Gå til innhold

Ventetiden mellom innsett og test

altflyter

Anbefalte innlegg

Jeg fant ikke en fellestråd om dette. Rett og slett hvordan ventetiden mellom innsett og test kan oppleves. Tanker, følelser og slikt.

Jeg hadde innsett for fem dager siden og holder på å gå fra vettet! At det bare er gått fem dager siden innsettet. Jeg fatter det ikke. Etter å ha vært prøver i flere år og stått i utallige køer før vi endelig kom til på avdeling for assistert befruktning, så må jeg si at denne ventetiden er den lengste. 

Progesteronen gir meg alle symptomer i boken på graviditet. Jeg griner og er emosjonell og føler meg smågal. 

Frykten for å ikke være gravid…. Å skulle forberede seg på skuffelse, men samtidig være optimistisk og ikke stresse…. Hvordan er det for dere andre som har vært gjennom det?

Det føles ufattelig tungt og ensomt i grunnen. Jeg har ikke problemer med å snakke om det, men jeg tror ikke det er så lett å forstå for en som ikke står i det.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner så godt hva du sier! Innsett på mandag her, men kjennes jo ut som det har gått en uke... tiden går sååå saaaaaaakte!

Fæl følelse å bare vente, at det ikke er noe man kan gjøre fra eller til - bortsett fra å ta medisinene riktig da.

Jeg kan teste meg neste lørdag. Og skal innrømme at en ørliten blødning mellom i morgen og søndag hadde vært innafor, det kan jo være festeblødning i det minste.

Lite symptomer her, har nesten ikke hatt noen under stimulering heller. Det verker litt i magen, det er alt. Og symptomer så tidlig er jo behandlingen uansett, så det betyr jo heller ingenting.

:bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilde78 skrev (19 minutter siden):

Skjønner så godt hva du sier! Innsett på mandag her, men kjennes jo ut som det har gått en uke... tiden går sååå saaaaaaakte!

Fæl følelse å bare vente, at det ikke er noe man kan gjøre fra eller til - bortsett fra å ta medisinene riktig da.

Jeg kan teste meg neste lørdag. Og skal innrømme at en ørliten blødning mellom i morgen og søndag hadde vært innafor, det kan jo være festeblødning i det minste.

Lite symptomer her, har nesten ikke hatt noen under stimulering heller. Det verker litt i magen, det er alt. Og symptomer så tidlig er jo behandlingen uansett, så det betyr jo heller ingenting.

:bond:

Så godt det ikke bare er meg! Jeg ble overstimulert og har masse symptomer😅 men de er jo på grunn av progesteronen. har hatt forferdelig vondt i eggstokkene siden jeg satt menopur. Det bør bare være verdt det😅

ja!!! Den forbaskede festeblødningen! Skal det ikke skje noe? Det føles uutholdelig å vente. Ethvert symptom. Enhver endring… jeg tror ikke andre kan forstå hvor gale vi blir av dette. Etter å ha mistet motet som prøver og så å skulle tørre å håpe…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart. Her synes jeg at dagene flyr! Veldig spent og gleder meg veldig til å teste 😊

Anonymkode: 69026...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Så rart. Her synes jeg at dagene flyr! Veldig spent og gleder meg veldig til å teste 😊

Anonymkode: 69026...e57

Så heldig du er. Hva gjør du for å få dagene til å gå fortere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å fylle dagene, og holde meg opptatt. Enklere sagt enn gjort når jeg knapt orket å bevege meg pga smerter etter stimulering og uttak, men så filmer, leste bøker, hadde besøk osv for å gjøre det beste utav det 😅 Skal sies at jeg var 99% innstilt på å vente til testdag, men sprakk dag 8 etter innsett og testet.

Nå må jeg helt ærlig si at ventetiden mellom innsett og test var barnemat, i forhold til ventetiden fram til uke 12 (og forhåpentligvis litt tryggere grunn). Er 5+4 og alt er så skummelt! 😮💨❤️

Lykke til med resten av ventetiden 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerte med å like den ventetiden, og ville at den skulle gå sakte frem mot at håpet om graviditet kanskje ble knust. Når det nærmet seg tiden for å teste og få vite om jeg var gravid, hadde jeg det verre. Frem til det koste jeg meg en del med tanken på at jeg kanskje var gravid, at embryoet kanskje utviklet seg der inne. Alle tankene om at jeg kanskje aldri ble gravid, at IVF var siste mulighet osv, kom som en bølge etter negativ test. 

Samtidig kan jeg sette meg inn i at det kjennes lenge å vente, og at en bare vil vite også. Jeg har venner som har hatt det slik, og det er ulikt hvordan en reagerer på det. 

Vi fikk barn på 3. forsøk.

Masse lykke til!! ❤️ 

Anonymkode: 9773d...3a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. Rugedag, satte inn 3-dagers. Mensmurringer stadig vekk og i kveld har jeg fått verking i ryggen. hatt litt stikkinger på venstre side i dag, men syntes de var langt ned og svakere enn det jeg synes jeg leser om.

Blir både bekymret og gal av denne ventetiden 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilde78 skrev (10 minutter siden):

5. Rugedag, satte inn 3-dagers. Mensmurringer stadig vekk og i kveld har jeg fått verking i ryggen. hatt litt stikkinger på venstre side i dag, men syntes de var langt ned og svakere enn det jeg synes jeg leser om.

Blir både bekymret og gal av denne ventetiden 😔

Skjønner hva du mener! Bare fire dager til jeg kan ta test nå😱 hadde en lett blødning i dag, knaptnok farge på papiret, men jeg friket selvsagt totalt ut. Denne ventingen er virkelig uutholdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altflyter skrev (9 minutter siden):

Skjønner hva du mener! Bare fire dager til jeg kan ta test nå😱 hadde en lett blødning i dag, knaptnok farge på papiret, men jeg friket selvsagt totalt ut. Denne ventingen er virkelig uutholdelig.

Kan det ha vært festeblødning? Krysser fingrene for oss begge! 🤞🤞 sambo vil vente til testdag. En HEL UKE igjen! 😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilde78 skrev (Akkurat nå):

Kan det ha vært festeblødning? Krysser fingrene for oss begge! 🤞🤞 sambo vil vente til testdag. En HEL UKE igjen! 😫

Jeg håper så inderlig at det er festeblødning. Jeg har ingen andre vanlige mens-symptomer og jeg har vanligvis ekstreme magekramper både før og under vanlig mens, men jeg har ingenting av det nå, så jeg håper 😱

Det er virkelig tortur! Fikk beskjed om at vi kunne ta hjemmetest på rugedag 12 og blodprøve på rugedag 14. 

Krysser fingrene for oss begge jeg og! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om man kan få mensen mens man går på støttemedisinene, jeg. Håper det var festeblødning for deg, ja! 🤞 nesten så jeg håper på en ørliten blødning også, så jeg får et lite tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilde78 skrev (Akkurat nå):

Lurer på om man kan få mensen mens man går på støttemedisinene, jeg. Håper det var festeblødning for deg, ja! 🤞 nesten så jeg håper på en ørliten blødning også, så jeg får et lite tegn.

Jeg håpte på det helt til det skjedde 😂 fikk tidenes meltdown da jeg oppdaget det. Var bare såvidt brunlig, ikke blodfarget en gang, men hoppet selsvagt til panikkmodus med en gang 😅

Jeg heier på oss!!!! Vi får håpe disse dagene går fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

🤣 hadde reagert på akkurat samme måten 😅 fy for en psykisk kjør det her er. Jeg vet jeg har små sjangser for å lykkes, derfor de satte inn de to beste. Men vi håper jo så inderlig...! Vi hat vel sagt at dette er siste forsøk før eggdonasjon, så det er jo lov å håpe...

Blir smårar av magemurringen som er der heeele tiden. Vet at det er cyclogesten mest sannsynlig, men... veksler mellom å tenke at hormonene lurer meg, at mensen kommer (hjalp ikke at appen sa den skal komme i dag), eller håpe på graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilde78 skrev (33 minutter siden):

🤣 hadde reagert på akkurat samme måten 😅 fy for en psykisk kjør det her er. Jeg vet jeg har små sjangser for å lykkes, derfor de satte inn de to beste. Men vi håper jo så inderlig...! Vi hat vel sagt at dette er siste forsøk før eggdonasjon, så det er jo lov å håpe...

Blir smårar av magemurringen som er der heeele tiden. Vet at det er cyclogesten mest sannsynlig, men... veksler mellom å tenke at hormonene lurer meg, at mensen kommer (hjalp ikke at appen sa den skal komme i dag), eller håpe på graviditet.

Jeg må tilstå det hjelper litt å se at andre blir like «sprø» av ventetiden som meg🫣 Jeg har en god magefølelse for oss begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke i dag siden innsett av 3-dagers embryo. Kjøpte en test i dag, tenkte på i morgen tidlig. Men, nå sitter jeg her med testen og har angst... tenkte at i morgen har ovitrellen gått ut, om testen er negativ så er det fortsatt en mulighet for positiv på lørdag (som er testdag), og er den positiv så blir det hurramegrundt. Men... HUFF! Kanskje er det like greit å leve i håpet noen dager til... vi skulle jo liksom følge legens råd 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vilde78 skrev (28 minutter siden):

En uke i dag siden innsett av 3-dagers embryo. Kjøpte en test i dag, tenkte på i morgen tidlig. Men, nå sitter jeg her med testen og har angst... tenkte at i morgen har ovitrellen gått ut, om testen er negativ så er det fortsatt en mulighet for positiv på lørdag (som er testdag), og er den positiv så blir det hurramegrundt. Men... HUFF! Kanskje er det like greit å leve i håpet noen dager til... vi skulle jo liksom følge legens råd 🙄

Er du sikker på at det ikke er litt tidlig å teste? Jeg fikk beskjed om minimum 12 dager etter innsett før jeg kunne ta hjemmetest. At det tar såpass tid for ovitrelle å forlate kroppen. Jeg satt inn 5 dagers for 10 dager siden og har ikke testet enda😅 dør av nysgjerrighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altflyter skrev (36 minutter siden):

Er du sikker på at det ikke er litt tidlig å teste? Jeg fikk beskjed om minimum 12 dager etter innsett før jeg kunne ta hjemmetest. At det tar såpass tid for ovitrelle å forlate kroppen. Jeg satt inn 5 dagers for 10 dager siden og har ikke testet enda😅 dør av nysgjerrighet!

Jo, det er tidlig, skal egentlig ikke teste før lørdag. Men er jo nysgjerrig også, og ovitrellen skal være ute av kroppen nå, og ikke gi falsk positiv. Eneste er at den kan være "falsk negativ", i den forstand at hcg ikke er høy nok enda. Så en negativ test MÅ ikke bety at det ikke gikk, må da ta ny test lørdag. Men jeg vet ikke... kanskje det lønner seg å vente... 😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilde78 skrev (1 minutt siden):

Jo, det er tidlig, skal egentlig ikke teste før lørdag. Men er jo nysgjerrig også, og ovitrellen skal være ute av kroppen nå, og ikke gi falsk positiv. Eneste er at den kan være "falsk negativ", i den forstand at hcg ikke er høy nok enda. Så en negativ test MÅ ikke bety at det ikke gikk, må da ta ny test lørdag. Men jeg vet ikke... kanskje det lønner seg å vente... 😫

Tro meg! Jeg kjemper mot den samme impulsen, men har bestemt meg for at nå har jeg holdt ut i 10 dager, så jeg skal klare to til 😅 og så er det jo noe med å måtte håndtere skuffelsen hvis testen er negativ 🫣 det vil jeg utsette hvis jeg kan 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altflyter skrev (Akkurat nå):

Tro meg! Jeg kjemper mot den samme impulsen, men har bestemt meg for at nå har jeg holdt ut i 10 dager, så jeg skal klare to til 😅 og så er det jo noe med å måtte håndtere skuffelsen hvis testen er negativ 🫣 det vil jeg utsette hvis jeg kan 

Du har vel rett... akkurat i morgen (hvert fall basert på alt jeg har lest) så kan den være negativ fordi det er for tidlig også, så jeg har fortsatt et håp for lørdag (om enn mindre naturligvis) om den er negativ. Men... var så bestemt når jeg kjøpte den, men nå er jeg usikker altså. Kanskje den skal få ligge til lørdag, så har jeg håp noen dager til 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...