Gjest Varg-Menja Skrevet 5. desember 2005 #1 Skrevet 5. desember 2005 Hva skjer dersom man anmelder noen for noe? Vil den som blir anmeldt automatisk få beskjed om det, eller hender det at saker blir henlagt allerede før det kommer så langt? Hva er den vanlige saksgangen?
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2005 #2 Skrevet 5. desember 2005 Se på www.politiet.no under anmeldelse eller spørsmål og svar.
Gjest Varg-Menja Skrevet 5. desember 2005 #3 Skrevet 5. desember 2005 Sto ingenting der om anmeldte får beskjed om det eller ikke... Noen som vet dette?
MunichMachine Skrevet 5. desember 2005 #4 Skrevet 5. desember 2005 (endret) Det spørs !, alvoret i anmeldelsen o.s.v Du er anonym i et saksforhold til man skal konkludere i hvilket tiltak som trengs. Anmeldelse person mot person, er du ikke anonym. Er saken meget alvorlig og du frykter for ditt liv, og politiet ser det samme, åker tiltalte inn i varetekt til saken kommer opp. Hvis ikke er personen fri i samme periode. Flere personer mot en person, kan man være anonym. Typiske tilfeller, masseslagsmål hvor en utøver vold mot flere. I organisert kriminalitet hvor du er offer for vold, er anonymitet en selvfølge. Det gjelder økonomi også, der f.eks hvitevasking etc. foregår. Du er ikke anonym i noen saker der du står som anklager mot tredjeperson. Men det er unntak der også, spesielle tilfeller av incest og pedofili kan du være anonym p.g.a. mottatte trusler eller framtidige represalier fra familen og venner av den tiltalte. Men som sagt det er alvoret som setter dagsorden og hvilket rettigheter den tiltalte har, akkumulert fra "historisk" lignende saker. Jeg har ingen juridisk prof. peiling. Men dette er hva jeg har lest i mediene og forstått er gjeldende praksis i mange saker. Hva din sak har av juridiske preferanser, kan du få greie på gjennom å ringe fri rettshjelp eller en advokat hvor du kan fiske info. Endret 5. desember 2005 av MunichMachine
Gjest Varg-Menja Skrevet 5. desember 2005 #5 Skrevet 5. desember 2005 Ok, takk for svar... Noe av poenget mitt med å eventuelt anmelde er at jeg ønsker at personen skal vite om det, og at det var meg, siden jeg regner med at saken blir henlagt uansett. Så med mindre jeg ber spesielt om å være anonym så vil vedkommende uansett få beskjed om dette?
Blomsterenka Skrevet 6. desember 2005 #7 Skrevet 6. desember 2005 hvis du bor i oslo, kan du anmelde alt. i allfall i julebordtida, for da kommer ikke noen politi og hjelper om du trur du trenger... vet ikke helt, men har funnet ut at det er best å kjøre ego-kjøret. e jo singel da, så det var da enkelt... mays
NIKI Skrevet 6. desember 2005 #8 Skrevet 6. desember 2005 En venn av meg ble anmeldt i forbindelse med en trafikk sak. Han fikk beskjed om anmeldelsen, samtidig som det sto at saken var henlagt pga bevisets stilling eller noe lignende. Det sto også i brevet hvem som hadde anmeldt han.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2005 #9 Skrevet 6. desember 2005 En venn av meg ble anmeldt i forbindelse med en trafikk sak. Han fikk beskjed om anmeldelsen, samtidig som det sto at saken var henlagt pga bevisets stilling eller noe lignende. Det sto også i brevet hvem som hadde anmeldt han. ← Ja, jeg har mange av de hjemme hos meg. Når jeg er sur, så hender det jeg tar igjen på syklister som breier seg så altfor jævlig langt uti veien. Veien er laget for bilister. Syklister har ikkeno der å gjørra, de kan ta de stygge tightsene sine med til SATS eller no sånt hvor dem får svetta litt ordentlig. Kommer dem i nærheten av meg så presser jeg dem neri grøfta, sånn ere bare, og ingen kan gjørra no med det heller. hehe.
Nelle Skrevet 7. desember 2005 #10 Skrevet 7. desember 2005 Ja, jeg har mange av de hjemme hos meg. Når jeg er sur, så hender det jeg tar igjen på syklister som breier seg så altfor jævlig langt uti veien. Veien er laget for bilister. Syklister har ikkeno der å gjørra, de kan ta de stygge tightsene sine med til SATS eller no sånt hvor dem får svetta litt ordentlig. Kommer dem i nærheten av meg så presser jeg dem neri grøfta, sånn ere bare, og ingen kan gjørra no med det heller. hehe. ← Ja, ja...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå