AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #1 Skrevet 2. november 2022 Vet dette er et luksus spørsmål for de som sliter, men spør allikevel. Etter alle regninger og faste utgifter har jeg satt av 20 000 til forbruk for mine to tenåringsbarn og meg selv. Her går ut diesel, tog billetter (ut på tur ca en gang pr mnd), mat, husholdingsvarer, hygiene, klær, typ kino, lege, apotek, hund, interiør, gaver, party (som halloween med godteri og litt pynt), litt vin til venninnekvelder, Vipps til feks tv aksjon osv. Jeg går nesten tom uka før jeg skal fordele lønn igjen, sånn i snitt. Alt av faste regninger, abonnenter til trening og underholdning, strøm, lån, bilutgifter ut over direkte bruk, er utenom dette. Jeg kan sette av mer til forbruk og mindre på ekstra innbetaling på boliglån, men lurte bare på om dere som har store barn (jeg er alene som voksen i familien) og har grei nok inntekt som enslig, synes 20 000 bør holde til forbruk eller bruker dere også noe mer? Jeg har 700 000 samlet i brutto inntekt med barnetrygd og bidrag, men ønsker å betale mest mulig ned på boliglån. Anonymkode: 89aad...495
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #2 Skrevet 2. november 2022 Jeg ville betalt mest mulig på boliglån. Vi er to voksne og tre tweens. Vi bruker ca 20 k etter faste utgifter vi også, og vi er veldig klar over at vi sløser masse og burde spare mer. Anonymkode: bc6c8...7c6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #3 Skrevet 2. november 2022 20 000 høres overkommelig ut. Men virker som du mangler kontroll og oversikt hvis du går tom før lønning.. Anonymkode: dac34...cb7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #4 Skrevet 2. november 2022 Prøvd å sette opp et budsjett? Jeg setter barnetrygd inn på egen konto og det er den går til klær til barna. Utstyr får de som regel til jul og bursdag. Lommepenger er noe de tjener ved å gjøre husarbeid. Jeg betaler såklart ved felles aktiviteter. Anonymkode: 6e626...502
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #5 Skrevet 2. november 2022 20.000 er ikke mye når en skal både ha mat, klær, drivstoff og div. Anonymkode: 5ce01...09f 1
Traktor Skrevet 2. november 2022 #6 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har 700 000 samlet i brutto inntekt med barnetrygd og bidrag, Mer interessant hva du har netto. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #7 Skrevet 3. november 2022 Traktor skrev (10 timer siden): Mer interessant hva du har netto. Har ca 37 000 netto pr mnd med alt, barnetrygd osv. Har til nå satt av 17000 til boliglån og alle regninger, abb. Osv. Har da satt av 20 000 til alt annet av kostnader, men ser det ikke går helt rundt, så lurte på om jeg bør virkelig ta meg sammen eller evt øke litt på forbruksposten, så derfor jeg lurte på dere andre som har ca 20 000 i forbruk. Det er meg, 2 voksne barn, hund og bil. Anonymkode: 89aad...495
PetterKanin Skrevet 3. november 2022 #8 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Har ca 37 000 netto pr mnd med alt, barnetrygd osv. Har til nå satt av 17000 til boliglån og alle regninger, abb. Osv. Har da satt av 20 000 til alt annet av kostnader, men ser det ikke går helt rundt, så lurte på om jeg bør virkelig ta meg sammen eller evt øke litt på forbruksposten, så derfor jeg lurte på dere andre som har ca 20 000 i forbruk. Det er meg, 2 voksne barn, hund og bil. Anonymkode: 89aad...495 20000bør være mer enn nok. Men du kan bruke mer om du ønsker å beuke mer.
Nymerïa Skrevet 3. november 2022 #9 Skrevet 3. november 2022 Du må sette opp et regnskap for å se hva pengene går til. Prøve det noen måneder. Oppdater gjerne her.
Blått Skrevet 3. november 2022 #10 Skrevet 3. november 2022 13 hours ago, AnonymBruker said: Vet dette er et luksus spørsmål for de som sliter, men spør allikevel. Etter alle regninger og faste utgifter har jeg satt av 20 000 til forbruk for mine to tenåringsbarn og meg selv. Her går ut diesel, tog billetter (ut på tur ca en gang pr mnd), mat, husholdingsvarer, hygiene, klær, typ kino, lege, apotek, hund, interiør, gaver, party (som halloween med godteri og litt pynt), litt vin til venninnekvelder, Vipps til feks tv aksjon osv. Jeg går nesten tom uka før jeg skal fordele lønn igjen, sånn i snitt. Alt av faste regninger, abonnenter til trening og underholdning, strøm, lån, bilutgifter ut over direkte bruk, er utenom dette. Jeg kan sette av mer til forbruk og mindre på ekstra innbetaling på boliglån, men lurte bare på om dere som har store barn (jeg er alene som voksen i familien) og har grei nok inntekt som enslig, synes 20 000 bør holde til forbruk eller bruker dere også noe mer? Jeg har 700 000 samlet i brutto inntekt med barnetrygd og bidrag, men ønsker å betale mest mulig ned på boliglån. Anonymkode: 89aad...495 Det som er interessant er jo hva dere bruker pengene på hver måned. 20.000 til forbruk så tenker jeg at det er mye sløsing og syns det er ganske merkelig at du går tom en uke før lønn. Sett opp et regnskap, skriv ned alt du bruker også finner du ut av du bruker pengene på.
PM75 Skrevet 3. november 2022 #11 Skrevet 3. november 2022 20.000,- bør gå. Men du bør sette opp et budsjett. Tips: - sett av en fast sum til mat pr måned og hold deg til det. Ha gjerne en egen konto og eget kort til matkonto. - få oversikt over hvor mye du bruker på forsikringer, strøm, barnas fritidsinteresser, kommunale avgifter m.m i året. Fordel på 12 og sett inn en fast sum hver måned på en regningskonto. Da slipper du kjipe måneder hvor alt kommer på en gang.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #12 Skrevet 3. november 2022 Ville sett over hvor pengene går, sånn først og fremst. Den største posten er antakelig mat. Hvor mye bruker du der? Er det et fornuftig beløp, eller kan du greit stramme inn litt? Når du vet hvor mye du bruker på mat, og drivstoff, så har du et mer realistisk bilde på hvor mye penger du har igjen til mer rent forbruk. Tipper dere ligger på minimum rundt 10 000 kr på mat alene….? Anonymkode: 1d9db...ef5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #13 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ville sett over hvor pengene går, sånn først og fremst. Den største posten er antakelig mat. Hvor mye bruker du der? Er det et fornuftig beløp, eller kan du greit stramme inn litt? Når du vet hvor mye du bruker på mat, og drivstoff, så har du et mer realistisk bilde på hvor mye penger du har igjen til mer rent forbruk. Tipper dere ligger på minimum rundt 10 000 kr på mat alene….? Anonymkode: 1d9db...ef5 Ts, her. Da har jeg gått igjennom mat og diesel utgiftene for september og oktober. Diesel ca 1600kr pr mnd. Mat (dvs absolutt alt man handler i matbutikk som dopapir, vaskemidler, batterier, lyspærer, mat osv) ca 8000 pr mnd. Så ca 10 000kr i mat og diesel. Da står igjen ca 10 000 som blir brukt på nettaviser, klær, frisør, lege, apotek, tannlege, underholdning, buss til ungdommen osv osv. 2 store ungdommer og en voksen. Ts Anonymkode: 89aad...495
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #14 Skrevet 4. november 2022 10 000 går jo fort på tre mennesker, så jeg skjønner godt at du synes det er litt knapt. Anonymkode: f26e6...b06 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #15 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ts, her. Da har jeg gått igjennom mat og diesel utgiftene for september og oktober. Diesel ca 1600kr pr mnd. Mat (dvs absolutt alt man handler i matbutikk som dopapir, vaskemidler, batterier, lyspærer, mat osv) ca 8000 pr mnd. Så ca 10 000kr i mat og diesel. Da står igjen ca 10 000 som blir brukt på nettaviser, klær, frisør, lege, apotek, tannlege, underholdning, buss til ungdommen osv osv. 2 store ungdommer og en voksen. Ts Anonymkode: 89aad...495 Ok, da er du nærmere å ha oversikt Buss - er det busskort? Da burde du sette den utgiften over i faste utgifter per måned. Kjøper de enkeltbilletter, gjør et ca estimat på bruken per måned (og vil det evt lønne seg med busskort?) I hvert fall her er enkeltbilletter veldig dyre. Frisør - hvor ofte går dere, og hva pleier det å koste? Om dere tre f.eks går annenhver måned og betaler 500 kr klippen, så bør du sette av 750 kr fast hver måned til frisør. Lege, apotek, tannlege - er det noe dere bruker månedlig? Vanskeligere å beregne, men f.eks tannlege blir jo fort dyrt. Hva med å lage et fast trekk til en egen konto? Så slipper du å ta hele utgiften på en lønning når behovet kommer. Så om disse tre postene blir 3000-4000 kr…? Så begynner du å få en nokså realistisk oversikt over hvor mye som står igjen til faktisk forbruk. Jeg har også et fast trekk til en konto for klær/sko/friluftsutstyr. Ikke hver måned vi trenger å handle, men når vi først gjør det koster det gjerne endel. Nye vintersko og jakker f.eks. Anonymkode: 1d9db...ef5 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #16 Skrevet 4. november 2022 Hva med å ha en egen konto for mat og diesel med kr 10.000 pr måned, så sikrer du at du ikke går tom for matpenger. Da er det også lettere å være litt sparsommelig med forbruket av de resterende 10.000. Det er lett å sløse når man rett etter lønning føler man har en stor pott på 20.000 å bruke fra! Anonymkode: a7143...5bd 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #17 Skrevet 5. november 2022 Ts her. Jeg har egen regningskonto som jeg har regnet ut snitt på gjennom 12mnd og setter av fast hver mnd, så noen ganger står det mye der også blir det nesten tomt når feks kommunale avgifter kommer. Strømutgifter blir også trukket fra denne. Har autotrekk på det meste. Jeg ser at noen ting som feks treningsavgifter for ungdommene og nettaviser og dekkhotell og bompenger (lite, da jeg kjører på bomvei skjeldent) trekkes av brukskontoen min. Jeg skal flytte de til regningskontoen og betale inn noe ekstra på den kontoen. Jeg har til i dag brukt 20 000 fra forbrukskontoen min og det er en uke til ny lønn. Bilen er fyllt opp med diesel, og jeg har masse mat i fryser og kjøleskap. Tror ikke det er noe spes som koster penger til uka, utenom evt et par bussbilletter til ungdommene (de har gratis skoleskyss, så det er bare innimellom de må betale for buss. Den eldste har også sertifikatet og kjører innimellom min bil og hun har kjæreste med bil). Så skal nå prøve å ikke bruke penger til uka. Flyttet også frisørtimen min til neste uke, så det går av neste måneds budsjett. Så jo at jeg har satt av 20 000 i mnd, men at jeg i snitt brukte mer. Ønsker helst å ligge på 20 000, så det var derfor jeg lurte på om dette var innenfor et "vanlig" forbruk. Blir spennende å se om jeg klarer å holde budsjettet denne gangen som jeg har begynt å bli enda mer bevisst enn før. Ts Anonymkode: 89aad...495
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #18 Skrevet 5. november 2022 Ts her igjen. Likte litt tanken på egen konto til diesel og mat. Kunne det være økonomisk smart å ha et kredittkort til dette, ett som man får noe igjen for? Jeg har ingen kredittkort i dag, men jeg er en flink betaler og har aldri hatt betalingsanmerkning. Kjøper for det meste diesel på Esso og mat på Coop Extra, Rema, Meny, Kiwi og Oda. Ts Anonymkode: 89aad...495 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #19 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her igjen. Likte litt tanken på egen konto til diesel og mat. Kunne det være økonomisk smart å ha et kredittkort til dette, ett som man får noe igjen for? Jeg har ingen kredittkort i dag, men jeg er en flink betaler og har aldri hatt betalingsanmerkning. Kjøper for det meste diesel på Esso og mat på Coop Extra, Rema, Meny, Kiwi og Oda. Ts Anonymkode: 89aad...495 Jeg startet denne tråden tidligere i høst og fikk mange gode tips: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1605598-tråden-om-nyttige-kredittkort/ Jeg har gått over til å bare bruke kredittkort nå, og det fungerer veldig bra. Jeg har budsjett jeg holder meg til og betaler alltid ved forfall. Dette er viktig, ellers blir det dyrt - og det er unektelig veldig lett å "bare" dra et kredittkort, så det er viktig at forbruket ikke øker. Jeg bruker Ikano Visa på alt av matinnkjøp. Jeg har knyttet det til Coop-medlemsskapet mitt slik at jeg i tillegg får kjøpsutbytte på 1% på Coop Extra, altså 3% til sammen. Jeg bruker Bank Norwegian kredittkort til alt av forbruk. Det gir 1% cashback i form av poeng som kan benyttes til flyreiser samt rabatt på flybilletter. Dette blir meningsløst hvis du ikke flyr noe særlig, da ville jeg vurdert Trumf Visa i stedet. Trumf Visa gir 2% hos Norgesgruppen og 0,5 % hos alle andre (unntatt konkurrerende matbutikker). I tillegg får man som Trumf-medlem rabatt på Mester Grønn, Apotek1 og en mengde rabatter på netthandel via Viatrumf. De få gangene jeg handler på Kiwi eller Meny scanner jeg medlemskortet og betaler med Ikano Visa og får da 3%. Diesel: Jeg fyller stort sett alltid på UnoX som ikke tilbyr eget bensinkort. Jeg har derfor Flexi Visa som gir 4% rabatt på alle bensinstasjoner. Hvis du oftest fyller på Esso ville jeg vurdert 365 Mastercard som gir 3,65% cashback pluss 34 øre pr liter i rabatt: https://365direkte.no/esso. Ellers får man Trumf-rabatt på Esso, tror jeg, NB ikke med Trumf Visa, bare vanlig bankkort. Jeg har et Mastercard fra Danske Bank som også gir noe øresrabatt hos Esso og rabatt på bilvask (tror jeg, jeg husker ikke helt). Anbefaler deg å google drivstoffrabatt. Strømming: YXVisa gir 100 kr/mnd i rabatt på strømmetjenester. Oppsummert: Anbefaler deg Ikano Visa for mat og et eller annet bensinkort/kredittkort til diesel, det er litt kroner å spare. Personlig synes jeg det er lurt med et tredje kort til forbruk som gir rabatter og er veldig fornøyd med Bank Norwegian, men jeg flyr en del. Anonymkode: f26e6...b06 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #20 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg startet denne tråden tidligere i høst og fikk mange gode tips: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1605598-tråden-om-nyttige-kredittkort/ Jeg har gått over til å bare bruke kredittkort nå, og det fungerer veldig bra. Jeg har budsjett jeg holder meg til og betaler alltid ved forfall. Dette er viktig, ellers blir det dyrt - og det er unektelig veldig lett å "bare" dra et kredittkort, så det er viktig at forbruket ikke øker. Jeg bruker Ikano Visa på alt av matinnkjøp. Jeg har knyttet det til Coop-medlemsskapet mitt slik at jeg i tillegg får kjøpsutbytte på 1% på Coop Extra, altså 3% til sammen. Jeg bruker Bank Norwegian kredittkort til alt av forbruk. Det gir 1% cashback i form av poeng som kan benyttes til flyreiser samt rabatt på flybilletter. Dette blir meningsløst hvis du ikke flyr noe særlig, da ville jeg vurdert Trumf Visa i stedet. Trumf Visa gir 2% hos Norgesgruppen og 0,5 % hos alle andre (unntatt konkurrerende matbutikker). I tillegg får man som Trumf-medlem rabatt på Mester Grønn, Apotek1 og en mengde rabatter på netthandel via Viatrumf. De få gangene jeg handler på Kiwi eller Meny scanner jeg medlemskortet og betaler med Ikano Visa og får da 3%. Diesel: Jeg fyller stort sett alltid på UnoX som ikke tilbyr eget bensinkort. Jeg har derfor Flexi Visa som gir 4% rabatt på alle bensinstasjoner. Hvis du oftest fyller på Esso ville jeg vurdert 365 Mastercard som gir 3,65% cashback pluss 34 øre pr liter i rabatt: https://365direkte.no/esso. Ellers får man Trumf-rabatt på Esso, tror jeg, NB ikke med Trumf Visa, bare vanlig bankkort. Jeg har et Mastercard fra Danske Bank som også gir noe øresrabatt hos Esso og rabatt på bilvask (tror jeg, jeg husker ikke helt). Anbefaler deg å google drivstoffrabatt. Strømming: YXVisa gir 100 kr/mnd i rabatt på strømmetjenester. Oppsummert: Anbefaler deg Ikano Visa for mat og et eller annet bensinkort/kredittkort til diesel, det er litt kroner å spare. Personlig synes jeg det er lurt med et tredje kort til forbruk som gir rabatter og er veldig fornøyd med Bank Norwegian, men jeg flyr en del. Anonymkode: f26e6...b06 Ts her. Tusen takk for all info. Skal sjekke ut! Jeg flyr ca annethvert år, så flypoeng trenger jeg ikke, men mat og diesel bruker jeg hver mnd. Ts Anonymkode: 89aad...495
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå