AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #1 Skrevet 2. november 2022 Eksempel regler satt av barnehage og skole. Ved Halloween har mange regler om at dette ikke feires, pga mange barn kan bli redde, og i tillegg kan foreldre med dårlig økonomi oppleve kjøpepress. Likevel er det foreldre som må kle ut barna og sende dem på skole og barnehage. Deretter klager de på at barna ikke hører etter, når foreldrene selv ikke følger regler eller hører etter. Samme med sykdom, foreldre som ikke følger regel om 48 timer uten oppkast og diaré og sender barn på skole eller barnehage, og man må ringe etter 1 time for barnet fortsatt er dårlig. Hva er greiene til foreldre som dette? «Han er ikke helt i form men vi sender han på skolen, men ring om han blir dårlig». Hvorfor ikke bare holde hjemme når barnet er så dårlig at man må ringe hjem etter 1 times tid? Anonymkode: a33a3...e31 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #2 Skrevet 2. november 2022 Dumme regler (forbud mot å kle seg ut på Halloween har de ikke lov til engang) er det vanskelig å akseptere. Og det er vel 24 timer, ikke 48 timer? Anonymkode: d87ee...89e 10
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #3 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dumme regler (forbud mot å kle seg ut på Halloween har de ikke lov til engang) er det vanskelig å akseptere. Og det er vel 24 timer, ikke 48 timer? Anonymkode: d87ee...89e Det er ikke dumme regler, man skal ta hensyn til andre barn som gjerne finner det skummelt at barn kommer med øks i hodet og hvitt ansikt. På skolen her er det 24 timer men mitt barn har 48 timer i barnehagen Anonymkode: a33a3...e31 6 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #4 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dumme regler (forbud mot å kle seg ut på Halloween har de ikke lov til engang) er det vanskelig å akseptere. Og det er vel 24 timer, ikke 48 timer? Anonymkode: d87ee...89e 24 timer feberfri, 48 timer uten oppkast/diaré. Det er vel skole, barnehage, helsevesen og næringsmiddelbransjen som er strengest på dette, tror jeg? Skole og barnehage i alle fall. I flybransjen er de også strenge på det der, i følge familiemedlem som er flyvertinne. Anonymkode: cea0e...95c 2 2
Sheik Skrevet 2. november 2022 #5 Skrevet 2. november 2022 Mitt barn har en tendens til å si hun føler seg syk selv om hun ikke er det. Da sier vi i fra på skolen om at hun sier hun er syk, men har sjekket temperaturen og almenntilstanden er fin, så sender vi på skole og gir beskjed at det bare er å ringe dersom noe skulle dukke opp. Holder henne selvfølgelig hjemme 48 timer etter oppkast osv, og jeg sender ikke på skolen om hun faktisk er syk. 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #6 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Eksempel regler satt av barnehage og skole. Ved Halloween har mange regler om at dette ikke feires, pga mange barn kan bli redde, og i tillegg kan foreldre med dårlig økonomi oppleve kjøpepress. Likevel er det foreldre som må kle ut barna og sende dem på skole og barnehage. Deretter klager de på at barna ikke hører etter, når foreldrene selv ikke følger regler eller hører etter. Samme med sykdom, foreldre som ikke følger regel om 48 timer uten oppkast og diaré og sender barn på skole eller barnehage, og man må ringe etter 1 time for barnet fortsatt er dårlig. Hva er greiene til foreldre som dette? «Han er ikke helt i form men vi sender han på skolen, men ring om han blir dårlig». Hvorfor ikke bare holde hjemme når barnet er så dårlig at man må ringe hjem etter 1 times tid? Anonymkode: a33a3...e31 Kommer de utkledd på skole og barnehage??😳 Aldri hørt om! Anonymkode: 5a708...e3c 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #7 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke dumme regler, man skal ta hensyn til andre barn som gjerne finner det skummelt at barn kommer med øks i hodet og hvitt ansikt. På skolen her er det 24 timer men mitt barn har 48 timer i barnehagen Anonymkode: a33a3...e31 Da får man sette grensen ved våpen, at det ikke er lov med leker/utkledning som ser ut som våpen. Det har de lov til. Men generelt forbud mot utkledning går ikke, de kan ikke diktere hva barna får ha på seg. Anonymkode: d87ee...89e 9
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #8 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da får man sette grensen ved våpen, at det ikke er lov med leker/utkledning som ser ut som våpen. Det har de lov til. Men generelt forbud mot utkledning går ikke, de kan ikke diktere hva barna får ha på seg. Anonymkode: d87ee...89e Hvilken lov er det som sier at dette ikke er lov? Vi har denne regelen og det har også alle andre barnehager og skoler i kommunen. Det er forskjell på å diktere hva barnet skal ha på seg og å si at man ikke feirer Halloween og at dette skal respekteres. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kommer de utkledd på skole og barnehage??😳 Aldri hørt om! Anonymkode: 5a708...e3c Ja noen få kommer med skumle ansikter, hvit maling, blod og andre kostymer. Mitt barn er 2 år og syns ikke det er noe hyggelig at foreldre ikke kan følge reglene, som er lik for alle. Vi feirer hyggelige ting som påske, jul, karneval etc i barnehagen hennes. Anonymkode: a33a3...e31
GammelKaktus Skrevet 2. november 2022 #9 Skrevet 2. november 2022 Tenker barn har godt av å gå på skolen om almenntilstanden er god og de kan leke og styre på. Men er enig i at det er helt fjernt at man ikke holder barna hjemme 48 timer etter omgangssyke, men det er vel mer en anbefaling enn regel. Det er begrenset hva skole og barnehage kan sette regler på og. Dette med å kle seg ut har jeg aldri opplevd har vært et problem verken i skole eller barnehage. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #10 Skrevet 2. november 2022 Det er helt ulike grunner til de problemstillingene. Alt av utkledningsklær kan man få gratis bare man spør. Om man alltid skal ta hensyn til de som ikke vil feire noe (pga en eller annen overbevisning eller økonomi) så går det ikke an å gjøre noe. Da blir det mindretallstyranni. Når det gjelder sykdom så er det ofte vanskelig å skille mellom sykdom og trøtthet på morgenen. Noen foreldre utnytter det kanskje, andre familier har det at barnet later som det er sykt på morgenen, men ikke er det. Jeg har sendt barn på skolen/bsrnehagen som jeg har vært usikker på hvor friske de her. 90% av de gangene er det morgenrusk i halsen eller litt trøtt, men en og annen gang kommer feberen utover dagen. For min yngste vil det bety at feberen er borte dagen etter. 14 år og har aldri hatt feber mer enn en dag. Selv ved Covid hadde hun 39,5 i feber dag en og frisk og rask dag 2…. Eldstemann kan ha høy feber nærmere en uke, nesten all forkjølelse betyr hoste som sitter i en stund pga dårlig utviklede lunger, men han er likevel ikke syk. Kunne knapt vært på skolen i perioder om all hoste betydde krav om å være hjemme. Yngste derimot får heller aldri hoste. Barn er ulike. Anonymkode: 54b08...65e 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #11 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hvilken lov er det som sier at dette ikke er lov? Vi har denne regelen og det har også alle andre barnehager og skoler i kommunen. Det er forskjell på å diktere hva barnet skal ha på seg og å si at man ikke feirer Halloween og at dette skal respekteres. Ja noen få kommer med skumle ansikter, hvit maling, blod og andre kostymer. Mitt barn er 2 år og syns ikke det er noe hyggelig at foreldre ikke kan følge reglene, som er lik for alle. Vi feirer hyggelige ting som påske, jul, karneval etc i barnehagen hennes. Anonymkode: a33a3...e31 Hjelp. Spør heller hvilken lov som gir barnehagen hjemmel til å dirigere barnas liv utenfor barnehagen. Anonymkode: c5411...19e 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #12 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Eksempel regler satt av barnehage og skole. Ved Halloween har mange regler om at dette ikke feires, pga mange barn kan bli redde, og i tillegg kan foreldre med dårlig økonomi oppleve kjøpepress. Likevel er det foreldre som må kle ut barna og sende dem på skole og barnehage. Deretter klager de på at barna ikke hører etter, når foreldrene selv ikke følger regler eller hører etter. Samme med sykdom, foreldre som ikke følger regel om 48 timer uten oppkast og diaré og sender barn på skole eller barnehage, og man må ringe etter 1 time for barnet fortsatt er dårlig. Hva er greiene til foreldre som dette? «Han er ikke helt i form men vi sender han på skolen, men ring om han blir dårlig». Hvorfor ikke bare holde hjemme når barnet er så dårlig at man må ringe hjem etter 1 times tid? Anonymkode: a33a3...e31 Herregud! Hvor skaldelig er det egentlig om et barn skulle bli litt redd? Du mener det kanskje blir traumatisert for den minste ting? Er det rart barn og ungdom i dag ikke har nerver, de blir så beskyttet mot alt som er ubehagelig at de ender opp på et sanatorium Anonymkode: 02d63...c72 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #13 Skrevet 2. november 2022 Fordi foreldrene er jæskla opptatt med å tjene nok penger for å holde fasaden, Teslaene, digert hus, hytte, båt etc. Anonymkode: 895ef...870
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #14 Skrevet 2. november 2022 Jeg syns i alle fall at magevirus og den slags alltid skal respekteres med å holde seg unna til man er 100% fri dra det. Det er noe helvetes dritt når folk sprer magevirus. (bokstavelig talt 😂). Det er så unødvendig på så mange plan. Men syns folk stort sett er helt idiot og respektløse, så ingenting overrasker lengre. Anonymkode: e29f1...050
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #15 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hjelp. Spør heller hvilken lov som gir barnehagen hjemmel til å dirigere barnas liv utenfor barnehagen. Anonymkode: c5411...19e Det er jo ikke snakk om hva barna gjør på fritiden? Barnehagen bestemmer jo selvfølgelig ikke at de ikke får feire på fritid, men at barnehagen ikke ferierer dette der? Anonymkode: a33a3...e31
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #16 Skrevet 2. november 2022 Det er sunt i et demokrati at folk utfordrer reglene. Så å blindt følge regler som ikke er fornuftige er ikke noe jeg vil lære barna mine. Anonymkode: fedc4...407 4
Sursøtsaus Skrevet 2. november 2022 #17 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er sunt i et demokrati at folk utfordrer reglene. Så å blindt følge regler som ikke er fornuftige er ikke noe jeg vil lære barna mine. Anonymkode: fedc4...407 Ja, hva er det verste som kan skje når man ikke lærer barn regel? Kanskje en grotte-fest eller to under en pandemi?
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #18 Skrevet 2. november 2022 Sursøtsaus skrev (17 minutter siden): Ja, hva er det verste som kan skje når man ikke lærer barn regel? Kanskje en grotte-fest eller to under en pandemi? Du leser ikke hele setningen. Regler som ikke er fornuftige. Anonymkode: fedc4...407 1
Sursøtsaus Skrevet 2. november 2022 #19 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du leser ikke hele setningen. Regler som ikke er fornuftige. Anonymkode: fedc4...407 Jeg leser hele setningen, poenget mitt er at folk tolker "fornuftige regler" ulikt. Derav grottefest
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #20 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke dumme regler, man skal ta hensyn til andre barn som gjerne finner det skummelt at barn kommer med øks i hodet og hvitt ansikt. På skolen her er det 24 timer men mitt barn har 48 timer i barnehagen Anonymkode: a33a3...e31 Ja sy så mange puter under armene på snøfnuggene som mulig 🙄 Anonymkode: 8143f...fd5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå