Gå til innhold

Blir man noen gang kvitt de ekstra kiloene??

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er gravid, kommet ca halvveis i svangerskapet. Til nå har jeg lagt på meg nesten 10 kilo, noe jeg synes er mye i og med at det i alle bøker står at det er vanlig å legge på seg 12 kilo totalt.

Jeg er tynn fra før, men merker at det har lagt seg over rumpe og lår i tillegg til magen, og jeg bekymrer meg for hvordan resten av svangerskapet skal gå. Har noen venninner som har vært gravide og lagt på seg mellom 20-35 kilo, og de sliter fremdeles med overvekt, etter 6 og 8 måneder. Hun ene ser ut som hun fremdeles er gravid, og den andre har fått en skikkelig bolledeig-hengemage. :roll:

Kan jeg unngå å legge på meg så mye? Det er vel ikke lurt å slanke seg, men det kan da ikke være nødvendig å bli så feit heller?

Og hvor lang tid tar det å bli kvitt? Jeg hadde håpet å være slank igjen etter et par måneder, men nå begynner jeg å lure på om jeg aldri kommer til å se ut som før igjen.

Lisamor

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Kjære Lisamor.

Ja, dette med vekt kan være en bekymring i all denne barnegleden!

Men, du må for all del ikke sammenligne deg med andre. Vi er alle så forskjellige i et svangerskap. Noen legger på seg enormt og andre bare det aller mest nødvendige.

Jeg er som deg, slank til vanlig, og har lagt på meg ca. 12 kilo allerede (6 mnd på vei). Jeg har fått masse ekstra på rumpe, lår og mage. Av og til kan jeg synes det er litt stress, men til syvende og sist tenker jeg at det er vel en grunn til at jeg legger sånn på meg. Kanksje kroppens måte å si fra om at nå må du få på deg noen kilo ekstra så barnet ditt blir sunt. Det hjelper å tenke på at vi ikke legger sånn på oss fordi vi vil, men fordi det er nødvendig.

Ja, jeg vet det blir tøft å komme tilbake til normal size igjen. Det vil si: dersom det er mulig. Mange forandrer seg jo litt etter at de har fått barn, og jeg vet jo ikke ennå om jeg er en av dem.Men jeg gelder meg til å få energien tilbake slik at jeg kan trene igjen. sammen med amming og et sunt kosthold vil jeg iallefall gjøre mott beste for at jeg skal finne min trivselsvekt igjen. Det er jo bare jeg som kan gjøre den jobben egentlig. Men akkurat nå er jeg gravid og tar vekta med på kjøpet. Har jeg lyst på en sjokolade, så spiser jeg en sjokolade, og gleder meg enormt til å bli mamma!

Lykke til. -Jossi

Gjest Zalomine
Skrevet

Å gå gravid medfører vektøkning ja, og for noen mer enn andre. (please ikke si at dette skal jeg ikke snakke om fordi jeg ikke er gravid, jeg har jo enkelte meninger for det.)

Det er meninga at man skal legge på seg, og det er bra for ungen at man gjør det. for mye av det gode kan nok likevel være et problem. (når mamma lå på sykehuset lå hun på rom med to stykker som begge var så store at de måtte ha ei dyne på tvers for at den skulle dekke hele magen, de la på seg over 40 kilo hver. Dette er helt klart for mye)

Slanke seg som gravid, det skal du for all del unngå. Men å gå tur, det er en fin ting. Det har kroppen dig vedlig godt av når du er gravid. Trim kan man egentlig godt drive med, men ta det med ro, og ikke alle former passer så godt for en gravid kropp. slik trim er for å holde seg i form, ikke for å slanke seg. Når babyen er født forsvinner noe av vekta, men alt går ikke bort av seg selv, og som ammende. nybakt mor er heller ikke slanking så lurt, selv om mange ønsker seg forma tilbake til dåpen... Ikke lett dette her. Men jeg er fortsatt tilhenger av å gå tur. Trille på babyen, i variert terreng. Det er alltid godt, for mor og barn.

Kroppen blir ikke helt den samme etter å ha fått et barn, i alle fall ikke hos de aller aller fleste, men det er for de fleste mulig å få tilbake en figur man kan leve med, men det kan ta litt tid.

Kos deg med den gravide magen din du, ikke tenk så mye på det, det er meningen at en mor skal få litt former, hofter og lår er nok ikke uvanlig.

Lykke til, dette går nok bra :)

Skrevet

Kjære Lisamor.

Må innrømme at jeg selv kjente et lite snev av angst på sist jordmorkontroll da vekta viste 7 kg mer enn den gjorde før jeg ble gravid. Det var forrige uke, og jeg er i uke 25 nå. Jordmora sa imidlertidig at det var en helt flott vektoppgang!

Jeg fant i samme øyeblikk ut at jeg ikke trenger å bekymre meg for vekten, hvis jeg har god samvittighet overfor den maten jeg spiser. Og det har jeg nå. Jeg spiser det samme som før jeg ble gravid og i samme mengder, og selv om vekten sto stille på det kostholdet før så er det 100% naturlig at vekta går opp når man går med en voksende unge i magen. Husk at ved termin så veier ungen 3-4,5 kg og morkaken minst 600 g, pluss alt fostervannet!.... Du skal også ha et ekstra fettlag å tære på ved ammingen. Spiser du for lite i ammeperioden så er det en meget stor risiko for at melken forsvinner med kiloene...

Hvis kiloene blir et problem, kutt ut det som er unødvendig i kostholdet ditt, og med det mener jeg hovedsaklig brus, snacks og sjokolade. Greier du ikke det så er du ikke engstelig nok :wink:

Jeg regner med å gå opp totalt ca 15 kg jeg. Og jeg vet at med mitt sunne kosthold er det naturlig, og at de vil forsvinne i barselperioden.

Håper det går seg til for deg også :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette med hvor mye man legger på seg er veldig individuelt, det samme med hvor for man blir kvitt kiloene etter fødselen. Jeg vet om jenter som var store i utgangspunktet, som ikke la på seg noen ting i svangerskapet, store jenter som la på seg og ikke ble kvitt kiloene igjen, slanke jenter som ikke ble slanke igjen og slanke jenter som ble som før. Det er selvsagt lurt å tenke nøye over hva man spiser, også i svangerskapet, men det finnes alltid jenter som ikke legger på seg etter normalen. Ei venninne av meg veide 60 kg før begge svangerskapene (ca 176 cm høy), la på seg over 30 kg begge gangene og nå er hun nede i 60 kg igjen. Hun spiste ikke noe annet enn før, men hun var veldig plaget av vann i kroppen. Ei annen venninne av meg veide også 60 kg før svangerskapet, men pga kvalme osv, veide hun bare 48 kg da hun fødte. Babyen var sunn og frisk.

Selv er jeg halvveis i svangerskapet og har hittil ikke lagt på meg noen ting. Jeg har imidlertid bestemt meg for å begynne å trene etter fødselen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg veide 47kg før jeg ble gravid, den dagen jeg fikk jenta mi hadde jeg lagt på meg 23kg altså jeg ble 70 hele kg!!

Etter 1 år, ble jeg 50 kg etter 1,5 ble jeg 46kg!

Første mnd da jenta mi ble født så gikk jeg ned ca 15kg!

Jenta mi var bitte liten da hun ble født, hun veide 2820 g og var 45cm!

Klem fra *Perser* som skal bare spise sunt og grønt hvis jeg blir gravid igjen.......

Gjest Frøken Dings
Skrevet

Lisamor,

Det er ikke alltid man legger på seg i samme tempo som andre gravide. Selv om du har lagt på deg 10 kilo nå, er det ikke sikkert at du vil legge på deg mer enn 12-15 (som er "normalt") totalt allikevel. Jeg vil råde deg til å bruke sunn fornuft: som Vinga sier er det viktigste at du kutter ut brus og snop hvis du er bekymret. Har du et fornuftig kosthold har det ikke så mye å si hvor mye du legger på deg.

Selv la jeg på meg hele 20 kilo, og det er mye i og med at jeg veide under 50 kg før jeg ble gravid. Da jeg var i uke 34 hadde jeg lagt på meg 10 kilo og var storfornøyd. 4 uker senere hadde jeg lagt på meg 16. De siste par ukene la jeg på meg hele 4 kilo, og det var på ingen måte fordi jeg lå på sofaen og spiste sjokolade! Jeg hadde så mye vann i kroppen at jeg omtrent ikke fikk på meg sko; hadde ett par som fremdeles passet.

Da jeg kom hjem fra sykehuset var 12 kilo borte. Etter 2 måneder var alle de ekstra kiloene borte, og nå veier jeg enda mindre, sannsynligvis pga amming. Kroppsfasongen min er tilbake til den gode gamle, uten at jeg har gjort veldig mye for det. Men daglige turer med tung vogn er god trim! :)

Lykke til med svangerskapet.

Skrevet

hejsa ja her går jeg og er bekrymret over at jeg vejer for lidt i forhold til mine andre graviditeter, er 50 kg normalt og har i mine første 3 graviditeter taget 25 kg på 3 dage efter fødslen kunne jeg hoppe ned i mine miniskørt og var nede i 55 kg, det er så forskelligt fra person til person jeg slider mere med at kunne tage på og det er der jo nogle af os som gør. nu er jeg i 27 uke og har kun taget 11 kg på jeg synes det er lidt fordi jeg er vand til at være det dobbelte.

så ikke vær så nervøs du skal nok komme ned i din rigtige vægt før eller siden men for gud's skyld ikke begynd at slank dig slankning er ikke sundt hverken i eller uden for svangerskab.

Skrevet

Tror dette er veldig forskjellig, det er jo helt individuelt akkurat som vi er forskjelllige individer! :D

Jeg er litt overvektig fra før, så naturlig nok krysser jeg fingrene for at jeg ikke legger på meg mer enn høyst nødvendig. Har ikke fått noe nsånne store "snopkick" egentlig, men jeg har konstant lyst på ett eller annet i munnen. (Kan ha noe med drastisk nedkutting av røyken å gjøre også det da..) Men når jeg får som aller mest lyst på noe å knaske på, spiser jeg knaskerøtter eller frukt. Har det liggende her hjemme hele tiden.

Men jeg har jo hørt at de aller fleste steder rundt omkring (bortsett fra bittesmå steder, kanskje) så har de jo sånn "barseltrim" eller hva de kaller det. Det har jeg allerede bestemt meg for at jeg skal være med på her når jeg er klar for det etter fødselen. Det er kanksje ikke så mye ment for å slanke vekk de ekstra kiloene, men for å komme tilbake i godformen, men hvis man ikke har vært så aktiv de siste par månedene av svangerskapet, så vil jeg tro det vil ha en slankende effekt også! :D

Ellers, som de andre her har sagt; å trille turer med bebisen må jo være helt topp! Jeg kommer til å trille turer med bebisen så ofte som mulig, for så KOS det nå være... Å trille sin egen lille bebis... :lol: Dessuten er jo vognene tunge, så du vil jo bruke en del krefter på det.

Dette går nok bra, skal du se! Er det barselgrupper i nærheten av der du bor også, kan dere jo arrangere barseltreff med trilleturer, det må jo være superkoselig!! :D

Gjest Cruella
Skrevet

Dette er som flere har sagt, veldig individuelt.

Jeg har født 3 barn og lagt på meg nesten 25 kilo i hvert svangerskap...

Jeg er i utgpkt. tynn (50 kilo), men har vært nede i samme vekt igjen etter ca 3 mnd etter fødsel uten slanking. Alle disse kiloene kunne umulig vært fett! Ikke bli desperat over vektøkning, kroppen trenger mer under svangerskapet, dessuten legger man på seg i rykk og napp, det er også individuelt. Hvis du satser på å amme, er amming en super "slankekur". Forbrenninga øker merkbart.

Lisa-Beth

Skrevet

Jeg la på meg 16 kilo, og 2 til 3 uker etterpå var 17 av de borte. :)

Det er de ennå, tre år etterpå, men litt rundere mage har jeg alikevel fått.

Skrevet

La på meg 18 kilo i første svangerskap. Etter 14 dager var de 18 kiloene borte.

Husk dessuten på at når du ammer går du ned i vekt.

Skrevet

Jeg la på meg 20 kilo under svangerskapet, og et par dager etter fødselen var ca 18 borte. Men så drev kroppen min jævelskap med stoffskiftet mitt, og nå veier jeg like mye som da jeg var høygravid... :cry: :cry: :evil:

Skrevet

Jeg har sett nok av venninner som har fått barn og blitt syklig tynne etterpå. De har vært slanke fra før, og la "greit på seg" i svangerskapet.

Så kom ammingen, og kiloene raste av. Et par så helt forferdelige ut!!! :-?

Så i denne perioden skal du ikke bry deg om vekta. De bekymringene kan komme 6 mnd. etter fødselen. Så lenge du spiser sunt, så er det ikke noe du skal tenke på nå.

Selv var jeg 97 kilo da jeg ble gravid. Altfor mye. Gikk derfor ikke opp så mye, og etter fødselen var det 97, og i ukene etterpå gikk det ytterligere ned. Men da jeg var gravid så var jeg stolt av kroppen og formene mine. Og jeg fikk komplimenter for "profilen" av folk på gata ( et par var rusmisbrukere som strålte opp da de så jeg kom vaggende (med bekkenlåsning)). Det var den beste perioden i livet mitt. :hoho:

Og jeg gleder meg til neste gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...