AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #1 Skrevet 1. november 2022 Ser det er flere tråder over hvor mye penger man bruker til de og de til julegaver. Vurderer i år og brenne noen mandler og lage karameller og putte i noen glass. Er dette bare gjerrig og fælt? Vi gir til voksne mennesker som har alt, har gjerne brukt 300-500 kroner men kjenner jeg er lei av å bruke penger bare for å bruke penger.. Hadde du blitt skuffet? Anonymkode: 28564...6f9 1 1 1
Sjokoladefruen Skrevet 1. november 2022 #2 Skrevet 1. november 2022 Nei, for min del er det tanken som gjelder, jeg blir glad uansett hva jeg får, for det betyr at dette menneske tenker på meg/bryr seg om meg. Men det spørs jo, er dette mennesker som bryr seg veldig om verdien av gavene, kan det jo oppstå litt dårlig stemning. Jeg hadde likevel kjørt på, som sakt - tanken som telles. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #3 Skrevet 1. november 2022 Jeg hadde ikke blitt skuffa, om de hadde smakt godt! Jeg er ikke den som er mest glad i søtsaker så hadde blitt mere glad for gode oljer ol, men ikke skuffa nei 🙂 Anonymkode: 506e3...c5c 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #4 Skrevet 1. november 2022 Jeg liker ingen av delene så hadde blitt skuffa. Hadde satt stor pris på et flax lodd og en liten sjokolade, nøtter eller annet da jeg gir ikke til så mange, har avtalt med søsken at vi prioriterer ungene i år. Barna får til ca 600 per mens voksne får til 300-400. Tilsammen gir jeg til 5 voksne og 2 barn. Har også 2 barn selv. Anonymkode: 8f257...a39 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #5 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ser det er flere tråder over hvor mye penger man bruker til de og de til julegaver. Vurderer i år og brenne noen mandler og lage karameller og putte i noen glass. Er dette bare gjerrig og fælt? Vi gir til voksne mennesker som har alt, har gjerne brukt 300-500 kroner men kjenner jeg er lei av å bruke penger bare for å bruke penger.. Hadde du blitt skuffet? Anonymkode: 28564...6f9 Det kommer jo an på, men å gi bare for å gi blir for dumt. Brente mandler hadde vært meningsløst til meg Anonymkode: 77692...84b 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #6 Skrevet 2. november 2022 Jeg ville kanskje følt det som litt lite om de andre ga meg masse fine/dyre gaver. Her må dere heller gjøre en felles avtale om å ta det enkelt, slik at ingen blir skuffet. Det går også an å avtale at dere kun gir gaver til barna, siden dere voksne har alt dere trenger. Anonymkode: c7c6b...f00 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #7 Skrevet 2. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ser det er flere tråder over hvor mye penger man bruker til de og de til julegaver. Vurderer i år og brenne noen mandler og lage karameller og putte i noen glass. Er dette bare gjerrig og fælt? Vi gir til voksne mennesker som har alt, har gjerne brukt 300-500 kroner men kjenner jeg er lei av å bruke penger bare for å bruke penger.. Hadde du blitt skuffet? Anonymkode: 28564...6f9 Sleng med et julehefte, ei billig vinflaske eller et par flaxlodd i tillegg, så er det ei fin julegave. Men syntes et glass brente madler/karameller hørtes litt stuaselig ut Anonymkode: 48cb4...f28 4
Zidji Skrevet 2. november 2022 #8 Skrevet 2. november 2022 Brente mandler og karameller kan en jo få kjøpt overalt rundt juletider. Lag noe mer originalt så blir det bedre. 2
Snuppiluppi84 Skrevet 2. november 2022 #9 Skrevet 2. november 2022 Da bør du isåfall gi beskjed om at du gjør det billig i år, så du ikke får dyre gaver tilbake. 2 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #10 Skrevet 2. november 2022 Vi lager julegodtet vårt selv, så hjemmelaget godteri i gave hadde vært overflødig. Er ikke så glad i å motta hjemmelaget mat/godteri, og gir derfor ikke bort sånn heller. Gi meg servietter og lys, eller sokker eller en stratos, så er jeg kjempefornøyd. Men jeg blir veldig glad om jeg bare får et koselig julekort også. Anonymkode: ebded...439 2
Brunhilde Skrevet 2. november 2022 #11 Skrevet 2. november 2022 Snuppiluppi84 skrev (1 time siden): Da bør du isåfall gi beskjed om at du gjør det billig i år, så du ikke får dyre gaver tilbake. Og der ble det bekreftet. Julegaver er bytting av penger og en av grunnene til at vi har kuttet kraftig ned på gaver i min familie. Jeg hadde blitt glad for karameller, ikke fullt så glad for brente mandler, men det er jo bare fordi jeg liker det ene bedre enn det andre. Jeg har det jeg trenger av dill og dall, så når jeg ønsker meg noe, er det gjerne spiselige ting, eller gavekort på bøker. Jeg har lesebrett, så bøkene fyller ikke unødvendig. 1
Arkana Skrevet 2. november 2022 #12 Skrevet 2. november 2022 Jeg hadde syntes det var en veldig fin gave. Jeg synes det hyggeligste med julegaver er at noen har tenkt på meg, det trenger ikke være noe stort eller dyrt, og du har brukt tid på å lage noe godt til dem og det er kjempekoselig. 1 1
Gjest Athena Catalina Skrevet 2. november 2022 #13 Skrevet 2. november 2022 Jeg hadde gitt det til noen andre, siden jeg ikke spiser de tingene. Men tanken er god.
