Gå til innhold

Hvorfor er det så vanlig med lus på norske skoler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vokst opp i et annet land, og jeg har aldri hatt lus. Byttet skole to ganger, og opplevd kun en eneste gang i løpet av skolegangen at to elever hadde lus. Her er det lus to ganger i året hvert år. Hva er greia med lus, egentlig? Hvor kommer de fra hver høst, og hvorfor sprer de seg kun blant barn? Det er jo en del voksne som er tett sammen, for eksempel på vennefester, venninner som trener sammen og bytter pannebånd/lue osv. 

Anonymkode: d5cbb...9d5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er vokst opp i et annet land, og jeg har aldri hatt lus. Byttet skole to ganger, og opplevd kun en eneste gang i løpet av skolegangen at to elever hadde lus. Her er det lus to ganger i året hvert år. Hva er greia med lus, egentlig? Hvor kommer de fra hver høst, og hvorfor sprer de seg kun blant barn? Det er jo en del voksne som er tett sammen, for eksempel på vennefester, venninner som trener sammen og bytter pannebånd/lue osv. 

Anonymkode: d5cbb...9d5

HAR barna dine lus 2 ganger i året, eller er det "nå er det tiden for lus igjen"-varslene du reagerer på?

Jeg er født og oppvokst i Norge, hadde lus én gang som barn, på 80-tallet. Har selv 3 barn og de har aldri hatt det, til tross for at de har gått i barnehager og skole med mye klemming, deling av utkledningstøy og denslags nærkontakt. 

Men ja, det kommer påminnelse fra barnehagen 1-2 ganger i året om at nå er det på tide å sjekke for lus igjen. Tror det sendes ut så fort ett barn i kommunen (kommunal barnehage) har fått påvist lus. 

• Liker 4
Skrevet

Har aldri opplevd lus selv, bare hørt om at det finnes 

Anonymkode: 0c17a...88f

• Liker 1
Skrevet

hvordan kan du egentlig vite om noen andre faktisk har hatt lus, eller ikke?? 

dette er vel ikke akkurat noe folk går rundt og forteller om til Gud og hvermann liksom...    

Anonymkode: c6b8a...f82

• Liker 1
Skrevet

Jentelus ? :rolleyes:

Skrevet

Har barna dine fått lus to ganger i året?? 

Min ene jente hadde lus én gang i løpet av skolegangen og den andre har aldri hatt det. 

Det finnes lus i utlandet også, men da snakker de vel ikke om det, ei heller har fokus på det, for forebygging. 

Anonymkode: 573ff...860

Skrevet

Har 3 barn som når går i barneskole, her har vi aldri hatt lus i hus. (ikke barnemark heller)

Får jo disse påminningene om å sjekke for lus 2 ganger i året, men utover det er det bare et par ganger vi har fått beskjed om at det faktisk er påvist lus hos noen.

Anonymkode: 4b729...4da

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri hatt lus og det har ikke barna mine heller. Hver høst går det en kampanje angående kamming for lus. Et godt varmt hode med lue på er jo det beste lusa kan tenke seg. Bra de minner foreldrene på det, så kanskje man kan unngå å få lus. Det var ikke slike påminnelser da jeg gikk på skolen. Jeg kan huske en gang det gikk lus på barneskolen. 

Lus blir jo sett på som noe flaut og noe man ikke snakker om. Aner ikke hvordan de gjør de i andre land, men de er nok ikke fritt for lus de heller. 

Anonymkode: c9ae8...1d8

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde aldri lus under min skolegang. Ungen min har nå hatt det for første gang etter leirskolen de var på. Hun går i 7.klasse.

Vi har fått noen brev hjem fra skolen opp gjennom årene, men dette er som sagt min første erfaring med lus.

Anonymkode: b5792...69d

Skrevet

Hadde lus en gang som liten, det var kun noen få og ungene hadde engang i barnehagen og det var noen få. Foreldre legger ikke merke til at barn klør seg i hodet og sjekker ikke. 

Jeg har bodd i utlandet og den største forskjellen var været og hvor mye vi måtte bruke lue i Norge….. 

Anonymkode: 59f75...35e

• Liker 1
Skrevet

Har barn i barneskole, og det er ekstremt maqnge varsler om lus. Fire-fem ganger i året fra og med første klasse. Det er tydelig at det er NOEN familier som ikke bryr seg om varslene, for det kommer innstendige bønner fra skoleledelsen om å være så snille å behandle barna.

Mine har aldri hatt det, heldigvis.

MEN da jeg bodde i USA som barn med familien, hadde vi det alle sammen, og det var smitte på barneskolen der. Så det er ikke bare i Norge...

Anonymkode: 4b442...29d

Skrevet

Glemte å legge til at når jeg gikk i barnehagen og på skolen som liten ble vi gredd med lusekam av ansatte i barnehagen og helsesøster på skolen, så det var ikke bare foreldre som sjekket.

Anonymkode: 59f75...35e

Skrevet

Det stemmer vel ikke at de kun sprer seg blant barn? Jeg har bare hatt lus én gang, og det var i voksen alder. Mine barn går i barnehage og har aldri hatt lus. 

Anonymkode: 14e70...532

Skrevet

Her på skolen var det ofte lus etter folk hadde vært på ferier.

Anonymkode: 86113...291

• Liker 2
Skrevet

Dårlig hygiene.

Anonymkode: c9b2b...bf4

Skrevet

Jeg husker det av og til sto lapp på ytterdøren i barnehagen om at "Nå går det lus i barnehagen!". Og det skjedde sikkert også på skolen også. Men barnet mitt fikk aldri lus, verken på skole eller i barnehage. Flaks, tenker jeg. 

Har en venninne med tre døtre, og hun har mang en gang sittet med lusekam og gredd gjennom det lange og tjukke håret på tre jentebarn i barnehage- og småskoletiden. Det tok tid!

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dårlig hygiene.

Anonymkode: c9b2b...bf4

Har ingenting med hygiene å gjøre.

• Liker 4
Skrevet

Aldri hatt på verken meg eller barna. 
Kanskje hyller for hodeplagg kan gjøre at det spres lettere, pluss at barna er mer innendørs/tettere i kalde Norge. 

Skrevet

Mine 2 barn.  fikk det faktisk  første gang i 5 og 7 klasse .

( og vi måtte gjenta kuren 3 ganger- fordi de ble smitta igjen og igjen  i klassene- av foreldre som ikke gadd å følge opp )

At lus har  noe med hygiene  å gjøre er sånt mormora  mi sier 😂

Anonymkode: b804e...bfa

Skrevet

Jeg har aldri hatt lus, men ungene har hatt det en gang. 

Jeg skjønner liksom ikke hvor det kommer fra jeg da. Ett sted må det jo begynne? Er det det samme barnet hver gang som starter utbruddet? Ligger lusa i dvale om sommeren og kommer ut om høsten? Hvor starter det? Er det en som har det hele tiden, men som aldri sjekker? Må jo klø og gjøre vondt, stakkar.

Anonymkode: 0db6e...455

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...