bobeep2025 Skrevet 1. november 2022 #1 Skrevet 1. november 2022 Hei! Jeg er gravid i femte uke. I dag hadde jeg min første legetime. Jeg fant der ut at jeg har høyt blodtrykk, og har nok hatt det en stund. Er det noen her som har hatt høyt blodtrykk, for så å bli gravid? Jeg tror jeg må ta noen medisiner, men jeg vet ikke hvilken type helsepersonell jeg bør gå til? Kanskje kardiolog?
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #2 Skrevet 1. november 2022 Du har jo fastlegen din? Tror ikke du trenger noe mer henvisninger. Hva var blodtrykket? Anonymkode: 7dea2...a6f 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #4 Skrevet 2. november 2022 Dette skal fastlegen din følge opp. Ikke uautoriserte folk på KG. Anonymkode: 80da7...f7b 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #5 Skrevet 2. november 2022 aylinbjo skrev (9 timer siden): Hei! Jeg er gravid i femte uke. I dag hadde jeg min første legetime. Jeg fant der ut at jeg har høyt blodtrykk, og har nok hatt det en stund. Er det noen her som har hatt høyt blodtrykk, for så å bli gravid? Jeg tror jeg må ta noen medisiner, men jeg vet ikke hvilken type helsepersonell jeg bør gå til? Kanskje kardiolog? Jeg hadde det i slutten av svangerskapet. Fikk du med deg en døgnmåler? Hva sa fastlegen? Anonymkode: d0789...27a
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #6 Skrevet 2. november 2022 Og målte fastlegen blodtrykket mange ganger? Anonymkode: d0789...27a
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #7 Skrevet 2. november 2022 Er du overvektig? Anonymkode: a66e2...2c9
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #8 Skrevet 2. november 2022 Hva sa fastlegen da? Når du i uke 5 har høyt blodtrykk så er det jo å regne som ikke svangerskapsrelatert så medisiner må du jo ha. Er du henvist videre eller? Anonymkode: d1d9a...b4d
bobeep2025 Skrevet 2. november 2022 Forfatter #9 Skrevet 2. november 2022 Hun skal måle den igjen i morgen. Hun begynte å fortelle meg risikoen jeg kan ha. Men hun snakket om høyt blodtrykk i svangerskapet. Det er noe man kan ha etter at man er gravid i 22 uker. Min situasjon er annerledes. Derfor vil jeg gå til en annen lege *Jeg er ikke overvektig
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #10 Skrevet 2. november 2022 aylinbjo skrev (1 time siden): Hun skal måle den igjen i morgen. Hun begynte å fortelle meg risikoen jeg kan ha. Men hun snakket om høyt blodtrykk i svangerskapet. Det er noe man kan ha etter at man er gravid i 22 uker. Min situasjon er annerledes. Derfor vil jeg gå til en annen lege *Jeg er ikke overvektig Har dere høyt blodtrykk i familien? Kan være greit med en sjekk om det er noe underliggende som gjør at blodtrykket er høyt. Anonymkode: d1d9a...b4d 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #11 Skrevet 2. november 2022 aylinbjo skrev (1 time siden): Hun skal måle den igjen i morgen. Hun begynte å fortelle meg risikoen jeg kan ha. Men hun snakket om høyt blodtrykk i svangerskapet. Det er noe man kan ha etter at man er gravid i 22 uker. Min situasjon er annerledes. Derfor vil jeg gå til en annen lege *Jeg er ikke overvektig Hvorfor vil du ikke gå til fastlegen? Hun vet jo når hun eventuelt må henvise deg dersom du trenger mer spesiell oppfølging. Jeg hadde høyt blodtrykk i ca uke 12 og målte hjemme i et døgn. Jeg ble delvis sykmeldt og det løste blodtrykksproblemet for min del, og resten av svangerskapet var det innafor normalen. Gikk kun til vanlig fastlege og jordmor, ingen spesiell oppfølging fra andre leger eller sykehuset. Anonymkode: 4c5f1...e60 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #12 Skrevet 2. november 2022 Jeg vil tro du bør gå med en døgnmåler for å se hvordan det er hele tiden. Jeg måler alltid høyt hos legen og gikk med døgnmåler to ganger. Til slutt kjøpte jeg måler og sjekket hjemme over tid, alt var normalt. Da begynte jeg å sjekke selv før hver kontroll og hadde normale målinger etter dette. Be legen sjekke flere ganger, og døgnmåling. Om det viser seg at du har høyt blodtrykk så får du medisiner. Anonymkode: 300d8...9c1 1
bobeep2025 Skrevet 2. november 2022 Forfatter #13 Skrevet 2. november 2022 Jeg tror det er en god idé å bruke en døgnmåler. Er dette noe som fastlegen min kan gi meg, eller må jeg kjøpe dette selv? Hvis jeg blir diagnostisert med høyt blodtrykk, håper jeg at jeg kan få noen medisiner som kan normalisere blodtrykket.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #14 Skrevet 1. desember 2022 Hei! Jeg fikk også målt høyt blodtrykk tidlig i svangerskapet mitt (uke 8). Jeg hadde også døgnmåler, ble sykemeldt for å unngå stress (som absolutt kan påvirke mye!), men alt viste at det fortsatt var høyt. Du har ikke skyhøyt blodtrykk! Men det går helt fint å gå på medisiner gjennom svangerskapet for å holde det under kontroll, og så kan de eventuelt utrede videre etter fødsel, dersom det ikke normaliserer seg. Noen ganger kan det være genetiske årsaker, men i enkelte tilfeller kan det også være for eksempel hyperaldosteronisme. Du kan google hva det er, men kort sagt er det noe inni kroppen som produserer for mye av et bestemt hormon som påvirker blodtrykket. Ikke noe man styrer selv. Noen av undersøkelsene for å finne ut av dette kan man ikke gjøre mens man er gravid. Jeg er videre til utredning for dette nå, lenge etter svangerskapet. Blodtrykket mitt ble normalt da jeg sluttet på medisiner, men er blitt høyt igjen nå etterpå. Så det kan være en grunn også. Nevn det gjerne for legen din, du kan få tatt noen utvidede blodprøver (men i graviditeten kan resultatet være påvirket av hormonene dine nå). Lykke til med resten av svangerskapet og legebesøk! Dette går fint Anonymkode: bdaf6...627
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #15 Skrevet 1. desember 2022 aylinbjo skrev (På 2.11.2022 den 8.06): Det var 134/95. Dette er jo ikke så veldig høyt?? 🤦♀️🤦♀️ Anonymkode: 7dea2...a6f
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #16 Skrevet 1. desember 2022 Tror 140/90 er grensa egentlig, så du er jo nesten innafor den? Tror ikke du skal bekymre deg for mye Overtrykket (det første tallet) er jo fint! Også viktig med flere målinger etter hverandre, da synker det ofte litt Anonymkode: bdaf6...627
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå