Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2005 #1 Skrevet 5. desember 2005 Jeg jobber mye på data i jobben min og har i det siste begynt å kjenne litt verk i senen som går fra håndleddet og opp til albuen. Er veldig redd for at dette skal være musesyken og at jeg ikke skal bli kvitt det. Jeg er avhengig av armen min! Hva kan dette være? Kan det være forbigående? Kan man bli kvitt musesyken? Hvordan? Hva bør jeg gjøre? Mange spørsmål her nå visst....
Gjest gjesta Skrevet 5. desember 2005 #2 Skrevet 5. desember 2005 Jeg er ikke helt sikker på hva musesyken er for noe, jeg.. Men dersom man arbeider mye stillesittende feks foran dataen som deg, er det viktig at man tar regelmessige pauser for å strekke litt på seg. Kontroller at høyde på stol og arbeidsbord er riktig for deg, og skift stilling så ofte du kan. For å bli kvitt senebetennelser må man først og fremst kutte ut det som forårsaker betennelsen. I tillegg kan feks fysioterapi hjelpe.
iss Skrevet 5. desember 2005 #3 Skrevet 5. desember 2005 Har du tilgang på magnetprodukter så vil jeg anbefale det. Har selv mye og god erfaring med det.
Gjest vimse Skrevet 6. desember 2005 #4 Skrevet 6. desember 2005 Jeg ville i tillegg til de andre tingene som er nevnt her, også tatt kontakt med hmsansvarlig/bedriftshelsetjenesten osv, og sett på muligheten for diverse hjelpemidler. Det finnes flere, blant annet en ¨pute¨ som skal ligge foran tastaturet, og også en type ¨arm¨ man legger sin arm oppi, for avlastning. Slike ting kan selvfølgelig en fysioterapeut også være behjelpelig med når jeg tenker meg om I tillegg en ting mange glemmer,er at man veldig ofte kan bruke hurtigfunksjoner på tastaturet i stedenfor å bruke musen. Det høres helt snålt ut, at slik kan være med å forebygge, men det sies i alle fall.. God bedring i alle fall!!
Gjest Ananas Skrevet 6. desember 2005 #5 Skrevet 6. desember 2005 Hvis ikke du iverksetter virkningsfulle tiltak risikerer du å bli sjukmeldt lenge Jeg har slitt med dette i flere år. Her er noen tips. For å få mer variasjon: Begynn å bruk venstre hånd på musa. Eventuelt skaff deg to mus, ei på hver side av tastaturet. Prøv andre typer pekeredskap som trackball, touchpad eller vertikal mus. For å få redusert belastning: Installer RSI-shield på datamaskina. (http://www.rsishield.com/english/general.php) Det er et pauseprogram som vil gi deg beskjed om å ta korte pauser innimellom. I tillegg har det programmet en genial autoklikk-funksjon, som gjør at du slipper unna 90% av all klikking på musa. Det som hjelper best hos meg, er nettopp dette: Små pauser og variasjon. Snakk med en ergoterapeut eller fysioterapeut om arbeidsstilling. For eksempel er støtte under albuen veldig viktig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå