Gå til innhold

Inkl. av Jehova vitner barn, noen tanker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt går på barneskolen. 10 år. Barnet mitt er inkluderende, men har en fast gjeng likevel. Selvsagt et privilegium for oss. Jeg forstår at andre foreldre ønsker venner for sine barn.

En fortvilet mamma i klassen tar kontakt med meg, hun spør om hennes barn kanskje kan finne på noe med barnet hennes. Jeg tilbyr meg selvsagt og ber barnet inn. Nå ønsker hun avtale ny avtale igjen. 

Jeg merker at dette barnet har litt problemer med å koble. Det er naturlig når barnet ikke er del av samme miljø som andre. Om et barn utenfor en sekt hadde blitt nektet å feire jul, haloween, bursdager og mye annet sosialt på skolen, så ville det vært omtalt som omsorgssvikt. Når det er en religiøs sekt, så er det liksom noe annet. 

Jeg ønsker gjerne å inkludere dette barnet, men føler jeg kommer til kort når barnet er begrenset mtp reglene, og jeg da må jobbe ekstra for å få han koblet. 

Hva mener dere?

Anonymkode: cccc2...7aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at det er naturlig å inkludere barnet innen rammene som finnes.

Jeg synes det er trist at barn lider for foreldrenes sektantske vrangforestillinger. Å ikke feire jul og halloween er greit, men å ikke feire bursdag er litt drøyt. 

Hvis moren ringer om og om igjen, er det fordi hennes barn er ensomt og tydeligvis ekskludert. Moren er sannsynligvis ikke klar over at det er deres religiøs overbevisning som er årsaken.

Men hvis du er innstilt på å inkludere barnet på en eller annen måte, kan det gjøres utenom sånne feiringer, men i vanlig playdate.

Anonymkode: 0a085...d1c

• Liker 12
Skrevet

Synes forsatt det går under omsorgssvikt. Mistet ei venninne til den sekten der. Skulle vært revet opp med rota. Jeg hadde invitert dette barnet, er jo ting som er lov for de og. Tur i skogen, badeland, trampoline land, høyt og lavt osv..

Anonymkode: e0987...21c

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er trist at barn lider for foreldrenes sektantske vrangforestillinger. Å ikke feire jul og halloween er greit, men å ikke feire bursdag er litt drøyt. 

Hvis moren ringer om og om igjen, er det fordi hennes barn er ensomt og tydeligvis ekskludert. Moren er sannsynligvis ikke klar over at det er deres religiøs overbevisning som er årsaken.

Men hvis du er innstilt på å inkludere barnet på en eller annen måte, kan det gjøres utenom sånne feiringer, men i vanlig playdate.

Halloween er noe av det viktigste for barn i den alderen.

• Liker 1
Skrevet

Halloween er noe av det viktigste for barn i den alderen.

Man mister ikke venner hvis noen ikke er med på Halloween uansett.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja de lider. Hørte fra min eks venninne at 16 åringer ringer rundt og forkynner. De gjør det fordi de har så lyst.

Skrevet

Man mister ikke venner hvis noen ikke er med på Halloween uansett.

Ikke snakk om å miste venner, men se alt dette styret rundt halloween. Skolene oppfordrer til å be med alle. Men, lille Jens får ikke lov fordi det har foreldrene bestemt da de er Jehova vitne😪

Skrevet

Neida, jeg mener ikke at barn generelt mister venner om de dropper f.eks. haloween. Jeg mener at når det er veldig mange ting de dropper og må droppe, så går det utover det sosiale.

Jeg mener ikke at disse foreldrene skal gå ut av sekten de er født i, det er jo isåfall en stor prosess. Det er ikke noe de bare gjør fordi barnet sliter. 

Jeg tenker også at sekt eller ikke, så kan man jo ikke pålegge barn å være sammen med alle. Venner må også få velge sine venner som de trives med. Vi har også godt solid samarbeid med vennene sine foreldre....

Likevel sa jeg ja til å be dette barnet med hjem.

Merker bare at jeg føler jeg må jobbe mye for å få dette til, fordi de foreldrene må leve etter strengt regime... litt ambivalent. Føler liksom jeg må gjøre jobben.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er likevel glad for at barnet hadde en fin stund mens det var her, men tenker det kanskje bare er det jeg kan gjøre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Neida, jeg mener ikke at barn generelt mister venner om de dropper f.eks. haloween. Jeg mener at når det er veldig mange ting de dropper og må droppe, så går det utover det sosiale.

Jeg mener ikke at disse foreldrene skal gå ut av sekten de er født i, det er jo isåfall en stor prosess. Det er ikke noe de bare gjør fordi barnet sliter. 

Jeg tenker også at sekt eller ikke, så kan man jo ikke pålegge barn å være sammen med alle. Venner må også få velge sine venner som de trives med. Vi har også godt solid samarbeid med vennene sine foreldre....

Likevel sa jeg ja til å be dette barnet med hjem.

Merker bare at jeg føler jeg må jobbe mye for å få dette til, fordi de foreldrene må leve etter strengt regime... litt ambivalent. Føler liksom jeg må gjøre jobben.

Kan ikke ungen bare komme på helt vanlig bli med hjem-besøk, spise middag og leke til den blir henta?

Anonymkode: f5b3e...5ed

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan ikke ungen bare komme på helt vanlig bli med hjem-besøk, spise middag og leke til den blir henta?

Anonymkode: f5b3e...5ed

Jo, men merker det er litt begrensninger i både det å koble med andre og det at jeg føler jeg må gjøre jobben.

Skrevet

Har ikke bra opplevelse selv med Jehovas barn. Ikke pga barnet men foreldrene. Ikke var de åpne om hvilke ting som var ok og ikke. Prøvde å komme frem til kompromiss iht bursdag osv . For ungen fikk ikke være med på sånt og ble da et utenfor barn. Og så ungen lengtet etter å være med de andre. Så jeg prøvde å si at vi kunne legge birdagssang osv før ungen kom. Slik at ungen kunne komme uten gave, og bare være med på sammenkomster og få litt kake .  Men nei. 

Jeg syntes det også blir feil om mitt barn blir pålagt å utelukke en venn. Eller begrense livet sitt iht hensyn til andre. Feks ikke feire bursdag pga vennen er Jehovas.  Så jeg prøvde å legge til rette for begge deler. Men vanskelig å få til dessverre.  

Anonymkode: e2e90...7dc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke bra opplevelse selv med Jehovas barn. Ikke pga barnet men foreldrene. Ikke var de åpne om hvilke ting som var ok og ikke. Prøvde å komme frem til kompromiss iht bursdag osv . For ungen fikk ikke være med på sånt og ble da et utenfor barn. Og så ungen lengtet etter å være med de andre. Så jeg prøvde å si at vi kunne legge birdagssang osv før ungen kom. Slik at ungen kunne komme uten gave, og bare være med på sammenkomster og få litt kake .  Men nei. 

Jeg syntes det også blir feil om mitt barn blir pålagt å utelukke en venn. Eller begrense livet sitt iht hensyn til andre. Feks ikke feire bursdag pga vennen er Jehovas.  Så jeg prøvde å legge til rette for begge deler. Men vanskelig å få til dessverre.  

Anonymkode: e2e90...7dc

Så flott du prøvde.

Ja , man kommer til kort.

Jeg inviterte til Haloween, men fikk kort svar om at de ikke feiret. Jeg forstår det er sekten og innplemtert langt tilbake for de, men.....

Tenker at da må det være gi og ta, da må de forstå og leve med at barna preges.

Skrevet

Jul og bursdag er jo bare noen dager i året, hvorfor kan ikke barnet inkluderes alle de andre dagene? Jeg kan ikke begripe hvorfor ikke barnet ditt kan leke med det andre barnet og invitere det hjem etter skolen eller i helgene bare fordi det ikke feirer jul og bursdag. Jeg ville også fortsatt å invitere til julefest, bursdag og slikt selv om man allerede vet på forhånd at barnet kommer til å takke nei. Det er viktig at barnet føler at det var velkomment likevel. 

Anonymkode: 21841...87f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jul og bursdag er jo bare noen dager i året, hvorfor kan ikke barnet inkluderes alle de andre dagene? Jeg kan ikke begripe hvorfor ikke barnet ditt kan leke med det andre barnet og invitere det hjem etter skolen eller i helgene bare fordi det ikke feirer jul og bursdag. Jeg ville også fortsatt å invitere til julefest, bursdag og slikt selv om man allerede vet på forhånd at barnet kommer til å takke nei. Det er viktig at barnet føler at det var velkomment likevel. 

Anonymkode: 21841...87f

Ja forsåvidt, men tingene rundt er også en viktig faktor.

Skrevet

Du vet... han blir banket opp og fortalt at han kommer til å bli DREPT I ET BLODBAD når deres elskede, kjærlige Jesus kommer på dommedag for å DREPE OG MASSAKRERE synderne.

Hvordan vet jeg dette?
Var sammen med ei som brøt ut en gang i tiden.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jo, men merker det er litt begrensninger i både det å koble med andre og det at jeg føler jeg må gjøre jobben.

Hva mener du egentlig med koble og at du må gjøre jobben?!

Anonymkode: 04878...06b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja forsåvidt, men tingene rundt er også en viktig faktor.

Du kan invitere til fex høstfest og vårfest. De folka der er såpass enkle at det spiller en rolle hva du kaller det. 
Kan jo også invitere til vinterfest i stedet for nissefest. 
Eller vent, det kan vi jo ikke for da går internettet av skaftet og muslimene får skulda for å ødelegge jula…

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva mener du egentlig med koble og at du må gjøre jobben?!

Jeg mener at pga sekten er det problemer med å koble, fordi barnet ikke får ta del i ting de andre gjør.

Jeg må selv gjøre en jobb mtp barnet mitt sitt sosiale liv. F eks la han få ta del i ulike ting.....

Skrevet

Du kan invitere til fex høstfest og vårfest. De folka der er såpass enkle at det spiller en rolle hva du kaller det. 
Kan jo også invitere til vinterfest i stedet for nissefest. 
Eller vent, det kan vi jo ikke for da går internettet av skaftet og muslimene får skulda for å ødelegge jula…

Hehe jeg kan heller ikke lage en egen fest pga dette barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...