AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #1 Skrevet 2. november 2022 Irritert på samboer. Jeg har kjøpt inn nødvendige ting til barnet kommer for 6000 kr så langt. Alt er kjøpt brukt eller på tilbud. Etter å ha blitt mektig irritert da jeg kjøpte et stellebord, vipset han meg en tusenlapp. Han tar meg gjerne med på fine restauranter, men å kjøpe klær osv. til baby er visst min jobb og utgift. I tillegg ble det ivf som jeg totalt betalte 20 000 kr for. Han hadde kjøpt ny seng, så det gikk " opp i opp", bare at sengen kostet 17 000. På toppen av det hele, kjøpte jeg nå hundemat også til 400 kr. Han sier alt har blitt dyrt og at han sparer. Jeg prøver på det samme. Jeg forstår ikke hva han bruker penger på med 50 000 utbetalt i måneden. Vi deler på alle kostnader. Jeg blir lei meg. Tar meg ikke råd til mye selv, er sykemeldt, ofrer mye for at vi skal bli familie. Karrieren går rett til h. Jeg tjener flere hundre tusen mindre i året enn han, også har han blitt gjerrig og viser en annen side ved seg selv han ikke hadde tidligere. Jeg holder igjen fordi jeg ikke syns det er riktig at vi deler alt 50/50. Han svarer med samme mynt. Anonymkode: d388a...dd2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #2 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Irritert på samboer. Jeg har kjøpt inn nødvendige ting til barnet kommer for 6000 kr så langt. Alt er kjøpt brukt eller på tilbud. Etter å ha blitt mektig irritert da jeg kjøpte et stellebord, vipset han meg en tusenlapp. Han tar meg gjerne med på fine restauranter, men å kjøpe klær osv. til baby er visst min jobb og utgift. I tillegg ble det ivf som jeg totalt betalte 20 000 kr for. Han hadde kjøpt ny seng, så det gikk " opp i opp", bare at sengen kostet 17 000. På toppen av det hele, kjøpte jeg nå hundemat også til 400 kr. Han sier alt har blitt dyrt og at han sparer. Jeg prøver på det samme. Jeg forstår ikke hva han bruker penger på med 50 000 utbetalt i måneden. Vi deler på alle kostnader. Jeg blir lei meg. Tar meg ikke råd til mye selv, er sykemeldt, ofrer mye for at vi skal bli familie. Karrieren går rett til h. Jeg tjener flere hundre tusen mindre i året enn han, også har han blitt gjerrig og viser en annen side ved seg selv han ikke hadde tidligere. Jeg holder igjen fordi jeg ikke syns det er riktig at vi deler alt 50/50. Han svarer med samme mynt. Anonymkode: d388a...dd2 Og vi har ikke en gang kjøpt de dyre tingene enda TS Anonymkode: d388a...dd2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #3 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og vi har ikke en gang kjøpt de dyre tingene enda TS Anonymkode: d388a...dd2 Og dere har ikke fått babyen enda, men allerede er konfliktnivået så stort? Tenker fvk kan være enn idé om all annen kommunikasjon ikke går igjennom. Anonymkode: 5f48f...d6b 15
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #4 Skrevet 2. november 2022 Når vogn og slikt skal kjøpes, sier du bare at du ikke har råd alene. Vipps problem løst Anonymkode: f6c54...c2d
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #5 Skrevet 2. november 2022 Sett deg ned med mannen din. Si at alt til baby må deles likt. Babyen er 50% hans 😅 Når vi fikk barn fikk vi felles økonomi. Vet ikke om jeg vil anbefale det, mye konflikter rundt hva vi bruker penger på. Anonymkode: 6aada...b54
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #6 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sett deg ned med mannen din. Si at alt til baby må deles likt. Babyen er 50% hans 😅 Når vi fikk barn fikk vi felles økonomi. Vet ikke om jeg vil anbefale det, mye konflikter rundt hva vi bruker penger på. Anonymkode: 6aada...b54 Så det ble ikke bedre? Jeg har trodd nøkkelen til et bedre forhold er ekteskap der vi er et lite felles AS som er tjent med "vi" og ikke "meg" tankegang. Kanskje jeg tar feil. Han jobber overtid, har karriereutvikling mens jeg må takke nei til absolutt alle muligheter og ligger rett ut. Han tjener fett, og jeg tjener middels. Han har god pensjon, jeg dårlig. Jeg har høyere utdannelse og srudielån, ikke han. Jeg har utviklingspotensiale, han har nådd toppen. Han kjøpe seg båt i 2020, noe jeg syns var feil bruk av penger. Jeg har ikke betalt en krone. Vi brukte den under pandiemien og jeg tror han er sur for at vi begge brukte den, men at jeg ikke betaler. Jeg kommer aldri til å betale for noe båt. Han kjøpte også en langt finere bil enn det jeg mener er nødvendig og totalt uprakrisk til familie. Dette betaler jeg heller ikke for. Jeg har ikke bedt om noen av delene, og skal jeg betale må jeg vite om sånt på forhånd og være med i å ta avgjørelsene. Mulig vi ikke bør ha felles økonomi da Anonymkode: d388a...dd2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #7 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Sett deg ned med mannen din. Si at alt til baby må deles likt. Babyen er 50% hans 😅 Når vi fikk barn fikk vi felles økonomi. Vet ikke om jeg vil anbefale det, mye konflikter rundt hva vi bruker penger på. Anonymkode: 6aada...b54 Dette. Og det inkluderer hans del av ting som allerede er kjøpt inn, og ting som han tror gikk opp i opp men i ikke gjorde det. Men det krever nok en prat om hva som er nødvendige utgifter til barnet, og hva som ikke er det. Og hvor dere legger prisnivået på innkjøpene. Om han mener det holder med en barnevogn med alle nødvendige funksjoner til 5000, og du vil ha en med ymse spesialfunksjoner og lekkert design til 10000 f.eks. - kan du da forlange at han skal betale halvparten av den dyre? Slikt må dere bli enige om før innkjøpene gjøres. Anonymkode: 1750e...1ff
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #8 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette. Og det inkluderer hans del av ting som allerede er kjøpt inn, og ting som han tror gikk opp i opp men i ikke gjorde det. Men det krever nok en prat om hva som er nødvendige utgifter til barnet, og hva som ikke er det. Og hvor dere legger prisnivået på innkjøpene. Om han mener det holder med en barnevogn med alle nødvendige funksjoner til 5000, og du vil ha en med ymse spesialfunksjoner og lekkert design til 10000 f.eks. - kan du da forlange at han skal betale halvparten av den dyre? Slikt må dere bli enige om før innkjøpene gjøres. Anonymkode: 1750e...1ff Helt enig. Jeg kjøper aldri mer enn det som er absolutt nødvendig, og det vet han. Men skulle jeg ønske noe han ikke er villig til å betale for, skyter jeg inn til mellomlegget selv. TS Anonymkode: d388a...dd2 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #9 Skrevet 2. november 2022 Skjønner ikke at du godtar dette. Det sier seg selv at utgifter til baby skal deles mellom dere! Det er DERES barn, ikke bare ditt! Jeg ville bare sendt Vipps-krav med halve summen, det er slik jeg og mannen har ordnet det når vi handler inn Anonymkode: 2aa35...605 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #10 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt enig. Jeg kjøper aldri mer enn det som er absolutt nødvendig, og det vet han. Men skulle jeg ønske noe han ikke er villig til å betale for, skyter jeg inn til mellomlegget selv. TS Anonymkode: d388a...dd2 Det høres ut som du har en veldig fornuftig holdning til dette. Og etter det forrige innlegget ditt (om båt etc.) høres det ikke nødvendigvis ut som felles økonomi er det rette for dere riktig enda, dere har alt for forskjellig innstilling til pengebruk til det. (Det høres heller ikke ut som 50/50 deling av felleskostnader (inkl. babyting) er riktig, slik situasjonen deres er. Jeg forstår det i alle fall som at grunnen til at du tjener mindre enn ham og mindre enn du har potensiale til er deres felles situasjon/deres felles beste, og da er det bare rett og rimelig at han tar en større del av den økonomiske byrden, så du også sitter igjen med en rimelig andel penger til privat forbruk etter at felleskostnadene er betalt.) Anonymkode: 1750e...1ff
Mamajune11 Skrevet 2. november 2022 #11 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Irritert på samboer. Jeg har kjøpt inn nødvendige ting til barnet kommer for 6000 kr så langt. Alt er kjøpt brukt eller på tilbud. Etter å ha blitt mektig irritert da jeg kjøpte et stellebord, vipset han meg en tusenlapp. Han tar meg gjerne med på fine restauranter, men å kjøpe klær osv. til baby er visst min jobb og utgift. I tillegg ble det ivf som jeg totalt betalte 20 000 kr for. Han hadde kjøpt ny seng, så det gikk " opp i opp", bare at sengen kostet 17 000. På toppen av det hele, kjøpte jeg nå hundemat også til 400 kr. Han sier alt har blitt dyrt og at han sparer. Jeg prøver på det samme. Jeg forstår ikke hva han bruker penger på med 50 000 utbetalt i måneden. Vi deler på alle kostnader. Jeg blir lei meg. Tar meg ikke råd til mye selv, er sykemeldt, ofrer mye for at vi skal bli familie. Karrieren går rett til h. Jeg tjener flere hundre tusen mindre i året enn han, også har han blitt gjerrig og viser en annen side ved seg selv han ikke hadde tidligere. Jeg holder igjen fordi jeg ikke syns det er riktig at vi deler alt 50/50. Han svarer med samme mynt. Anonymkode: d388a...dd2 Dette forholdet er dømt til å feile. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #12 Skrevet 2. november 2022 Dere burde opprette en konto for felles utgifter, hvor dere blir enige om en lik sum dere setter inn begge to hver måned. Dermed blir det mer rettferdig for dere begge. Hør med mannen om han syns det er en god idé. Anonymkode: 7864d...59e 1
Mamajune11 Skrevet 2. november 2022 #13 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Så det ble ikke bedre? Jeg har trodd nøkkelen til et bedre forhold er ekteskap der vi er et lite felles AS som er tjent med "vi" og ikke "meg" tankegang. Kanskje jeg tar feil. Han jobber overtid, har karriereutvikling mens jeg må takke nei til absolutt alle muligheter og ligger rett ut. Han tjener fett, og jeg tjener middels. Han har god pensjon, jeg dårlig. Jeg har høyere utdannelse og srudielån, ikke han. Jeg har utviklingspotensiale, han har nådd toppen. Han kjøpe seg båt i 2020, noe jeg syns var feil bruk av penger. Jeg har ikke betalt en krone. Vi brukte den under pandiemien og jeg tror han er sur for at vi begge brukte den, men at jeg ikke betaler. Jeg kommer aldri til å betale for noe båt. Han kjøpte også en langt finere bil enn det jeg mener er nødvendig og totalt uprakrisk til familie. Dette betaler jeg heller ikke for. Jeg har ikke bedt om noen av delene, og skal jeg betale må jeg vite om sånt på forhånd og være med i å ta avgjørelsene. Mulig vi ikke bør ha felles økonomi da Anonymkode: d388a...dd2 Når dere allerede nå har så store issues rundt økonomi kan jeg love deg det ikke blir bedre. 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #14 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Så det ble ikke bedre? Jeg har trodd nøkkelen til et bedre forhold er ekteskap der vi er et lite felles AS som er tjent med "vi" og ikke "meg" tankegang. Kanskje jeg tar feil. Han jobber overtid, har karriereutvikling mens jeg må takke nei til absolutt alle muligheter og ligger rett ut. Han tjener fett, og jeg tjener middels. Han har god pensjon, jeg dårlig. Jeg har høyere utdannelse og srudielån, ikke han. Jeg har utviklingspotensiale, han har nådd toppen. Han kjøpe seg båt i 2020, noe jeg syns var feil bruk av penger. Jeg har ikke betalt en krone. Vi brukte den under pandiemien og jeg tror han er sur for at vi begge brukte den, men at jeg ikke betaler. Jeg kommer aldri til å betale for noe båt. Han kjøpte også en langt finere bil enn det jeg mener er nødvendig og totalt uprakrisk til familie. Dette betaler jeg heller ikke for. Jeg har ikke bedt om noen av delene, og skal jeg betale må jeg vite om sånt på forhånd og være med i å ta avgjørelsene. Mulig vi ikke bør ha felles økonomi da Anonymkode: d388a...dd2 Sjeldent, til aldri. Slike mennesker er bare idioter... og ser aldri seg selv. Du kan velge å droppe det (noe jeg gjorde i utgangspunktet med slike). Eller å være krystallklar på hva du mener, og stille krav, selv om konfliktnivået blir høyt en periode. Vi har forøvrig felles økonomi, uten krangling. Så det er mulig. Men det krever. nok også en viss innstilling fra begge i utgangspunktet. Ellers vil det alltid komme stikk om at du bruker "hans" penger. Anonymkode: f9636...d00
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #15 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Så det ble ikke bedre? Jeg har trodd nøkkelen til et bedre forhold er ekteskap der vi er et lite felles AS som er tjent med "vi" og ikke "meg" tankegang. Kanskje jeg tar feil. Han jobber overtid, har karriereutvikling mens jeg må takke nei til absolutt alle muligheter og ligger rett ut. Han tjener fett, og jeg tjener middels. Han har god pensjon, jeg dårlig. Jeg har høyere utdannelse og srudielån, ikke han. Jeg har utviklingspotensiale, han har nådd toppen. Han kjøpe seg båt i 2020, noe jeg syns var feil bruk av penger. Jeg har ikke betalt en krone. Vi brukte den under pandiemien og jeg tror han er sur for at vi begge brukte den, men at jeg ikke betaler. Jeg kommer aldri til å betale for noe båt. Han kjøpte også en langt finere bil enn det jeg mener er nødvendig og totalt uprakrisk til familie. Dette betaler jeg heller ikke for. Jeg har ikke bedt om noen av delene, og skal jeg betale må jeg vite om sånt på forhånd og være med i å ta avgjørelsene. Mulig vi ikke bør ha felles økonomi da Anonymkode: d388a...dd2 Det er sånn for oss og, at han kan følge opp karriere på en annen måte enn det jeg kan. Jeg har valgt å være hjemme med baby i 1 år, og jeg kommer til å jobbe 80% når permisjonen er ferdig. Fordi jeg da ofrer meg litt, for barnet vårt, og for familien har vi felles økonomi. Alt vi tjener går inn på en konto, og blir fordelt på ulike kontoer. En konto for mat, en for bil, en for klær, en for hus og hjem.. osv. Vi deler likt en sum vi kan bruke på oss selv hver mnd. Vi tenkte som deg, at nå er vi en familie, og det er ikke rett at jeg skal ha dårlig råd, og han god råd. Det føltes feil for ham. Han tjener mye mer enn meg. Jeg syns det er vanskelig å ha det sånn som dette. I teorien høres det jo helt knall ut for min del. Men, dette gjør at vi må diskutere hvert eneste innkjøp. Mannen min er svært sparsommelig og nøktern, og jeg liker interiør og klær, og gå ut å spise, på kino, kjøpe ting barna trenger osv. Totalt unødvendige ting i hans øyne. Så det blir mye krangling. Og i og med st han tjener mer enn meg, tror jeg han føler han har mer rett til å bestemme hva vi bruker penger på. Til tider har jeg følt meg som en tenåring som må be «pappa» om penger. Det føles ganske dritt. Jeg vurderer nå andre måter vi kan ordne økonomien på, så vi ikke ender opp skilt. Anonymkode: 6aada...b54
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #16 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Så det ble ikke bedre? Jeg har trodd nøkkelen til et bedre forhold er ekteskap der vi er et lite felles AS som er tjent med "vi" og ikke "meg" tankegang. Kanskje jeg tar feil. Han jobber overtid, har karriereutvikling mens jeg må takke nei til absolutt alle muligheter og ligger rett ut. Han tjener fett, og jeg tjener middels. Han har god pensjon, jeg dårlig. Jeg har høyere utdannelse og srudielån, ikke han. Jeg har utviklingspotensiale, han har nådd toppen. Anonymkode: d388a...dd2 Dette har vel ikke noe med at han ikke betaler for utstyr? Hadde jo blitt sånn uansett. Anonymkode: 6c818...737
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #17 Skrevet 2. november 2022 svar til innlegget over: Dette har vel ikke noe med at han ikke betaler for utstyr? Hadde jo blitt sånn uansett. Anonymkode: 6c818...737
Snok1 Skrevet 2. november 2022 #18 Skrevet 2. november 2022 IVF var din idé som han ikke elsket med én gang, TS!
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #19 Skrevet 2. november 2022 Du er singel før du er ferdig med mammaperm. Anonymkode: ee9bb...3f5 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #20 Skrevet 2. november 2022 Hvis du skal ofte deg for hans karriere og barn burde dere bli gift og spare til din pensjon separat. Gjerrig mann du har funnet deg. Anonymkode: c9962...3a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå