AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #1 Skrevet 2. november 2022 Han er tenåring å tjener ikke sine egne penger. Det er jeg som sørger for at han alltid har penger på kortet. Dette irriterer meg mer å mer. Hva hadde dere gjort for å få en slutt på det? Anonymkode: a2180...028
Lyxros Skrevet 2. november 2022 #2 Skrevet 2. november 2022 (endret) Hva er problemet hvis de alltid vippser tilbake? Du får jo be han være forsiktig med hvem han stoler på, men regner med at om han mister 50kr på noen som ikke betaler tilbake så er det en billig lærepenge? Edit; skrivefeil. Endret 2. november 2022 av Lyxros 16
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #3 Skrevet 2. november 2022 hva er galt med å låne andre da, så lenge han får pengene sine tilbake. Kjedelig mor du er. Anonymkode: cda14...fe8 9
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #4 Skrevet 2. november 2022 Ser ikke problemet hvis gan alltid får tilbake.... Du hat jammen få problemer hvis du gidder å bruker energi til å irritere deg over det..... Anonymkode: 9a904...bfc 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #5 Skrevet 2. november 2022 Du burde lære han at hvis han skal låne bort penger må han begynne og ta % av det han låner.. Anonymkode: 56d92...dd3 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #6 Skrevet 2. november 2022 Spiller det noen rolle når han får de tilbake samme dag eller uten noe mer diskusjoner? Anonymkode: 15a9f...ab6 7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #7 Skrevet 2. november 2022 Han bare legger ut og får tilbake. Da får han og vennene gode opplevelser og de gjør opp for seg selv. Hva er problemet Anonymkode: ef9cf...95b 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #8 Skrevet 2. november 2022 Ser kun problemet hvis de sier de skal vippse men ikke gjør det. Anonymkode: ae99a...deb 13 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #9 Skrevet 2. november 2022 Får han pengene tilbake? Detsom du har overført de til han så er det hams penger? Gi beskjed om hva du forve ter at pengene skal gå til og velger han å låne de bort så er det hans valg. Han får ikke mer før da og da. Anonymkode: 5fc84...e61 2
Gjest dreamstar Skrevet 2. november 2022 #10 Skrevet 2. november 2022 Stusser litt på hvorfor de ikke kan vippse på forhånd eller før han bruker kortet hvis de uansett vippser når de kommer hjem igjen? Har de ikke med seg mobilen ut? Må de få foreldre til å vippse for dem? Eller tillatelse fra foreldre til å vippse? Hva er greia?
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #11 Skrevet 2. november 2022 dreamstar skrev (1 minutt siden): Stusser litt på hvorfor de ikke kan vippse på forhånd eller før han bruker kortet hvis de uansett vippser når de kommer hjem igjen? Har de ikke med seg mobilen ut? Må de få foreldre til å vippse for dem? Eller tillatelse fra foreldre til å vippse? Hva er greia? Sannsynligvis for og få foreldrene til og vipse for dem, eller få foreldrene til og vipse dem så de kan vipse videre? Skjønner ikke at det er rart at tenåringer ikke alltid har penger, og skjønner ikke at ts har problemer med at sønnen låner penger til venner han kan stole på 😅 Anonymkode: 371f5...efc 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #12 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Han er tenåring å tjener ikke sine egne penger. Det er jeg som sørger for at han alltid har penger på kortet. Dette irriterer meg mer å mer. Hva hadde dere gjort for å få en slutt på det? Anonymkode: a2180...028 Du kan jo bare la være og sørge for at han ikke har penger på kortet, og så kan han låne og du heller vipse de han har lånt av når han kommer hjem. Anonymkode: 371f5...efc 1
Embla Othea Skrevet 2. november 2022 #13 Skrevet 2. november 2022 Jeg ser heller ikke problemet hvis han får pengene tilbake. 5
Apis Skrevet 2. november 2022 #14 Skrevet 2. november 2022 Du må legge ved en problemstilling også. 8
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #15 Skrevet 2. november 2022 Problemet er at jeg ikke har oversikt over om han får igjen alt han låner ut. I dag lånte noen penger men de har ikke vipset tilbake enda. Anonymkode: a2180...028 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #16 Skrevet 2. november 2022 Skjønner ikke problemet så lenge han får tilbake med en gang de kommer hjem. Er det kanskje din sønn som frister kameraten til å være med på aktiviteter/ kjøpe ting, som kameraten ikke har penger til? Hvis det så må du ta en prat med sønnen din om at de kan planlegge aktiviteter og innkjøp på forhånd sånn at kameraten kan sørge for å ha penger på sin kto. Anonymkode: e4dee...04b 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #17 Skrevet 2. november 2022 Vi hadde en bank som ikke godtok Vipps før de var 15år, så før hun fylte 15, var det innimellom at hun lånte penger av venner (det siste halvåret) og sendte sms til meg med nr og hvor stort beløp til den hun hadde lånt av, så Vippset jeg umiddelbart til denne vennen. Hørte aldri at vennene eller foreldre klagde på dette. Nå er hun 15år og har både Vipps og helgejobb, så nå er ikke det et problem lengre. Dette var på typiske uplanlagte turer på butikken rett etter skolen og at de feks spleiset på en frossenpizza for å dra hjem til hverandre. Jeg er takknemlig for at dette funket for alle parter (hun hadde bankkort og kontanter på rommet sitt, men hatet å ha det med seg på dager det ikke var planlagt noe, fordi hun var redd for å rote det bort). Hvis du føler at du ikke har oversikt, så be han om at vennene gjør det på samme måte som min datter gjorde, da hadde jeg oversikt på hva hun skyldte og jeg Vippset alltid til vennen hun hadde lånt av og hun avklarte med meg i forkant av handling at jeg godkjente det hun skulle handle før hun handlet. Anonymkode: 49c10...841 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #18 Skrevet 2. november 2022 Han selger ikke/spleiser på narkotika da? Er nemlig en tynn unnskyldning for å bortforklare vipps overføringer. Når disse kameratene har penger til å overføre på vipps så har de jo pengene på kontoen sin og kunne betalt selv for det de skal istedet for å måtte låne penger. Anonymkode: 43d45...5be 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #19 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Han er tenåring å tjener ikke sine egne penger. Det er jeg som sørger for at han alltid har penger på kortet. Dette irriterer meg mer å mer. Hva hadde dere gjort for å få en slutt på det? Anonymkode: a2180...028 Hva er problemet? Antar du hav lyver om «jeg legger ut for kompiser» og dette er en skjult inntekt? At han selger noe eller utpresser folk? I så fall er ikke problemet ditt at han «har penger på kortet» akkurat. Eller irriterer det deg at han bruker penger? I så fall kan du jo slutte å gi han penger? Sånn generelt er det dårlig oppdragelse å bare gi barn over 4-5 år penger løpende. De er mer enn i stand til å lære seg om pengers verdi, budsjettering og prioritering når de når skolealder. Når de er over på ungdomsskolen bør de evne sette opp et budsjett for eget ønsket forbruk en uke frem i tid, og innen de når videregående er ungdommen i stand til å budsjettere en måned av gangen. Om, altså, mor og far har orket tatt seg bryet med å lære ungene om penger. Ved å ikke sørge for at de alltid har penger. Ved å ikke ta fra dem muligheten til å budsjettere, tjene egne penger og gå tom for nevnte penger på ubeleilige tidspunkt. Anonymkode: 339d9...5cd 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #20 Skrevet 2. november 2022 Ser ikke problemet når de Vippser han tilbake? Men du får snakke med sønnen din da, om dette plager deg så mye. Anonymkode: 0f815...5df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå