Gå til innhold

Slitsom eller nyttig pedant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste en tråd på samlivsforumet i går om en mann som var ekstrem på regler og skulle ha alt på sin måte. Alt må stå på sin faste plass. Alt må gjøres på riktig måte. Alle i tråden svarte at denne fyren var helt umulig å leve med, og noen mente han antagelig var narsissist.

Jeg ser absolutt at det må være slitsomt å leve med mange strenge regler. Men jeg er nok ganske lik han fyren som det ble klaget over i den tråden. For jeg liker at ting gjøres på riktig måte, og at f.eks. verktøy legges på riktig plass etter bruk slik at det er enkelt å finne det neste gang man trenger det. Jeg hater roteskuffer. Hvorfor ikke bare legge tingene på riktig plass? Roteskuffer skaper merarbeid fordi man må bruke mange timer på å rydde til slutt.

Jeg blir sliten av folk som gjør ting halvveis eller som ikke gidder å gjøre ting riktig. Hvorfor ikke bruke to–tre minutter på å lese bruksanvisningen eller google hvordan du gjør noe, sånn at du kan gjøre det riktig i stedet for å sløse bort en time eller to på å knote?

Kjente meg altså igjen i en del av det det ble klaget over i den tråden (men ikke sinnet og empatiløsheten), og siden så mange her inne mente at regelryttere er umulige å leve med så tenker jeg at jeg kanskje har en jobb å gjøre. Men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. 

Det gjør meg jo egentlig ingenting om folk har lyst til å vaske parketten med grønnsåpe, og selv om jeg får veldig lyst til å gi dem et uønsket og uoppfordret råd så holder jeg munn. Sånne ting er en bagatell. Men når det er snakk om større ting, og ting som gjerne ender med å bli dyrt når folk gjør feil, da sliter jeg med å holde munn. I mitt hode er det normalt å si fra når noen er i ferd med å gjøre en feil, men etter å ha lest i den andre tråden og alle de negative kommentarene der begynner jeg å lure på om jeg kanskje er psyko/narsissist/eller noe sånt. 

Hvor går grensen mellom slitsomt pedantisk, og nyttig pedantisk? (Hvis det går an å være en nyttig pedant, da?)

Anonymkode: 71899...dc9

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2022 den 18.20):

Hvor går grensen mellom slitsomt pedantisk, og nyttig pedantisk? (Hvis det går an å være en nyttig pedant, da?)

Anonymkode: 71899...dc9

De som fortsetter å mase og som aldri gir seg er slitsomme. De som kommer med gode råd én gang men ikke maser hvis mottaker velger å ikke lytte, er ikke slitsomme. Synes generelt pedanter er bedre kolleger enn rotehuer. 

Anonymkode: dfa14...0eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...