AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #1 Skrevet 2. november 2022 Noen som vet noe mer om den? Hvor lenge den skal vare? Hvordan løser dere det med barnepass? Ulønnet fri over tid koster… Anonymkode: d8901...899
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #2 Skrevet 2. november 2022 I dag er jeg skikkelig lei. Har brukt opp alle triks, og må nå ta ulønnet permisjon. Har veldig dårlig samvittighet med tanke på jobb, for jeg har barn og familier der som trenger min hjelp som nå får forlenget ventetid. Jeg er kjempe stresset, jenta mi er lei av p være hjemme mens vi har hjemmekontor. Nå er de delt inn i nye grupper i barnehagen og hun får ikke være med bestevennen sin. Vi har byttet litt på å være hjemme med de to, men nå som de er på forskjellige dager går ikke det lenger. Er så lei så lei så lei. Snart trek uker med konstant dårlig samvittighet og hast for å avlaste en eller annen barnepasser om jeg først er på jobb. Jeg har helserelatert problemer og har normalt sett fri en dag i uken, og trenger den fridagen. Nå har jeg derimot måttet ha barn+venn hjemme da og jobbet overtid kveld for å få det til å gå opp. Helsen min tåler ikke dette. Anonymkode: eda33...77c 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #3 Skrevet 2. november 2022 Lurer også på dette. Lite omtalt i media, redd saken er litt glemt og det kan slure og gå lenge før det blir en avklaring. Anonymkode: 0809f...ccd 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #4 Skrevet 2. november 2022 Det går jo utover barna til syvende og sist. Aller verst for sårbare barn, selvsagt. Men andre barn også ender jo opp som understimulert foran skjerm store deler av dagen, mens foreldrene prøver å jobbe på hjemmekontor (hvis de har jobb hvor det går). Har man ikke jobb hvor det er mulig med hjemmekontor, må man kanskje ta ubetalt fri og kan få økonomiske utfordringer. Anonymkode: 0809f...ccd 2
Toyah Skrevet 2. november 2022 #5 Skrevet 2. november 2022 Den kan vare veldig lenge. Det er ingen bevegelse mellom partene. Den er lite omtalt i media. Kan vel kalles den glemte streiken. Veldig synd da barnehagepersonell streiker en reell kamp for rettigheter som burde vært en selvfølge 8 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #6 Skrevet 2. november 2022 Toyah skrev (23 minutter siden): Den kan vare veldig lenge. Det er ingen bevegelse mellom partene. Den er lite omtalt i media. Kan vel kalles den glemte streiken. Veldig synd da barnehagepersonell streiker en reell kamp for rettigheter som burde vært en selvfølge Kan vi vanlige folk gjøre noe for å få fortgang i sakene? Anonymkode: 0809f...ccd
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #7 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det går jo utover barna til syvende og sist. Aller verst for sårbare barn, selvsagt. M Sårbare barn på vedtak får komme i barnehagen. Anonymkode: a04b0...47e 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #8 Skrevet 2. november 2022 Jeg jobber i privat barnehage. Vi får MYE dårligere pensjon enn de som jobber i kommunal barnehage. Å jobbe i barnehage er tungt og fysisk krevende yrke som gjør at få holder ut til pensjonsalder. De som jobber i kommunale barnehager kan pensjonere seg litt tidligere pga hardt og slitsomt yrke uten at det går så mye ut over det du får utbetalt som pensjonist. Vi i private barnehager har ikke denne rettigheten. Vi må stå i jobb og vil tape stort om kroppen ikke holder ut. Vi krever bare AKKURAT det samme som de som jobber kommunalt har. Jeg og mine kolleger kommer til å se oss om etter jobber i kommunale barnehager dersom vi ikke blir hørt denne gangen heller. De private barnehagene kommer til å slite med at alle vil slutte! Spesielt vi som har jobbet noen år. Mye kompetanse vil bli borte fra de kommunale barnehagene. Det dere kan gjøre er å støtte oss i denne streiken, selv