Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg trenger tips til å komme meg gjennom nattevaktene mine. Hvordan holde meg våken? Startet i ny jobb for en måned siden, der jeg jobber 7 netter (vakten varer i 10timer) på rad og har 7 dager fri. (Jobber ca 70 timer i uken) Er dette innafor? Føler meg helt ødelagt og den uken jeg har fri sover jeg jo bare… det går utover familielivet og helsen min. Hva gjør jeg?

Anonymkode: d190b...dc1

Skrevet

Energidrikk hjelper på selve nattevakten....

Skrevet

Virker rart at det skulle være lov med så lange skift og antall dager i strekk. Nå virker det jo nesten som du jobber inn hele den uken du har fri ved å ha dobbel arbeidsmengde den uka du jobber.

Står litt her med ville tatt en telefon til fagforeningen din.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/hva-er-lovlig-nattarbeid-og-hvorfor-er-reglene-sa-strenge-6.158.750304.f241b00de5

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/nattarbeid/

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei, jeg trenger tips til å komme meg gjennom nattevaktene mine. Hvordan holde meg våken? Startet i ny jobb for en måned siden, der jeg jobber 7 netter (vakten varer i 10timer) på rad og har 7 dager fri. (Jobber ca 70 timer i uken) Er dette innafor? Føler meg helt ødelagt og den uken jeg har fri sover jeg jo bare… det går utover familielivet og helsen min. Hva gjør jeg?

Regner med deler av det er hvilende vakt? Vi hadde i alle fall 12 timers skift med 7 av/på, og det var lov pga elever var hvilende. 

Eneste som hjalp for meg var strenge rutiner ved legging på morgenen, ikke sove for lenge eller for lite (og gjerne ca samme mengde hver dag),Aase kaffe, også gikk det seg til til slutt. 

Anonymkode: 583aa...114

Skrevet

Det høres voldsomt ut. Selv jobber jeg 4 netter - 7 dager fri - jobber 3 netter - 7 dager fri. Det er 70% stilling. Sliter innimellom med å holde meg våken på vakt jeg og. Men hjelper å ha noe å gjøre. Veldig rolig på jobben min, så må lage meg et prosjekt hver vakt, feks rydde i en bod.

Anonymkode: c6bf8...a5c

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Regner med deler av det er hvilende vakt? Vi hadde i alle fall 12 timers skift med 7 av/på, og det var lov pga deler* var hvilende. 

Eneste som hjalp for meg var strenge rutiner ved legging på morgenen, ikke sove for lenge eller for lite (og gjerne ca samme mengde hver dag),Aase kaffe, også gikk det seg til til slutt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Regner med deler av det er hvilende vakt? Vi hadde i alle fall 12 timers skift med 7 av/på, og det var lov pga elever var hvilende. 

Nei, det er aktiv natt.. drikker dessverre ikke kaffe!

Skrevet

Siden nattevakten ikke er hvilende, kan det umulig være lovlig med syv slike netter på rad. 

Skrevet

Trekk frisk luft

Skrevet

Jobber 100% våken natt her med 10 timers vakter også. Tror du burde høre om du kan endre på turnus. Er ikke alle som takler mange vakter på rad så godt. Her hos oss så har de fleste 2-5 vakter på rad før de har litt fri. Et parr har 7-10 vakter på rad (spesialavtale) men de ønsker dette slik at de får lengre friperiode.

For min del har jeg på det meste 6 vakter på rad noe jeg føler er helt ok. Har med meg koffein-tabeletter (tilsvarer et parr kopper med kaffe) som jeg kan ta den første vakten viss jeg er trøtt. Har også melatonin spray hjemme viss jeg sliter å sove etter jobb. Sørger for at jeg tar nok vitaminer og får nok søvn.

Har alarm på slik at jeg ikke sover for lenge, opplever at det å sove førr lenge har motsatt effekt. Blir bare mer sløv og trøtt av det.

I ditt tilfelle ville jeg hørt om å bytte på turnus, hør om du kan endre til å gå 4-5 vakter på rad istede for 7.

Anonymkode: e77a1...e03

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jobber 100% våken natt her med 10 timers vakter også. Tror du burde høre om du kan endre på turnus. Er ikke alle som takler mange vakter på rad så godt. Her hos oss så har de fleste 2-5 vakter på rad før de har litt fri. Et parr har 7-10 vakter på rad (spesialavtale) men de ønsker dette slik at de får lengre friperiode.

For min del har jeg på det meste 6 vakter på rad noe jeg føler er helt ok. Har med meg koffein-tabeletter (tilsvarer et parr kopper med kaffe) som jeg kan ta den første vakten viss jeg er trøtt. Har også melatonin spray hjemme viss jeg sliter å sove etter jobb. Sørger for at jeg tar nok vitaminer og får nok søvn.

Har alarm på slik at jeg ikke sover for lenge, opplever at det å sove førr lenge har motsatt effekt. Blir bare mer sløv og trøtt av det.

I ditt tilfelle ville jeg hørt om å bytte på turnus, hør om du kan endre til å gå 4-5 vakter på rad istede for 7.

Anonymkode: e77a1...e03

Ja.. men har jo nettopp startet i denne nye jobben og føler meg dum kommer nå i ettertid og vil endre på det🙈Snakket med en kollega som sa at det ikke var mulig å endre turnusen…

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det høres voldsomt ut. Selv jobber jeg 4 netter - 7 dager fri - jobber 3 netter - 7 dager fri. Det er 70% stilling. Sliter innimellom med å holde meg våken på vakt jeg og. Men hjelper å ha noe å gjøre. Veldig rolig på jobben min, så må lage meg et prosjekt hver vakt, feks rydde i en bod.

Anonymkode: c6bf8...a5c

Det høres ut som drømmejobben! Hva slags jobb er dette?

Anonymkode: 8a16f...31a

Skrevet

Herregud det der hørtes helt jævlig ut. Jeg er våken nattevakt 2 ganger i uka ved siden av studiene, dagene er rett etter hverandre. 9timers vakt. Sykehjem, og er konstant underbemanna

søker febrilsk etter en annen jobb, det betaler bra,en er virkelig ikke verdt det

Anonymkode: 20884...179

Skrevet

Jepp.. det er helt jævlig! Prøver alt for at øynene ikke skal lukke seg. Har vært jobbsøker i 3 år, fryktelig slitsomt å må søke heletiden😢

Skrevet
8 hours ago, Irja said:

Siden nattevakten ikke er hvilende, kan det umulig være lovlig med syv slike netter på rad. 

7 netter i uken er helt innafor, det. Men jeg tror ikke det er lov med en dag nr 8, ihvertfall var det ikke det da jeg jobbet slike vakter.

7 dager på rad er jo en fordel mtp at man får stilt om døgnet og blir vant til å være oppe om natten. Men friuken "ødelegger" jo den rytmen, så jeg skjønner godt at TS sliter med familielivet. Nattskift passer i grunn best for single mennesker, spør du meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har observert at nattevakten på institusjonen jeg er på veksler mellom å sitte på mobilen og lese bok, sørger for nok kaffe/energidrikk og rydder/vasker ved anledning.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Herregud det der hørtes helt jævlig ut. Jeg er våken nattevakt 2 ganger i uka ved siden av studiene, dagene er rett etter hverandre. 9timers vakt. Sykehjem, og er konstant underbemanna

søker febrilsk etter en annen jobb, det betaler bra,en er virkelig ikke verdt det

Anonymkode: 20884...179

Velkommen til helsesektoren, det virker  som underbemanning nærmest er et ønske. Mine tips hva gjelder nattevakter er å ha med seg noe man kan se eller lese på underveis. Nattevakter varierer jo veldig i om det er rolig eller ikke og er det rolig må man sysle med noe for å få tiden til å gå og holde seg våken. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Herregud er du gal! Du kommer til å ødelegge helsa di fullstendig innen kort tid 

Anonymkode: 038be...248

Skrevet

Det er mulig nattevakter ikkje er før deg. Men har du våre arbeidsledig lenge blir kanskje overgang ekstra hardt? 

Uansett bil prøved å søke litt rundt på aktuelle stillinger om de ikke blir bedre. Det er enklere å få jobb når en er i jobb. 

Anonymkode: c739f...780

Skrevet
Embla Othea skrev (2 minutter siden):

Jeg har observert at nattevakten på institusjonen jeg er på veksler mellom å sitte på mobilen og lese bok, sørger for nok kaffe/energidrikk og rydder/vasker ved anledning.

Dette! Er det rolig så må man ta til seg noe hvis ikke blir timene fort lange. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...