkt. Anonymkode: a5489...589
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #10 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei ts, jeg sliter også med at jeg kjenner ikke sultfølelse, og spiser på autopilot. Men jeg har dysbiose i magen og trenger regelmessig næring. Har slitt med angst og depresjoner, mest pga sviktende helse de siste 10 årene. Det er bedre for meg å drikke næringsfulle smoothier, enn å måtte tygge og fordøye masse mat. Og ja, psyken er med på å gi nedsatt apetitt. Ville holdt meg unna alkohol-klarer du det? Anonymkode: 070a5...3e4 Hva slags smoothier lager du deg? Ja, kan fint holde meg unna det. Frister ikke så veldig på tom mage uansett, er mer smertefullt enn godt Anonymkode: c1fdb...d74
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #11 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kan være hormonforstyrrelse. Hormonene skal regulere sult. Jeg ville fått det undersøkt. Anonymkode: a5489...589 Ja, har sjekket hormonene. Alt var normalt der Anonymkode: c1fdb...d74
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #12 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis du ikke går ned i vekt så får du jo i deg det du skal? Det er kanskje derfor helsevesenet ikke er så bekymret - fordi du ikke er undervektig? Anonymkode: 14550...766 Skulle tro det. Men det jeg for eksempel spiser i løpet av en dag kan være en hjertefiskekake, og en skive. Av og til er første måltid kl 22 på kvelden. Middag sliter jeg helt ekstremt med å få i meg, og spiser som oftest det kun når jeg er med andre. Spiser da lite. I dag har jeg ikke spist noe, og skal nå prøve å få i meg en smoothie. Men ja, kanskje jeg får i meg nok. Før spiste jeg tre måltider for dagen. Frokost/lunsj på jobb, middag og kvelds. Nå er det gjerne bare en av de, og i veldig liten porsjon. Anonymkode: c1fdb...d74
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #13 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hva slags smoothier lager du deg? Ja, kan fint holde meg unna det. Frister ikke så veldig på tom mage uansett, er mer smertefullt enn godt Anonymkode: c1fdb...d74 Ulike typer, liker best med frukt og bær. Prøver å ha fettkilder med,som avakado eller kokosolje. Blender gjerne inn havregryn, protein som eggehviter eller annet. Magen min tåler ikke proteinpulver, ellers ville jeg brukt det. Men å få med karbohydrat, protein og fett er kjempebra. Så det ikke bare blir en smoothie som øker blodsukkeret. Anonymkode: 070a5...3e4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #14 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ulike typer, liker best med frukt og bær. Prøver å ha fettkilder med,som avakado eller kokosolje. Blender gjerne inn havregryn, protein som eggehviter eller annet. Magen min tåler ikke proteinpulver, ellers ville jeg brukt det. Men å få med karbohydrat, protein og fett er kjempebra. Så det ikke bare blir en smoothie som øker blodsukkeret. Anonymkode: 070a5...3e4 Takk for tips! 😊 Da skal jeg prøve meg på det Anonymkode: c1fdb...d74
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #15 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har over lang tid nå slitt med at jeg ikke blir sulten. Kan gå en hel dag uten å spise, og har heller ikke apetitt på mat. Er så og si ingen mat som frister, og jeg spiser kun fordi jeg må. Må da velge mat som er lett å få ned, og som ikke er tung. Er ikke alltid jeg klarer å spise. Har prøvd forskjellige næringsdrikker, og synes de smaker forferdelig. Har tatt dette opp med legen min flere ganger da jeg ikke ønsker å ha det slik som dette. Jeg går ikke ned i vekt til tross for hvor lite jeg spiser, og det hender at jeg må spy selv om jeg ikke er kvalm. Har begynt å lure på om det kan være noe psykisk som gjør at jeg ikke klarer å spise. Går av og til til psykolog, men jeg føler ikke jeg får noe hjelp noen steder. Finnes det noen her inne med samme problematikk, eller som har noen råd til hvordan man skal få opp matlysten? Anonymkode: c1fdb...d74 Ha faste måltider. Trenger ikke spise så mye, men få i deg litt. Når kroppen blir vant til mat rutiner blir du sulten. Ha god søvn hygiene og stå opp og legg deg likt. Ikke spist for mye dritt, det tar bort matlysten. men kan bli deprimert om man får i seg for lite næring. Ta multivitamin for å få i deg det du trenger. kom deg også ut i frisk luft Og ikke minst, ikke tenk så mye på at du har dårlig matlyst (vet det er vanskelig) men fokus gjør at det blir verre. Anonymkode: b92c9...e53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå