Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor sammen med en mann jeg elsker. Han er ekstremt overvektig, 150 kg. Han greier ikke gjøre husarbeid, det fysiske samlivet lider og han sier han skal gå ned i vekt. Han spiser enda mye. Han får oppfølging til vekttap av spesialister, så det er på plass. Men går altså ikke ned uansett, i hvert fall ikke første tre måneder. Han er 55 år. Må jeg regne med at han aldri greier å tape vekten sin, eller kjenner dere noen som har greid å gå ned og bli der så sent i livet? Han har helseproblemer selv om han er i full jobb, og alt er tungt for han. Jeg er 42 år og redd jeg lever med en "sterkt aldrende" mann om et par år. 

Anonymkode: 9b929...d17

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bor sammen med en mann jeg elsker. Han er ekstremt overvektig, 150 kg. Han greier ikke gjøre husarbeid, det fysiske samlivet lider og han sier han skal gå ned i vekt. Han spiser enda mye. Han får oppfølging til vekttap av spesialister, så det er på plass. Men går altså ikke ned uansett, i hvert fall ikke første tre måneder. Han er 55 år. Må jeg regne med at han aldri greier å tape vekten sin, eller kjenner dere noen som har greid å gå ned og bli der så sent i livet? Han har helseproblemer selv om han er i full jobb, og alt er tungt for han. Jeg er 42 år og redd jeg lever med en "sterkt aldrende" mann om et par år. 

Var han slik når du møtte ham, så kan du ikke klage. Hvis han åt på seg disse kiloene etter dere ble sammen, kan du be ham om å gå ned I vekt for helsa og samlivet sin skyld. 

Skrevet

Overvekt er en kronisk livsvarig sykdom. Alle klarer å gå ned i vekt, men klarer ikke å la være å legge på seg igjen, så han bør søke slankeoperasjon. 

Anonymkode: e65d8...992

• Liker 2
Skrevet

Overvekt er en kronisk livsvarig sykdom. Alle klarer å gå ned i vekt, men klarer ikke å la være å legge på seg igjen, så han bør søke slankeoperasjon. 

Anonymkode: e65d8...992

Finnes legemidler man kan prøve før man foretar noe så drastisk. 

Anonymkode: 927cc...fb8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Han spiser enda mye. Han får oppfølging til vekttap av spesialister, så det er på plass. Men går altså ikke ned uansett

På hvilken måte støtter du han nå? Hva om du står for matlagingen og gir han ferdige porsjoner? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du skriver at han fortsatt spiser mye. Er dette usunn mat?

Anonymkode: 20d6b...44c

Skrevet

Du skriver at han fortsatt spiser mye. Er dette usunn mat?

Anonymkode: 20d6b...44c

Spiller ikke veldig stor rolle så lenge det er for mye kalorier…

Anonymkode: 83ca7...147

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Får han psykologhjelp? 

Anonymkode: 99191...46e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Spiller ikke veldig stor rolle så lenge det er for mye kalorier…

Anonymkode: 83ca7...147

Jo, det gjør det. Han må spise mat som er rett sammensatt mellom karbo, fett og proteiner, er mettende og som ikke trigger umiddelbar hunger. I tillegg bør maten smake godt, se spennende ut og være mettende over mange timer.

Sammensetning av mat er kjempeviktig.

• Nyttig 1
Skrevet

Det er i prakisk umulig å slanke seg når man har blitt så stor og holde seg der. Han må nok dessverre opereres. 

Huff TS, dette kan ikke være noe særlig for deg, eller han. 

Anonymkode: 0daca...d31

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er i prakisk umulig å slanke seg når man har blitt så stor og holde seg der. Han må nok dessverre opereres. 

Huff TS, dette kan ikke være noe særlig for deg, eller han. 

Anonymkode: 0daca...d31

Slankeoperasjoner er inseg selv en stor helserisiko, og tilbakefallsprosenten er skyhøy. Jeg ville for all del unngått operasjon og heller satset bare på livsstilsendringer som slankeopererte uansett også må implementere i tillegg til en farlig operasjon.  

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...