AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #1 Skrevet 2. november 2022 Har noen av dere opplevd smerter i eggstokkene som skyldtes cyster? Hvordan begynte det, og trengte dere legehjelp og behandling? Jeg har sinnsykt vondt i høyre eggstokk nå, har hatt vondt i et par dager men ikke sånn som nå. Kan det hende at det går over av seg selv? Anonymkode: bfa7d...0e7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #2 Skrevet 2. november 2022 Ja, jeg har cyste(r) på høyre side. Og «alltid» smerte etter eggløsning til mensen kommer. Smerten trekker bak i ryggen og ned i høyre ben. Men den går over, og et par måneder i året er der ingen smerter i det hele tatt. Anonymkode: d795c...b3d 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #3 Skrevet 2. november 2022 Jeg synes det høres så sykt ut at du kan kjenne at du har vondt i høyre eggstokk. Er overhode ikke det at jeg ikke tror på deg, men har selv pcos og hatt store cyster, har sprukket noen små og store, og det er vondt! Men har aldri klart å kjenne smerter fra den ene eller den andre eggstokken, og legen min sa at det er utrolig vanskelig for oss «normale» som ikke kan anatomi å skille slike smerter. Skulle ønske jeg klarte det😅 Anonymkode: 57311...8ba
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #4 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes det høres så sykt ut at du kan kjenne at du har vondt i høyre eggstokk. Er overhode ikke det at jeg ikke tror på deg, men har selv pcos og hatt store cyster, har sprukket noen små og store, og det er vondt! Men har aldri klart å kjenne smerter fra den ene eller den andre eggstokken, og legen min sa at det er utrolig vanskelig for oss «normale» som ikke kan anatomi å skille slike smerter. Skulle ønske jeg klarte det😅 Anonymkode: 57311...8ba Det kan være jeg kjenner noe annet, men det er i samme område som jeg kjenner eggløsningssmerter - nederst i magen, litt på høyre side. Ts. Anonymkode: bfa7d...0e7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #5 Skrevet 3. november 2022 Har pcos og har cyster på begge eggstokkene, i motsetning til normen så har jeg dog normal menstruasjon og eggløsning etter første barn og jeg kjenner godt på kroppen begge deler... Har hatt intense smerter en gang og to og da ble det vel konstantert at det var en cyste som hadde sprukket med tanke på smertene, er som regel litt treig med å komme meg til legen så det var vanskelig å si sikkert men legen trodde det var en cyste som sprakk som forårsaket de sterke smertene. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, jeg har cyste(r) på høyre side. Og «alltid» smerte etter eggløsning til mensen kommer. Smerten trekker bak i ryggen og ned i høyre ben. Men den går over, og et par måneder i året er der ingen smerter i det hele tatt. Anonymkode: d795c...b3d Akkurat sånn har jeg det og, "kjekt" å treffe andre som er som meg.. 😄 Legen min ymtet litt om at det kunne være en mulighet for endometriose faktisk men jeg gidder ikke å ta kikhull for å sjekke... Har lege kommentert noe slikt til deg? Anonymkode: a6f52...0df
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #6 Skrevet 3. november 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har pcos og har cyster på begge eggstokkene, i motsetning til normen så har jeg dog normal menstruasjon og eggløsning etter første barn og jeg kjenner godt på kroppen begge deler... Har hatt intense smerter en gang og to og da ble det vel konstantert at det var en cyste som hadde sprukket med tanke på smertene, er som regel litt treig med å komme meg til legen så det var vanskelig å si sikkert men legen trodde det var en cyste som sprakk som forårsaket de sterke smertene. Akkurat sånn har jeg det og, "kjekt" å treffe andre som er som meg.. 😄 Legen min ymtet litt om at det kunne være en mulighet for endometriose faktisk men jeg gidder ikke å ta kikhull for å sjekke... Har lege kommentert noe slikt til deg? Anonymkode: a6f52...0df Nei endometriose har aldri blitt nevnt. Og ikke fikk jeg diagnose pcos heller (kunne ikke si «helt sikkert» og ikke videre utredning), bare at jeg har noen cyster. Men så er jeg ikke den som løper ned legekontoret eller gynekologen heller, så mulig det hadde vært mer snakk om det hvis jeg gikk 😅😅overlever med noen Paracet. Anonymkode: d795c...b3d
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #7 Skrevet 3. november 2022 Jeg har PCOS, men har ikke hatt cyster på de to siste sjekkene. Har også endometriose, men ikke på eggstokkene. Jeg har regelmessig mens og kjenner godt når jeg har eggløsning. Har til tider smerter i eggstokkområdet, varer gjerne i en ukes tid før det roer seg igjen. Noen ganger så ille at jeg må holde meg helt rolig i en spesiell stilling. Jeg har også smerter om noen klemmer på magen, da rundt områdene over eggstokkene og livmor. Men ingenting synes på UL, CT eller MR. Ja, jeg har vært igjennom alt da legen skvatt til når jeg hylte opp, da han klemte forsiktig på magen. Anonymkode: d6ff4...2bb
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #8 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har PCOS, men har ikke hatt cyster på de to siste sjekkene. Har også endometriose, men ikke på eggstokkene. Jeg har regelmessig mens og kjenner godt når jeg har eggløsning. Har til tider smerter i eggstokkområdet, varer gjerne i en ukes tid før det roer seg igjen. Noen ganger så ille at jeg må holde meg helt rolig i en spesiell stilling. Jeg har også smerter om noen klemmer på magen, da rundt områdene over eggstokkene og livmor. Men ingenting synes på UL, CT eller MR. Ja, jeg har vært igjennom alt da legen skvatt til når jeg hylte opp, da han klemte forsiktig på magen. Anonymkode: d6ff4...2bb Takk for svar! Jeg var også til legen og hylte til da hun klemte på bestemte steder. Men hos meg startet smertene i lysken og beveget seg etter hvert over til mage og rygg. Så det er kanskje litt atypisk - har ikke opplevd disse smertene før, så har ingenting å sammenligne med. Ts. Anonymkode: bfa7d...0e7
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #9 Skrevet 3. november 2022 Jeg har opplevd det. Vet at det var cyste fordi jeg var på UL av eggstokkene. I følge gynekolog var det ikke farlig, bare ubehagelig. Anonymkode: 3f303...0d0
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #10 Skrevet 3. november 2022 Sist jeg var på sjekk hos gynekolog, så så han på ultralyd at jeg hadde en stor cyste på eggstokken. Har stikkende smerter iblant i området der høyre eggstokk sitter, men har aldri (bankibordet) opplevd intense smerter pga cyster. Han mente jeg ikke hadde PCOS, men jeg er litt usikker. Alltid hatt mens hver måned og er slank, men masse cyster og kviseproblemer. 🤷♀️ Anonymkode: c0208...f39
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #11 Skrevet 3. november 2022 Jeg har hatt cyster på begge eggstokkene. Største de fant var 9 cm i diameter + fler rundt 3-4cm. Fikk ekstra oppfølging for å se at de forsvant innen neste syklus. De forsvant, men jeg Har ofte vondt, så regner med at de kommer tilbake. Skal sies at det har blitt bedre med p piller. Anonymkode: 5d08a...34b
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #12 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ja, jeg har cyste(r) på høyre side. Og «alltid» smerte etter eggløsning til mensen kommer. Smerten trekker bak i ryggen og ned i høyre ben. Men den går over, og et par måneder i året er der ingen smerter i det hele tatt. Anonymkode: d795c...b3d Blir det bedre når det er sommer og varmt? Anonymkode: a786f...ced
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #13 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg synes det høres så sykt ut at du kan kjenne at du har vondt i høyre eggstokk. Er overhode ikke det at jeg ikke tror på deg, men har selv pcos og hatt store cyster, har sprukket noen små og store, og det er vondt! Men har aldri klart å kjenne smerter fra den ene eller den andre eggstokken, og legen min sa at det er utrolig vanskelig for oss «normale» som ikke kan anatomi å skille slike smerter. Skulle ønske jeg klarte det😅 Anonymkode: 57311...8ba Jeg klarte det, uten tvil. Hadde endometriosecyste som måtte opereres. Anonymkode: 0995f...029
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #14 Skrevet 3. november 2022 Jeg hadde cyster på eggstokkene som slo meg helt ut. Både under mens og tilfeldig (kanskje ved eggløsning, det vet jeg ikke). Det gjorde mensmertene ti gang verre, jeg klarte ikke reise meg på de verste timene. Måtte krabbe rundt på golvet. Smertesvettet ut klær, våt i håret av svette, klarte ikke ha en samtale. Smerten "red" meg i gjerne 12+ timer sammenhengende. På det verste lå jeg bare og pustet og bar meg på badgolvet. Ibux, paracet, etc hjelper ikke det grann på cystesmerter. Det var en slags blanding av brennheit svie, som om noen vred tarmene mine rundt og rundt og rundt, som et kontinuerlig spark i buken, og smerter som løper gjennom lår, fitta, buken og ryggen. Ulikt noen annen smerte. Det verste er at smerten er ikke over når den er ferdig. Jeg kunne ha så vondt i buken etterpå at å gå på asfalt kjentes som å bli sparka i magen flere døgn etterpå. Fikk fjernet cystene, og det hjalp selvsagt med mesteparten av smertene. Nå har jeg bare "vanlig" endometriose-smerte som ibux stort sett knekker. Men av og til får jeg et lite utfall som er så vondt at ord blir fattige. Anonymkode: ff251...4c4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #15 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg hadde cyster på eggstokkene som slo meg helt ut. Både under mens og tilfeldig (kanskje ved eggløsning, det vet jeg ikke). Det gjorde mensmertene ti gang verre, jeg klarte ikke reise meg på de verste timene. Måtte krabbe rundt på golvet. Smertesvettet ut klær, våt i håret av svette, klarte ikke ha en samtale. Smerten "red" meg i gjerne 12+ timer sammenhengende. På det verste lå jeg bare og pustet og bar meg på badgolvet. Ibux, paracet, etc hjelper ikke det grann på cystesmerter. Det var en slags blanding av brennheit svie, som om noen vred tarmene mine rundt og rundt og rundt, som et kontinuerlig spark i buken, og smerter som løper gjennom lår, fitta, buken og ryggen. Ulikt noen annen smerte. Det verste er at smerten er ikke over når den er ferdig. Jeg kunne ha så vondt i buken etterpå at å gå på asfalt kjentes som å bli sparka i magen flere døgn etterpå. Fikk fjernet cystene, og det hjalp selvsagt med mesteparten av smertene. Nå har jeg bare "vanlig" endometriose-smerte som ibux stort sett knekker. Men av og til får jeg et lite utfall som er så vondt at ord blir fattige. Anonymkode: ff251...4c4 Takk for at du deler historien din! Høres helt grusomt ut. Godt du fikk fjernet cystene. Jeg har fortsatt vondt, men ikke like intenst. Skal til legen etterpå for å sjekke om det kan være cyster på eggstokkene. Ts. Anonymkode: bfa7d...0e7
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #16 Skrevet 4. november 2022 Oi … Jeg tok en graviditetstest for alle tilfeller skyld, og trodde først den var negativ, men det kom opp en svak strek. Samtidig har jeg begynt å blø litt … Anonymkode: bfa7d...0e7
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #17 Skrevet 4. november 2022 Litt avsporing, men ser mange nevner Pcos. Jeg fikk diagnose for mange år siden på PCO. Forstod det slik da at det var litt forskjell på pco og pcos. Pcos (S står for syndrom) har nok kraftigere symptomer enn pco. Hvis jeg forstod det rett. Men det er nok mye likt likevel. Uansett, så var jeg plaget med en del smerter fra eggstokkene som skyldtes cyster. Jeg var igjennom ultralyd og tok mange blodprøver før diagnose. Var også igjennom kikkhull operasjon, men alt var normalt der. Jeg startet etterhvert på en p-pille som het Diane (denne er gått ut nå mener jeg). Jeg ble mye bedre etter det. Anonymkode: 83826...ea5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå