Gå til innhold

Matvareprisene er steget til himmels selv billig merkene har blitt mye dyrere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplever at jeg nesten ikke har råd til annet enn mat, bensin og boligutgifter. Matvareprisene er ikke til å kjenne igjen, selv billigmerkene First Price og Xtra har blitt mye dyrere enn før. Vi er en ung familie på 3 som nylig har kjøpt bolig, føler det er dyrt å leve. Alt er så dyrt. Prøver å holde matbudsjettet så lavt som mulig, og må innrømme at jeg lar det gå utover kvalitet og smak nå. Det går mye i frossen fisk, fiskepinner, kjøttdeig pakker deles i to og brukes til to middager. Frossen kylling har erstatter fersk. Jeg pleiede aldri å kjøpe frossen kjøtt, fisk og sjømat før. Nå er fersk fisk en luksus vi bare unner oss når vi finner det i datohylla (nedsatt 50-60%). Vi spiser fremdeles fersk frukt og grønt, men da kjøper jeg alltid det billigste og velger bevisst vekk «dyre» matvarer. 
Jeg synes det er trist å leve sånn. Føler at jeg kunne kjøpe det jeg ville i butikken bare for 1 år siden, brukte likevel ikke mer penger på mat enn nå. 

Flere som har det sånn? 

Anonymkode: b9da1...92a

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Men så er jeg kun meg.

Anonymkode: f9530...79f

• Liker 1
Skrevet

Ja det er helt sjukt. Dro til bunnpris for deres billigmiddag, 400gram kløver kjøttdeig kosta 50kr... 

Anonymkode: a72f5...919

• Liker 4
Skrevet

Nei, tenker at det er viktig å prioritere kvalitet når det kommer til mat og drikke. Det er jo tross alt næringen kroppen trenger for å holde oss gående. 

Anonymkode: f1b79...53f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg opplever at jeg nesten ikke har råd til annet enn mat, bensin og boligutgifter. Matvareprisene er ikke til å kjenne igjen, selv billigmerkene First Price og Xtra har blitt mye dyrere enn før. Vi er en ung familie på 3 som nylig har kjøpt bolig, føler det er dyrt å leve. Alt er så dyrt. Prøver å holde matbudsjettet så lavt som mulig, og må innrømme at jeg lar det gå utover kvalitet og smak nå. Det går mye i frossen fisk, fiskepinner, kjøttdeig pakker deles i to og brukes til to middager. Frossen kylling har erstatter fersk. Jeg pleiede aldri å kjøpe frossen kjøtt, fisk og sjømat før. Nå er fersk fisk en luksus vi bare unner oss når vi finner det i datohylla (nedsatt 50-60%). Vi spiser fremdeles fersk frukt og grønt, men da kjøper jeg alltid det billigste og velger bevisst vekk «dyre» matvarer. 
Jeg synes det er trist å leve sånn. Føler at jeg kunne kjøpe det jeg ville i butikken bare for 1 år siden, brukte likevel ikke mer penger på mat enn nå. 

Flere som har det sånn? 

Jeg har alltid hatt det sånn . Har bare penger til mat, bensin å bolig ingen ting annet. Så ikke noe nytt for meg dette.

Anonymkode: 0c6a1...abe

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Har ikke råd til annet enn regninger og mat nei. 

Anonymkode: e11c1...c66

• Liker 1
Skrevet

Kor stor del av løna til ein gjennomsnittsnordmann går til mat i 2022 samanlikna med tidlegare år?

Skrevet

Jeg tenker som så at når folk er blitt så fisefine at de ikke spiser kjøtt som har vært frossent og ikke kjøper billigmerker (som i grunn ikke produseres på egen fabrikk med eget slakteri akkurat..) så er det bare sunt med hardere tider. Jeg synes dog synd på de som faktisk ikke har råd til det helt essensielle, men jeg kan ikke si jeg har noen medfølelse når man har råd til det man må ha. Jeg tror det er bare fint at mange kan lære seg til å ikke låne opp til pipa, at det ikke er nødvendig med en bil til over en halv mill når man har en normal jobb, at man ikke trenger nye klær og sko hele tiden og at man heller bør ta godt vare på de man har. Er selv veldig glad for at jeg vokste opp nøkternt og derfor tåler litt harde tider. 

Anonymkode: df573...db1

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tenker som så at når folk er blitt så fisefine at de ikke spiser kjøtt som har vært frossent og ikke kjøper billigmerker (som i grunn ikke produseres på egen fabrikk med eget slakteri akkurat..) så er det bare sunt med hardere tider. Jeg synes dog synd på de som faktisk ikke har råd til det helt essensielle, men jeg kan ikke si jeg har noen medfølelse når man har råd til det man må ha. Jeg tror det er bare fint at mange kan lære seg til å ikke låne opp til pipa, at det ikke er nødvendig med en bil til over en halv mill når man har en normal jobb, at man ikke trenger nye klær og sko hele tiden og at man heller bør ta godt vare på de man har. Er selv veldig glad for at jeg vokste opp nøkternt og derfor tåler litt harde tider. 

Helt enig, makan til sutring.. har medfølelse for de som ikke kan sette mat på bordet hver dag. Ikke de som klager over å kjøpe frossent altså..

Anonymkode: b68e1...f66

• Liker 6
Skrevet

Tel me about it!
Måtte betale 60 spenn for en kylling cordon bleu i går og 4 kroner for en halvliter.
Hmppf!

Skrevet

For noen svar du får TS!

Jeg kjenner meg veldig igjen! Er alene med to barn og merker det godt. Spiser faktisk litt mindre porsjoner til middag og tar meg heller en brødskive til kvelds. Merker det går litt utover livskvaliteten og ikke kunne leve som vanlig. Så ikke noe særlig på prisene for to år siden. Det er fullstendig slutt på restaurantbesøk og litt dyrere klær. Dette er jeg ikke alene om.
Jeg har en trygg og god jobb, tenker på dem som jobber innen bransjer som kommer til å gå veldig dårlig fremover. 

Anonymkode: d4ef1...766

• Liker 5
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg er alene, men jeg har ikke merket mye til prisøkning på mat.

Jeg bruker uansett under 10 % av lønna mi på mat, så har mye igjen til å kjøpe andre ting.

Skrevet

Om en skal holde matbudsjettet så lavt som mulig så kan en ikke klage på at en må kjøpe frossent kjøtt og fisk. 

Anonymkode: 52333...128

• Liker 2
Skrevet
Gud skrev (9 timer siden):

Kor stor del av løna til ein gjennomsnittsnordmann går til mat i 2022 samanlikna med tidlegare år?

Du må regne på hvor stor del av den faktiske lønna som går til mat. Lønnsslippen ser fin ut, på papiret. 

Anonymkode: 96947...a6c

• Liker 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må regne på hvor stor del av den faktiske lønna som går til mat. Lønnsslippen ser fin ut, på papiret. 

?

Den faktiske lønna mi står på lønnslippen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eg må ikkje rekne ut noko, for eg har ikkje hevda at mat har blitt dyrt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke fisefint å foretrekke fersk kjøtt fremfor frossent, her snakker jeg om fersk kjøttdeig og kyllingfilet fra dagligvarebutikker, ikke fersk indrefilet fra slakteren. Er klar over at billigmerkene produseres på samme fabrikker, og har selvsagt brukt billigmerker på en del produkter før prisøkningen også. Men jeg står fremdeles ved at det er smaksforskjeller på de ulike produktene. 

Vi har ikke bil til over en halv million, men akkurat når det kommer til bolig er boligprisene her i område slik at vi ikke kan eie uten å låne 3-4 X  årsinntekt. Og nei, alle har ikke muligheten til å flytte til Finnmark eller til desentraliserte strøk langt vekk fra familie, venner og all nettverk, ikke minst jobb. 

Jeg har selv vokst opp i ett hjem med nøktern livsstil, og tåler både harde tider og renteøkning, men det er likevel OK å synes det er kjipt. Og nei, krever ingen medfølelse fra deg eller noen andre. Spør bare om noen andre også kjenner på det samme. 

Skrevet

Jeg følger som før med på tilbud. Denne uka spiser jeg godt på veldig gode tilbud på frukt og grønt fra Rema, 10-kronersmarked på Meny, og Obs hadde også mye godt på supertilbud. 

Føler butikkene har blitt enda ivrigere på slike lokketilbud nå når prisene har steget. Så om man er disiplinert, kjøper bulk, og spiser etter hva man har og får tak i, ikke handler etter hva man ønsker, så er det mulig å bruke mindre penger enn før. 

Anonymkode: a8425...d30

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg følger som før med på tilbud. Denne uka spiser jeg godt på veldig gode tilbud på frukt og grønt fra Rema, 10-kronersmarked på Meny, og Obs hadde også mye godt på supertilbud. 

Føler butikkene har blitt enda ivrigere på slike lokketilbud nå når prisene har steget. Så om man er disiplinert, kjøper bulk, og spiser etter hva man har og får tak i, ikke handler etter hva man ønsker, så er det mulig å bruke mindre penger enn før. 

Anonymkode: a8425...d30

Dette med å følge med på tilbud må vi bli flinkere til. Vi kjøper som regel det billigste i butikken, men sjeldent med på tilbud. 

Skrevet

Var innom bunnpris for noen uker siden og så at den "billigkjøttdeigen" (mener det er folkets eller ne slikt) deres var blitt 70kr for en pakke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...