om det passer sinnsykt dårlig, og det er dere det går ut over. Det er arbeidsgiverene her, som er totalt urimelige mot de ansatte. Anonymkode: 4d599...f96 8 8 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #9 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg jobber i privat barnehage. Vi får MYE dårligere pensjon enn de som jobber i kommunal barnehage. Å jobbe i barnehage er er tungt og fysisk krevende yrke som gjør at få holder ut til pensjonsalder. De som jobber i kommunale barnehager kan pensjonere seg litt tidligere pga hardt og slitsomt yrke uten at det går så mye ut over det du får utbetalt som pensjonist. Vi i private barnehager har ikke denne rettigheten. Vi må stå i jobb og vil tape stort om kroppen ikke holder ut. Vi krever bare AKKURAT det samme som de som jobber kommunalt har. Jeg og mine kolleger kommer til å se oss om etter jobber i kommunale barnehager dersom vi ikke blir hørt denne gangen heller. De private barnehagene kommer til å slite med at alle vil slutte! Spesielt vi som har jobbet noen år. Mye kompetanse vil bli borte fra de private barnehagene. Det dere kan gjøre er å støtte oss i denne streiken, selv om det passer sinnsykt dårlig, og det er dere det går ut over. Det er arbeidsgiverene her, som er totalt urimelige mot de ansatte. Anonymkode: 4d599...f96 Rettet Anonymkode: 4d599...f96
Toyah Skrevet 2. november 2022 #10 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kan vi vanlige folk gjøre noe for å få fortgang i sakene? Anonymkode: 0809f...ccd Skaffe medieoppslag, men også presse på ledelsen i barnehagene deres. Barnehagen tar vare på det viktigste dere har, barna deres. Gi deres stemme til at det ikke er greit, at de skal ha dårligere pensjonsrettigheter 8 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #11 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kan vi vanlige folk gjøre noe for å få fortgang i sakene? Anonymkode: 0809f...ccd Legg press på barnehageeiere og politikere, krev at vi som tar vare på Norges viktigste ressurs får anstendig pensjon. Vi har ikke godt betalt, høyt arbeidstempo, dårlig bemanning med lite vikarbruk(de skal jo spare penger), mye slitasjeskader og mye psykisk stress ila arbeidsdagen. Det minste vi fortjener er en anstendig pensjon Anonymkode: 6754c...b29 13 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #12 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Sårbare barn på vedtak får komme i barnehagen. Anonymkode: a04b0...47e Bare de som allerede har spesialpedagogisk hjelp. Det er mange barn som er sårbare som ikke får slike vedtak. Hva med alle de som nettopp startet i barnehage, som nettopp er ferdig med innkjøring og nå bare har et tilbud to dager i uka, eller stengt. For dem blir det jo veldig utrygt. Hva med de som lever i lavtlønnede familier som blir gående hjemme forran tv'en hver dag, kanskje med foreldre som drikker? Som ingen vet om er et sårbart barn enda? Hva med de som har slitne foreldre, som er bekymret for økonomi og som mister tolmodighet en med barna pga stress og nå ulønnet permisjon og kanskje skriker og slår? Disse vet ikke nødvendigvis barnehagen om, og ikke alle har spesialpedagogisk hjelp slik at de får komme i barnehagen. Det eneste som kan hjelpe er at foreldre benytter media og skriver debattinnlegg på debattinnlegg. Men mange er jo redd for å si i mot en streik. Selv har jeg en jobb som gjør at jeg ikke kan si i mot. Anonymkode: eda33...77c 7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #13 Skrevet 2. november 2022 Toyah skrev (1 minutt siden): Skaffe medieoppslag, men også presse på ledelsen i barnehagene deres. Barnehagen tar vare på det viktigste dere har, barna deres. Gi deres stemme til at det ikke er greit, at de skal ha dårligere pensjonsrettigheter Det er ikke LEDELSEN i barnehagen som står for streiken. Det fagforbundene mot Private barnehages landsforbund. Anonymkode: a04b0...47e 2
Toyah Skrevet 2. november 2022 #14 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke LEDELSEN i barnehagen som står for streiken. Det fagforbundene mot Private barnehages landsforbund. Anonymkode: a04b0...47e Begynn med ledelsen, så fagforbundene og så eierne av barnehagen. Fagforbundet alene får gjort lite, dersom ikke ledelse og eiere er villige til å gi noe
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #15 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bare de som allerede har spesialpedagogisk hjelp. Det er mange barn som er sårbare som ikke får slike vedtak. Hva med alle de som nettopp startet i barnehage, som nettopp er ferdig med innkjøring og nå bare har et tilbud to dager i uka, eller stengt. For dem blir det jo veldig utrygt. Anonymkode: eda33...77c Sier du i praksis at ALLE barna er sårbare? Det er å frata de virkelige sårbare barna sin validitet. Anonymkode: a04b0...47e 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #16 Skrevet 2. november 2022 Toyah skrev (3 minutter siden): Begynn med ledelsen, så fagforbundene og så eierne av barnehagen. Fagforbundet alene får gjort lite, dersom ikke ledelse og eiere er villige til å gi noe Skjønner ikke hva du tror styrere av barnehagene skal gjøre, de er jo tatt ut i streik også. Anonymkode: a04b0...47e 1
Toyah Skrevet 2. november 2022 #17 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sier du i praksis at ALLE barna er sårbare? Det er å frata de virkelige sårbare barna sin validitet. Anonymkode: a04b0...47e Det irriterer meg grovt at uttrykket sårbare barn kun blir brukt når det er snakk om pandemi og streik.... Det er som under lærerstreiken, hvem bryr seg om de sårbare barna nå? Men ja, alle barn kan i utgangspunktet være sårbare i ulike settinger. 13
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #18 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sier du i praksis at ALLE barna er sårbare? Det er å frata de virkelige sårbare barna sin validitet. Anonymkode: a04b0...47e Det var da p legge ord i munnen min. Når ble vold i hjemmet og alkoholproblemer ALLE barn? 10 prosent av barn i Norge lever med omsorgssvikt og vold i hjemmet. Barn om starter i barnehage er i en sårbar periode. Men for disse 10 prosentene svir dette. Det er de som tar den reelle regningen. Hva skal til i din bok for å regnes som de virkelig sårbare? Anonymkode: eda33...77c 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #19 Skrevet 2. november 2022 Toyah skrev (3 minutter siden): Det irriterer meg grovt at uttrykket sårbare barn kun blir brukt når det er snakk om pandemi og streik.... Det er som under lærerstreiken, hvem bryr seg om de sårbare barna nå? Men ja, alle barn kan i utgangspunktet være sårbare i ulike settinger. Ja, det er trist at disse barna blir brukt som brekkstang i slike situasjoner, men ellers så tenker man ikke så veldig mye på dem. Bortsett fra dem som jobber i barnehage/skole. Anonymkode: a04b0...47e 3 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #20 Skrevet 2. november 2022 Er virkelig irritert over denne situasjonen. Det er så ufattelig dårlig media omtale rundt dette og press. Er enig med en over her om at streiken har gått i glemmeboken og det vil ta tid. Syns det er urettferdig ovenfor vi som har barn i private bhg og de ansatte som blir satt til side nettopp fordi det er privat. Jeg har valgt å ha barna hjemme på fulltid nettopp fordi jeg ikke ønsker at ungene skal gå i en bhg med et så dårlig tilbud akkurat nå. Jeg forstår streiken, men samtidig syns jeg det passer dårlig med tanke på den nylige lærerstreiken, landets økonomiske situasjon og pandemien. Mange sliter om dagen. Det er stramt, og dette oppå det hele kommer til å påvirke mange familier. Er selv i ulønnet perm. Anonymkode: 38779...9b0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå