AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #1 Skrevet 2. november 2022 Jeg er litt forvirra. For litt siden startet jeg i et autorisert regnskapsførerselskap, noe jeg trives godt med så langt. Nå har vi tatt bilder til nettsiden og jeg er kjempeforvirra over hva som skal stå som stillingsbeskrivelse på nettsiden. Når jeg fikk jobbtilbudet står det "tilbudt stilling som regnskapsfører. Som autorisert regnskapsfører etter eventuell godkjenning". I stillingsbeskrivelsen jeg fikk når jeg signerte kontrakt står det "regnskapskonsulent". I signaturen på mailen min står det "regnskapssekretær". Jeg ser også at noen har stillingsbeskrivelse som regnskapssekretær på nettsiden, men bruker "regnskapsmedarbeider" i signaturen på mailen sin... Men hva er jeg da? Hva kan jeg forvente kommer opp på nettsiden? Er det riktig at det skal stå regnskapssekretær i signaturen min? Noen som vet hva forskjellene er? Kan legge til at jeg har gått en bachelor i økonomi og administrasjon, dog ikke med spesialisering innen regnskap. Ble ferdig nå i vår. Det var ikke dette jeg trodde jeg skulle ende opp med som min første jobb🙊 Anonymkode: 1717b...16a
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #2 Skrevet 2. november 2022 Høres ut som et skikkelig virr varr. Signaturen i mailen kan du iallefall se bort fra. Det er tittelen i utlysningen som riktig og som bør være det som står i arbeidskontrakten din. (?) Hvorfor tittelen har endrer seg i stillingsbeskrivelser kan du jo spørre om. Regnskapsfører er ingen beskyttet tittel, så der har ikke utdanningen noe å si mener jeg. Men en evt. autorisasjon stiller krav til utdanning bl.a. Anonymkode: 204bc...262
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #3 Skrevet 2. november 2022 Synes det høres ut som en super jobb likevel. Hvis det bare er tittelen som plager deg så har du små problemer. Tittel-rotet vil ordne seg etterhvert. Vært stolt av jobben og utdannelsen din! Anonymkode: 91271...c46
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #4 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Synes det høres ut som en super jobb likevel. Hvis det bare er tittelen som plager deg så har du små problemer. Tittel-rotet vil ordne seg etterhvert. Vært stolt av jobben og utdannelsen din! Anonymkode: 91271...c46 Har ikke noe problem med det, lurer bare på hva som er forskjellen. Har egentlig ikke lagt merke til det før nå, og tenker jeg må spørre lederen min hva alt "betyr". Helt ny innenfor dette feltet så jeg aner ingenting annet enn at for å bli autorisert trenger jeg en del flere fag... Så langt kaller jeg meg for regnskapsfører Anonymkode: 1717b...16a
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #5 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har ikke noe problem med det, lurer bare på hva som er forskjellen. Har egentlig ikke lagt merke til det før nå, og tenker jeg må spørre lederen min hva alt "betyr". Helt ny innenfor dette feltet så jeg aner ingenting annet enn at for å bli autorisert trenger jeg en del flere fag... Så langt kaller jeg meg for regnskapsfører Anonymkode: 1717b...16a Hva slags utdanning har su tatt ? Hvor mange timer jobber du per dag og hva slags arbeidsoppgaver ? Hva tjener su i timen+ året er veldig interessert i dette fagfeltet og vurderer å søke til høsten Anonymkode: 15a77...6c3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #6 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva slags utdanning har su tatt ? Hvor mange timer jobber du per dag og hva slags arbeidsoppgaver ? Hva tjener su i timen+ året er veldig interessert i dette fagfeltet og vurderer å søke til høsten Anonymkode: 15a77...6c3 Har en bachelor i økonomi og administrasjon fra NTNU med spesialisering innen internasjonal business (Ålesund). Selskapet jeg jobber i har som motto at vi skal være tilgjengelige for kunden når vi er på jobb, så vi har betalt matpause. Så i hovedsak jobber jeg 7,5 time hver dag. Jobber jeg mer enn det blir det lagt til i "avspaserings-oppsamlinga" mi. Vi har også flexitid som gjør at vi kan jobbe litt som vi vil, med forbehold. Jeg personlig liker å ha faste tidspunkt, så jeg er på jobb mellom 07:30-08:00 hver dag. Noen ganger tidligere, andre dager litt senere. Så langt har arbeidsoppgavene mine hvert å punche bilag. Lære meg hva som skal til de ulike kontoene, og generelt den bilags-delen. Det er mye å sette seg inn i, men etter 2 måneder nå føler jeg at jeg har kommet veldig langt. Etterhvert vil jeg få "egne" kunder, og da skal jeg ha løpende kundekontakt, følge med på regnskapet til kunden, sende momsoppgaver, utføre årsoppgjør osv. Ettersom jeg ikke er autorisert må en annen autorisert regnskapsfører gå gjennom arbeidet mitt før det sendes til både kunde og skatteetaten. Jeg er helt ny på markedet så årslønna mi er på 450 000kr. Det er et interessant fagfelt, men alt går over til digitalt, så det blir spennende å se hvordan etterspørselen etter arbeidskraft blir de neste 10 årene... Anonymkode: 1717b...16a
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #7 Skrevet 3. november 2022 For meg så høres det ut som om du er en regnskapskonsulent. For hva i alle dager er en «regnskapssekretær»? 🤷♀️ Regnskapsfører er jo også passende, men det tenker jeg i grunn man kun bør bruke dersom man er autorisert. Altså «autorisert regnskapsfører» og «regnskapskonsulent». 🤷♀️ Anonymkode: 2a2a9...494 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #8 Skrevet 3. november 2022 Tenker at regnskapsfører (eller til nød regnskapskonsulent) blir mest riktig for deg med bachelor med regnskapsspesialisering. Sekretær ville jeg styrt klar av hvis du har litt mer ansvar enn en assistent. Anonymkode: d98ef...b6c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #9 Skrevet 3. november 2022 Ser nå at jeg leste for fort og at du ikke har regnskapsspesialisering. Men synes ikke det endrer så mye. Anonymkode: d98ef...b6c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #10 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har en bachelor i økonomi og administrasjon fra NTNU med spesialisering innen internasjonal business (Ålesund). Selskapet jeg jobber i har som motto at vi skal være tilgjengelige for kunden når vi er på jobb, så vi har betalt matpause. Så i hovedsak jobber jeg 7,5 time hver dag. Jobber jeg mer enn det blir det lagt til i "avspaserings-oppsamlinga" mi. Vi har også flexitid som gjør at vi kan jobbe litt som vi vil, med forbehold. Jeg personlig liker å ha faste tidspunkt, så jeg er på jobb mellom 07:30-08:00 hver dag. Noen ganger tidligere, andre dager litt senere. Så langt har arbeidsoppgavene mine hvert å punche bilag. Lære meg hva som skal til de ulike kontoene, og generelt den bilags-delen. Det er mye å sette seg inn i, men etter 2 måneder nå føler jeg at jeg har kommet veldig langt. Etterhvert vil jeg få "egne" kunder, og da skal jeg ha løpende kundekontakt, følge med på regnskapet til kunden, sende momsoppgaver, utføre årsoppgjør osv. Ettersom jeg ikke er autorisert må en annen autorisert regnskapsfører gå gjennom arbeidet mitt før det sendes til både kunde og skatteetaten. Jeg er helt ny på markedet så årslønna mi er på 450 000kr. Det er et interessant fagfelt, men alt går over til digitalt, så det blir spennende å se hvordan etterspørselen etter arbeidskraft blir de neste 10 årene... Anonymkode: 1717b...16a Synes du jobben virker overkommelig? Jeg har vært ansatt som regnskapskonsulent i cirka like lang tid som deg, føler til tider jeg har tatt meg vann over hodet 🙉 Jeg bokfører inngående og utgående fakturaer, avstemmer bank og saldobalanse og lønn og mva, leverer mvamld, gjør avsetninger, sender rapporter til kunder mm. Skjønner kanskje halvparten av det jeg driver med😂 Men vurderer å se meg om etter noe annet, føler rett og slett det er uoverkommelig å lære seg alt, og når det i tillegg er fire forskjellige regnskapssystemer🙉 Hvordan er din erfaring med å være ny? Anonymkode: 16a03...cc8
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #11 Skrevet 3. november 2022 Regnskapskonsulent og regnskapsfører er vel det samme i dag? AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Synes du jobben virker overkommelig? Jeg har vært ansatt som regnskapskonsulent i cirka like lang tid som deg, føler til tider jeg har tatt meg vann over hodet 🙉 Jeg bokfører inngående og utgående fakturaer, avstemmer bank og saldobalanse og lønn og mva, leverer mvamld, gjør avsetninger, sender rapporter til kunder mm. Skjønner kanskje halvparten av det jeg driver med😂 Men vurderer å se meg om etter noe annet, føler rett og slett det er uoverkommelig å lære seg alt, og når det i tillegg er fire forskjellige regnskapssystemer🙉 Hvordan er din erfaring med å være ny? Anonymkode: 16a03...cc8 Ikke meg du siteterer, men jeg slutta ihvertfall etter 6 år. Gikk på en real smell og enda ikke frisk. Maken til stressende yrke med enormt med press til en elendig lønn skal man lete lenge etter😧. Lærerikt, ja. Men virkelig ikke verdt det. Det er yrket med flest lover og regler. I tillegg skal man kunne alle systemene. Være flink på kundebehandling, data, oppsett. Oppi det hele skal man være veldig effektiv. Håpløst yrke med mindre man er svært heldig med arbeidsplassen som tilrettelegger og forstår. Skal man jobbe som regnskapsfører burde man heller jobbe som regnskapsfører for en bedrift. Anonymkode: ac5fd...722
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #12 Skrevet 3. november 2022 Jeg har jobbet som regnskapsfører i 20 år og tittelen i mailen er det jo helt opp til arbeidsgiver hva de vil kalle det, for det handler om hvordan de vel fremstå for kundene og alle skal ha like signaturer for bestemte type stillinger. Det er vel og merke når du ikke har Autorisasjonen, det er jo ein beskyttet tittel så hvis du blir det en gang så er det jo naturlig å ha med det i mailen. Personlig har jeg alltid hatt regnskapsfører i signaturen, og Autorisert regnskapsfører når jeg ble det. Det viktige her er jo hva det står i kontrakten mht lønn og sånn. Mht arbeidsoppgavene dine akkurat nå kan jeg forstå dersom du blir kalt konsulent/sekretær, men pass på at dette blir oppgradert til Regnskapsfører så fort du er noenlunde selvgående på bilagsføring, balanse/resultatavstemming og rapportering. Det er derimot vanlig prosedyre (iallefall i regnskapsbyrå) at autoriserte kontrollerer selv om du er regnskapsfører. Det har noe å gjøre med kravene regnskapsbyrå er underlagt av Finanstilsynet osv. Anonymkode: 56f4d...76f
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #13 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Regnskapskonsulent og regnskapsfører er vel det samme i dag? Ikke meg du siteterer, men jeg slutta ihvertfall etter 6 år. Gikk på en real smell og enda ikke frisk. Maken til stressende yrke med enormt med press til en elendig lønn skal man lete lenge etter😧. Lærerikt, ja. Men virkelig ikke verdt det. Det er yrket med flest lover og regler. I tillegg skal man kunne alle systemene. Være flink på kundebehandling, data, oppsett. Oppi det hele skal man være veldig effektiv. Håpløst yrke med mindre man er svært heldig med arbeidsplassen som tilrettelegger og forstår. Skal man jobbe som regnskapsfører burde man heller jobbe som regnskapsfører for en bedrift. Anonymkode: ac5fd...722 Signerer at det kan være veldig krevende, ble selv utbrent og sykmeldt. MEN, det handler jo også litt om at en må sette egne grenser, si nei osv. og finne gode rutiner og måter å jobbe på. Virker også som mange har mer fokus på å jobbe mindre overtid enn før, så gjelder å finne seg den riktige arbeidsgiveren. De flinkeste regnskapsførerene jeg vet er de som startet i regnskapsbyrå etter utdannelsen. Du lærer utrolig mye om mye forskjellige, og det er et veldig bra grunnlag for senere jobber ute internt i firma f.eks. Det er mange bemanningsbyrå som rekrutterer fra regnskapsbyrå, nettopp fordi de har vært borti mange bransjer, regler, system, ulike personligheter osv. Personlig angrer jeg av og til at jeg sluttet i byrå, det var aldri en kjedelig dag på jobb og lærte hele tiden noe nytt! Og de som er redd automatiseringen skal ta helt over, vel det sa de for 10 år siden også og aldri har vel regnskapsjobbene vært så spennende som nå! Noen byråer kaller jo faktisk de ansatt for «regnskapssjefer» fordi de bidrar med så mye bra og verdifullt til kundene sine😊 Anonymkode: 56f4d...76f
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #14 Skrevet 3. november 2022 Det er kontrakten som gjelder. Jeg hadde endret epostsignaturen til det som stod i kontrakten. Anonymkode: 3f2cf...9b1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #15 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Signerer at det kan være veldig krevende, ble selv utbrent og sykmeldt. MEN, det handler jo også litt om at en må sette egne grenser, si nei osv. og finne gode rutiner og måter å jobbe på. Virker også som mange har mer fokus på å jobbe mindre overtid enn før, så gjelder å finne seg den riktige arbeidsgiveren. De flinkeste regnskapsførerene jeg vet er de som startet i regnskapsbyrå etter utdannelsen. Du lærer utrolig mye om mye forskjellige, og det er et veldig bra grunnlag for senere jobber ute internt i firma f.eks. Det er mange bemanningsbyrå som rekrutterer fra regnskapsbyrå, nettopp fordi de har vært borti mange bransjer, regler, system, ulike personligheter osv. Personlig angrer jeg av og til at jeg sluttet i byrå, det var aldri en kjedelig dag på jobb og lærte hele tiden noe nytt! Og de som er redd automatiseringen skal ta helt over, vel det sa de for 10 år siden også og aldri har vel regnskapsjobbene vært så spennende som nå! Noen byråer kaller jo faktisk de ansatt for «regnskapssjefer» fordi de bidrar med så mye bra og verdifullt til kundene sine😊 Anonymkode: 56f4d...76f Kan jeg spørre hva du begynte å jobbe med etter byrå? Vurderer om regnskapsfører i en bedrift kan være bedre for meg, det må jo være myyyye enklere å forholde seg til? Med ett regnskapssystem og lik måte å føre regnskap på (jeg er for øvrig ikke ts, men jeg som skrev over her at jeg er nyansatt regnskapskonsulent) Anonymkode: 16a03...cc8
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #16 Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan jeg spørre hva du begynte å jobbe med etter byrå? Vurderer om regnskapsfører i en bedrift kan være bedre for meg, det må jo være myyyye enklere å forholde seg til? Med ett regnskapssystem og lik måte å føre regnskap på (jeg er for øvrig ikke ts, men jeg som skrev over her at jeg er nyansatt regnskapskonsulent) Anonymkode: 16a03...cc8 Jeg begynte i et «mindre» firma innen oljebransjen. Fordeler; bedre lønn, mer forutsigbart, fleksibelt (så lenge du ikke flekser i rapportering) Bakdel; lite fagmiljø innen økonomi/regnskap, sårbart da vi kun er 3 stk på regnskap, fortsatt mye jobbing (men som nevnt mer forutsigbart, typ overtidsjobbing hver månedslutt pga rapportering), liten variasjon i arbeidsoppgaver, den eneste avdelingen det ikke satses på, litt dødtid/kjedelig dager. Så ja, for egen del mer bakdeler enn fordeler, men tror kanskje jeg har vært uheldig også. Min anbefaling hvis du går til regnskap internt i firma er å begynne en plass hvor avdelingen ikke er så liten/sårbar. Da kan det fort blir mer stress enn i byrå da det er få å spille på ved sykdom f.eks Anonymkode: 56f4d...76f
AnonymBruker Skrevet 4. november 2022 #17 Skrevet 4. november 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Synes du jobben virker overkommelig? Jeg har vært ansatt som regnskapskonsulent i cirka like lang tid som deg, føler til tider jeg har tatt meg vann over hodet 🙉 Jeg bokfører inngående og utgående fakturaer, avstemmer bank og saldobalanse og lønn og mva, leverer mvamld, gjør avsetninger, sender rapporter til kunder mm. Skjønner kanskje halvparten av det jeg driver med😂 Men vurderer å se meg om etter noe annet, føler rett og slett det er uoverkommelig å lære seg alt, og når det i tillegg er fire forskjellige regnskapssystemer🙉 Hvordan er din erfaring med å være ny? Anonymkode: 16a03...cc8 TS her! Nå driver jeg med landbruksrelatert regnskap som gjør at det er en mye større kontoplan og flere regler/lover. Jeg interesserer meg veldig for landbruket og så langt føler jeg ting er overkommelig. Jeg har ikke lært meg avstemninger, som mva-meldinger osv, men det skal jeg ved neste mva-melding. Vet mange synes det er mye stress, spesielt i årsoppgjøret, men har jobbet i byggevarebutikk med høyt tempo om sommer’n da det ofte har vært for få folk, så det tror jeg at jeg skal takle. Avdelingsleder’n min er veldig veldig grei og jeg kan spørre både henne og fagleder’n min om det er noe jeg ikke skjønner. Jeg jobber i et ganske åpent og vennlig miljø og har fått skryt av at jeg ikke er redd for å spørre spørsmål. Det tror jeg er viktig også. Skal ha min andre medarbeidersamtale (oppfølging i opplæringstida) til uka med avd.leder og da skal jeg ta opp ulike programmer/ting jeg trenger mer forståelse for. Avd.leder’n min er kjempeflink og snill til å kunne ta seg tid til å hjelpe meg, de andre ansatte også. Kommer nok veldig ann på hvor man jobber. Jeg bor ikke på et stort sted, noe som gjør at jeg/foreldrene mine kjente og visste om de fleste fra før. Det tror jeg hjalp veldig også☺️ Bare å spørre om det er noe mer! Anonymkode: 1717b...16a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå