AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #1 Skrevet 2. november 2022 Er det vanlig at en så liten baby skal bruke 1-2 timer på å sovne til hver dupp? Vi bruker hele dagen på å få henne til å sovne, men hun kjemper i mot. Vi starter med å prøve å få henne til å sovne før hun blir for trøtt/overtrøtt. Triller tur, bysser og har henne i bæresele, men tar uansett evig lang tid. Sovner gjerne ved amming, men våkner etter 10 min. når blir det bedre? Anonymkode: d10c5...01c
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #2 Skrevet 2. november 2022 Slik var min og, er blitt litt bedre nå som hun er 5 måneder 😊 Anonymkode: ef7ec...ec8
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #3 Skrevet 2. november 2022 Å, det er så frustrerende når det er sånn Føler med deg! Anonymkode: a8c70...3f6
Kakaoen Skrevet 2. november 2022 #4 Skrevet 2. november 2022 Har dere sjekket hos f.eks kiropraktor at ho ikke har låsninger etter fødselen som gjør det vondt å finne søvnen?
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #5 Skrevet 2. november 2022 Viser hun tegn til å være trøtt? Blir hun alltid overtrøtt? Hvor lang våkentid har hun? Vi hadde det slik til vi innså at han trengte mindre søvn enn vi trodde og «som er anbefalt». Vi kunne lulle, bære, trille, holde på til vi ble slitne, men han var like våken Jeg følte jeg lullet meg selv i søvne til slutt mens han lå og plundret og koste seg. Nå prøver vi, men dersom det ikke går etter et kvarter, har vi våkentid sammen uten å tenke på søvnen. Men han blir ikke overtrøtt, gråter eller er sutrete, bare koser seg, enten med oss eller litt for seg selv. Stort sett ser jeg at han sovner på egenhånd uten at vi gjør noe når han blir trøtt 🙈 Anonymkode: 782d4...abf 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #6 Skrevet 2. november 2022 Kakaoen skrev (19 minutter siden): Har dere sjekket hos f.eks kiropraktor at ho ikke har låsninger etter fødselen som gjør det vondt å finne søvnen? Hun sover lenger og finner søvnen lettere på natten, så vil tro at hvis hun hadde låsninger at det ville vært et problem da også. Men kan jo sjekke det 😊 Anonymkode: d10c5...01c
tussi84 Skrevet 2. november 2022 #7 Skrevet 2. november 2022 Gjør dere selv en tjeneste. Dropp å bruke så mye tid på å få babyen til å sove. Den er 1 mnd og har ingen søvnmønster. De er våkne og sover helt random. Hvis dere slutter med alt stresset rundt soving så blir det mer harmonisk både for dere og baby. Soverutiner som feks 2 - 3 dupper til gitte klokkeslett på dagen kan heller startes og gradvis innføres når baby er 3 - 4 mnd. Jeg sier ikke dette for å være slem, men av erfaring. Hvor mange timer vi brukte hver dag på legging/soving når barnet vårt var baby, og nå småbarn skapte bare slitenhet og frustrasjon. Derfor setter vi en tidsbegrensning på hvor lenge vi prøver før vi tar en pause, feks en halvtime. Så prøver man etter en stund igjen 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #8 Skrevet 2. november 2022 Søk opp wakewindows og antall mnd baby er Anonymkode: b3430...d24
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #9 Skrevet 2. november 2022 Dette høres rart ut, men jeg pleide å stryke babyen forsiktig mellom øynene og oppover pannen og ned igjen, sakte og pent og rolig. Mens babyen lå der den skulle sove altså (ikke bæring). Det virket veldig beroligende tror jeg, for da sovnet babyen alltid etter noen minutter. Brukte smokk samtidig. Anonymkode: 5d954...248
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #10 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Viser hun tegn til å være trøtt? Blir hun alltid overtrøtt? Hvor lang våkentid har hun? Vi hadde det slik til vi innså at han trengte mindre søvn enn vi trodde og «som er anbefalt». Vi kunne lulle, bære, trille, holde på til vi ble slitne, men han var like våken Jeg følte jeg lullet meg selv i søvne til slutt mens han lå og plundret og koste seg. Nå prøver vi, men dersom det ikke går etter et kvarter, har vi våkentid sammen uten å tenke på søvnen. Men han blir ikke overtrøtt, gråter eller er sutrete, bare koser seg, enten med oss eller litt for seg selv. Stort sett ser jeg at han sovner på egenhånd uten at vi gjør noe når han blir trøtt 🙈 Anonymkode: 782d4...abf Etter 2 timer ++ våkentid så blir hun gjerne sutrete, men er blid frem til det stort sett. Trodde bare en så liten baby stort sett skulle sove og spise, og ikke være våken halve døgnet 🤪 Anonymkode: d10c5...01c
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #11 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Etter 2 timer ++ våkentid så blir hun gjerne sutrete, men er blid frem til det stort sett. Trodde bare en så liten baby stort sett skulle sove og spise, og ikke være våken halve døgnet 🤪 Anonymkode: d10c5...01c Jeg lærte meg tidlig å tolke signalene hans fremfor å slavisk følge en anbefaling eller forventning om hvor mye de skal sove. Da fikk vi mye bedre hverdag også og vi ble roligere foreldre som ikke stresset med søvn. «Han sover jo ikke som han skal». Han er stort sett bare blid og fornøyd, men han er bare ikke en av de babyene som sover hele dagen lang som man hører om. Til og med når vi triller, ligger han og ser ut i lufta uten et snev av trøtthet, men når han er trøtt derimot, sovner han på et blunk. Men som sagt, han blir aldri overtrøtt og sutrete, bare sovner når det er tid for det, som i for seg er veldig deilig for oss nå etter at vi innså at vi prøvde altfor hardt å få han til å sove når han ikke ville eller trengte å sove. Anonymkode: 782d4...abf 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #12 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er det vanlig at en så liten baby skal bruke 1-2 timer på å sovne til hver dupp? Vi bruker hele dagen på å få henne til å sovne, men hun kjemper i mot. Vi starter med å prøve å få henne til å sovne før hun blir for trøtt/overtrøtt. Triller tur, bysser og har henne i bæresele, men tar uansett evig lang tid. Sovner gjerne ved amming, men våkner etter 10 min. når blir det bedre? Anonymkode: d10c5...01c Er det når hen ligger at hen gråter og ikke vil sove? Muligens refluks, siden hen sovner ved amming - men våkner når du legger hen ned. Ta å bygg opp hodeenden ved sengen til baby, legg et par bøker under beina slik at hodeenden er høyere opp enn "bein-enden". Hvis baby er mer rolig slik, så har nok baby refluks. Anonymkode: b8ee5...0d7 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #13 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Etter 2 timer ++ våkentid så blir hun gjerne sutrete, men er blid frem til det stort sett. Trodde bare en så liten baby stort sett skulle sove og spise, og ikke være våken halve døgnet 🤪 Anonymkode: d10c5...01c 2 timer ++ er ganske lenge å være våken for en så liten baby, prøv å legg hen etter 1 - 1 1/2 time istedenfor . Så små babyer skal være våken maks 1-2 timer av gangen. Anonymkode: b8ee5...0d7 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #14 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Dette høres rart ut, men jeg pleide å stryke babyen forsiktig mellom øynene og oppover pannen og ned igjen, sakte og pent og rolig. Mens babyen lå der den skulle sove altså (ikke bæring). Det virket veldig beroligende tror jeg, for da sovnet babyen alltid etter noen minutter. Brukte smokk samtidig. Anonymkode: 5d954...248 Det funker her når babyen er litt trøtt, og jeg bruker smokk selv. Et triks de viste på barsel at de kunne sovne av Men det funker hvertfall ikke på babyen min når han ikke er i nærheten av å sove. Et annet triks jeg har hørt om, fra noen venninner som ikke fungerte her, er å dra en gulpeklut sakte og forsiktig over ansiktet et par ganger. Det skal visstnok få babyen til å lukke øynene og sovne! Anonymkode: 782d4...abf
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #15 Skrevet 2. november 2022 tussi84 skrev (45 minutter siden): Gjør dere selv en tjeneste. Dropp å bruke så mye tid på å få babyen til å sove. Den er 1 mnd og har ingen søvnmønster. De er våkne og sover helt random. Hvis dere slutter med alt stresset rundt soving så blir det mer harmonisk både for dere og baby. Soverutiner som feks 2 - 3 dupper til gitte klokkeslett på dagen kan heller startes og gradvis innføres når baby er 3 - 4 mnd. Jeg sier ikke dette for å være slem, men av erfaring. Hvor mange timer vi brukte hver dag på legging/soving når barnet vårt var baby, og nå småbarn skapte bare slitenhet og frustrasjon. Derfor setter vi en tidsbegrensning på hvor lenge vi prøver før vi tar en pause, feks en halvtime. Så prøver man etter en stund igjen Dette er jo direkte feil. Babyer gir signaler når de er trøtte og overtrøtte, ikke alle babyer sovner helt random, nei? Kanskje det dummeste jeg har hørt. Når man har vært forelder i 1 måned er det ikke alltid like enkelt å se disse signalene. Anonymkode: b8ee5...0d7 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #16 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hun sover lenger og finner søvnen lettere på natten, så vil tro at hvis hun hadde låsninger at det ville vært et problem da også. Men kan jo sjekke det 😊 Anonymkode: d10c5...01c Kanskje det da er fordi det er så mange forstyrrelser på dagtid. Det er lyst, lyd fra tv/radio osv. Om natten er omgivelsene rundt mye mer rolig , så hvis baby sover bedre når det er mørkt på rommet og helt stille - så legger du til rette for det på dagtid også. Anonymkode: b8ee5...0d7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #17 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det funker her når babyen er litt trøtt, og jeg bruker smokk selv. Et triks de viste på barsel at de kunne sovne av Men det funker hvertfall ikke på babyen min når han ikke er i nærheten av å sove. Et annet triks jeg har hørt om, fra noen venninner som ikke fungerte her, er å dra en gulpeklut sakte og forsiktig over ansiktet et par ganger. Det skal visstnok få babyen til å lukke øynene og sovne! Anonymkode: 782d4...abf Haha, bruker du smokk?😛🙈 Anonymkode: a62a1...de8
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #18 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Haha, bruker du smokk?😛🙈 Anonymkode: a62a1...de8 Tror du forstod på babyen Anonymkode: 782d4...abf
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #19 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): 2 timer ++ er ganske lenge å være våken for en så liten baby, prøv å legg hen etter 1 - 1 1/2 time istedenfor . Så små babyer skal være våken maks 1-2 timer av gangen. Anonymkode: b8ee5...0d7 Det har vi prøvd uten hell desverre. Starter å prøve å få henne til å sovne etter 30-45 min våkentid etter tips fra hs. Anonymkode: d10c5...01c
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #20 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Er det når hen ligger at hen gråter og ikke vil sove? Muligens refluks, siden hen sovner ved amming - men våkner når du legger hen ned. Ta å bygg opp hodeenden ved sengen til baby, legg et par bøker under beina slik at hodeenden er høyere opp enn "bein-enden". Hvis baby er mer rolig slik, så har nok baby refluks. Anonymkode: b8ee5...0d7 Nei gråter ikke. Sover bedre på natten, og ligger flatt uten problemer da. Anonymkode: d10c5...01c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå