Gå til innhold

Er min pensjon ved 67 år, en god pensjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på hva min utbetaling blir ved 67 år, Storebrand som regnet ut denne med alle pensjonsavtalene jeg har; før skatt blir det 411.500  i året kr. (minker litt år etter år ser jeg).

Så altså, etter 22% skatt blir det da ca 27.000 kr i mnd.

Regnes dette som en helt grei pensjon? Eller regnes det som en dårlig? Jeg vet ikke hva som er vanlig?

Anonymkode: ac12e...fed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som har peiling som vet?

Skrevet

Høres ut som en veldig god pensjon 

Anonymkode: edc16...3c1

Skrevet

Høres sånn halvdårlig ut, men uten lån kan du vel klare deg ok. 

Anonymkode: d359c...18a

Skrevet

Men altså, hvordan i all verden skal vi vite om det er en god pensjon for deg?!

Anonymkode: ab376...d9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men altså, hvordan i all verden skal vi vite om det er en god pensjon for deg?!

Nei, jeg vet jo ikke hva som regnes som god pensjon, hva slags utbetalinger snakker vi da om? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Høres sånn halvdårlig ut, men uten lån kan du vel klare deg ok. 

Anonymkode: d359c...18a

Ok, så hva slags beløp regnes som god pensjon da? Jeg spør jo for jeg lurer på om jeg skal spare ved siden av.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg vet jo ikke hva som regnes som god pensjon, hva slags utbetalinger snakker vi da om? 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med hvilke utbetalinger? Pensjon er jo det du har istedet for lønn etter et visst tidspunkt

Skrevet

Jeg tenker at du må se på den inntekten og utgiften du har i dag. Når man går av med pensjon har man jo ikke barn å forsørge, men gjerne andre ting pengene brukes til. Jeg tenker at det jeg nå bruker på barn er penger jeg bruker på andre ting. 

Nå betaler jeg 2300 i mnd i studielån og 9500 i mnd på boliglån, dette er utgifter jeg ikke kommer til å ha som pensjonist. Så om jeg får ut ca 10.000 mindre i mnd som pensjonist enn jeg gjør akkurat nå, så er det helt greit. Da kan jeg fortsette med den standarden jeg har på livet mitt nå

Anonymkode: bb4c0...50c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med hvilke utbetalinger? Pensjon er jo det du har istedet for lønn etter et visst tidspunkt

Utbetaling da.

Virker som det er vanskelig her for folk å si noe om hva slags type pensjon regnes som GENERELT god eller GENERELT dårlig.

Vet dere ikke selv og det er derfor dere svarer slik?

• Liker 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Utbetaling da.

Virker som det er vanskelig her for folk å si noe om hva slags type pensjon regnes som GENERELT god eller GENERELT dårlig.

Vet dere ikke selv og det er derfor dere svarer slik?

Det avhenger helt av hva man har i lønn.

En med kr. 50 000,- utbetalt i lønn syns sikkert det er dårlig. 

En med kr. 21 000,- utbetalt i lønn syns sikkert det er kjempebra.

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (2 minutter siden):

Det avhenger helt av hva man har i lønn.

En med kr. 50 000,- utbetalt i lønn syns sikkert det er dårlig. 

En med kr. 21 000,- utbetalt i lønn syns sikkert det er kjempebra.

Vanlig lønn etter skatt for meg er 32.000. 

Så 27.000 i pensjon i stedet er jo ikke så langt ned fra lønnen. Men om dette er en GOD pensjon har jeg jo ikke snøring på. Lønnen min er jo g"jennomsnittslønna" i Norge, så da vil jeg tro pensjonen er gjennomsnittlig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva tjener du i dag? Hvor stor er endringen? Inkluderer dette tallet folkepensjon? Har du mye lån? Trenger du bil? Trenger huset ditt store investeringer? Kan du jobbe litt på siden?

Skrevet

Mamma får 20 000 før skatt i pensjon, så direkte dårlig er det ikke😅

Anonymkode: c9048...deb

Skrevet
Snok1 skrev (16 minutter siden):

Hva tjener du i dag? Hvor stor er endringen? Inkluderer dette tallet folkepensjon? Har du mye lån? Trenger du bil? Trenger huset ditt store investeringer? Kan du jobbe litt på siden?

Det skrev jeg rett over innlegget ditt. Ja, dette inkludere 5 pensjonsavtaler.

Og nei til resten du spør om.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det skrev jeg rett over innlegget ditt. Ja, dette inkludere 5 pensjonsavtaler.

Og nei til resten du spør om.

Da er det jo lett for deg å vurdere hvor stor overgangen blir fra å være lønnsmottaker til å bli pensjonist.

• Liker 2
Skrevet
Snok1 skrev (2 minutter siden):

Da er det jo lett for deg å vurdere hvor stor overgangen blir fra å være lønnsmottaker til å bli pensjonist.

Men det svarer ikke på jeg spør om!

Skrevet

Vær klar over at det ikke er gitt at du får så mye. Staten kommer til å stramme inn slik de har gjort gradvis over tid og vil fortsette med. Dersom du er ung må du ta høyde for at det kan bli mye mindre. Man kan heller ikke stole på at avkastningen de neste 30 årene vil ligne på de forrige 30 årene. 

Jeg tror du vil få mindre enn 27k utbetalt.

Anonymkode: cda84...e7d

Skrevet

Spørs ju om det er om 30 år du er 67. Då er d som en piss i havet. Hadde du fått det nå, så er det veldig bra synes e.

Skrevet
Anonymbrukersåklar skrev (10 minutter siden):

Spørs ju om det er om 30 år du er 67. Då er d som en piss i havet. Hadde du fått det nå, så er det veldig bra synes e.

Jeg er i førtiårene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...