AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #1 Skrevet 2. november 2022 Jeg kom over et notat min datter 17 år har skrevet, her skrev hun ned mange tanker, blant annet at hun går med en følelse av at hun snart skal dø. Hun hadde også skrevet et slags «avskjedsbrev» til meg. Dette var utrolig tøft å lese (ja, jeg vet jeg ikke burde ha lest hennes private ting). Hvordan kan jeg hjelpe henne med disse tankene. Det dreier seg ikke om selvmordstanker, men en følelse av at hun skal dø i en ulykke eller av sykdom. Anonymkode: b0b7a...edd 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #2 Skrevet 2. november 2022 Få henne inn på bup/dps umiddelbart! Og i tillegg snakk med henne og spør rett ut om hun har selvmordstanker eller føler at hun skal dø snart og hvorfor. De aller fleste som sliter med slike tanker, ønsker egentlig ikke å dø men klarer ikke lenger å leve med smerte. Anonymkode: f83ca...0c9 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #3 Skrevet 2. november 2022 Som jeg sier så er det ikke selvmordstanker, hun ønsker ikke å dø, men hun føler at hun snart vil bli utsatt for en ulykke. Ts Anonymkode: b0b7a...edd
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #4 Skrevet 2. november 2022 Det er mange rare tanker man kan få som ungdom. Husker jeg var veldig opptatt av følelser, stemninger og leste betydning inn i den minste hendelse, magisk tenkning, rare ideer om skjebnen. Skrev dramatiske dikt. Det trenger jo ikke ligge så mye bak dette, men sikkert fint å snakke litt om det sammen. Anonymkode: e2fb9...585 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #5 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er mange rare tanker man kan få som ungdom. Husker jeg var veldig opptatt av følelser, stemninger og leste betydning inn i den minste hendelse, magisk tenkning, rare ideer om skjebnen. Skrev dramatiske dikt. Det trenger jo ikke ligge så mye bak dette, men sikkert fint å snakke litt om det sammen. Anonymkode: e2fb9...585 Så godt å høre. Tusen takk ❤️ må prøve å få snakket med henne om disse tankene, bare litt vanskelig å måtte innrømme at jeg har lest hennes private notater 🙈 Anonymkode: b0b7a...edd
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #6 Skrevet 2. november 2022 Jeg tenker umiddelbart at hun kanskje har angst og katastrofetanker. Det er viktig at hun får god hjelp og oppfølging, så jeg ville begynt med en samtale med henne om hvordan hun har det og ting du har lagt merke til. Deretter kan hun ha stor nytte av profesjonell hjelp til å lære å håndtere angsten (hvis det er det hun lider av). Du trenger kanskje ikke si du har lest notatene hennes hvis du tror det vil ødelegge tilliten mellom dere. Anonymkode: 5a2c4...a46 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #7 Skrevet 2. november 2022 Trenger ikke ligge så mye i det. Jeg har perioder i livet der det føles som om jeg skal dø snart. Er ikke deprimert eller noe, får bare en sånn rar følelse. Og jeg har ike dødd enda, så jeg tipper det er et eller annet merkelig som skjer i hjernen som gir den følelsen. Det plager meg ikke, jeg har blitt vant til det. Og det kan gå år mellom hver gang. For meg er det bare en rar følelse som dukker opp iblant Anonymkode: ff678...7f4 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #8 Skrevet 2. november 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Trenger ikke ligge så mye i det. Jeg har perioder i livet der det føles som om jeg skal dø snart. Er ikke deprimert eller noe, får bare en sånn rar følelse. Og jeg har ike dødd enda, så jeg tipper det er et eller annet merkelig som skjer i hjernen som gir den følelsen. Det plager meg ikke, jeg har blitt vant til det. Og det kan gå år mellom hver gang. For meg er det bare en rar følelse som dukker opp iblant Anonymkode: ff678...7f4 Kan kanskje sammenlignes med deja vu som også er en merkelig følelse man kan få iblant. Man har selvsagt ikke sett tingene skje før, det bare føles sånn Anonymkode: ff678...7f4 1
Gjest Offwhite Skrevet 2. november 2022 #9 Skrevet 2. november 2022 Det kan faktisk være noe i det da, ikke for å skremme men mange har en sterk følelse før noe sånt skjer. I såfall er det ingenting noen kan gjøre med, man har sin tilmålte tid på jorda. Det eneste er å verdsette hver dag og heller være forberedt. For det kan skje både henne, deg eller meg når som helst. Men akkurat det om følelsen har jeg som sagt hørt om mange ganger så ikke nedverdig henne til psykolog eller psykiater som en annen tipser om. Gi henne heller en klem og ikke fortelle hva du har lest og håpe ikke noe skjer.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #10 Skrevet 2. november 2022 Jeg følte også det da jeg var på hennes alder (Og tidligere). Var sikker på at jeg ikke kom til å leve lenger enn til maks 20 år. Slitsom tanke, men det var bare det det var, en tanke og en følelse. Nå har jeg visst levd 23 år på "overtid", så jeg var visst ikke veldig synsk.. 🙈 Anonymkode: 1ecac...100 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #11 Skrevet 2. november 2022 Jeg tror det er veldig viktig at hun ikke opplever du har snoket i sakene hennes og lest hennes dypeste tanker. Du bør ikke si at du har funnet dette, men hvis du vil snakke om det, prøvd å tilnærme deg det som et generelt tema. Ser dere film sammen, eller hører på musikk sammen? Tenkte fx på «Some die Young» sangen av Laleh. Hvis den stod på, så kan man bruke den til å komme inn på tema, mer som en refleksjon fra deg. Og håpet at hun ville åpne seg, evt bare at du delte det du ville med henne. Men utover det, så tror jeg ikke det er så uvanlig å tenke mye rart som ungdom Anonymkode: abb81...aca 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #12 Skrevet 2. november 2022 Du må google "sense of impending doom". Det er en reell greie, og det kan være både fysisk og psykisk årak. Man kan altså faktisk ha en fysisk sykdom som trigger den følelsen. Men det kan også være snakk om f.eks depresjon som trigger den følelsen. Anonymkode: 0b321...0cb
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #13 Skrevet 2. november 2022 Kan jo hende hun har rett på en måte. De som er ungdommer nå er nok siste generasjonen som får oppleve jorda som den er, og om 20-30 år vil jorda og menneskeheten endres. Kanskje det vil hjelpe henne å engasjere seg i organisasjoner og partier som prioriterer miljø og klima? Anonymkode: 29fc4...a91 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #14 Skrevet 2. november 2022 Man trenger ikke å sykeliggjøre ALT. Man skal selvsagt ta selvmordstanker alvorlig men dette høres mer ut som at hun føler noe er galt enn at hun ønsker å dø. Selv følte jeg det og på den måten som ung og flere ganger i voksen alder, det viste seg jo det at jeg faktisk er født med en tikkende bombe som jeg ikke fant utav før jeg var i 30 årene så man skal ikke kimse av det som en over kommenterte, sense of impending doom, som jeg nå skal google litt.. 😄 Uansett årsak så må du ta en prat med datteren din og ikke høre på hylekoret her inne som ikke klarer å skille "dødsangst og dødsønske". Anonymkode: e823f...5e2 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #15 Skrevet 2. november 2022 Netflix har en dokumentar som heter surviving death. Hvis jeg husker rett er det med en kvinne der som hadde denne følelsen mens hun gikk gravid. Hun fikk rett da, men likevel. En film dere kanskje kan se sammen, også kan det åpne for dialog. jeg tenker det naturlige her hadde vært en tur til legen for en undersøkelse og en samtale om dette. Ikke psykolog, men en generell helsesjekk. At man er 17 utelukker ikke alt. Bruker hun forresten hasj el marihuana? andre droger? Hadde vært veldig årvåken for det fremover. Anonymkode: 5d1e2...974 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #16 Skrevet 2. november 2022 Hun er ei veldig skikkelig hente og har aldri smakt alkohol engang. Ts Anonymkode: b0b7a...edd
klarinetta Skrevet 2. november 2022 #17 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det er mange rare tanker man kan få som ungdom. Husker jeg var veldig opptatt av følelser, stemninger og leste betydning inn i den minste hendelse, magisk tenkning, rare ideer om skjebnen. Skrev dramatiske dikt. Det trenger jo ikke ligge så mye bak dette, men sikkert fint å snakke litt om det sammen. Anonymkode: e2fb9...585 Omtrent sånn var jeg også... mye hormonelle og dramatiske bølgedaler. Men tenker også at det er nødvendig å ha en meget god forklaring på hvordan hennes personlige tanker er blitt lest, det ville jeg reagert voldsomt på i den alderen. 🤍 Lytting er viktigere enn å "gi råd", med mindre noen ber om det.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #18 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun er ei veldig skikkelig hente og har aldri smakt alkohol engang. Ts Anonymkode: b0b7a...edd hvordan vet du det?! Jeg var selv på Gudstjenester og hørte til det kirkelige på den alderen. Det var egen initiativ(kommer ikke fra religiøs familie). Jeg ble sett på som skikkelig, men snek vodka i vannflasker og sniffa mye rart fra Oslos gater… Lett å si at noen er skikkelig, spesielt som mor. Det stemmer ofte ikke alltid på måten mor ønsker. Anonymkode: 89dc8...cc3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #19 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): hvordan vet du det?! Jeg var selv på Gudstjenester og hørte til det kirkelige på den alderen. Det var egen initiativ(kommer ikke fra religiøs familie). Jeg ble sett på som skikkelig, men snek vodka i vannflasker og sniffa mye rart fra Oslos gater… Lett å si at noen er skikkelig, spesielt som mor. Det stemmer ofte ikke alltid på måten mor ønsker. Anonymkode: 89dc8...cc3 Da må hun først komme seg på fest. Hun er mye sammen med venner, men sjelden på fester som ikke er voksenstyrte. Ts Anonymkode: b0b7a...edd
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #20 Skrevet 2. november 2022 Jeg har også hatt den følelsen før. Særlig i alderen 16-22. Hadde mye overtroiske tanker,en veldig sterk følelse av at alt snart var slutt. Husker jeg skrev sånne avskjedsgreier i dagboka mi. Så erfarte jeg gang på gang at det ikke stemte, så da skjønte jeg at det bare var en følelse. Jeg er helt sunn og frisk mentalt og klarer meg veldig bra i dag😅 Anonymkode: 002f2...64e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå