Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått oppsigelse i handa hvor motparten(arbeidsgiver) har gitt meg oppsigelse.

Hva er det beste økonomiske jeg kan gjøre i en slik situasjon?

1 måned oppsigelse.

Anonymkode: e9703...d2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt NAV og begynn å søk på jobber. NAV hjelper deg videre i en slik situasjon, du er trygg økonomisk inntil en du får en ny jobb. Samtidig som NAV kan hjelpe deg med å betale for kurs, fagutdanninger etc. 

• Liker 6
Skrevet

Begynn søk jobber og dagpenger.

Med mindre det er en ugyldig oppsigelse da...

• Liker 5
Skrevet

Oppsigelse? Da er du heldig og får dagpenger fra første dag. Trenger ikke stresse med å finne jobb før NAV begynner å mase etter et par mnd. I mellomtiden tar du deg velfortjent ferie. 

Anonymkode: adfdb...a5b

Skrevet

Hvorfor?

Anonymkode: 6d94c...f46

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor?

Anonymkode: 6d94c...f46

Dette er også ett viktig poeng. For om oppsigelsen er begrunnet med noe du har skyld i, så får du ikke dagpenger de første månedene.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Oppsigelse? Da er du heldig og får dagpenger fra første dag. Trenger ikke stresse med å finne jobb før NAV begynner å mase etter et par mnd. I mellomtiden tar du deg velfortjent ferie. 

Dette stemmer ikke.

Om man selv er skyld i at man er sagt opp, får man 18 uker karantene på dagpenger. Om man ikke skyld i oppsigelsen, er det uansett tre karensdager (ventedager) - man får uansett ikke dagpenger for de tre første dagene.

TS:

Søk om dagpenger når det er 1-2 uker igjen til siste arbeidsdag, uansett hva årsaken til oppsigelsen er.. Husk å registrere deg som arbeidssøker, og at du må sende meldekort hver fjortende dag.

Dagpenger utgjør 62,4% av inntekten din de siste 12 eller 36 månedene før du ble arbeidsledig (den av de to som gir best utslag for deg er den NAV renger ut fra). 

Anonymkode: 14445...b55

• Liker 2
Skrevet

takk for svarene. 

Jeg har som mål å få ny stilling som jeg kan tiltre i med en smidig overgang. Maks en uke fra avsluttet arbeidsforhold i nåværende stilling til ny arbeidsgiver. Fordi i dette tilfellet handler det om jeg må flytte og ta med flyttegods. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har fått oppsigelse i handa hvor motparten(arbeidsgiver) har gitt meg oppsigelse.

Hva er det beste økonomiske jeg kan gjøre i en slik situasjon?

1 måned oppsigelse.

søk jobb du. Lykke til. :)

Anonymkode: 278ac...cd0

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

takk for svarene. 

Jeg har som mål å få ny stilling som jeg kan tiltre i med en smidig overgang. Maks en uke fra avsluttet arbeidsforhold i nåværende stilling til ny arbeidsgiver. Fordi i dette tilfellet handler det om jeg må flytte og ta med flyttegods. 

Lykke til!

Skrevet

Dette stemmer ikke.

Om man selv er skyld i at man er sagt opp, får man 18 uker karantene på dagpenger. Om man ikke skyld i oppsigelsen, er det uansett tre karensdager (ventedager) - man får uansett ikke dagpenger for de tre første dagene.

TS:

Søk om dagpenger når det er 1-2 uker igjen til siste arbeidsdag, uansett hva årsaken til oppsigelsen er.. Husk å registrere deg som arbeidssøker, og at du må sende meldekort hver fjortende dag.

Dagpenger utgjør 62,4% av inntekten din de siste 12 eller 36 månedene før du ble arbeidsledig (den av de to som gir best utslag for deg er den NAV renger ut fra). 

Hvem klarer seg på 62 prosent av inntekt? Det er jo sykt! 

Anonymkode: dfc68...371

• Liker 2
Skrevet

takk for svarene. 

Kontakt arbeidsgiver og spør om de er villig til å hjelpe deg med flyttekostnader. Det skader aldri å spørre pent. 

Skrevet

Alle som er arbeidsledige gjør det.

Hvis man ikke klarer seg på en liten reduksjon av inntekten lever man over evne.

Anonymkode: f9a6d...9c5

• Liker 6
Skrevet

Det blir verre. Tjener du over 6 G, får du fortsatt ikke mer enn 62 % av 6 G. Inntekten kan fort bli mer enn halvert. Selv om man betaler mer skatt enn andre, får man ingen sikkerhet.

Det høres kanskje ikke så ille ut, men man har gjerne noen faste utgifter til bolig etc som ligger høyere når man har bedre lønn. Jeg har 4 mill i lån alene og tre barn som går på masse ulike aktiviteter. Ville vært helt krise. 

Anonymkode: a2d51...2d2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det blir verre. Tjener du over 6 G, får du fortsatt ikke mer enn 62 % av 6 G. Inntekten kan fort bli mer enn halvert. Selv om man betaler mer skatt enn andre, får man ingen sikkerhet.

Det høres kanskje ikke så ille ut, men man har gjerne noen faste utgifter til bolig etc som ligger høyere når man har bedre lønn. Jeg har 4 mill i lån alene og tre barn som går på masse ulike aktiviteter. Ville vært helt krise. 

Da selger man bolig og går ned i levestandard.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg har ikke som mål å være arbeidsledig. Men vil undersøke hva jeg må tenke igjennom vedrørende overgang til ny arbeidsgiver. Hvis jeg starter 1.Desember? da er jeg vel utelukket at jeg får inntekt ved røde dager i desember og 1.januar. 

Annet som jeg bør tenke på ved bytte til ny arbeidsgiver? Jeg har satt ut et mål å flytte til nytt område, og det er 10 timer unna. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Enig i denne, gjort det selv flere ganger.

Anonymkode: 0a1ec...1fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da selger man bolig og går ned i levestandard.

Så enkelt er det da ikke for alle. 

Anonymkode: 3bea4...423

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Alle som er arbeidsledige gjør det.

Hvis man ikke klarer seg på en liten reduksjon av inntekten lever man over evne.

Liten reduksjon? Det er ikke snakk om

3-4000, det er snakk om nesten halvering. 

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

jeg har ikke som mål å være arbeidsledig. Men vil undersøke hva jeg må tenke igjennom vedrørende overgang til ny arbeidsgiver. Hvis jeg starter 1.Desember? da er jeg vel utelukket at jeg får inntekt ved røde dager i desember og 1.januar. 

Annet som jeg bør tenke på ved bytte til ny arbeidsgiver? Jeg har satt ut et mål å flytte til nytt område, og det er 10 timer unna. 

Spørs på type lønn. Jeg startet min forrige jobbe 15 desember og fikk for alle helligdager. For fastlønn er fastlønn.

Anonymkode: 8e27e...ffc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...