AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #1 Del Skrevet 2. november 2022 Begynner å bli lei av jobben min. For mye mas og møter. Har en kontorjobb innenfor administrasjon/prosjektledelse og har mastergrad. Det jeg ikke liker er: - Mange møter - Mye kontakt med andre, koordinering, mails - Drive prosjekter fremover. Ansvar for andre. Det jeg liker i jobben er: - Kontorjobb - Dagtid - Fleksitid - Bra sosialt miljø Tror dere utvikler kan være noe for meg? Kunne tenke meg å putle mer med mitt og mer tid til å fordype meg i oppgaver istedenfor å ha 100 baller i luften samtidig. Hvor lang tid tror dere jeg vil bruke på å bli utvikler? Tenker kanskje frontene. Kan ingenting fra før. Anonymkode: 4ebd3...89d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #2 Del Skrevet 2. november 2022 Ser heller at du kan skifte stilling og begynne å jobbe i det offentlige? Du må uansett ha møter og snakke med kunder som frontend utvikler også. Anonymkode: a503c...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #3 Del Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ser heller at du kan skifte stilling og begynne å jobbe i det offentlige? Du må uansett ha møter og snakke med kunder som frontend utvikler også. Anonymkode: a503c...370 Jeg jobber allerede i det offentlige. Ekstremt hektisk. Bare myte at det er så rolig i det offentlige. Anonymkode: 4ebd3...89d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #4 Del Skrevet 2. november 2022 21 minutter siden, AnonymBruker said: Begynner å bli lei av jobben min. For mye mas og møter. Har en kontorjobb innenfor administrasjon/prosjektledelse og har mastergrad. Det jeg ikke liker er: - Mange møter - Mye kontakt med andre, koordinering, mails - Drive prosjekter fremover. Ansvar for andre. Det jeg liker i jobben er: - Kontorjobb - Dagtid - Fleksitid - Bra sosialt miljø Tror dere utvikler kan være noe for meg? Kunne tenke meg å putle mer med mitt og mer tid til å fordype meg i oppgaver istedenfor å ha 100 baller i luften samtidig. Hvor lang tid tror dere jeg vil bruke på å bli utvikler? Tenker kanskje frontene. Kan ingenting fra før. Anonymkode: 4ebd3...89d Jeg er backend-utvikler og er mye av de tingene du sier du ikke liker der jeg jobber (møter, mail, koordinering). Anonymkode: 3a4a8...114 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #5 Del Skrevet 2. november 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Ser heller at du kan skifte stilling og begynne å jobbe i det offentlige? Anonymkode: a503c...370 Min bedre halvdel er utvikler og gjør vel ca. alt du sier at du ikke vil ha, bortsett fra det å ha ansvar for andre. Anonymkode: 762d3...8d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #6 Del Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min bedre halvdel er utvikler og gjør vel ca. alt du sier at du ikke vil ha, bortsett fra det å ha ansvar for andre. Anonymkode: 762d3...8d1 Kan godt delta i noen møter og svare på noen mails. Men er man som utvikler på over 20 møter i uken? Man må vel på noen møter i omtrent alle jobber. Anonymkode: 4ebd3...89d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #7 Del Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg jobber allerede i det offentlige. Ekstremt hektisk. Bare myte at det er så rolig i det offentlige. Anonymkode: 4ebd3...89d Det trenger ikke være en myte. Jeg jobber i det offentlige selv og det er ikke konstant stress. Kommer nok an på stilling og kommune/fylke/stat. Anonymkode: a503c...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #8 Del Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det trenger ikke være en myte. Jeg jobber i det offentlige selv og det er ikke konstant stress. Kommer nok an på stilling og kommune/fylke/stat. Anonymkode: a503c...370 Myten er vel at det er hektisk og mye arbeidspress i det private, mens det aldri er slik i det offentlige. Sannheten er at det er både og begge steder. Anonymkode: 8c978...40a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #9 Del Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kan godt delta i noen møter og svare på noen mails. Men er man som utvikler på over 20 møter i uken? Man må vel på noen møter i omtrent alle jobber. Anonymkode: 4ebd3...89d Ikke siterte, men Nei er ikke så mange møter som utvikler. Vanligvis har jeg et oppstartsmøte med prosjektleder/designer, så noen oppdaterings-møter i løpet av prosjekt perioden. Tilslutt, noen ganger, har jeg møte med kunden ved levering, men som oftest er det prosjektledere som tar det. Ganske chill jobb, igjennomsnitt 2 møter i uka (regner ikke med tirsdagsmøte med hele jobben). Møtene er aldri lenger enn 1 time, ofte varer 15-30min. Men du må jo ha masse komprtanse for å væte utvikler, er jo ikke sikkert du syntes det er så gøy å drive med den delen, og da blir hele jobben kjip. Anonymkode: c4915...e92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #10 Del Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke siterte, men Nei er ikke så mange møter som utvikler. Vanligvis har jeg et oppstartsmøte med prosjektleder/designer, så noen oppdaterings-møter i løpet av prosjekt perioden. Tilslutt, noen ganger, har jeg møte med kunden ved levering, men som oftest er det prosjektledere som tar det. Ganske chill jobb, igjennomsnitt 2 møter i uka (regner ikke med tirsdagsmøte med hele jobben). Møtene er aldri lenger enn 1 time, ofte varer 15-30min. Men du må jo ha masse komprtanse for å væte utvikler, er jo ikke sikkert du syntes det er så gøy å drive med den delen, og da blir hele jobben kjip. Anonymkode: c4915...e92 Hvilken utdanning har du? Holder det med bachelor eller bør man ha master? Og er det lurt å starte opp i et trainee program? Anonymkode: 1cba7...e2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 3. november 2022 #11 Del Skrevet 3. november 2022 Hva er utvikler? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #12 Del Skrevet 3. november 2022 Har jobbet som utvikler i 12 år nå, og altså, du slipper ikke unna møter, koordinering, osv... Det er veldig vanlig med daglige status-møter når man jobber som utvilker. Omtrent alle jobber etter smidig/agile/scrum-metodene, og det betyr daglige statusmøter. Så er det planningmøter gjerne en gang i møten. Så er det retro-møter, møter for å diskutere løsninger, osv osv osv. Jeg har hatt rundt 15 møter denne uken. Det er VELDIG mye koordinering - man er team som jobber på samme løsning, og man må da selvsagt kommunisere med hverandre. Det er mye kontakt med andre, men mye av det kan tas på slack, teams, etc. Hva er det som får deg til å ville være utvikler? Om du ikke har noen interesse for det, vil jeg fraråde det. Utviklingen i it-bransjen går ekstremt fort. Det krever MYE å holde seg faglig oppdatert. Nå har heldigvis de fleste seriøse firmaer tatt inn over seg at de er nødt til å la ansatte bruke litt av arbeidstiden på faglig oppdatering, men du er altså nødt til å bruke mye tid på å lære deg nye ting, nye systemer, nye metodikker, osv, og om du ikke er egentlig interessert kan det være skikkelig tungt. Om du vil være utviklre fordi du tror det bare er å sitte og chille i fred og ro og dille med noe datagreier, så tror jeg du må revurdere. Anonymkode: c5d49...2da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #13 Del Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har jobbet som utvikler i 12 år nå, og altså, du slipper ikke unna møter, koordinering, osv... Det er veldig vanlig med daglige status-møter når man jobber som utvilker. Omtrent alle jobber etter smidig/agile/scrum-metodene, og det betyr daglige statusmøter. Så er det planningmøter gjerne en gang i møten. Så er det retro-møter, møter for å diskutere løsninger, osv osv osv. Jeg har hatt rundt 15 møter denne uken. Det er VELDIG mye koordinering - man er team som jobber på samme løsning, og man må da selvsagt kommunisere med hverandre. Det er mye kontakt med andre, men mye av det kan tas på slack, teams, etc. Hva er det som får deg til å ville være utvikler? Om du ikke har noen interesse for det, vil jeg fraråde det. Utviklingen i it-bransjen går ekstremt fort. Det krever MYE å holde seg faglig oppdatert. Nå har heldigvis de fleste seriøse firmaer tatt inn over seg at de er nødt til å la ansatte bruke litt av arbeidstiden på faglig oppdatering, men du er altså nødt til å bruke mye tid på å lære deg nye ting, nye systemer, nye metodikker, osv, og om du ikke er egentlig interessert kan det være skikkelig tungt. Om du vil være utviklre fordi du tror det bare er å sitte og chille i fred og ro og dille med noe datagreier, så tror jeg du må revurdere. Anonymkode: c5d49...2da Jeg er interessert i it og er på ingen måte interessert i å «chille». Men jeg er ikke interessert i en jobb lik den jeg har nå med ekstremt mye møter, planlegging, prosjektledelse, brukerkontakt. Daglig statusmøte tåler jeg helt fint. Men i jobben jeg har nå har jeg kanskje 5 timer daglig med møter, og må jobbe paralellt. Veldig slitsomt. Ønsker meg en jobb hvor jeg kan få ro til å gjøre jobben min, samtidig som det er spennende. Saksbehandling eller lignende er derfor ikke noe for meg. Anonymkode: 4ebd3...89d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #14 Del Skrevet 3. november 2022 Ganske hard konkurranse om å være en god utvikler i dag. Har jobbet med det siden jeg var 18 og er middelalders i dag. Merker godt at de skjer for mye nytt. Kanskje noe devops arbeid er mer aktuelt? Anonymkode: 1fcfb...8fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #15 Del Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er interessert i it og er på ingen måte interessert i å «chille». Men jeg er ikke interessert i en jobb lik den jeg har nå med ekstremt mye møter, planlegging, prosjektledelse, brukerkontakt. Daglig statusmøte tåler jeg helt fint. Men i jobben jeg har nå har jeg kanskje 5 timer daglig med møter, og må jobbe paralellt. Veldig slitsomt. Ønsker meg en jobb hvor jeg kan få ro til å gjøre jobben min, samtidig som det er spennende. Saksbehandling eller lignende er derfor ikke noe for meg. Anonymkode: 4ebd3...89d Det er et problem også for utviklere... Det er noe av det mest irriterende med jobben min. Selv om det ikke er møter i fem timer, er det gjerne et kvarters møte her, en halvtime der. Og så har man de løpende henvendelsene. De stadige avbrytelsene. Folk som ringer, slacker, melder, kommer bort til pulten din. Utvikling er priklearbeid som krever mye konsentrasjon, og det å få fred til å komme inn i sonen lenge nok til å få gjort noe fornuftig, er en kjempeutfordring. Anonymkode: c5d49...2da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #16 Del Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvilken utdanning har du? Holder det med bachelor eller bør man ha master? Og er det lurt å starte opp i et trainee program? Anonymkode: 1cba7...e2c Du trenger ikke mer enn en bachelor, men du må være god for å få en jobb. Hvis du er flink er det veldig enkelt å få en jobb, utviklere er mangelvare. Men igjen, du må ha interesse for det, ellers så kommer det til å bli en tung jobb. Det finnes flere steder online der du kan ta kurs bare for å se om du kunne tenke deg å drive med det. Eks, codeacademy. Anonymkode: c4915...e92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #17 Del Skrevet 3. november 2022 Mannen min er utvikler, han gjør alt du sier du ikke liker 😛 Selv er jeg data scientist, dvs jeg jobber med dataanalyse og maskinlæring. Selv om mye av dagene består i å putle med mitt, så er det en god del møter og mye kontakt med andre. Mye av kontakten mot kundene kan være utfordrende, siden de sjeldent vet hverken hva de vil ha eller hva de egentlig kan få, de vet bare at de vil ha noe 😛 Du bør satse på en bachelor, fra et ordentlig sted, ikke noroff. Glem alt som heter kjappe løsninger og bootcamps, skaff deg en skikkelig utdannelse. Jobb gjerne med ting på siden av, bygg deg en god github. Anonymkode: 5d553...2ab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #18 Del Skrevet 3. november 2022 Jeg jobber som utvikler og har gjort det i seks år nå. Myten er at utviklere sitter for seg selv og koder. Dette er ikke sant. Det er mye koordinering med team-medlemmer og man har ofte mange baller i lufta. Mange ting man må finne ut av -spørre andre, sette opp møter for å diskutere løsninger, osv. Som en annen nevnte over, hvis du ikke har interesse for data, programmering og lignende, så er ikke dette veien å gå. Anonymkode: 11a14...4b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 3. november 2022 #19 Del Skrevet 3. november 2022 Det kommer helt an på jobben. Jeg jobber som utvikler og har jobbet både som konsulent og in-house. I min gamle konsulentjobb var det møter (med idioter) hele tiden. Nå jobber jeg in-house og det eneste jeg har av møter er stort sett 15 minutters stand-up med (det fantastiske) teamet mitt hver dag. Elsker jobben min 🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #20 Del Skrevet 3. november 2022 Jeg tror ikke du vil få en enklere hverdag nødvendigvis. Mange utviklere har en knallhard hverdag, og det er mange baller og prosjekteri luften på samme tid, samt mange møter og henvendelser. Ikke uvanlig at jeg ser folk jobbe minst 11+ timer hver dag - ofte også i helgene. Anonymkode: dd5d5...170 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå