Gå til innhold

Alltid ferie sammen?

Anbefalte innlegg

Gjest brukernavn
Skrevet

Hei

Når man har småbarn og mor og far har forskjellig

ønsker for ferien: Er det akseptabelt at man tar en

uke ferie hver for seg? I hvilken grad bør man

forvente at partneren tilpasser seg? Eller skal

man bare gjøre det som begge har lyst på?

Hva når far absolutt vil på en ukes veteranbiltreff mens

mor er fullstendig uinteressert? Hva når mor vil

på en ukes ferie på Kanariøyene mens far heller

vil besøke familie i Nord-Norge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I en familie må alle jenke seg. Jeg har fex akkurat sagt (så godt som) ja til fjorten dager i syden til sommeren, selvom jeg egentlig ikke har lyst. Men mannen min vil, og da kan jeg godt gi meg neste sommer. I år slapp jeg å reise noe sted, han ga seg.

Man må gi litt og få litt.

Skrevet

-men å velge å feriere hver for seg blir litt sært i mine øyne.................

Skrevet

Enig med Evelina.. Hva med å bestemme ferie annenhvert år? Man må gi litt, for å få litt..

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Man bør i utgangspunktet være forberedt på å kompromisse, men å bli helt hysterisk på å tilbringe ferien sammen blir for dumt. Tror alle par har godt av å finne på ting hver for seg også. Selv var jeg ofte på tur med bare mor eller far da jeg var liten, og har veldig mange gode minner til det. Det at de gjorde det på den måten i blant kan kanskje også være en av bidragene til at de fortsatt har ett solid ekteskap. Tror jeg...

Skrevet

Foreldrene mine har gjort det på den måten at de har en ferie sammen og en hver for seg.

Pappa er alltid på motyrsykkeltur nedover europa. dette har mamma ingen interesse av..(hun fikk nok for 30 år siden av det), mens mamma gjerne reiser på lengere turer (kina nå i våres blant annet), eller på vennineturer til syden (pappa liker ikke syden.. alt for varmt ;) )

Men de har alltid en tur sammen også!. Gjerne storbyferier.

De har vel gjort det på denne måten sidne jeg var omtrent 12 år tenker jeg.. (bare at da var vi barna med på fellesturene.. som gikk til sverige, danmark, norge, usa osv.. + en sydentur..)

Skrevet

Synes dere skal gjoere det dere har lyst til. Viss den ene har et stort oenske om aa dra paa en tur den andre ikke kan tenke seg, synes jeg vedkommende skal gjennomfoere turen. -Saa lenge det ikke foerer til krangel.

Ikke bry deg saa mye om hva andre sier, eller hva andre synes er "saert". Dere skader da ingen ved aa dra paa ferie alene.

Dere er ulike mennesker med ulike oensker.

Og dere er gift, ikke siamesiske tvillinger.

Skrevet

Jeg trodde de fleste familier hadde èn familieferie, med mor, far og barna.......

I så tilfelle, bør man greie å kompromisse. Men klart at hvis man har muligheten til mange ferier, kan alle få sine ønsker oppfyllt. Men for meg er det viktigst at barna får oppleve hele familien på en hyggelig ferietur sammen.

Hos oss har det vært slik at vi reiser på èn familieferie, og så har jeg og mannen min reist på egen kjærlighetsferie enten før eller etter. Vi er kjempeheldige som har supre besteforeldre, og kan tillate oss denne luksusen. Men aldri i verden om jeg hadde latt ungene gå glipp av felles familietur.

Guttetur eller husmorferie kan man få til uansett.

Skrevet

Det er jo bare èn uke, da. La mannen din reise, og finn på noe artig en uke neste år, bare du (eller med ungene). Jeg var også ofte på tur med bare far eller bare mor da jeg var liten, og storkoste meg!

Gjest Sukkerert
Skrevet
Jeg trodde de fleste familier hadde èn familieferie, med mor, far og barna.......

Da tror du helt rett. At det er slik er derimot ikke noe argument for at alle skal maatte gjoere som andre, foelge normen.

Gjest lilletroll
Skrevet
-men å velge å feriere hver for seg blir litt sært i mine øyne.................

Enig!

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det er sært å feriere hver for seg, så lenge man også ferierer sammen? Om man aldri var på ferie sammen ville det derimot vært litt sært. Men de fleste har jo fem uker ferie, så det er jo fint mulig å ta to uker hver for seg og tre uker sammen eller noe sånn :).

Skrevet

Ja takk, begge deler. vi reiser alltid på flere turer sammen hvert år, men det blir fort en tur på hver av oss i tillegg. Ikke like morsomt for sambo og være med å besøke venninnen min som bor i utlandet, da er det bedre for begge parter at han tar en fjelltur med kameratene f.eks.

Skrevet
Jeg skjønner ikke hvorfor det er sært å feriere hver for seg, så lenge man også ferierer sammen? Om man aldri var på ferie sammen ville det derimot vært litt sært. Men de fleste har jo fem uker ferie, så det er jo fint mulig å ta to uker hver for seg og tre uker sammen eller noe sånn  :).

Akkurat. Jeg syns det er sært dersom den eneste ferien familien har skal foregå hver for seg. Men om man har mulighet (råd) til flere ferier, er det jo ikke noe problem. Men jeg forstod det slik at det var ferien det var snakk om her, ikke en av feriene.........

Skrevet
Akkurat. Jeg syns det er sært dersom den eneste ferien familien har skal foregå hver for seg. Men om man har mulighet (råd) til flere ferier, er det jo ikke noe problem. Men jeg forstod det slik at det var ferien det var snakk om her, ikke en av feriene.........

Da er vi enige. Så kjedelig ;).

Skrevet

Selfølgelig kan man det, men jeg syns det er viktigere å være sammen på ferie enn å bare gjøre det jeg vil.

Uansett, vi hadde alltid blitt enige.

Kunne evt tatt en ferie en uke der han ville, så der jeg ville.

Skrevet

Om man har muliget tidsmessig og økonomisk til pose og sekk så er jo det bra.

Men det er lett å gå i fella at den ene "etablerer" en fast tur i året med gutta/jentene også medfører det indirekte at det ikke er økonomisk mulighet for at den andre kan reise på en tilsvarende tur. Så da blir det f.eks fotballtur med gutta på mannen, og familetur til legoland for konemor og familien. Og om konemor synes at dette er dumt hvert eneste år, så er hun den kjipe som nekter far en eneste guttetur i året.

Synes det bør være muligheter for at man tar turer hver for seg en sjelden gang.

Men når egenturene må velges bort til fordel for familien så skal det ikke bare gjelde mors spatur eller shoppingtur til Paris.

Synes ofte at menn gjemmer seg bak behovet for å være "gutter". Mens det er konene som sitter igjen med hverdagen og bortprioriteringene og de tøyde strikkene.

Gjest LoisLane
Skrevet

Ser ikke det store problemet i ferie hver for seg. Vi er seks i familien med ulike ønsker - synes ikke samholdet i familien blir svekket om man deler seg iblant.

Skrevet

Reis til syden med ungene, ei god venninne og hennes barn. Garantert suksess og gøy for barna å gjøre noe annet, å dra "alene" er spennende for dem! God tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...