Gå til innhold

Utredning ADHD som voksen, noen som har erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg nærmer meg 40 og lurer på om jeg har ADHD. 

Jeg har over flere år hatt en del utfordringer som jeg etterhvert som jeg lærer mer forstår at KAN handle om ADHD.

Jeg har nå tatt testen som ligger på nhi.no samt flere andre jeg har funnet på nett som alle indikerer ADHD.

Jeg tenker å kontakte min fastlege, men ønsker først å gjøre om andre sine erfaringer med en utredning i voksen alder.

Anonymkode: 42c47...7f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fastlege mistenkte ADHD. Han søkte og jeg kom inn raskt. 

Utredningen tok ett halvt år, gikk 2-3 ganger i uka. Fikk dianosene ADHD og Bipolar 2, og tar Lamictal 2 x 100 mot disse. Det er første gangen siden jeg var 14 år jeg ikke har uro og angst. Jeg er 45 år. 

Jeg har 10-15 selvmordsforsøk og 2 innleggelser bak meg, slik kom jeg inn raskt. Mange får avslag, de som klarer seg rimelig greit. Søk da privat. 

Anonymkode: d50fb...455

Skrevet

Vis legen testen og si at du ønsker utredning. Dps kan ta lang tid og vær forberedt på avslag. Har du mulighet til privat så vil jeg anbefale det. 

Jeg fikk det igjennom Dps. Tok en del tester. Jeg skåret ikke høyt, men nok til at jeg fikk tilbud om medikamentell behandling. Det funket! Etter utredning så er det en del selvstendig studie og for at du skal bli mer kjent med en ev diagnose så anbefaler jeg deg og lese om det. 

Jeg nærmer meg 40 år så det er aldri for seint.. 

Anonymkode: 170a6...f25

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg nærmer meg 40 og lurer på om jeg har ADHD. 

Jeg har over flere år hatt en del utfordringer som jeg etterhvert som jeg lærer mer forstår at KAN handle om ADHD.

Jeg har nå tatt testen som ligger på nhi.no samt flere andre jeg har funnet på nett som alle indikerer ADHD.

Jeg tenker å kontakte min fastlege, men ønsker først å gjøre om andre sine erfaringer med en utredning i voksen alder.

Anonymkode: 42c47...7f9

Utredes nå. Er sikker på jeg har adhd uoppmerksom type og kjenner meg igjen i så og si alt som blir skrevet om tema.  Har lest MASSE.

Psykiateren min virker ikke helt enig. Hun er fokusert på at det ikke er bevis på at jeg var slik fra jeg var liten fordi jeg var rolig på skolen og hjemme.  Når jeg forteller om alle tilleggsvanskene mine som angst, spiseforstyrrelser, depresjon osv, snur hun på det og akkurat nå er spiseforstyrrelsen hovedfokus. Må veie meg og fortelle hvor mye jeg overspiser osv osv. Hun mener sf og angst kan gi symptomer på adhd. Hun skjønner tydeligvis ikke at det oppstod som følge av indre uro og  kaos i ungdommen. Vondt å ikke føle seg forstått. Igjen. Ikke en gang av personen som liksom skal hjelpe. Spiseforstyrrelsene har blitt verre etter jeg startet utredning. 

Ts: Det aller viktigste for å få utredning og diagnose kommer an på hvor høy funksjonsnedsettelse du har i hverdagen. Om det du sliter med og assosierer med adhd lignende symptomer gjør at du sliter daglig i sosiale relasjoner, skole- eller jobbsammenheng, så har du et godt utgangspunkt.

Jeg sliter sosialt og glemmer og leter etter ting x flere daglig. Gjør stadig slurvefeil på jobb og kommer alltid for sent. Har konstant 2-3 radiokanaler i hodet samtidig.

Jeg trenger sårt en knagg å henge tilstanden min på. En forklaring. Kanskje etterhvert tilpassing i arbeidslivet. Og ja takk til alle typer kurs og trening på mestring!! Men medisiner er jeg skeptisk til. Det ville såfall blitt siste utvei. Skremmende å lese om alle bivirkingene. Men en ting om gangen. Får jeg ikke adhd diagnose er jeg vel tilbake fra start og må inn og ut for å reparere symptomene på hovedproblemet som før..

Anonymkode: 101b4...5bc

Skrevet

For min del måtte jeg sitte 3 måneder på psyk og "observeres over tid".
Men det gikk fint. Vi gjæra vin av eplesaft på radiatorene på rommet og samla oss på røykerommet på Lørdager.
Og jeg lå med 2 av de innlagte.
Men det er snart 20 år siden og det er vel avhengig av fylket man er i.

Men... du kan kontakte ADHD senteret i Tønsberg.
De er de eneste som jobber FOR voksne med ADHD.
Var selv i kontakt med dem for noen år siden og de var virkelig hjelpsomme.
Prøv dem. De kan kontaktes uten at fastlege må inn. Ihvertfall ikke i starten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...