Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/jllR2e/vi-som-er-innadvendte-kan-ogsaa-gjoere-en-god-jobb 

Hva tenker dere? 

Nå gjelder denne artikkelen butikkjobb, men jeg ser det samme innen helse og omsorg. Personlig er jeg innadvendt og definitivt en som lytter mer enn jeg prater. I jobbintervjuer forteller jeg alltid åpent om at jeg er en rolig person, som ikke tar mye plass i en gruppe. Min gamle sjef mente at mitt rolige vesen er en av mine beste egenskaper og at jeg bidro til en trygg atmosfære for pasienter. Likevel opplever også jeg at jeg ofte ikke får stillinger fordi jeg ikke er utadvendt, og unngår å søke på utlysninger hvor de spesifiserer at de ønsker en utadvendt person, til tross for at jeg tror jeg kan gjøre en god jobb likevel. Jeg har også opplevd at pasienter unngikk å tilbringe tid med de mest utadvendte kollegaene jeg hadde, fordi de syntes det var slitsomt og ikke orket ustanselig prat. 

Anonymkode: e5574...456

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hver eneste uke opprettes det er slik tråd om problemer innadvendte og introverte har i hverdagen. 

Og hver eneste gang så stilles det direkte, indirekte og retoriske spørsmål om det er diskriminering eller mobbing m.m av disse gruppene. 

Når ble det samfunnets ansvar å "fremme" en helt normal gruppe mennesker, en gruppe mennesker som ikke selv evner å ta tak i egne ambisjoner og ønsker? 

Anser du at disse gruppene er å anse som et handikap, derfor bør dere få egne rettigheter, eller faller det inn under rasismeparagrafen eller likestillingsparagrafen slik at dere fremmes uten krav? 

Anonymkode: dbfc6...823

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja jeg tror det er et godt poeng. Det er om og gjøre å være så utadvendt og aktiv og sosial at det er til å spy av. Føler ikke det er plass til rolige og innadvendte folk i vårt samfunn.

Anonymkode: e4b47...7ef

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hver eneste uke opprettes det er slik tråd om problemer innadvendte og introverte har i hverdagen. 

Og hver eneste gang så stilles det direkte, indirekte og retoriske spørsmål om det er diskriminering eller mobbing m.m av disse gruppene. 

Når ble det samfunnets ansvar å "fremme" en helt normal gruppe mennesker, en gruppe mennesker som ikke selv evner å ta tak i egne ambisjoner og ønsker? 

Anser du at disse gruppene er å anse som et handikap, derfor bør dere få egne rettigheter, eller faller det inn under rasismeparagrafen eller likestillingsparagrafen slik at dere fremmes uten krav? 

Hva skal man ta tak i? Det burde være nok å være seg selv, så lenge man gjør jobben man skal gjøre. Trenger ikke være en skrålete, skravlete og slitsom person for det.

Anonymkode: e4b47...7ef

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har aldri sett en slik tråd, og ble nysgjerrig på hva andre tenker da jeg så artikkelen. 

Hvor tar du det fra at jeg mener at det er andre sitt ansvar å fremme innadvendte personer? Jeg mener at innadvendte har svært mange gode egenskaper som dessverre faller bort i at alle arbeidsgivere skal ønske seg utadvendte arbeidstakere. 

Det er også helt feil at innadvente/introverte ikke evner å ta tak i egne ønsker og ambisjoner. Hvis det er det inntrykket du har, så vil jeg påstå at du diskriminerer. Innadvendte jobber like hardt for å oppnå drømmer og ambisjoner som utadvendte. 

Ser det ut som om jeg mener at jeg selv har et handicap og bør få flere rettigheter? Det eneste jeg mener er at arbeidsgivere bør åpne øynene og se hvilke kvaliteter og egenskaper innadvendte kan by på, i stedet for å være bestemt på at de bare trenger utadvendte mennesker. Jeg mener det er stort behov for begge deler i et arbeidsmiljø, samt at kunder/pasienter/klienter skal kunne møte begge deler når de oppsøker en tjeneste. 

Anonymkode: e5574...456

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

I noen yrker er det en fordel å være ekstrovert, en stille og innadvent person er vanligvis ikke den beste til å knytte kontakter. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber med rundt seksti kolleger hver dag. Min avdelingsleder presiserer ofte at vi er en miks av intro- og ekstroverte, innad- og utadvendte, og at dette er gjort bevisst fra ledelsen i ansettelsesprosesser; at vi skal være en miks.

"Det er så greit med dere introverte, for dere gjør jobben mens de andre skravler"

Om nå bare flere arbeidsgivere kunne se på jobben du gjør, og ikke bare hvem du er sosialt.

Anonymkode: 834b7...5d4

• Liker 7
Skrevet

Hos oss er det ikke spesielt positivt å være ekstrovert (byråkrat). Våre ekstroverte ansatte er som regel krevende, dominerende, dramatisk, forstyrrende for ledelsen og andre ansatte, og er generelt slitsom. Men det er klart, man må kunne by litt på seg selv og holde en presentasjon her og der (dvs introvert - ja, sjenert - nei). Så oppsummert; introverte blir ikke diskriminert hos oss.

Anonymkode: 416f4...985

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei, man trenger ikke fremme de introverte. Men man trenger heller ikke fremme de ekstroverte, som jo nå gjøres i svært stor grad i arbeidslivet. Når det å være utadvendt og "fremoverlent" fremstilles som en superkvalitet som trengs i 95% av jobbene som utlyses, så er det jo ingen tvil om hvilken gruppe som fremmes for mye. Det er der problemet ligger, ikke i at introverte ikke blir fremmet nok. Vi vil bare bli sett på som en ressurs i arbeidslivet istedet for en uønsket rase. Nettopp fordi at det å være introvert ikke er et handikap. Vi trenger ikke ekstra hjelp, vi trenger bare å ikke bli silt ut fordi arbeidsgivere innbiller seg en masse negativt om introverte (at vi er sjenerte, ikke liker folk, ikke fungerer i gruppe osv).

Anonymkode: 9477e...bc0

• Liker 5
  • Hjerte 2
Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet

Dessverre er det som regel cowboyene (eller cowgirl) som får de beste stillingene-som jeg ser det.

-Jeg er selv utadvendt når jeg vil og trenger det, men er ikke nok cowboy til å få noe bra stilling.

Skrevet

Jeg er introvert og har derfor valgt en kontorjobb hvor 95% av jobben gjøres av meg alene foran PCen.  

Jeg mener alle har et eget ansvar for å finne en jobb som passer med ens personlighet.

• Liker 2
Skrevet
Kristin70 skrev (24 minutter siden):

I noen yrker er det en fordel å være ekstrovert, en stille og innadvent person er vanligvis ikke den beste til å knytte kontakter. 

Det er sant, men nå er det jo ikke bare i noen yrker det søkes etter utadvendte mennesker.
Introverte trenger forøvrig ikke være stille og innadvendte heller, mange kan være overraskende utadvendte og skravlete, det er bare det at som introvert må de lade batteriene med alenetid etterpå.

Jeg er introvert og jobbet i butikk. Jeg fikk tilbakemelding fra daglig leder at hun til og begynne med var usikker på om jeg var rette person til å jobbe der, da jeg ikke var spesielt pågående og utadvendt mot kundene. Men det viste seg nå etterhvert at jeg solgte minst like godt som de mer ekstroverte. Hvorfor det? Fordi kundene også er forskjellige, og en introvert kunde rømmer fort butikken om selgeren er pågående.
De aller fleste jobber trenger både ekstroverte og introverte, både av hensyn til arbeidsmiljøet, produktiviteten i bedriften og av hensyn til kundene som også er forskjellige typer med forskjellige behov. Det er poenget.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Tabris skrev (6 minutter siden):

Jeg er introvert og har derfor valgt en kontorjobb hvor 95% av jobben gjøres av meg alene foran PCen.  

Jeg mener alle har et eget ansvar for å finne en jobb som passer med ens personlighet.

God tanke som de fleste er helt enig i, men hva skal man gjøre når selv sånne type jobber blir lyst ut med krav om å være utadvendt, fremoverlent og trives i et hektisk miljø? For det er jo der problemet ligger. Overraskende mange arbeidsgivere vil ha ekstroverte selv om jobben er perfekt for introverte.

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

God tanke som de fleste er helt enig i, men hva skal man gjøre når selv sånne type jobber blir lyst ut med krav om å være utadvendt, fremoverlent og trives i et hektisk miljø? For det er jo der problemet ligger. Overraskende mange arbeidsgivere vil ha ekstroverte selv om jobben er perfekt for introverte.

Ja, enig med deg i at det er unødvendig.

Men jeg er jo "utadvendt" og "fremoverlent" (hva nå enn det betyr...) når jeg prater med mine kollegaer. Det å være introvert er ikke det samme som å være sky. Jeg har ingen problemer med å smile og prate med dem. Men hoveddelen av arbeidsdagen foregår alene i stillhet. Så jeg kan være sosial i lunsjen, kaffepauser og på intervju - dvs, der det trengs. Så kan jeg hente meg inn igjen med musikk på ørene når jeg gjør selve jobben.

• Liker 3
Gjest AprilRyan
Skrevet

Såklart, i alle slike tråder skal det være introvert fremmes som noe positivt, men du må for all del ikke være stille og sjenert. Det er visst omtrent det "verste" man kan være i dagens arbeidsliv.

Jeg er både introvert og sjenert/stille, så ingen god kombinasjon der visstnok. I veldig mange stillingsannonser søkes det etter utadvendte mennesker og det uansett hva slags type stilling det er. Jeg søker ikke på de stillingene siden det virker som de i mange stillinger bare har slengt det på uten å reflektere over hva det er de har behov for. Jeg søker selvfølgelig ikke stillinger der man må være utadvendt og jobben krever en slik personlighet, men jeg ser ikke hvorfor man må være utadvendt i en god del kontorjobber for eksempel.

Selv jeg som er sjenert klarer jo helt fint å kommunisere med andre mennesker og jeg har også tidligere jobbet med kunder. Klarer jo helt fint å hjelpe og veilede dem for eksempel, men jeg var ikke den skravlete og oppsøkende ansatte. Så en person som ikke er utadvendt kan gjøre en god jobb i stillinger der de aller helst ønsker seg utadvendte mennesker, men mange ser ikke det.

Det må bli slitsomt om alle arbeidsplasser kun skal fylles opp av utadvendte mennesker.

Men jeg opplever det egentlig som vanskeligst i en jobbsøkerprosess. I alle jobbene jeg har hatt så har jeg fått gode tilbakemeldinger på jobben jeg gjør, men selvfølgelig også fått kommentarer på at jeg er stille.

Skrevet

De utadvendte går foran, til og med i kontorjobber der man jobber mest alene. Bare å late som om man er sånn midt på treet utadvendt slik at ikke sjefen blir redd du er for dårlig underholdning for de andre ansatte. 

Skrevet

Ja, jeg er introvert og gjør jobben min til punkt og prikke hver dag, men alikevel føler jeg meg «feil», siden jeg ikke er superutadvendt og roper høyest. 

Anonymkode: 95a1b...1a2

• Hjerte 1
Skrevet

(jeg som skrev #7)

Jeg tror det er litt for drøyt kalle det diskriminering, men det er mange arbeidsgivere som bør sette seg mer inn i hva det egentlig betyr å være innadvendt og/eller introvert. Det er ikke et handcap på noe sett eller vis.

Selvfølgelig ønsker man et godt arbeidsmiljø, men det er ikke likelydende med utadvendte, ekstroverte, skravlete folk som er "på" hele tiden.

Jeg er tilbake i arbeidslivet etter å ha vært uføretrygdet. Da jeg begynte å lese jobbannonser satt jeg av og til og gråt så tårne rant fordi jeg så flere jobber jeg hadde lyst på og visste at jeg kunne bidra veldig godt i - men så står det ting som "ekstrovert", "sosial gjeng som gjerne går sammen ut en fredag eller to", "fremoverlent miljø". Og da faller jeg helt utenfor - selv om kunne utført selve jobben med glans.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Usikker, jeg opplevde akkurat det motsatte. Jobber som sikkerhetsvakt på et 5-stjerners hotell, og min sjef sa at det var min rolige personlighet som gjorde at han mener jeg passer akkurat der. Jeg skal holde en synlig, men lav profil, ikke engasjere meg i samtaler med gjester eller bekjente, kun gi høflig og presis informasjon etc... han mente jeg var perfekt, haha.

Anonymkode: 5dfa5...4d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Usikker, jeg opplevde akkurat det motsatte. Jobber som sikkerhetsvakt på et 5-stjerners hotell, og min sjef sa at det var min rolige personlighet som gjorde at han mener jeg passer akkurat der. Jeg skal holde en synlig, men lav profil, ikke engasjere meg i samtaler med gjester eller bekjente, kun gi høflig og presis informasjon etc... han mente jeg var perfekt, haha.

Anonymkode: 5dfa5...4d0

Å, så fin tilbakemelding å få! Yay for deg! 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...