Gå til innhold

nøkkel for å låse innvendig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er greia med at det er nøkkel innvendig du må benytte ved å låse ytterdøra?

Anonymkode: 01f77...75a

Skrevet

Hvis du har glass i/ved siden av døra blir det vanskeligere å bryte seg inn ved å knuse glasset, stikke inn armen og låse opp døra hvis det er en nøkkel som kan tas ut i stedet for en fast vrider. 

Her har vi f.eks. en verandadør med glass i som låses med nøkkel på innsiden. Denne nøkkelen tar vi ut når vi reiser bort fordi det ellers ville ha tatt noen få sekunder å knuse glasset tilstrekkelig til å kunne stikke inn hånden og låse opp. Litt mer omstendelig å få ut nok glass til at det går an å krype inn gjennom hullet. 

• Liker 2
Skrevet

Er noe de begynte med for ca 20 år sia før hadde man vrider 

Skrevet
Maskinfører skrev (Akkurat nå):

Er noe de begynte med for ca 20 år sia før hadde man vrider 

Nei, dette har mine foreldre på alle dører i huset og det er ca. 40 år gammelt med originale dører fra byggeåret. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har nøkkel på utgangsdøren og verandadøren innvendig. Det er fordi man kan knuse glasset og vri om låsen. Når man har nøkkel så kan man fjerne nøkkelen også er det litt vanskeligere å komme seg inn for uvedkommende. 

Anonymkode: a3d69...72c

Skrevet
Leo skrev (8 minutter siden):

Nei, dette har mine foreldre på alle dører i huset og det er ca. 40 år gammelt med originale dører fra byggeåret. 

Har vært i mange hus fra både 1970 1980 og 1990 tallet og aldri sett det kun der ytterdører har vært skiftet 

Velkomst Låsproffen.jpg

Skrevet
Maskinfører skrev (6 minutter siden):

Har vært i mange hus fra både 1970 1980 og 1990 tallet og aldri sett det kun der ytterdører har vært skiftet 

Velkomst Låsproffen.jpg

Er på ytterdøra, fungerer ikke, dermed må vel låsmed til å finne årsaken til at det ikke fungerer å låse innvendig? Utvendig kan jeg låse døra. 

• Liker 1
Skrevet
Maskinfører skrev (7 minutter siden):

Velkomst Låsproffen.jpg

Men jeg VET at ytterdørene i dette huset ikke er skiftet (Den opprinnelige hoveddøren blir byttet nå i disse dager fordi den har nådd sin levealder). Og i eldre hus var det vanlig med helt enkle dørlåser med gjennomgående nøkkelhull, av samme type som nå gjerne benyttes innendørs, og da ble nøkkel brukt både på inn- og utsiden. 

• Liker 3
Skrevet

Om en har det, så bør en bytte. Spesielt om en tar ut nøkkelen på natta. Men det var nok vanlig på eldre låser, og det er ikke vanskelig å bytte ut den delen inne.

Anonymkode: 95727...828

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om en har det, så bør en bytte. Spesielt om en tar ut nøkkelen på natta. Men det var nok vanlig på eldre låser, og det er ikke vanskelig å bytte ut den delen inne.

Hvorfor bør en bytte fra nøkkel innvendig  tilbake til gammeldags låsvrider på en ytterdør? Det er jo tryggere mht innbrudd å ha nøkkel inne, som kan fjernes så ikke uvedkommende kan stikke armen inn og bare vri opp låsvrideren. Reiser man bort, kan man fjerne nøkkelen på innsiden, så ingen kan låse seg ut eller inn ved å knuse noe der.

Lurer på hvorfor du mener det er bedre å ha dørvrider?

Endret av Million
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er på ytterdøra, fungerer ikke, dermed må vel låsmed til å finne årsaken til at det ikke fungerer å låse innvendig? Utvendig kan jeg låse døra. 

Hei mener den knappen skal løftes opp eller trykkes ned om jeg ikke husker feil naboen har sånn  mener det er en  TrioVing 5596C prøv og smør den litt 5-556-WD40 :) 

Endret av Maskinfører
Skrevet
Million skrev (59 minutter siden):

Hvorfor bør en bytte fra nøkkel innvendig  tilbake til gammeldags låsvrider på en ytterdør? Det er jo tryggere mht innbrudd å ha nøkkel inne, som kan fjernes så ikke uvedkommende kan stikke armen inn og bare vri opp låsvrideren. Reiser man bort, kan man fjerne nøkkelen på innsiden, så ingen kan låse seg ut eller inn ved å knuse noe der.

Lurer på hvorfor du mener det er bedre å ha dørvrider?

På grunn av brann. Folk har ikke kommet seg ut fordi nøkkelen har blitt tatt ut på natta, en hel familie brant inne f.eks.

Er vel bedre med innbrudd enn døden.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På grunn av brann. Folk har ikke kommet seg ut fordi nøkkelen har blitt tatt ut på natta, en hel familie brant inne f.eks.

