Gå til innhold

Kontrakt som utløper rett før foreldrepengeperioden, og nav...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg skal ut i permisjon fra 4. januar og kontrakten min utløper 1. januar. Jeg skal søke jobber i slutten av foreldrepengeperioden, men hvis jeg ikke får noe, går jeg over på arbeidsledighetstrygd når foreldrepengeperioden er over. 

Mitt spørsmål er: Bør jeg melde meg arbeidsledig mellom 1. og 4. januar? Har det noen hensikt i forhold til mitt videre forhold med arbeidsledighetstrygd etter foreldrepengeperioden? Og må jeg i så fall sende meldekort gjennom foreldrepengeperioden? 

Håper noen har noen kloke svar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring Nav du

Anonymkode: 7175c...5a4

• Liker 1
Skrevet

I ditt tilfelle tror jeg at jeg ville unngått hele problemstillingen ved å starte permisjonen 1. januar.  (Man kan starte permisjonen så tidlig som 12 uker før termin, og senest 3 uker før. Starter man tidligere blir det jo mindre tid etter at barnet er født , men tre dager fra eller til spiller neppe noen stor rolle?)

Anonymkode: 49ee3...903

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville også startet permisjon litt før. 

Anonymkode: 01858...578

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ring Nav du

Anonymkode: 7175c...5a4

hehe. jeg har ikke tid til å sitte 4 timer i kø...! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I ditt tilfelle tror jeg at jeg ville unngått hele problemstillingen ved å starte permisjonen 1. januar.  (Man kan starte permisjonen så tidlig som 12 uker før termin, og senest 3 uker før. Starter man tidligere blir det jo mindre tid etter at barnet er født , men tre dager fra eller til spiller neppe noen stor rolle?)

Anonymkode: 49ee3...903

aha! Visste ikke at dette var mulig

Skrevet
ilsken skrev (7 timer siden):

Du kan velge at de ringer det tilbake når det er din tur 😉

Anonymkode: 0b047...2c9

Skrevet
10 hours ago, ilsken said:

Chat da?

Anonymkode: 01858...578

Skrevet

Foreldrepengegrunnlaget ditt blir basert på de 3 siste mnd med jobb uansett, så de 2 dagene endrer ikke noe, ut over at du ikke får lønn eller noe for de dagene. Du kan godt ta permisjon tidligere, men det har ingenting for seg. Du mister 2 dager med babyen dog. 

Dagpenger søker du i slutten av permisjonen din. 

Anonymkode: 649b8...ff2

Skrevet
18 hours ago, ilsken said:

Hei! 

Jeg skal ut i permisjon fra 4. januar og kontrakten min utløper 1. januar. Jeg skal søke jobber i slutten av foreldrepengeperioden, men hvis jeg ikke får noe, går jeg over på arbeidsledighetstrygd når foreldrepengeperioden er over. 

Mitt spørsmål er: Bør jeg melde meg arbeidsledig mellom 1. og 4. januar? Har det noen hensikt i forhold til mitt videre forhold med arbeidsledighetstrygd etter foreldrepengeperioden? Og må jeg i så fall sende meldekort gjennom foreldrepengeperioden? 

Håper noen har noen kloke svar...

Det beste er vel å starte permisjonen noen dager tidligere mens du fortsatt har lønn. Man kan velge å starte permisjonen tidligere.

Anonymkode: aae1a...fc2

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det beste er vel å starte permisjonen noen dager tidligere mens du fortsatt har lønn. Man kan velge å starte permisjonen tidligere.

Anonymkode: aae1a...fc2

Hvorfor? Det har ingen betydning. Det er de siste 3 mnd med skattbar inntekt som blir lagt til grunn i foreldrepengegrunnlaget. 2 dager uten lønn påvirker kun de to dagene. 

Skrevet

For å vite hvilke beregningsregler som skal anvendes, må det for begge foreldrene klargjøres hvilken tilknytning de hadde til arbeidslivet på skjæringstidspunktet. Skjæringstidspunktet er når foreldrepengeperioden starter, se § 14-6. Det avgjørende er om vedkommende var arbeidstaker, frilanser eller selvstendig næringsdrivende – eller en kombinasjon av disse – da uttaket av foreldrepengene startet.

Skjæringstidspunktet ved avsluttet aktivitet

[Endret 6/19]

Har personen avsluttet yrkesaktivitet i siste del av opptjeningsperioden, flyttes skjæringstidspunktet for beregningen tilbake til dagen etter siste yrkesaktivitet. Skjæringstidspunktet for opptjeningen endres ikke. Har personen eksempelvis hatt opphør av yrkesaktiviteten de siste to månedene i opptjeningsperioden, skal skjæringstidspunktet for beregningen flyttes til dagen etter at yrkesaktiviteten ble avsluttet.

Skjæringstidspunktet til TS er mao 2. januar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...