AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #1 Skrevet 2. november 2022 Har et lite "moralsk dilemma" på jobb, så tenkte å lufte det her 😄 Jeg jobber i et stort konsern, en av en hel haug med "vanlige" kontoransatte. Her er det mye møteaktivitet i ledelsen, i ulike styringsgrupper, med eksterne aktører, politikere osv. I forbindelse med møtene er det ofte servering, av og til småmat, og alltid kaffe og annen drikke/brus. Det er en egen kantinebedrift på huset som drifter kantine, driver catering in-house og står for møtebevertning. Etter disse møtene er det av og til mat og drikke til overs. Dette blir stående på trillebord utafor møterommene, og kantina henter og rydder på ettermiddag/kveld. Så etter endt arbeidsdag hender det jeg stikker innom møteromsavdelingen på vei ut, for å se om det står igjen noe. Litt tørre rundstykker er jeg ikke så interessert i, men av og til er det singelpakkede lefser, sjokolade, eller uåpnede brusflasker (gjerne to-tre stykker, de få gangene det står igjen noe), og da pleier jeg å ta med meg det... Denne brusen er jo ikke tiltenkt meg, så det føles litt på kanten å ta den. Men det som ikke tas blir hentet av kantina, og kastes eller akkumuleres i kantinedrifta igjen. Min arbeidsgiver får ikke noe igjen for dette, de betaler en fast avtalt pris for servering uansett om det blir brus/varer igjen eller ikke. Så arbeidsgiver taper ikke noe på at jeg forsyner meg av brusen. Kantina taper heller ikke, da de allerede har fått betalt for varene. Så - jeg forsyner meg av noe som ikke er mitt, men det er ingen som lider økonomisk pga det. Så er det ok for meg å forsyne meg? Anonymkode: 29513...728
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #2 Skrevet 2. november 2022 Kantina budsjetterer nok med at det relativt ofte er litt igjen, eller bedriften får en god pris på at det relativt ofte er litt igjen, så noen taper på dette. Jeg synes det er greit å ta ting som ellers blir kastet, men brus og sånn hadde jeg ikke fått meg til å ta. Anonymkode: 25c44...a3c 5
kri.star Skrevet 2. november 2022 #3 Skrevet 2. november 2022 Du tar noe som ikke tilhører deg uten å betale for det? Det er vel definisjonen på stjeling er det ikke? 18
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #4 Skrevet 2. november 2022 Du lurer på om det er ok å stjele på jobb? Hva tenker du svaret på det spørsmålet bør være? Anonymkode: fca5c...024 13
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #5 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har et lite "moralsk dilemma" på jobb, så tenkte å lufte det her 😄 Jeg jobber i et stort konsern, en av en hel haug med "vanlige" kontoransatte. Her er det mye møteaktivitet i ledelsen, i ulike styringsgrupper, med eksterne aktører, politikere osv. I forbindelse med møtene er det ofte servering, av og til småmat, og alltid kaffe og annen drikke/brus. Det er en egen kantinebedrift på huset som drifter kantine, driver catering in-house og står for møtebevertning. Etter disse møtene er det av og til mat og drikke til overs. Dette blir stående på trillebord utafor møterommene, og kantina henter og rydder på ettermiddag/kveld. Så etter endt arbeidsdag hender det jeg stikker innom møteromsavdelingen på vei ut, for å se om det står igjen noe. Litt tørre rundstykker er jeg ikke så interessert i, men av og til er det singelpakkede lefser, sjokolade, eller uåpnede brusflasker (gjerne to-tre stykker, de få gangene det står igjen noe), og da pleier jeg å ta med meg det... Denne brusen er jo ikke tiltenkt meg, så det føles litt på kanten å ta den. Men det som ikke tas blir hentet av kantina, og kastes eller akkumuleres i kantinedrifta igjen. Min arbeidsgiver får ikke noe igjen for dette, de betaler en fast avtalt pris for servering uansett om det blir brus/varer igjen eller ikke. Så arbeidsgiver taper ikke noe på at jeg forsyner meg av brusen. Kantina taper heller ikke, da de allerede har fått betalt for varene. Så - jeg forsyner meg av noe som ikke er mitt, men det er ingen som lider økonomisk pga det. Så er det ok for meg å forsyne meg? Anonymkode: 29513...728 Jeg jobba i et slikt stort konsern for et par år siden der det stadig var kunder innom. Vi fikk ta maten om det var noe igjen. Da sa de ifra om at det var mat å ta med seg. Brus og drikke henter de vel kanskje igjen, siden det ikke akkurat går ut på dato. Anonymkode: d1715...b15 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #6 Skrevet 2. november 2022 Jeg plukker med rester møtemat om jeg spiser den på jobb, en sjelden gang i bilen på vei et sted. Maten blir ellers kastet. Uåpnet brus ville jeg aldri funnet på å ta. Til nøds kan jeg ta en slik lefsepakke om jeg virkelig er sulten og den ligger lett tilgjengelig på et møterom. Vil anta jobben har avtale med kantina om at de kun betaler for brus som faktisk blir åpnet, det er det vanlige. Anonymkode: 0110f...a42 8
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #7 Skrevet 2. november 2022 Hadde du enda tatt rundstykker og sånt som kastes uansett så hadde det vært greiere… jeg hadde ikke vært komfortabel med å gjøre det du gjør. Anonymkode: 97a22...7e0 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #8 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har et lite "moralsk dilemma" på jobb, så tenkte å lufte det her 😄 Du vet at folk har fått sparken for å gjøre det du gjør? Anonymkode: f495e...5f3 8
Kristin70 Skrevet 2. november 2022 #9 Skrevet 2. november 2022 18 minutter siden, AnonymBruker said: Har et lite "moralsk dilemma" på jobb, så tenkte å lufte det her 😄 ... Så - jeg forsyner meg av noe som ikke er mitt, men det er ingen som lider økonomisk pga det. Så er det ok for meg å forsyne meg? Anonymkode: 29513...728 Dette er ikke et moralsk dilemma. Hvis du ikke har fått lov til å forskyne deg er det stjeling. 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #10 Skrevet 2. november 2022 Har de ikke kullsyreholdig vann i sånn "tap" form da? Det var vi på jobben. Tilsetter smak og vips, har jeg brus. Anonymkode: d1715...b15
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #11 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du vet at folk har fått sparken for å gjøre det du gjør? Anonymkode: f495e...5f3 Ingen glemmer vel hun vaskedama som tok en liten sjokolade og havnet i rettssak Anonymkode: fca5c...024 11
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #12 Skrevet 2. november 2022 Spør den ansvarlige om det er greit. Vil du ikke det så vet du vel egentlig at det ikke er greit Anonymkode: 0a667...67d 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #13 Skrevet 2. november 2022 Selvsagt er ikke dette greit. Anonymkode: 31994...3c8 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #14 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vil anta jobben har avtale med kantina om at de kun betaler for brus som faktisk blir åpnet, det er det vanlige. Dette er korrekt. Anonymkode: f495e...5f3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #15 Skrevet 2. november 2022 Er dette tilfeldigvis i Volda? 😛 Hadde jeg jobba i kantina hadde jeg ikke brydd meg om hva du gjorde. Så lenge ingen ser det så er det jo ikke så nøye. Anonymkode: 81cc3...b75
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #16 Skrevet 2. november 2022 Det er ikke på kanten, det er langt over! Kantina vet hvor mange brus de har satt opp og trekker fra det som kommer tilbake igjen. Om det aldri kommer noen tilbake vil de raskt lukte lunta. Du stjeler, og det får man sparken av. Anonymkode: 8615e...7a1 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #17 Skrevet 2. november 2022 Sannsynligvis betaler bedriften din kun for mat som blir spist (foruten påsmurt) så at du tar uåpnet brus, er stjeling. Åpnet brus, derimot, ville jeg hatt mindre problem med å ta. Det blir kastet. Anonymkode: 2cdd5...d40 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #18 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sannsynligvis betaler bedriften din kun for mat som blir spist (foruten påsmurt) så at du tar uåpnet brus, er stjeling. Åpnet brus, derimot, ville jeg hatt mindre problem med å ta. Det blir kastet. Anonymkode: 2cdd5...d40 Når jeg jobba i kantine tok vi betalt for alt som ble levert ut med mindre de som hadde bestilt kom tilbake med f.eks uåpnet brus. Anonymkode: 81cc3...b75 1
Erd Skrevet 2. november 2022 #19 Skrevet 2. november 2022 Når Timmy Gresshoppe (les: moralen din) visker deg i øret og spør om dette er riktig, så er det som regel ikke det.Og det er vel en grunn til at du la inn dette innlegget, du har følt på følelsen om det er en korrekt handling å ta med brus hjem og er i tvil. (Er det tvil, er det som regel ikke det.) Har du glemt Timmy Gresshoppe? Se tegnefilmen om Pinoccio. Pr definisjon tilhører alt på jobben firmaet du arbeider for,og det gjelder alt fra "gule blokker", penner, annet kontorutstyr etc, og det som tilhører andre bør man ikke bruke uten lov, eller ta med hjem. 2
Crazydoglady Skrevet 2. november 2022 #20 Skrevet 2. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Har et lite "moralsk dilemma" på jobb, så tenkte å lufte det her 😄 Jeg jobber i et stort konsern, en av en hel haug med "vanlige" kontoransatte. Her er det mye møteaktivitet i ledelsen, i ulike styringsgrupper, med eksterne aktører, politikere osv. I forbindelse med møtene er det ofte servering, av og til småmat, og alltid kaffe og annen drikke/brus. Det er en egen kantinebedrift på huset som drifter kantine, driver catering in-house og står for møtebevertning. Etter disse møtene er det av og til mat og drikke til overs. Dette blir stående på trillebord utafor møterommene, og kantina henter og rydder på ettermiddag/kveld. Så etter endt arbeidsdag hender det jeg stikker innom møteromsavdelingen på vei ut, for å se om det står igjen noe. Litt tørre rundstykker er jeg ikke så interessert i, men av og til er det singelpakkede lefser, sjokolade, eller uåpnede brusflasker (gjerne to-tre stykker, de få gangene det står igjen noe), og da pleier jeg å ta med meg det... Denne brusen er jo ikke tiltenkt meg, så det føles litt på kanten å ta den. Men det som ikke tas blir hentet av kantina, og kastes eller akkumuleres i kantinedrifta igjen. Min arbeidsgiver får ikke noe igjen for dette, de betaler en fast avtalt pris for servering uansett om det blir brus/varer igjen eller ikke. Så arbeidsgiver taper ikke noe på at jeg forsyner meg av brusen. Kantina taper heller ikke, da de allerede har fått betalt for varene. Så - jeg forsyner meg av noe som ikke er mitt, men det er ingen som lider økonomisk pga det. Så er det ok for meg å forsyne meg? Anonymkode: 29513...728 Det er kanskje ikke noen som blir skadelidende av at du tar med deg det du gjør, men det er likevel stjeling. Spørsmålet du heller burde stille deg er hvorvidt du synes mulige konsekvenser om du blir tatt er verdt det. I verste fall går det utover jobben din. Vil du være på den sikre siden så kan du jo heller gå til sjefen å spørre om det er greit å forsyne seg av noe av det som står igjen på tralla, også godta svaret du får. Kan jo hende de sier ja, eller kanskje de sier nei. 🤷 Endret 2. november 2022 av Crazydoglady 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå