Annevenn Skrevet 5. desember 2005 #1 Skrevet 5. desember 2005 Svigerinna mi pleier å lage noen "mini-suksesskaker", altså str. småkake, men som suksesskake. Jeg prøvde å ringe henne for jeg vil lage kake nå, men hun var selvsagt ikke hjemme. Er det noen som vet hva jeg mener, og som kan hjelpe med oppskrift?` Det er altså suksesskaker men i miniutgaver, og så har hun smelta kokesjokolade over dem. De er helt livsfarlig gode....
Sin Skrevet 5. desember 2005 #2 Skrevet 5. desember 2005 Tipper det er Sarah Bernard. Oppskriften er fra www.tine.no , jeg har prøvd den før med bra resultat. Oppskriften gir ca. 25 kaker. Kjeksbunn: • 200 gr marsipan • 1 dl sukker • 2 eggehvite av store egg Smørkrem: • 1½ dl sukker • ½ dl vann • 3 eggeplommer • 175 gr TineSmør mykt • 2 ss sjokolade mørk Garnering: • 200 gr sjokolade mørk • 2 ss kokosfett Slik gjør du I stekeovnen ved 200 grader i ca. 10 minutter Kjeksbunnene: Riv marsipanen og bland med sukker. Tilsett eggehvitene, litt om gangen, og rør til massen er glatt mellom hver gang. Sett røren med skje på smurt stekeovnsplate, litt fra hverandre ettersom røren flyter utover. Stek kjeksene gylne og avkjøl på rist. Smørkrem: Ha sukker og vann i en kjele og la det koke ca. 1 minutt. Ta kjelen av platen og la det bli litt avkjølt. Ha eggeplommene i en bolle og visp dem lett sammen. Ha eggene i den litt lunkne sukkerlaken og visp blandingen lett og luftig. Rør smøret smidig og tilsett eggeplommemassen litt etter litt under røring. Smelt sjokoladen og rør 2 ss av den i smørkremen. Løsne de kalde kjeksene og stryk på smørkremen på baksiden og form til en topp. Sett kakene kaldt så kremen stivner, ca. 1 time. Smelt kokosfett i resten av den smeltede sjokoladen og rør til en glatt glasur. Dypp kjeksene i slik at kremen er dekket av sjokolade. Sett kakene kaldt til stiving.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå