Gå til innhold

Holde foreldre/svigerforeldre oppdatert under fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når fødselen er i gang, tenker dere oppdatere foreldre/svigerforeldre på det, og eventuelt noen ganger under fødselen hvis det drar ut i tid? Virker som både mine og hans foreldre forventer oppdateringer. Men jeg ser ikke helt hvorfor det ikke er nok å sende en melding når babyen er født. 

Anonymkode: 44678...629

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dette er min og samboer sin tid. Ikke deres😂

Anonymkode: b8f53...7ae

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg sendte litt sånt i starten før riene tok helt av - da kunne omverden ta seg en bolle!

• Liker 4
Skrevet

Nei. Konsentrer dere om fødselen og dere selv. 

Anonymkode: 53605...492

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Samboeren holdt dem oppdatert i ny og ne. De er naturlig nok bekymret og lurer på om alt går fint for seg. Syns man kan sende en melding og si om alt går bra. Noen er jo i fødsel i mange mange timer. Hadde syns det var rart om han ikke gjorde det. 

Anonymkode: 3ded6...9ef

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi var alle veldig spente, første barnebarn. Man bet jo også at de er spent og nyskjerrig på hvordan det går, så synest det er unødvendig og holde dem på pinebenken. Det er jo en glede vertfall vi ønsket at de kunne få ta mest mulig del av. Vi sa fra når vi dro på sykehuset og hvordan det gikk underveis og sendte bilde når baby var kommet, det satte de stor pris på. Det er jo ikke alltid man rekker, men for vår del tok fødsel tre døgn, så nokk av tid

Anonymkode: 6163b...54e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er veldig rart å ta fokuset vekk fra fødselen for å oppdatere andre underveis. Konsentrer dere om her og nå og gi de beskjed når barnet er født.

At de forventer det betyr ikke at dere må oppfylle ønsket. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå er ikke jeg/vi så opptatte av at dette er «vår tid» og «dette er noe som kun gjelder oss» osv, så når det trakk ut litt i tid både snakket vi og sms’et med familien og et par venner. Vi synes det var fint å dele.

Anonymkode: 8adca...39a

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samboeren holdt dem oppdatert i ny og ne. De er naturlig nok bekymret og lurer på om alt går fint for seg. Syns man kan sende en melding og si om alt går bra. Noen er jo i fødsel i mange mange timer. Hadde syns det var rart om han ikke gjorde det. 

Så enig! 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, dette er min og samboer sin tid. Ikke deres😂

Anonymkode: b8f53...7ae

Huff, hater sånne egotanker som dette er «vår tid», «ønsker ikke at noen andre skal se babyen før den er minst 6 uker for VI ønsker å bli kjent med babyen først…» og «ønsker ikke at svigers skal komme på besøk første ukene for JEG er så ukomfortabel»… osv.. En rar og trist verden vi lever i i dag :(

• Liker 11
  • Nyttig 5
Gjest Anonyme-meg
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Huff, hater sånne egotanker som dette er «vår tid», «ønsker ikke at noen andre skal se babyen før den er minst 6 uker for VI ønsker å bli kjent med babyen først…» og «ønsker ikke at svigers skal komme på besøk første ukene for JEG er så ukomfortabel»… osv.. En rar og trist verden vi lever i i dag :(

Også forventer dem at besteforeldrene skal stille opp når dem trenger barnevakt/avlastning 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er da ikke egoistisk å ønske og være alene gjennom den største og mest intime opplevelsen i livet. Jeg vil ikke at halve verden skal vite hva som foregår med livmoren min!? Det er faktisk mor en fødsel går mest ut over. En nyfødt er en nyfødt, far er sitt gamle seg, men det skjer ENORME ting med mor. Jeg mener oppriktig mor har full vetorett over hvem som skal vite hva og når - det er HENNES kropp det er snakk om. Er mor ukomfortabel, skal far og resten av familien ta hensyn til det. Det er ikke svigermor som sitter med blødninger, hormonell ubalanse, melkespreng og maltraktert underliv. Barselkvinnen skal ha førsteprioritet. 

Til TS: Nei, ingen fikk oppdatering. Jeg ble satt i gang, og familien (begge sider) fikk fellesmeldingene: ''Undersøkt, alt er bra'' og ''får drypp nå, wish me luck''. Deretter hørte ingen noe før vi kom på barsel. Oppdaterte bare fordi de visste jeg skulle settes i gang. Hadde fødsel startet spontant hadde vi ikke sagt ett ord før etterpå. Jeg orket ikke oppdatere, og mannen var opptatt med meg og fødselen (naturlig nok).  Nå hadde jeg en rask fødsel, hva vi hadde gjort om den varte dagesvis vet jeg ikke. Men dette er opp til hver fødekvinne, og alt er like normalt og greit. 

Anonymkode: 0bb03...8f6

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi var alle veldig spente, første barnebarn. Man bet jo også at de er spent og nyskjerrig på hvordan det går, så synest det er unødvendig og holde dem på pinebenken. Det er jo en glede vertfall vi ønsket at de kunne få ta mest mulig del av. Vi sa fra når vi dro på sykehuset og hvordan det gikk underveis og sendte bilde når baby var kommet, det satte de stor pris på. Det er jo ikke alltid man rekker, men for vår del tok fødsel tre døgn, så nokk av tid

Anonymkode: 6163b...54e

Tar fødselen lang tid er det noe annet enn hvis det går relativt raskt. Hvis mor ligger og presser og far ikke kan trøste/støtte fordi han må oppdatere kommende besteforeldre er det feil prioritering. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Kun min pappa for vite at fødselen har startet og vil mulig bli oppdatert gjennom fødselen. Eneste grunnen for at han får vite om fødsel er at han skal passe hunden vår 😇

Ønsker at hunden skal være minst mulig hjemme alene, og håper han får hentet han før vi reiser til sykehuset 🙊

Anonymkode: 34d29...93d

• Liker 1
Skrevet
Serafina. skrev (49 minutter siden):

Tar fødselen lang tid er det noe annet enn hvis det går relativt raskt. Hvis mor ligger og presser og far ikke kan trøste/støtte fordi han må oppdatere kommende besteforeldre er det feil prioritering. 

Det er det da ingen som forventer. 

• Liker 2
Skrevet

Det som kan slå feil med å oppdatere, er dersom oppdateringene plutselig stopper fordi det skjer noe uforutsett. Også sitter kommende besteforeldre hjemme og blir kjempe bekymret. 

En fødsel går som regel bra. En fødsel kan vare alt fra 1t til et døgn, eller dra lengre ut dersom igangsetting og maserier. 

Selv oppdaterte vi kun min bror som måtte hente og passe katten. Bror fikk beskjed om å ikke informere andre. Vi vet vi ville fått telefoner og meldinger underveis dersom flere hadde vist. Det er noe vi ikke ønsket da fødsel er en spesiell opplevelse, og greit å slippe å tenke på omverdenen akkurat da. 

Jeg ville sendt melding etter fødsel eller sendt en melding når fødsel var i gang. Hadde gjerne skrevet noe slikt "Da er fødselen i gang. Vi konsentrerer oss om fødsel nå og ønsker tid uten mobil med baby første tiden. Oppdaterer dere når vi er klar". Dette er jo noe dere kan fortelle i forkant også. Helt tullete om noen forventer detaljerte oppdateringer. 

Anonymkode: 157de...8e2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Gav beskjed når vi dro til sykehuset, og mannen oppdaterte ett par ganger før baby kom. Er vant til denne typen åpenhet hjemmefra så for oss var dette passe. Gjør det du føler for 😊 Har de en forventning om oppdatering og du ikke ønsker det ville jeg gitt beskjed på forhånd. Kan være greit å vite litt hvor man har hverandre. Lykke til😊

Anonymkode: 06895...b11

• Liker 2
Skrevet

Vi har gitt beskjed når det startet fordi vi trengte hundepass første gang og barnevakt andre gang. 

første fødsel varte over 2 døgn så da sendte vi et par oppdateringer

Anonymkode: 38aeb...255

• Liker 1
Skrevet

Med første sa vi ikke fra at fødselen var i gang, med de andre sa vi fra til barnevakten. Ingen har fått oppdateringer underveis, det har vært korte og intense fødsler. Hadde det dratt ut i tid hadde jeg syntes det var ok at mannen sendte en melding til alle, noe sånn som «Det ser ut som om det drar litt ut i tid, men alt får fint. Vi sier fra når babyen er her». Da får man også sagt fra på en hyggelig måte at nå blir det ikke flere oppdateringer. Så skrus lyden på telefonen av og den blir lagt bort så den ikke tar fokus. Går også an å si fra på forhånd at dere ikke vil oppdatere underveis i fødselen, hvis noen blir sure for det vet dere at de kun tenker på seg selv og kan behandle de deretter fremover. 

Anonymkode: 5287f...3ae

• Liker 2
Skrevet

Det falt meg ikke inn egentlig. Hadde rask fødsel (6 timer), men samboern hadde visdt ringt foreldrene mine i starten av fødselen så de sov ikke mye den natta mens de ventet i spenning :ler: jeg fikk ikke med meg at han gjorde det en gang. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...