Gå til innhold

Erter

Gjest Varg-Menja

Anbefalte innlegg

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg har fått dilla på erter, og lurer på om noen har noen forslag til retter hvor de spiller litt større rolle enn bare tilbehør til kjøtt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Regner med vi snakker om frosne erter her, og ikke tørkede, eller evt. på boks? :)

Hvis det er frosne erter du mener, har jeg nemlig et par forslag: Ertepuré eller ertepurésuppe.

Ha frosne erter i kokende vann som vanlig, kok opp og hell fra vannet, mos ertene til puré med stavmikser sammen med litt smør, crème fraîche, salt, pepper og hvitløk som du først har surret myk i litt olje. Gjerne også vårløk, om du har det. Veldig godt tilbehør til stekt hvit fisk (jeg pleier da også å ha stekte potetbåter ved siden av), laks eller stekt kylling.

Hvis du tilsetter kyllingkraft i ertepuréen, får du en nydelig suppe, som er fin å servere til forrett. Gjerne med litt frisk mynte i (en urt som passer godt til friske erter), og med en ekstra klatt crème fraîche.

Endret av piaf
Gjest Dalwhinnie
Skrevet
Hvis du tilsetter kyllingkraft i ertepuréen, får du en nydelig suppe, som er fin å servere til forrett. Gjerne med litt frisk mynte i (en urt som passer godt til friske erter), og med en ekstra klatt crème fraîche.

Tilsett bakt hvitløk og parmesan også, så har du en av mine yndlingssupper :)

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Regner med vi snakker om frosne erter her, og ikke tørkede, eller evt. på boks? :)

Så lenge det er erter i det er jeg interessert, er visst hekta...

Takk for tipset. :)

Skrevet

Du kan bruke erter sammen med pasta.

Stek kjøtt i strimler

Kok pasta etter anvisning på pakken

Bland kjøttet, pastaen, et par skjeer kesam og frosne erter sammen og varm opp. Krydre med salt og pepper og annet krydder du liker. Stø ost over og spis.

Dette syns jeg er nam

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Jeg pleier ofte å ha i frosne, grønne erter i ris. Bare legger de på toppen av risen mot slutten av koketida, og rører rundt når det er ferdig. Kjempegodt og litt mer spennende enn vanlig kokt ris!

Dersom du liker kikerter også, vil jeg anbefale hummus og falafel. Har ingen oppskrift, for jeg pleier å lage det bare på slump. Men kanskje andre har oppskrift?

Skrevet

Kjøp tørkede erter (grønne) og lag ertestuing. Det kan du ha som tilbehør, også til fiskekaker f.eks. Oppskrifta står bak på pakka, men tilsett en teskje sukker, litt pepper og litt smør. Det du ikke bruker med det samme, fryser du ned i porsjonspakninger.

Gjest LoisLane
Skrevet

Tinte (selskaps)erter er godt i salat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...