Er vel bedre med innbrudd enn døden.

Innbrudd skjer jo som regel når man er bortreist da. Lar man nøkkelen stå i når man er hjemme (som jeg trodde var normalen) så er det jo ingen fare. Da er det bare å låse seg ut som vanlig om noe skulle skje inne.

Det er svært sjelden man tar ut den nøkkelen når man er hjemme, tror jeg. I hvert fall har aldri vi gjort det. Kun når vi har reist bort.

Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Innbrudd skjer jo som regel når man er bortreist da. Lar man nøkkelen stå i når man er hjemme (som jeg trodde var normalen) så er det jo ingen fare. Da er det bare å låse seg ut som vanlig om noe skulle skje inne.

Det er svært sjelden man tar ut den nøkkelen når man er hjemme, tror jeg. I hvert fall har aldri vi gjort det. Kun når vi har reist bort.

Selv om dere ikke gjør det så finnes det de som gjør det. Innbrudd kan jo skje når som helst, ikke bare når en er bortreist. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selv om dere ikke gjør det så finnes det de som gjør det. Innbrudd kan jo skje når som helst, ikke bare når en er bortreist. 

Da er det vel bedre å gi rådet "IKKE ta ut nøkkelen inne om natten" og så forklare hvorfor, enn å si at folk må bytte hele låsen? Det er jo bare helt greit å beholde låsen, men la være å ta ut nøkkelen som er det viktige. 

Uansett er det ingen vits å ta ut nøkkelen om man er hjemme. Innbruddstyver unngår hus og hjem der folk og kanskje husets hund er hjemme og tilstede, leser man jo overalt. Tyvene overvåker boliger i forkant og velger de der det ikke finnes alarmer (helst) og ikke er folk hjemme.

Jeg har i hvert fall ikke snakket med noen som er redde for innbrudd der tyvene knuser ruter osv når de selv er hjemme.

Skrevet

Jeg forstod ikke helt problemstillingen i HI. Må man benytte den innvendige nøkkelen for å låse fra utsiden?

Uansett. Årsaken til at man ønsker å ha en "fast" nøkkel innvendig er at man ikke skal ha vane for å fjerne denne på kveldstid i tilfelle rømmingsbehov (brann, skred, vold etc). Og årsaken til at man ønsker å kunne fjerne den er når en reise bort over lenger tid så kan man fjerne nøkkelen så ingen kan knuse et vindu ved siden av og låse opp. Eller på annen enkel måte låse opp fra innsiden.

Dersom det er noe galt med låsen må man enten fikse det (om en har kompetanse til det) eller få en låsesmed på besøk.

Skrevet

Mange har allerede svart bra på dette. Nå er ikke jeg heller helt sikker på hva du mener, men det er som de andre her sier at du kan ta den ut om du drar på ferie f.eks. Ellers anbefaler jeg på det sterkeste å aldri la den være ute av døra så lenge det er folk i huset. 

Veldig ofte, iallefall på nye dører, er nøklene som brukes innvendig og utvendig forskjellige og kan ikke brukes om hverandre. Dette har også med sikkerhet å gjøre. 

Hilsen låsesmed 😊

Anonymkode: bf386...5fc

Skrevet
Leo skrev (2 timer siden):

Men jeg VET at ytterdørene i dette huset ikke er skiftet (Den opprinnelige hoveddøren blir byttet nå i disse dager fordi den har nådd sin levealder). Og i eldre hus var det vanlig med helt enkle dørlåser med gjennomgående nøkkelhull, av samme type som nå gjerne benyttes innendørs, og da ble nøkkel brukt både på inn- og utsiden. 

såpass ja min dør fra 1978 har vrider på innsiden og med nøkkel på utsiden skiftet vrideren på innsiden på Nyttårsaften i fjol den typen jeg viser til på det bilde ligger vel på ca 6 000,-  usikker på om låskasse er inkludert 

Skrevet

Jeg har satt orginal nøkkelen inni. Men jeg kan ikke vri på den. Den er bomfast. Derfor undrer jeg på teknikken til å låse døren innvendig. Nå kan jeg ikke låse døren. Ser det er en svart del oppå låsen, men anser det for å få ut nøkkelen. Uten at jeg ikke vipper opp den svarte delen får jeg ikke ut nøkkelen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har satt orginal nøkkelen inni. Men jeg kan ikke vri på den. Den er bomfast. Derfor undrer jeg på teknikken til å låse døren innvendig. Nå kan jeg ikke låse døren. Ser det er en svart del oppå låsen, men anser det for å få ut nøkkelen. Uten at jeg ikke vipper opp den svarte delen får jeg ikke ut nøkkelen. 

Sjekk om det er en liten flyttbar "tapp" eller knott på låskassen (den som står inni døra). Prøv å flytte på den og se om det gjør noen forskjell.

Anonymkode: bf386...5fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...