Gå til innhold

Feberfølelse ved psoriasisutbrudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt fersk på psoriasis, men jeg synes det virker som leddsmerter (spesielt i de ytterste fingerleddene og tærne og det ene kneet) og feberfølelse kommer samtidig som utslettet. Stemmer det med deres erfaringer? Eller tyder det på at det er noe annet i tillegg (eks psoriasisartritt)?

Anonymkode: 126ac...9ad

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen med erfaring?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2022 den 18.08):

Jeg er helt fersk på psoriasis, men jeg synes det virker som leddsmerter (spesielt i de ytterste fingerleddene og tærne og det ene kneet) og feberfølelse kommer samtidig som utslettet. Stemmer det med deres erfaringer? Eller tyder det på at det er noe annet i tillegg (eks psoriasisartritt)?

At man kan oppleve feber ved utbrudd av psoriasis kan forklares rent biokjemisk. 

Psoriasisaktivitet utløses når enkelte immunceller skiller ut cytokiner. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4437803/

Når cytokiner havner i blodbanen, kan de påvirke kroppstermostaten i hypotalamus (en klump i hjernen), slik at kroppstemperaturen øker. 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14977558/

Hvis du greier å få regulert immunforsvaret ditt, sånn at det får kontroll på cytokinproduksjonen, vil både feberen og psoriasisutbruddet gå over. 

Det handler først og fremst om å få immunforsvaret til å øke produksjonen av regulatoriske T-celler.

Anonymkode: ed7fb...744

Skrevet

^ Det skjønte jeg veldig lite av 744, men takk for svar. Da tolker jeg det i alle fall som at det er normalt. Cytokiner forbinder jeg med noe farlig, bare hørt om det i forbindelse med cytokinstorm. Håper jeg ikke har det (cytokiner). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

^ Det skjønte jeg veldig lite av 744, men takk for svar. Da tolker jeg det i alle fall som at det er normalt. Cytokiner forbinder jeg med noe farlig, bare hørt om det i forbindelse med cytokinstorm. Håper jeg ikke har det (cytokiner). 

Cytokinstorm er sepsis (blodforgiftning) og kommer av at immunforsvaret mister styringa i bekjempelsen av en akutt, alvorlig infeksjon. 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28555385/

Det er de samme cytokinene som er involvert i psoriasis, men ved psoriasisutbrudd er cytokinproduksjonen begrenset lokalt til utbruddet i huden. Ved cytokinstorm/sepsis skjer det i hele kroppen samtidig. Du trenger ikke å være bekymret. 

Cytokiner er ikke bare farlige heller. Ved immunterapi mot kreft, er det kunstig fremstilte cytokiner som tilføres kroppen for å etterligne måten immunforsvaret selv ville ha bekjempet kreften på hvis det hadde fungert optimalt.

Men det du sier, betyr det at du som psoriasispasient ikke visste at det er dårlig regulert produksjon av cytokiner som er årsak til psoriasis? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men det du sier, betyr det at du som psoriasispasient ikke visste at det er dårlig regulert produksjon av cytokiner som er årsak til psoriasis? 

Ja, aldri hørt om det før. Men har ikke vært hos spesialist elns ennå heller, bare fastlege. Har høyt stoffskifte og hørte om cytokiner i forbindelse med det, men skjønte ikke hva det var. 

Betyr det at om jeg har mange autoimmune sykdommer har jeg mange cytokiner? Men det er fortsatt ikke farlig? Jeg har sju ulike autoimmune sykdommer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, aldri hørt om det før. Men har ikke vært hos spesialist elns ennå heller, bare fastlege. Har høyt stoffskifte og hørte om cytokiner i forbindelse med det, men skjønte ikke hva det var. 

Betyr det at om jeg har mange autoimmune sykdommer har jeg mange cytokiner? Men det er fortsatt ikke farlig? Jeg har sju ulike autoimmune sykdommer. 

Autoimmune sykdommer kommer av at immunforsvaret blir dårlig regulert. Det greier ikke å produsere nok regulatoriske T-celler (immunforsvarets offiserer) til å styre hele hæren med immunceller.

Immunforsvaret mister styringa, kort og godt. 

Når immunforsvaret ikke greier å produsere nok offiserer, kan det bli problemer med produksjonen av både cytokiner og antistoffer. 

Cytokiner er ikke noe vi har et jevnt nivå av. For å holde oss til militært språk er cytokiner immunforsvarets kjemiske våpen, som normalt blir produsert og brukt bare når vi må forsvare kroppen mot inntrengere (f.eks. virus, bakterier, sopp eller midd) .

Når det mangler offiserer til å samordne og styre denne våpenbruken, kan immuncellene få problemer med å skille mellom venn og fiende. I ditt tilfelle har immunforsvaret på grunn av manglende regulering feilprodusert et våpensystem som går løs på hudcellene dine.

• Nyttig 1
Skrevet

^ Tusen takk! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

^ Tusen takk! 

Bare hyggelig. 

Den dårlige nyheten er at risikoen for utbrudd og forverring øker når immunforsvaret ditt svekkes (og det gjør det vanligvis etter infeksjoner eller generelt gjennom vinteren) . Det går an å gjøre noe med. 

Nederst finner du linker til to vitenskapelige studier som kan lastes ned. Hvis du skriver dem ut og tar dem med til spesialisten, kan det erfaringsmessig øke sjansen for at behandlingen virker.

Du blir ikke kvitt psoriasis, men symptomene kan holdes i sjakk. 

Studie 1. PDF til nedlasting. 

Studie 2. PDF til nedlasting. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du blir ikke kvitt psoriasis, men symptomene kan holdes i sjakk. 

Dette var interessant! Jeg har også fått påvist d-vitamin mangel!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette var interessant! Jeg har også fått påvist d-vitamin mangel!

Temaet i de to studiene er kontroversielt så det holder, fordi mange mener at D-vitamin er farlig. 

I april i år ble det derfor publisert en studie som nettopp testet sikkerheten ved D-vitaminbehandling for autoimmune sykdommer over år. Er det farlig? 

https://www.mdpi.com/2072-6643/14/8/1575

Forskerne fant ingen negative bivirkninger, selv ved daglige doser på 1.250 mikrogram vitamin D over lang tid, men understreker at dette ikke er anbefalt å drive med hjemme på kjøkkenbenken.

Poenget er at det er funnet en vitenskapelig fundamentert behandling for psoriasis, som ser ut til å fungere bortimot 100% uten negative bivirkninger. I forhold til immundempende medisin koster behandlingen mindre enn egenandelen.

Og nettopp det ser ut til å være et problem: Hva er poenget med å markedsføre en behandling som er gratis når alternativet er å tjene milliarder på immundempende medisin?

Ikke engang Psoriasis og eksemforbundet vil informere medlemmene sine om denne forskningen. 

Hvis legene skal se på dette, må nok pasientene drive voksenopplæring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...