Gå til innhold

Kutte ut venninne fordi hun er ung ufør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det innafor? Har en (tidligere) nær vennine fra barneskole som er ufør. Hun spør om å finne på ting hele tiden fordi hun kjeder seg. Hun vil henge med meg og mine venniner. Selv studerer jeg til mastergrad og omgås mye venniner fra studiet. Merker jeg blir flau av å ta med venninna mi for å treffe de andre jeg kjenner, fordi hun ikke gjør andre ting enn å glane på netflix omtrent. Er det innefor å si til henne at hun ikke passer inn med de andre fordi hun er som hun er?

Anonymkode: 58015...d2e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er slemt.

Setter du ikke pris på henne som person? Det må ha vært gode kvaliteter ved henne som gjorde at dere var/er nære venninner? 

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet

Fordi hun er som hun er? Nei det høres ikke helt innafor ut nei. 

Men du velger jo selv hvem du skal være venn med. At dere eventuelt ikke kan være venner mer er fordi DU er som DU er. 

Anonymkode: 9b1b4...d9b

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg synes du skal slutte å være venn med henne, hun fortjener bedre enn deg, virkelig....

• Liker 29
  • Hjerte 8
  • Nyttig 11
Skrevet

For en holdning du har til venninna di. Jeg kan nesten ikke tro annet enn at dette er tull.

I dette tilfellet synes jeg venninna di fortjener en bedre venn enn deg.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvordan er hun da, mener du? Hun ser jo på Netflix fordi hun kjeder seg. Har hun ikke gode kvaliteter? Alt du synes om henne er at hun er ufør og ser på Netflix? Hvor nære venner er (var) dere egentlig? 

Anonymkode: 9c99d...24c

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Du er en utrolig dårlig venn. Vennen din fortjener mye bedre.

Anonymkode: b4606...bbc

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja dump henne

Anonymkode: be0a1...481

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det innafor? Har en (tidligere) nær vennine fra barneskole som er ufør. Hun spør om å finne på ting hele tiden fordi hun kjeder seg. Hun vil henge med meg og mine venniner. Selv studerer jeg til mastergrad og omgås mye venniner fra studiet. Merker jeg blir flau av å ta med venninna mi for å treffe de andre jeg kjenner, fordi hun ikke gjør andre ting enn å glane på netflix omtrent. Er det innefor å si til henne at hun ikke passer inn med de andre fordi hun er som hun er?

Hvorfor blir du flau over henne? Er det fordi hun sier og gjør ting som ikke passer inn i ditt nye miljø, eller er det fordi hun er ufør og bare har tv å bruke tid på? Og hvorfor tror du hun har bare tv? Det er vel fordi ingen gir henne noe input og samvær i hverdagen. Nå trenger hun deg som venninne, men du vil helst at hun forsvinner fordi hun ikke passer inn med dine andre nye venner?

Bryr du deg om henne, og ser bort fra din egen egoisme, så kan dere fortsette vennskapet, selv om hun ikke har samme ting å snakke om som dine medstudenter. Både du og hun har fortsatt mye å gi hverandre i form av vennskap og fellesskap. Du kan møte henne alene, og ta vare på vennskapet oppigjennom årene, så har du noen som kjenner deg godt på alle måter. Selv om hun er ufør, så kan hun vel være en god venn? Og en du kan prate med alt om?

Jeg har selv en venninne fra barneskolen, og det føles veldig godt å ha ei venninne som kjenner meg fra den tida, ei som kjenner hele min historie, og jeg hennes, på godt og vondt. 

Nå er jeg 55 år, og setter stor pris på å ha kontakt med minst en person som kjente meg da jeg var lita jente, og gjennom hele min oppvekst. 

Anonymkode: baa38...344

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva i all verden har ung ufør med saken å gjøre? Hadde du tenkt annerledes om henne hvis hun fikk vanlig ufør i stedet for ung ufør?

Anonymkode: 363cd...e2e

• Liker 6
Skrevet

Dere lever to helt forskjellige liv. Og bare det er nok til at vennskap fader ut. Helt normalt. Men du trenger ikke å si til henne at du er flau over henne, det er slemt.

Anonymkode: 7c936...f09

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor er hun ufør hvis hun kjeder seg? 

Anonymkode: 032ed...b1e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Problemet virker jo ikke å være at hun er ufør, men at hun virker som et intetsigende kjedelig menneske som bruker livet på å se på TV.

Hilsen intellektuelt oppegående ufør som ikke ser på TV og som kan føre en intelligent samtale

Anonymkode: 57c8c...a18

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg var i mange år på nav, og har nå vært mange år utenfor nav. 

Da jeg var syk hadde jeg stort sett venner som var i samme situasjon. Vi hadde masse tilfelles og vi hadde noen av de samme referansepunktene. Vi hadde felles forståelse for en del ting, og det var lett å være venner. 

Nå i full akademisk jobb og to barn så har jeg stort sett venner som enten kommer fra samme akademiske miljø, eller andre mødre fra nabolaget. Felles referansepunkt etc. 

Men, jeg ikke kutta ut noen av mine gamle venner. Nå har det seg slik at jeg heller ikke ser dem så ofte, men det er egentlig helt andre omstendigheter enn at de er syke og jeg er frisk. Når anledningen byr seg, så jeg med dem, og de er også invitert med når jeg skal møte "akademikerne" eller småbarnsforeldrene. De bidrar med sin innsikt og jeg bidrar med min, og andre med annen innsikt - slikt blir det gode samtaler og diskusjoner ut av. 

Anonymkode: 7d499...f7a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, gjør det. Gjør henne en tjeneste, hun fortjener bedre venner enn deg. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Problemet virker jo ikke å være at hun er ufør, men at hun virker som et intetsigende kjedelig menneske som bruker livet på å se på TV.

Hilsen intellektuelt oppegående ufør som ikke ser på TV og som kan føre en intelligent samtale

Anonymkode: 57c8c...a18

Man kan være intelligent oppegående selv om en ser på tv altså 😅. Det er vel noe av det en snakker mest om i pausen på en arbeidsplass. Uføre generelt har mer tid til og se på tv da. Hvor henter du inspirasjon til disse intelligente samtalene da, kun bøker og kg? 

Anonymkode: 1f15d...e7d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kuttet ut en ung ufør venninne. Hun kjedet seg altfor mye og var bitter på andre som hadde jobb og familie, så hun baksnakket og diktet opp historier om folk. En dag fikk jeg nok da jeg fant ut at hun også baksnakket meg. Tror ikke at hun hadde vært slik hvis hun hadde det greit med seg selv. Ble en skikkelig energityv. Jeg var helt utslitt av alle samtalene hvor hun stort sett snakket dritt om alle. 

Anonymkode: b83fc...a54

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde blitt veldig lei meg om min venninne hadde tenkt sånn. Men hadde jeg fått rede på det,så ville jeg uansett ikke vært venninne med henne mer. Heldigvis så kjenner jeg henne så godt at jeg vet hun ikke ville tenkt sånn. Stakkars venninnen din.

Anonymkode: f02cd...5d6

• Liker 2
Gjest vilkåret
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Man kan være intelligent oppegående selv om en ser på tv altså 😅. Det er vel noe av det en snakker mest om i pausen på en arbeidsplass. Uføre generelt har mer tid til og se på tv da. Hvor henter du inspirasjon til disse intelligente samtalene da, kun bøker og kg? 

Anonymkode: 1f15d...e7d

Å se på dårlige serier kan noen ganger være et felles samtaleemne som går på tvers av intelligens og annet, er min erfaring. Litt som at to som strikker kan snakke om strikking, selv om det er forskjell på intelligens og utdanning. Jeg følger med på en del reality osv selv, og jeg syntes det er en bra måte å ha samtaleemne med andre mennesker på når vi ikke har annet til felles. Jeg kan liksom ikke snakke om gaming med mine besteforeldre, men farmen derimot...

Dersom man ikke klarer finne noe å snakke om med andre mennesker som har en annen bakgrunn enn en selv, så er man ikke imponerende intelligent i mine øyne. De mest intelligente personene jeg har møtt har for det meste vært rause og interessert i andre mennesker, og snakker gjerne om det andre interesserer seg for. Faktisk bruker de ofte det som en anledning til å lære. Lære mer om hvordan det er å jobbe i butikk og hvordan det fungerer, som eksempel.

De har ikke behov å ha venner som de skal skryte av eller skryte av jobben sin og intelligensen. De har ikke behov for å markere hvor intelligente de er ved å insistere på å at enhver samtale skal være intellektuell. De klarer å være mennesker som forstår at andre mennesker er ulike med like interesser og behov. Og de klarer tilpasse seg andre uten å kreve at andre skal tilpasse seg dem hele tiden

Det er selvsagt noe annet om en person er direkte frekk, veldig negativ osv. Men det blir en annen sak

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Wow. Du er ikke en god venn. 
Er selv ufør. Og det er ikke gøy. Håper hun har andre som bryr seg om henne. 
makan 

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...