AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #1 Skrevet 2. november 2022 Jeg opplever mye angst og uro nå, hva skal jeg gjøre for å dempe? Tar veldig gjerne imot alle tips Anonymkode: 2888f...d27
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #2 Skrevet 2. november 2022 Gå eller løp deg en tur, ta en kald dusj, ring å prat med noen (gjerne noen som har erfaring selv), prøv å finn ett trygt sted inni deg selv, legg deg i fosterstilling under dyna og konsentrer deg om pusten (1-2-3 inn, 1-2-3 hold, 1-2-3 ut), eventuelt søk på TikTok/YouTube etter videoer som veileder deg gjennom angstanfall eller sånt. Anonymkode: 005cc...a1e
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #3 Skrevet 2. november 2022 Meditasjon Yoga (søk yoga for anxiety på youtube) Lydbok Et bad med badesalt og duftlys Anonymkode: dcf1b...751
klarinetta Skrevet 2. november 2022 #4 Skrevet 2. november 2022 Finn avslapningsvideoer på Youtube. F.eks meditation, sleep hypnosis, yoga nidra .. Noen ganger funker det ikke å kreve at kroppen skal slappe av, den bare stritter imot og blir enda mer urolig. I så fall ka du prøve noe med mer energi: favorittmusikken din, danse litt, gå tur med podcast eller musikk på ørene? Trene? Når uroen har lagt seg litt kan det være greit å undersøke hva angst og uro egentlig er for noe. Det er ikke din fiende, men en helt uskyldig misforståelse. Kroppen tror den må beskytte deg mot en fare, og setter alle kluter til for at du skal flykte eller slåss (fight or flight). Men det er ingen fare der. Derimot reagerer kroppen også på tankescenarier. Kroppen forstår ikke alltid forskjellen på en tenkt fare, og en reell (en tiger som vil angripe). Angst er altså din største livvakt, det er ditt forsvarssystem, men det er altså en misforstått reaksjon på tanker som slår inn. Om du etterhvert blir nysgjerrig kan du søke opp Michael Neill eller Dicken Bettinger eller Nicola Bird.. har mange andre navn men du kan jo begynne der. De har alle personlig erfaring med å sitte blindt fast i angst, inntil de skjønte sammenhengen. 🤍
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #5 Skrevet 2. november 2022 For meg så hjalp det med kognitiv terapi, dagbok og gradert sykmelding fra jobb en periode. Jeg trengte tid og hjelp til å forstå tanker og følelser. Når jeg skrev ned de store bekymringene eller vonde følelser så brukte jeg mindre tid til å tenke på dem. Jeg forstår ikke hvorfor, men hodet mitt satt fast i mønster å kunne tenke på de samme mørke tingene over og over igjen, gjerne til langt på natt når jeg prøvde å sove. Når jeg skrev alt ned og tømte alt ut på papiret så opplevde jeg lettelse, ro og tankene ble mindre altoppslukende. Av kognitiv terapi så lærte jeg også å se tankefeller og hvordan jeg kunne endre oppfatningen min. Ofte så ble hver minste ting folk sa eller gjorde tolket negativt (jeg er dum, de liker meg ikke, noe forferdelig kommer til å skje osv.) Anonymkode: 0d644...588
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå