Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har gjort det, og vil si litt om prosessen dit? Som mann med sterk ansvarsfølelse sitter det langt inne. Det er snakk om en langvarig, kronisk sykdom og delvis uføregrad i dette tilfellet, ikke akutt sykdom, hvis det har noe å si.

Anonymkode: e0136...ecb

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis belastningen er for stor må man bare gå, man kan ikke ødelegge seg selv. Nå vet ikke jeg hvorfor du vurderer å gå da . 

Anonymkode: 365aa...434

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Ektefelle er ikke barn og er det kun ansvarsfølelse og ikke noe annet så må du også ha rett til å leve ditt liv.  

Anonymkode: 64faa...1f6

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor vil du gå fra henne?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, jeg gjorde det. Da det rett og slett ble for mye, jeg tok meg av henne, hennes 3 barn og mine 2 biologiske barn. Jeg jobbet 07-16, ryddet, ordnet mat, og hele pakka - så det var som å være alene. Bare at jeg hadde 3 barn i tillegg, hvor en av dem har selv en psykisk diagnose, som til tider har vært krevende. Prosessen var lang, 1 år, og jeg har i ettertid fremdeles omsorgen for 2 av hennes barn, syntes så synd på dem. Den tredje får hjelp på institusjon. Hun var så syk at hun ikke klarte mye, jeg var nødt til å finne noen som kunne ta vare på henne, hun bor nå 10 minutter unna, min mor og hennes mor bytter på å passe på henne. Hun sliter psykisk, og jeg føler mer på en frihet nå.

Anonymkode: 8b45c...d3c

• Liker 1
  • Hjerte 15
Skrevet

Jeg er kronisk syk og ufør selv. Jeg ser det er vanskelig for mannen også med en kronisk syk partner. Hvis forholdet vårt var ødelagt eller han ikke orket mer, ville jeg ikke at han skulle ha blitt bare fordi jeg er ufør og kronisk syk.

Jeg er takknemlig for at han står i det med meg

Anonymkode: d4384...179

• Liker 5
  • Hjerte 12
Skrevet

Det siste en syk persom trenger, er en som helst ikke vil være der. 

Jeg var ikke akkurat takknemlig for at min eks "holdt ut" i lang tid før han gikk. Tvert imot snøt han meg for sjansen til å finne en mer dedikert partner mye før.

Anonymkode: 28a85...d91

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Her er det så mange variabler at det nok ikke er muiig å svare verken det ene eller det andre. Du vet nok svaret selv, innerst inne. Er det barn i bildet, vil jeg dog si at det bør tas ekstremt hensyn til dem - jeg føler personlig at det veier tyngst. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg var ikke akkurat takknemlig for at min eks "holdt ut" i lang tid før han gikk. Tvert imot snøt han meg for sjansen til å finne en mer dedikert partner mye før.

Samme erfaring her! 🙏

• Liker 1
Skrevet

Ville først søkt om mer avlastning, hjemmehjelp og annen praktisk støtte man kan få. 

Dernest ville jeg brukt tid på å jobbe med kommunikasjonen med min ektefelle. Selv om hun er syk og det hindrer hennes livsutfoldelse, så forstår hun nok at det ikke behøver å hindre deg. Snakk sammen om hvilke ønsker og behov du har, og finn ut av hvordan dere begge kan leve et godt liv sammen.
Anbefaler at dere parallelt med dette også jobber med å finne egne aktiviteter for paret deres. Dersom du f.eks. ønsker å gå på dansing tre kvelder i uken mens din kone da sitter hjemme alene, så bør dere sette av noen kvelder i uken til å spille brettspill eller gjøre andre hyggelige aktiviteter sammen. 

Anonymkode: ea645...080

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

En "dedikert" partner for å være hobbypsykolog, mijøterapeut og sykepleier? 

Det heter for øvrig dedisert.

Anonymkode: 1d435...088

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja lykke til! Du velger å være en overfladisk og selvisk person. Husk da i ettertid at du har tatt ditt valg og gi din kommende ex friheten fullt ut. Slik at hun kan finne kjærligheten og lykke. 

Hilsen ufør kvinne.

Anonymkode: 331a5...9c0

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig. Om du ikke ønsker å være sammen med henne så er det helt greit å gå i fra henne, uansett årsak. Å være sammen med noen man ikke ønsker å være sammen med, bare fordi vedkommende er syk/ufør det er bare dumt. 

Anonymkode: be25a...6f8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Haha, nei det gjør det ikke. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det heter "dedikert".

Du blander med "dedisert" som man gjør med bøker...

dedikert

• Liker 6
  • Nyttig 3
Gjest Anonyme-meg
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja lykke til! Du velger å være en overfladisk og selvisk person. Husk da i ettertid at du har tatt ditt valg og gi din kommende ex friheten fullt ut. Slik at hun kan finne kjærligheten og lykke. 

Hilsen ufør kvinne.

Hvorfor er han overfladisk og selvisk person? Har ikke han også rett på å være lykkelig? Du høres bare bitter ut..

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Er det noen som har gjort det, og vil si litt om prosessen dit? Som mann med sterk ansvarsfølelse sitter det langt inne. Det er snakk om en langvarig, kronisk sykdom og delvis uføregrad i dette tilfellet, ikke akutt sykdom, hvis det har noe å si.

Anonymkode: e0136...ecb

Har ikke gjort det, men tenker at du skal da ikke være nødt til å bo med en person som du av ulike årsaker ikke ønsker å bo med lenger. Du skal ikke være nødt til å utslette deg selv for å ofre deg for en annen person.

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvorfor gikk ikke du selv da. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det tenkte jeg å.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hilsen ufør BITTER kvinne.

Det kan være mange grunner til at man ikke ønsker å bo med en person lenger. Å man skal da ikke være nødt til å bli i et forhold pga at den andre er syk. Jeg tenker at man ikke går fra en døende, men en som er kronisk syk hele livet, kan man ikke være nødt til å være bundet til for evig og alltid. 

Dessuten, så er du ikke bare ufør kvinne, men bitter ufør kvinne. 

Anonymkode: 29e7c...ffd

• Liker 4
Skrevet

Da jeg ble alvorlig syk ble det veldig tydelig hvem som hadde tatt ansvar i familien. Mannen evnet ikke å følge opp noe som helst og var mest mutt og selvmedlidende for at han ikke fikk sex da jeg kjempet mot kreften. Vi skilte oss midt oppi min verste kamp i livet og i ettertid ser jeg at jeg aldri kunne klart å gå gjennom det jeg gjorde med han med på lasset. Det var han som gikk, men jeg fikk det så mye enklere alene. Da han kom krypende tilbake noen år senere var jeg ikke spesielt interessert i å høre hva han hadde å si egentlig. Skjønte noe om at han alltid har elsket meg og at han aldri hadde hatt bedre sex. As I care 😅

Anonymkode: ceaa5...69d

• Liker 5
  • Hjerte 14
Skrevet

Selvsagt kan du gjøre det slutt. 

Jeg er kronisk syk og ufør. Om min mann ikke vil mer er han fri til å gå. 

Jeg er syk, ikke patetisk. 

Anonymkode: 7ef45...b13

• Liker 10
  • Hjerte 1
Gjest theTitanic
Skrevet

Man kan ikke være sammen pga ansvarsfølelse. Enten ønsker du å tilbringe tiden med henne eller så gjør du det ikke. Et forhold skal være givende for begge parter. Det er forskjell på partner og assistent. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...