Gå til innhold

Er dette første mens? Trenger erfaringer fra jenteforeldre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter som nettopp fylte 10. Hun kom forrige uke og sa hun hadde fått mensen, men etter noen dager viser det seg at det bare var en liten dråpe blod og så ikke noe mer. Hun er i puberteten, men er bare så vidt i gang. Hun må dusje oftere for ikke å lukte svette, brystene har såvidt blitt mer "knoppete" og hun har vokst litt mer det siste året enn tidligere år, men ellers har hun ingen andre pubertetstegn. (Jeg har f.eks. lest at jenter får mensen først etter at de har begynt å få kjønnshår, noe hun ikke har.) Jeg har tenkt at blod er blod og at dette er mensen selv om det er bittelite, men kan det være at det ikke er det? Hvordan var første mens for deres jenter og hadde det sammenheng med andre pubertetstegn? 

Anonymkode: 988ce...25f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trust me - hadde hun fått mensen, hadde det ikke bare kommet en liten dråpe blod. Det fosser de første gangene. Hun er sikkert ikke langt unna, men hun har ikke fått det enda. De fleste er gjerne 12-13 år når de får det.

Skrevet
Embla Othea skrev (30 minutter siden):

Trust me - hadde hun fått mensen, hadde det ikke bare kommet en liten dråpe blod. Det fosser de første gangene. Hun er sikkert ikke langt unna, men hun har ikke fått det enda. De fleste er gjerne 12-13 år når de får det.

Så feil, min datter var ti, og det kom veldig lite første gangen.

Noter deg datoen og følg med neste mnd.

Anonymkode: 29ca0...5ad

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Min datter var 11 år da hun fikk mensen. De første to-tre gangene kom det bare litt blod. Mensen kom i sammenheng med andre tegn på puberteten. Inkludert typisk tenåringsoppførsel.

Anonymkode: a5a12...a66

• Liker 2
Skrevet

Både for meg, min datter og min søster var det så mye at det ikke var tvil. Jeg kunne vel kanskje tenkt at det var minst like sannsynlig at det var et sår, men heller ikke avfeid det helt. 

Anonymkode: b999c...869

Skrevet

Jeg blødde en gang litt etter turntrening da jeg var rundt 9-10 år. Tipper det var «jomfruhinna» som hadde fått seg en strekk. Mensen kom flere år etterpå. 

Anonymkode: aa3e2...100

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Trenger ikke blø mye på første mens, men mer enn en dråpe kommer det.

Dere skjønner det når tiden er der.

Anonymkode: 62833...0ff

Skrevet

Jeg blødde minimalt de første gangene i 11årsalderen, og det var 1,5-2 mnd mellom hver gang. Så kom det mer fossblødning når jeg var 14. brukte to nattbind 😂 

Så ikke ta det som står over for gitt. Kjøp inn litt enkle bind og truseinnlegg så hun har tilgjengelig, verre er det vel egentlig ikke?

Anonymkode: f22a3...0f8

• Liker 3
Skrevet

Første mens for meg var bare litt brunlig utflod, altså typisk sånn som mensen kanskje er på siste dagen. 
Deretter var det absolutt ikke regelmessig på ei god stund, det kan ta en stund før det kommer inn i en fast syklus. Noen har jo også alltid uregelmessig mens. 
Så jeg vil tippe det godt kan være mensen, så får bare kjøpe inn litt og følge med videre 😊

Anonymkode: 1d253...65a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Høres ikke ut som mensen, men følg med framover, noen blør veldig lite de første gangene.

Skrevet

Siden hun ellers er så lite utviklet ville jeg tenkt at det ikke var en ordentlig mens, dvs med eggløsning. At det heller er noe oppi der som driver å forbereder menstrasjonen. Min jente fikk mensen når hun var snart tolv men da hadde hun luktet svette siden 9 årsalderen og hatt masse kjønnshår i minst ett år. Hormonene ble også mye mer tydelig nærmere mens-start. 
Hvor mye man blør varierer nok veldig. Min første blødde som om hun var på slakteriet mens nr to blødde lite. 

Anonymkode: 9f950...96e

Skrevet

Min første mens var bare bittelitt brunt blod. Måneden etterpå kom den med full styrke. 

Anonymkode: d77e8...4f3

• Liker 3
Skrevet

Et utvalg bind og truseinnlegg har ligget klar i skapet i et halvt år og vi har pratet om det flere ganger så dette var på ingen måte overraskende eller rart for henne. Men takk for mange svar, vi får se hva som skjer neste måned. Jeg synes kanskje dette er litt vel tidlig hvis det faktisk er mens, men er innenfor normalen likevel. Jeg har også i bakhodet at siden det bare var en liten dråpe kan hun ha rispet seg med en negl når hun har dusjet eller tørket seg på do, men vi får som sagt følge med videre. :) 

Anonymkode: 988ce...25f

Skrevet
Embla Othea skrev (2 timer siden):

Ingen av mine fosset blod. Fikk litt blod de første gangene. Eldste fikk mensen da hun var 10år og de 3 andre da de var bikket 11år 

Anonymkode: 21f82...ec5

• Liker 2
Skrevet

Jeg blødde lite første gang, noen dråper over et par dager. Hadde menssmerter,da. Var 13.

Anonymkode: eca62...a98

Skrevet
Embla Othea skrev (På 2.11.2022 den 8.13):

Det fosser jo ikke. I starten er det kun litt blodtilblandet utflod. Deretter kan det øke på  utover dagen. Men å si det fosser blir jo en urimelig stor overdrivelse.

Anonymkode: ecf76...833

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2022 den 10.00):

Min første mens var bare bittelitt brunt blod. Måneden etterpå kom den med full styrke. 

Anonymkode: d77e8...4f3

Samme med meg! Jeg hadde dopapir i trusa fordi jeg var på skoletur og jeg turte ikke å si fra (det gikk heldigvis bra). Måneden etter blødde jeg kjempemye! Måtte bruke nattbind hele dagen, og det lakk mye, og jeg måtte bytte kjempemye. Så vær forberedt på at det kommer i normale mengder neste måned, og at ikke alle har regelmessig syklus i starten. Den i boka er 28 dager, men det kan fort bli 14-21 dager. Forhåpentligvis kjenner hun at det begynner å gjøre litt vondt

Anonymkode: 8fb73...f84

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det fosser jo ikke. I starten er det kun litt blodtilblandet utflod. Deretter kan det øke på  utover dagen. Men å si det fosser blir jo en urimelig stor overdrivelse.

Min andre gang, der dro jeg på besøk til ei venninne en ettermiddag noen timer. Og så kjente jeg at noe rant, og jeg gikk på do, og det hadde rent igjennom buksen. Heldigvis satt jeg ikke akkurat da! Var ikke noe blod før jeg gikk hjemmifra

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min andre gang, der dro jeg på besøk til ei venninne en ettermiddag noen timer. Og så kjente jeg at noe rant, og jeg gikk på do, og det hadde rent igjennom buksen. Heldigvis satt jeg ikke akkurat da! Var ikke noe blod før jeg gikk hjemmifra

Det er helt normalt, men ikke det samme som at det fosser i strie strømmer. 

Skrevet

Personlig erfaring; mensen kom før kroppshåret der nede.

Det er bare å følge med på hva som skjer fremover, sørg for at jenta er klar for at det skjer; utstyr badet med ulikt utstyr av både bind og tamponger i alle størrelser.

Anonymkode: bbb70...c4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...