Serenahiis Skrevet 2. november 2022 #1 Skrevet 2. november 2022 (endret) Hei, litt usikker på en situasjon her. Jeg skal gjøre det så kort som mulig, og lett å lese. Jeg ble sammen med kjæresten min for snart 2 år siden, vi er i tidlig 20-årene, og begge har per nå et normalt forhold til alkohol. Foreldrene hans er typiske Oslo Vest-folk, der begge jobber innen økonomi og bor i en fin bolig i et fint strøk i Oslo. Kjæresten min sa tidlig i forholdet at moren hans var glad i rødvin, men jeg tenkte ikke noe særlig over det før litt senere. Det gikk ikke lang tid før jeg skjønte at dama er alkoholiker. Hun drikker vin hver eneste dag, og i store mengder. Når kjæresten min og jeg er på overnatting/besøk der, sitter hun med et vannglass med vin i. Spør vi, så sier hun det juice f.eks. Noen dager drikker hun lite, slik at det nesten ikke merkes. Andre dager er hun drita full kl 19. Oppstått flere situasjoner i selskap, hytteturer osv der hun har blitt for full, sagt mye ufølsomt, hisset seg opp osv.. En kjip situasjon er at søsknene til kjæresten min har barn, og merk at dette er en svært oppegående familie (utenom svigermor), kun bestående av leger, advokater, psykologer og økonomer (nesten litt for klisje). Likevel, så lar de "mormor" passe barna deres OFTE!! Da snakker vi overnattinger nesten hver helg, kjøring og henting i barnehage/skole, og generelt mye barnepass. Og de er 100% klar over at hun drikker hver eneste dag, og at hun kjører bil etter at hun har drukket. Dette vet jeg at de vet. Og da er spørsmålet, hva gjør man da??? Altså hva gjør jeg??? Jeg er veldig nære de barna, de kaller meg onkel (ja vi er homofile), elsker de virkelig så mye!! Og jeg klarer ikke å skjønne at de lar moren deres passe det kjæreste de har. Hver gang jeg får en snap av svigermor om at hun passer de får jeg klump i magen og sover dårlig. Jeg og kjæresten min har sagt til mine svigersøsken(???) at vi kan heller passe de, vi bor bare 15-20 min unna. Og de takker masse og anerkjenner at moren deres har et stort problem. De snakker om det hele tiden, har sendt hun brev, tatt flere samtaler med hun osv.. Så dette er noe de er fullt klar over. Likevel er barna på overnatting, helg etter helg. Svigerfar jobber innenfor olje og er mye ute å reiser, og det er derfor ofte at svigermor passer barna helt alene en hel helg. Drita full. Jeg har vært inne på tanken å sende en bekymringmelding til barnevernet, på foreldrene til disse barna, for å sette barna sine i en svært farlig situasjon på ukentlig basis. Men det sitter utrolig langt inne, jeg vil ikke på noen måte at foreldrene skal få pes for dette. Men dersom det hadde skjedd noe med de barna, og jeg hadde vist, men ikke meldt ifra, hadde jeg aldri kunne tilgitt meg selv. Hva mener dere jeg bør gjøre, dersom de ikke slutter å overlate barna deres til en alkoholiker NÅ? (Og hvis noen sier jeg ikke burde blande meg, så ser jeg den! Men det skjer jo INGENTING, og jeg klarer ikke tanken på at noe skal skje med barna, også har jeg visst, men ikke turt å gjøre noe....) (er også VELDIG god venn med svigermor og alle svingersøsknene mine, så vil ikke lage unødvendig dårlig stemning) På forhånd, takk!! Endret 2. november 2022 av Serenahiis
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #2 Skrevet 2. november 2022 Meld fra til politiet når du vet at hun er ute og kjører etter å ha drukket. F.eks hvilken bil hun kjører og til/fra XXXX barnehage. Anonymkode: f7c8d...653 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #3 Skrevet 2. november 2022 Hei, Jeg ville tatt kontakt med barnevernet og diskutert saken med dem. Selv om svigerforeldre er vellykkede utad, og du kommer godt overens med dem, er svigermors alkoholproblem noe som barna bør beskyttes fra. Det er først og fremst foreldrenes ansvar å ikke la barna oppleve fulle voksenpersoner, og i alle fall ikke bli passet på av folk som er fulle. Men hvis de ikke gjør det og andre reagerer, så tenker jeg man har sin fulle rett til å ringe/skrive til barnevernet. Det tenker jeg er det ansvarlige å gjøre i en forferdelig kjip situasjon. Jeg vokste ikke opp med alkoholiserte foreldre eller besteforeldre, men hadde likevel en utrygg oppvekst i en utrolig ressurssterk familie som ble og fortsatt blir respektert høyt av andre. Jeg skulle ønske noen hadde meldt fra til barnevernet slik at noen fagfolk i det minste kunne veilede foreldrene mine, slik at jeg skulle slippe med senplagene jeg lever med nå i voksenalder. Anonymkode: 96ef3...2f8 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #4 Skrevet 2. november 2022 Jeg hadde bedt kjæresten min konfrontere dem og få dem til å slutte. Anonymkode: ef4bb...519
Juniper Skrevet 2. november 2022 #5 Skrevet 2. november 2022 Dessverre skygger oftest barnevernet unna når det dreier seg om tilsynelatende ressurssterke familier. Du må spørre deg hva du oppnår om du melder. Foreldrene vil bli kontakta og få meldingen opplest. Ut fra innhold er det da klart at det er noen med nært kjennskap til familien. Siden de sikkert helst ikke vil misstenke sin bror er du nærliggende. Dette er mennesker som er opptatt av fasade. Du ødelegger fasaden deres. Det vil gjøre familierelasjonene stor skade, og du vil miste kontakten med barna. Din partner vil måtte velge side. Jeg er helt enig i at dette er problematisk, men du må løse dette på en mer indirekte måte som lar foreldrene redde ansiktet. Involver gjerne andre svigerbarn, de er ikke like blendet av følelser. Til advokaten kan du spørre om juridiske konsekvenser av å overlate barn til lmsorgspersoner som ruser seg og kjører rusa. Spør om det ikke er rett at det gir avkortning på forsikringer og rettigheter, om noe skjer. Og om det ikke er slik at barnevernet blir innkobla om hun blir stoppet av politiet. Det vil jo bli veldig ubehagelig for de involverte. Til legen kan du drøfte rusproblematikk i familier, hvordan medavhengighet lar situasjoner rulle alt for lenge. Spør hvordan legen opplever det etiske dilemmaet i deres egen familie, for du har jo merket at det er vanskelig for de involverte. Og så videre. Utfordre dem forsiktig på hva de tenker om konsekvensene av at bestemor ikke kan ivareta ungene, kjører full med de, og så videre. Å tipse politiet når du vet hun kjører rusa er et godt alternativ. De leser ikke opp sånne meldinger, og driter i at du er fra et «møblert hjem».
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #6 Skrevet 2. november 2022 Ring anonymt til barnehagen og si at hun leverer ungene med bil i rus. De har sikkert ikke lyst til at noen av ungene der skal bli rygget ned på parkeringsplassen, så dette sjekker de selvsagt opp, og melder så i fra til politi/barnevernet når de selv ser hun kommer beruset med bil. Anonymkode: 543b1...dd3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå