Gå til innhold

Streik i barnehagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nel, streik i skole/barnehage er en vits, men de ansatte har jo ingen andre virkemidler å ta i bruk. Det er ikke rart det ender med tvungen lønnsnemd. De eneste taperene på det er barna, foreldrene og foreldrenes arbeidsgivere, så da blir det opp til politikere å bestemme når denne gruppen har lidd nok. Streik i en produksjonsfabrikk, der snakker vi streik som effektivt virkemiddel! 

Anonymkode: e6875...d1c

Ja, dette virker jo helt håpløst. Ikke blir det vel tvungen lønnsnemnd på en stund heller, så lenge det gjøres unntak for barn med spesielle behov og så videre? Det at vanlige foreldre ikke får gått på jobb kan vel ikke regnes som "fare for liv og helse ". 

Anonymkode: 2e27d...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja, dette virker jo helt håpløst. Ikke blir det vel tvungen lønnsnemnd på en stund heller, så lenge det gjøres unntak for barn med spesielle behov og så videre? Det at vanlige foreldre ikke får gått på jobb kan vel ikke regnes som "fare for liv og helse ". 

Tror nok ikke det nei. Så kan man jo være sikker på at sykehusbarnehagene feks ikke taes ut i streik for å skåne de foreldrene som jobber på sykehus.

Anonymkode: a04b0...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tror nok ikke det nei. Så kan man jo være sikker på at sykehusbarnehagene feks ikke taes ut i streik for å skåne de foreldrene som jobber på sykehus.

De har jo fredet sykehusbarnehagene.

Anonymkode: 93252...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artikkel til om saken: https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/WR0dJr/husker-du-korona-og-hjemmekontor-dette-er-enda-kjedeligere

Journalisten (som selv er rammet av streiken) foreslår at kommunens kutter i tilskuddet til barnehagene som ikke er åpne. Høres logisk ut for meg, hvorfor skal kommunene betale for et tilbud de ikke får?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En artikkel til om saken: https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/WR0dJr/husker-du-korona-og-hjemmekontor-dette-er-enda-kjedeligere

Journalisten (som selv er rammet av streiken) foreslår at kommunens kutter i tilskuddet til barnehagene som ikke er åpne. Høres logisk ut for meg, hvorfor skal kommunene betale for et tilbud de ikke får?

Ikke logisk i det hele tatt. Herreguf

Anonymkode: caafd...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke tydelig avklart i regelverket hvorvidt kommunen er forpliktet til å utbetale fullt ordinært tilskudd til private barnehager som er i streik og dermed ikke yter den tjenesten de er finansiert for å gi til barn og familier.

Ks anbefaler foreløpig kommunene å opprettholde ordinært tilskudd inntil videre og avvente eventuelle avklaringer av regelverksforståelsen, også basert på streikens varighet og omfang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Akkurat det har jeg tenkt på også! Blir litt feil når arbeidsgiver ikke rammes økonomisk av streiken.

Anonymkode: 0809f...ccd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Krysser alt jeg har av fingre, armer og bein! 
De ansatte i barnehagen inviterte på kake, kaffe og saft i går, på parkeringsplassen ved barnehagen. Det var såååå koselig å se de igjen, mini løp fra ansatt til ansatt og ga gode klemmer og visste ikke helt hvor han skulle gjøre av seg. Og nektet å gå igjen. Så ingen tvil om at han savner hverdagen sin 💙 

Anonymkode: 2ee55...d91

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Lurer på hvor lenge meklingen kan vare. Synes PBL har virket veldig lite villig steile, men det er kanskje bare et spill for galleriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Streiken kan bli langvarig

https://www.nrk.no/trondelag/fagforbund-reagerer-pa-at-private-barnehager-mottar-tilskudd-under-streiken-1.16166341

Flaks for de som har besteforeldre som kan stille opp

Anonymkode: d1346...c72

Jeg har også reagert på dette! Pengene burde heller vært overført foreldrene, men det er vel praktisk vanskelig. Blir tøft økonomisk for mange hvis dette blir langvarig. Mange som må ta ubetalt fri for å passe barna.

Jeg håper de kommer til enighet i meklingen de nærmeste dagene🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Millimani skrev (4 timer siden):

Tja, man får se da. Nå skal avgjørelsen til uravstemning blandt fagforbundenes medlemmer, og det er ikke mange som er fornøyd med at AFP ble forskyvet frem med 2 år når poenget var å få det fra 2023. Hvis majoriteten stemmer nei, så er det tilbake til streik igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja, man får se da. Nå skal avgjørelsen til uravstemning blandt fagforbundenes medlemmer, og det er ikke mange som er fornøyd med at AFP ble forskyvet frem med 2 år når poenget var å få det fra 2023. Hvis majoriteten stemmer nei, så er det tilbake til streik igjen.

Da håper jeg de tar ut noen andre barnehager. Fire uker med helstengt barnehage har vært røft for psyken til ungen og helsa mi 😅

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da håper jeg de tar ut noen andre barnehager. Fire uker med helstengt barnehage har vært røft for psyken til ungen og helsa mi 😅

Hvordan takler du sommerferie da? Ikke dømmende altså, dette er jo annerledes om man taper penger og må være hjemme fra jobb, men er vi så skjøre at vi blir psykisk syke av å være sammen barna våre i flere uker i strekk?

Anonymkode: 3c4b9...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan takler du sommerferie da? Ikke dømmende altså, dette er jo annerledes om man taper penger og må være hjemme fra jobb, men er vi så skjøre at vi blir psykisk syke av å være sammen barna våre i flere uker i strekk?

Man blir jo stressa og sliten av å kombinere full jobb med null barnehage? Å måtte jobbe kveld og natt etter at barnet har sovnet f.eks.? For barnet er det ikke bra å bli avvist hele tiden fordi mor/far prøver å jobbe.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tøyser? Du ser ikke forskjellen på å ha fri med barnet og det å sjonglere jobb og ta vare på barnet? Vi koser oss med fri, men å jobbe samtidig som vi skal passe barn er et mareritt (vi holder på til langt på kveld, legger oss senere enn vi burde, barna får altfor mye skjerm, får ikke aktivisert da det er dårlig med tid mellom møter)

Anonymkode: df685...ab7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da har jeg jo ikke lederjobb i tillegg til 3-åring hjemme. Så slipper jobbe 20-02 som jeg har gjort disse ukene. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...