cleangal Skrevet 2. november 2022 #14 Skrevet 2. november 2022 (endret) Jeg hadde blitt kjempeglad for hjemmelagde brente mandler, så lenge jeg vet at de kommer fra et hus der det praktiseres normal renslighet (ingen katter på kjøkkenbenken, folk vasker hendene osv). Heller det enn en eller annen pyntegjenstand som tydelig er kjøpt bare for å kjøpe noe. Endret 2. november 2022 av cleangal 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #15 Skrevet 2. november 2022 Jeg ELSKER brente mandler og karameller, så jeg hadde blitt kjempeglad😍 Er SÅ mye bedre å få noe slikt enn atter en kokebok/håndklesett/duftlys. Tanken på at det var ekte hjemmelaget hadde også rørt meg🥲 Hilsen ei som ikke aner hva hun skal ønske seg til jul Anonymkode: de6c9...137 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #16 Skrevet 2. november 2022 Helt ok venninnegave, tenker jeg. Husker at jeg som ungdom pleide å bake julekaker, putte på stort norgesglass, pynte med rød sløyfe og gi til gamle besteforeldre. Anonymkode: bcbaa...9ab
-Missi- Skrevet 2. november 2022 #17 Skrevet 2. november 2022 Synes det hørtes ut som en koslig gave jeg ☺️
Embla Othea Skrevet 2. november 2022 #18 Skrevet 2. november 2022 Ja - jeg hadde blitt skuffet over mat til julegave. En ting er melkehjerter og champagne, noe annet er hjemmelaget ting. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #19 Skrevet 2. november 2022 Snuppiluppi84 skrev (2 timer siden): Da bør du isåfall gi beskjed om at du gjør det billig i år, så du ikke får dyre gaver tilbake. Hvorfor? Er det gavenes verdi som betyr noe? Selv har jeg alltid gitt dyre og flotte gaver til venner, tantebarn og øvrig familie. Jeg får ikke i nærheten av samme verdi tilbake, men det gjør meg ingenting. Ble likevel lei meg i fjor da jeg ga gaver av lavere verdi enn jeg bruker å gjøre og merket at flere mottakere var skuffet. Synes likevel jeg ga flotte gaver, men hadde ikke råd til å bruke like store summer etter å ha gått mye ned i inntekt etter å ha blitt kreftsyk og også gjennomgått en skilsmisse som gjør at jeg er alene med alle utgifter på min lave inntekt. Jeg har barn selv også og er lei av å gi finere gaver til andres barn (som har alt) enn hva jeg har råd til å gi til egne. I år kommer jeg til å si til venner at vi kan droppe gaver til hverandre og barna (type jeg gir vin til venninne, bok til mannen og lego eller liknende til begge barna og jeg får en pakke servietter og barnet mitt en kjærlighet på pinne eller reklamerefleks).Jeg har alltid kjøpt mer enn det dobbelte av hva jeg får i retur og jeg kjøper i tillegg til dobbelt så mange for hver familie nå. Det at jeg i tillegg har mindre enn en normal inntekt og gir langt mer enn de som har dobbelt så god råd alene og i tillegg er to gjør at jeg ønsker begrense pengebruken da jeg merker på økonomien at dette ikke går lenger. Spesielt skuffende at de som selv gir minst er de som kommenterer sin skuffelse over julegaver de ikke verdsetter fordi de ikke er bra nok. Da mister jeg helt lysten til å gi gaver i det hele tatt. Jeg synes man skal gi etter evne og ønske og at folk bør lære seg å verdsette gaver som er gitt med med omtanke for mottaker. Julegaver sånn det fungerer i Norge i dag synes jeg er blitt helt håpløst og for egen del skulle jeg gjerne avskaffet hele greia. Anonymkode: 2e721...46a 1 1
exictence Skrevet 2. november 2022 #20 Skrevet 2. november 2022 Jeg hadde blitt kjempe glad. Synes det er fine og gode julegaver 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå