Gå til innhold

Klarer ikke realfagene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går vg2 realfag og føler et behov for litt synspunkter.

Jeg har alltid vært veldig skoleflink, og er heller ikke vant til å jobbe veldig hardt for karakterene mine. Jeg gikk ut av ungdomsskolen med 5,7 i snitt, og fikk 5/6 på alle avgangsfagene på vg1. Jeg synes realfag alltid har vært interessant, i hvert fall mer interessant enn de andre samfunnsfagene, og har tre eldre søsken som gikk realfag og gjorde det bra i fagene. Jeg valgte derfor fysikk 1, kjemi 1 og matematikk S1 (samt sosiologi) som valgfag, og følte meg trygg på at dette var riktig valg. Vi er nå tre måneder inn i vg2, og jeg genuint får ikke til noen av realfagene. Jeg har fått to 3ere i fysikk, en 3er i kjemi, en 3 er og en 1er i matematikk (her er læreren usedvanlig streng om det bærer relevans). Jeg har ikke turt å si dette til foreldrene mine eller søsknene mine, da jeg vet de vil bli skuffet. Jeg mestrer ingenting og har heller ikke gode vaner for fagene, og vet heller ikke om jeg skal prøve å hente meg inn eller bare ta til takke med kjempedårlige karakterer. Jeg har kjæreste, deltidsjobb og prøver å opprettholde et sosial liv og trening, så overskudd er det heller ikke mye av. Har noen erfart det samme og vil komme med litt råd eller tips? Om ikke annet vil jeg bare ha noen synspunkter på hele situasjonen.

Anonymkode: 89c3c...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med de realfagene der tror jeg kanskje du burde jobbe litt mer med enn vanlige fag. Kjemi og fysikk krever mye arbeid. Ville rådet deg til å legge av litt mer tid til realfagene slik at du får mestringsfølelse og bedre karakterer. 

Anonymkode: 8d452...89d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lignende problemet. Fikk en bekjent som var lærer til å gi meg litt tutoring. Det hjalp litt. Det var noen grunnleggende prinsipper innenfor matematikk jeg ikke hadde forstått som hemmet meg i alle realfag. Så fort det falt på plass løsnet alt. Det var som et lys ble skrudd på.

Anonymkode: 2c2c6...448

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 17 åring selv og jeg råder deg til å fortelle hvordan du har det hjemme. Vi foreldre kan kanskje bli skuffet i ny og ne, men samtidig så er det aldri for sent å starte på nytt heller. Ok, så var kanskje ikke dette noe for deg, eller kanskje du må jobbe litt hardere hvis det er dette du virkelig ønsker. Det er ditt liv og du skal leve det, men det blir fryktelig tungt om du skal holde det skjult for familien din hvordan du har det akkurat nå. Kjemi og fysikk er vanskelig. En venninne av meg studerte kjemi på høyskolen, men i 3 klasse på vdg så ga hun det opp. Det var ikke før hun møtte en spesiell lærer på høyskolen at hun fikk det til. 

Uansett, livet byr på utfordringer innimellom. Men snakk med skolen eller familien din, og finn ut hva du ønsker videre ❤️

Anonymkode: 3921e...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du spurt lærene hva du kan gjøre for å få bedre karakter? At de kan peke på spesifikke ting. Ellers må du ta i bruk alle hjelpemidler du kommer over typ youtube, øvinger på nettsida til læreboka. Øve, øve og øve. Også greit å se på løsningsforslag på oppgaver, ikke bare svaret, uten hvordan du skal komme Deg til svaret og hvordan du skal føre det opp på eksamen. Det er viktig at du svarer på eksamen på en måte så andre kan se hvordan du har kommet deg frem til svaret. Du har også bruk for matten i fysikken og i kjemien og hvis du sliter med matten så pass så hadde jeg hatt størst fokus der først fordi da kanskje det løsner i de andre fagene også. 

Anonymkode: be886...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i å være skoleflink helt til vgs og så i løpet av vgs møte meg litt i døra fordi jeg aldri hadde lært gode studievaner, teknikk og aldri hadde møtt særlig motgang på skolen. Det er dessverre ikke uvanlig å plutselig få seg en smell sånn. 

Ført og fremst høres det ut som du har litt mye nå. Å ta såpass krevende fagkombinasjon, trene, jobbe ved siden av og ha et aktivt sosialliberale høres veldig ambisiøst ut. Kanskje du kan kutte litt ned på fritidsaktiviteter? Husk å spise skikkelig mat og få nok søvn, det er utrolig viktig for læring. 

Du burde absolutt fortelle foreldre og kanskje en rådgiver om dette. Det er tøft å skulle stå i alene, og helt unødvendig. Det viktigste er ikke å få til alt, det viktigste er å tørre å be om hjelp når ting er vanskelig. Og da åpner det seg stort potensiale for utvikling. Kanskje søsknene dine kan hjelpe deg litt med fagene? 

Anonymkode: 65957...45d

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du spurt lærene hva du kan gjøre for å få bedre karakter? At de kan peke på spesifikke ting. Ellers må du ta i bruk alle hjelpemidler du kommer over typ youtube, øvinger på nettsida til læreboka. Øve, øve og øve. Også greit å se på løsningsforslag på oppgaver, ikke bare svaret, uten hvordan du skal komme Deg til svaret og hvordan du skal føre det opp på eksamen. Det er viktig at du svarer på eksamen på en måte så andre kan se hvordan du har kommet deg frem til svaret. Du har også bruk for matten i fysikken og i kjemien og hvis du sliter med matten så pass så hadde jeg hatt størst fokus der først fordi da kanskje det løsner i de andre fagene også. 

Må legge til at du må spørre og spørre og spørre lærer når du ikke forstår noe. Ikke tenk at det er flaut, det er ingen annen som skal skrive eksamen eller oppgaver for deg! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve matematikken i fysikk  1 er ikke sånn veldig vanskelig men det krever en god forståelse i bruk av formler og hvordan snu rundt på dem for å få verdiene man vil ha. Kjemi 1 har ikke så krevende formler og sånt som fysikk 1, men har en del prinsipper man må øve en del  på for å forstå. 

Mitt forslag i fysikk 1 er å regne så mange oppgaver som mulig. Forstår man ikke, gå tilbake til teorien og ta linje for linje. Hvor forstår jeg ikke og hva synes jeg er vanskelig her? Så kan man spørre læreren for å få en forklaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...