AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #1 Skrevet 2. november 2022 Hei Kvinne i starten av 30-åra her. Spurte om å få ta kolesterolprøver for første gang ved blodprøvesjekk i august, siden vi har opphopning av høyt kolestetrol i familien på både mors og farssiden. På farssiden har besteforeldre begge dødd i 50-åra av hjerteinfarkt, og far og onkel og har begge hatt et lite hjerteinfarkt i starten av 40-åra som de overlevde, men er nå på medisiner. Far har ikke levd sunt, og røyket i forkant av hjerteinfarktet siden slutten av tenåra og har ikke levd det beste kostholdet, men har vært i mye aktivitet i 20-30-åra som følge av bondelivet. Men oppfattet det likevel som at det var tidlig å få hjerteinfarkt i en alder av 42 år. Moren min er i 50-åra og har slitt med litt høye verdier siden hun var i 40-åra og nå var de på rundt 8 og noe på sist sjekk. Hun er en aktiv dame, og spiser ikke mye snacks, men har kanskje litt høyt innhold av fett i kosten. Hun er på diett, men nevnte en bekymring rundt at det må være noe med høyt kolesterol som ligger i familien, siden det er en opphopning på hennes side. Lege sa det var greit å sjekke siden det var familiehistorikk, men at normalt sett ikke noe man trenger å ta før starten av 40-åra for normale folk. Fikk beskjed om at dersom prøvene var normale, ville jeg ikke høre noe, og det var ikke nødvendig å sjekke igjen før i 40-åra. Var inne hos turnuslege for noe annet, og spurte bekreftende om blodprøvene fra sist gang var normale. Da sa hun at alt var fint, men at en av kolesterolprøvene var helt i grenseland/øvre del av normalverdier. Hun sa det ikke var noe som krevde noen tiltak nå, men at jeg burde ta en ny blodprøve og sjekke igjen om 2 år siden de var i grenseland. Ble anbefalt å prøve å passe på fettholdige matvarer. Stusser litt på at den andre legen min ikke tok kontakt ang. prøveresultatet siden det høres ut som jeg burde sjekke igjen før 40-åra. Jeg er normalt slank, men har lagt på meg noen kg de to siste årene, og er nå helt i nedre grense på overvekt på BMI (26). De to siste årene har aktivitetsnivået gått litt ned, og det har blitt litt mye snacks i helgene, men jeg prøver etter beste evne å spiser sunt og variert, og velge vegetarisk når jeg kan og kutte ned på rødt kjøtt. Spiser mye knekkebrød, og nå i det siste kjøleskapsgrøt til frokost med chaifrø og havgregryn med havremelk. Tåler ikke laktose så bra, så drikker ikke vanlig melk, og så spiser lite animalske produkter bortsett fra noe ost. Har tidligere vært veldig aktiv, fjellturer om sommeren, jogget, gått på gruppetimer som spinning. Siste to åra har jeg trent mest innendørs med egen kroppsvekt, knebøy etc., så ikke veldig tung trening, men gått litt turer og prøver nå å komme i gang igjen med litt jogging. Spørsmålet er, burde jeg være bekymret for å ha verdier helt i grenseland med tanke på min unge alder og familiehistorikk, eller er dette normalt selv blant folk som lever helt gjennomsnittlig i 30-åra? Er det kanskje turnuslege som ny og uerfaren og overdriver som mener jeg bør sjekke verdier igjen om 2 år eller burde den andre legen tatt kontakt med tanke på min unge alder og familiehistorikk og gjøre meg oppmerksom på dette? Skjønner at jeg bør ta et tak nå og bli litt flinkere i kosthold og trening og prøve å komme ned på en lavere BMI igjen. Anonymkode: d4527...545
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #2 Skrevet 2. november 2022 Hva var verdiene da? Anonymkode: aed9d...874
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #3 Skrevet 2. november 2022 Det sa ikke legen noe om dessverre... Skulle spurt mer spesifikt. Eneste jeg registrerte da hun hadde blodprøvesvarene oppe var et av tallene var markert i rødt, som jeg antar kan indikere at det var i grenseland? men var så langt borte fra skjermen at jeg ikke så var det var. Anonymkode: d4527...545
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #4 Skrevet 2. november 2022 Jeg ville gjort tiltak for å få det ned. Det innebærer å gå et par kilo ned i vekt når man har BMI på 26, øke aktivitetsnivået, spise mindre mettet fett og mer umettet fett (bruk olivenolje når du lager mat for eksempel i stedet for margarin om du bruker det nå), og mindre rødt kjøtt. Anonymkode: f630d...8cd
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #5 Skrevet 2. november 2022 Hmm vet ikke helt.. jeg har samme problematikk som deg i familien, flere går på medisiner mot kolesterol bare «fordi». Altså litt høyt, men fortsatt innenfor normal. Dette fikk de pga genene i familien. Jeg var veldig overvektig og tok masse blodprøver en gang for ca 5 år siden (25 år) og da var kolesterolet perfekt. Gikk ned 20 kilo og da var det plutselig høyt. Veldig ulogisk. Så tror ikke alene det hjelper å bare gå ned, ligger nok kun i mat. Jeg kuttet jo på karbo og spiste kanskje litt mye fett (ikke lavkarbo). Ble mye egg for eksempel som tydeligvis ikke var helt bra Anonymkode: c35fa...e87 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #6 Skrevet 2. november 2022 Du har ikke høy BMI. Ikke heng deg oppi kolestrolverdiene dine. Dette er litt misforstått. Tenk heller på hva du spiser, spiser råvarer. Lag maten selv. Fett er sunt det, smør/olivenolje og spekk/fett fra animalske produkter. Unngå nikotin/koffein/alkohol. Espressokaffe er den verste kaffen du kan drikke mtp kolestrol. Anonymkode: 4de51...e3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå