AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #1 Skrevet 1. november 2022 Heisann! Lurer egentlig bare på om hva som lønner seg for meg? Jobber kun som vikar i barnehage, og har mottatt arbeidstiltakpenger fra Nav. dvs jeg har tjent mer enn 55.000,- som er kravet til å få foreldrepenger, men lurer på hvor mye jeg får. Jeg har heller ikke hatt inntekt de siste månedene. Jeg håper da at nav vil ordne hva som er lønnsomt for meg og ikke for de 😄 Anonymkode: bb3d0...4fc
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #2 Skrevet 1. november 2022 Nav ordner ingenting, det er du som må søke på det du ønsker. Det er ganske enkelt: har du tjent mer enn 94 000 kr de siste 6 mnd? Isåfall lønner det seg med foreldrepenger. Hvis ikke; engangsstønad. Uansett, hvorfor skal du ha barn når du åpenbart ikke har råd? Anonymkode: 969ad...886 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #3 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nav ordner ingenting, det er du som må søke på det du ønsker. Det er ganske enkelt: har du tjent mer enn 94 000 kr de siste 6 mnd? Isåfall lønner det seg med foreldrepenger. Hvis ikke; engangsstønad. Uansett, hvorfor skal du ha barn når du åpenbart ikke har råd? Anonymkode: 969ad...886 Herre. Hun var vel kanskje en mann også? Hvor mye må man liksom tjene for å få lov til å få barn? Jeg er student og skal nok studere mange mange år til. Har 4 unger. Ser virkelig ikke problemet, vi har ok hus vi eier, god bil og råd til alt vi ønsker oss selv om jeg tjener lite og mannen tjener helt gjennomsnittlig. Anonymkode: 4aa80...0bd 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #4 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nav ordner ingenting, det er du som må søke på det du ønsker. Det er ganske enkelt: har du tjent mer enn 94 000 kr de siste 6 mnd? Isåfall lønner det seg med foreldrepenger. Hvis ikke; engangsstønad. Uansett, hvorfor skal du ha barn når du åpenbart ikke har råd? Anonymkode: 969ad...886 Skjerp deg. Anonymkode: 36f83...147 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #5 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Skjerp deg. Anonymkode: 36f83...147 Det er selvfølgelig hårreisende å påpeke at man burde være i stand til å bidra til å forsørge eget barn ja. Grusomme greier. Anonymkode: 969ad...886 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #6 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (På 1.11.2022 den 23.35): Herre. Hun var vel kanskje en mann også? Hvor mye må man liksom tjene for å få lov til å få barn? Jeg er student og skal nok studere mange mange år til. Har 4 unger. Ser virkelig ikke problemet, vi har ok hus vi eier, god bil og råd til alt vi ønsker oss selv om jeg tjener lite og mannen tjener helt gjennomsnittlig. Anonymkode: 4aa80...0bd Jeg er i samme situasjon som deg, student og venter første barn. Mannen er i jobb. Hvordan gjorde dere det med foreldrepenger? Jeg har sett for meg at jeg kan ta engangsstønad, og han får utbetalt foreldrepenger etter sin inntekt når han er i permisjon - stemmer dette? Jeg prøver å lese på nav sine sider, men det var ikke så enkelt å finne ut av. Anonymkode: 6aaf9...3af
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #7 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er i samme situasjon som deg, student og venter første barn. Mannen er i jobb. Hvordan gjorde dere det med foreldrepenger? Jeg har sett for meg at jeg kan ta engangsstønad, og han får utbetalt foreldrepenger etter sin inntekt når han er i permisjon - stemmer dette? Jeg prøver å lese på nav sine sider, men det var ikke så enkelt å finne ut av. Anonymkode: 6aaf9...3af Far får ikke foreldrepenger hvis du velger engangsstønad. Anonymkode: 766d1...8d8 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #8 Skrevet 6. november 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Far får ikke foreldrepenger hvis du velger engangsstønad. Anonymkode: 766d1...8d8 Joda, det kan han, men da er det krav om at mor er i aktivitet. F.eks om mor fortsetter å studere fulltid, kan far ta hele perioden med foreldrepenger mens mor får engangsstønad. Anonymkode: b6f3b...d59 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #9 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joda, det kan han, men da er det krav om at mor er i aktivitet. F.eks om mor fortsetter å studere fulltid, kan far ta hele perioden med foreldrepenger mens mor får engangsstønad. Anonymkode: b6f3b...d59 Det fordrer da at mor ikke er i permisjon med barnet, sant? Anonymkode: a1136...af2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #10 Skrevet 6. november 2022 Just now, AnonymBruker said: Det fordrer da at mor ikke er i permisjon med barnet, sant? Anonymkode: a1136...af2 Javisst. Jeg skriver jo at mor da må oppfylle aktivitetskrav. Står bra forklart på nav sine nettsider i foreldrepenger. Anonymkode: b6f3b...d59
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #11 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det fordrer da at mor ikke er i permisjon med barnet, sant? Anonymkode: a1136...af2 Ja. Men er ikke krav om progresjon i studie. Mange studier lar seg fint kombinere med å være hjemme med baby. For eksempel får jeg barn mens jeg skriver masteroppgaven (ingen obligatorisk oppmøte på universitetet) og mannen tar gradert permisjon Anonymkode: 53f1f...44e
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #12 Skrevet 7. november 2022 14 hours ago, AnonymBruker said: Det fordrer da at mor ikke er i permisjon med barnet, sant? Anonymkode: a1136...af2 Ja, men med de nye reglene kan far uansett få 8 uker, og mot må bare ha 1% aktivitet for at far kan utsette sine 40 uker Anonymkode: 91ef4...8a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå