AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #1 Skrevet 1. november 2022 Mamma er i midten av 60-årene og enke. Hun har de siste tre årene tullet masse med at det er folk som går inn og ut hos henne. Sier de flytter på gjenstander, sære ting altså, ikke av verdifull art. Hun har ment de prøver å trolle/forbanne henne. Hun har byttet lås utallige ganger, sikkerhetslås oppå kodelås og og og. Hun har tvinnet ståltråd rundt alle vinduene inne. Satt opp kameraer overalt i huset, men «de» klarer mirakuløst å komme seg forbi dem, derav aldri opptak av «inntrengerne». Hun har av og til en formening om hvilke kjønn det er som beveger seg rundt i huset, andre ganger ikke. Oss barna tok i fjor kontakt med lege, legen sa han skulle sjekke det opp. Mamma kom hjem og sa at hun hadde fått klar beskjed om at «dement var hun IKKE!». Ting tar seg opp. Hun mener de setter fra seg alt fra nissefigurer i huset til i bilen hennes. «Gjøner» med henne og plager henne. Hun mener de går inn og ut i tid og utide. Hun nekter for at det er «henne» det kan være noe med og er skikkelig lei seg for at vi barna tror hun er «gal». Sier det er det verste med det hele. Hva kan man gjøre? Legen gjør tydelig ingenting enda vi har ringt og hatt konsultasjon per telefon med legen. Hvem skal da kunne ta grep? Mamma blir sint og sier «Jeg er ikke gal/syk». Det hele føles 100% håpløst, og vi er helt ærlige nå redde for at sykdommen bare får leve og sette seg dypere enn den hadde trengt, dersom dette ble fanget opp og en diagnose ble stilt. Hun jobber nattevakter alene og dette føles heller ikke forsvarlig da det omhandler helsearbeid hvor hun tar vare på andre mennesker. I tillegg må jeg jo spørre dere med erfaring; Hvor lenge kan man leve med noe slikt (uten at vi presist vet hvilken type hun evt har, vi er jo ikke leger, vi vet jo ingenting!)? Vi er både redde for hvordan dette skal gå nå mens hun lever, men også veldig redde for å på kort tid kunne miste mamma Anonymkode: f03fc...45a 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #2 Skrevet 1. november 2022 Kan ikke svare så mye på symptomene, jeg har bare sett en med sykdommen og vet ikke mer enn det. Men kan si at her tok det sikkert ti år fra første tegn til hun var helt dement. Vi skjønte det ikke før ganske sent, hadde ingen erfaring og hun skjulte det godt lenge. Men ja, angst og litt paranoide tanker er vel typisk, jeg hadde nok også fryktet demens/Alzheimer. Ville ringt en annen lege, eller et sted for pårørende der har de mer peil Anonymkode: d7bdd...e98 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #3 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan ikke svare så mye på symptomene, jeg har bare sett en med sykdommen og vet ikke mer enn det. Men kan si at her tok det sikkert ti år fra første tegn til hun var helt dement. Vi skjønte det ikke før ganske sent, hadde ingen erfaring og hun skjulte det godt lenge. Men ja, angst og litt paranoide tanker er vel typisk, jeg hadde nok også fryktet demens/Alzheimer. Ville ringt en annen lege, eller et sted for pårørende der har de mer peil Anonymkode: d7bdd...e98 Takk for svar. Når du sier «helt dement», hva mener du med det? Anonymkode: f03fc...45a
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #4 Skrevet 1. november 2022 Har du hatt en tråd her tidligere om samme problem? Jeg vet ikke hvor dere kan henvende dere når legen sier at alt er ok. Ser at hun er i jobb. Gjør hun jobben sin som hun skal? Hvordan går det med bilkjøring? Klarer hun fortsatt det? Demente kan skjule det i mange år, å de kan lure både leger og familier da de er veldig skjerpet når de skjønner at de blir observert. Får håpe noen jar tips til deg her om hva dere kan gjøre sånn at hun og dere kan få hjelp. Anonymkode: da878...5be 2
Blåjojo Skrevet 1. november 2022 #5 Skrevet 1. november 2022 Mistenksomhet er et kjent tegn ved alzheimer. Men bortsett fra det er det for lite info i HI til å si så mye mer. Det som bør gjøres er å få en henvisning til geriatrisk og få tatt en test av henne. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #6 Skrevet 1. november 2022 Høres ikke ut som begynnende demens, men heller god gammeldags "kjerring paranoia". Det er vanlig at enslige damer og menn oppi åra blir mer på vakt og litt paranoide, står i vinduet hele dagen osv Anonymkode: c85c5...867 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #7 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres ikke ut som begynnende demens, men heller god gammeldags "kjerring paranoia". Det er vanlig at enslige damer og menn oppi åra blir mer på vakt og litt paranoide, står i vinduet hele dagen osv Anonymkode: c85c5...867 Tror at særlig som enslig så mangler hjernen stimuli og selskap og begynner å finne opp ting for å stimulere seg selv mere Anonymkode: c85c5...867 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #8 Skrevet 1. november 2022 Hva soer legen til dere etter hun var inne til konsultasjon? Hva er tilbakemeldinger fra arbeidsplassen? Hvordan fungerer hun eller sett bort fra situasjonen med "hjemmet"? Kan være hun begynner å bli dement, men finner det snodig at hun skulle være nok oppegående til montere kamera/håndere det samt kode lås o.l. men rote med gjenstander. videoene vil jo også avsløre henne selv, for seg selv. Kan det være annen psykisk sykdom? Lenge siden noen av dere var med henne flere dager i strekk? Natt og dag? Da vil man jo kunne vurdere hva det er som skjer. Anonymkode: d3fb2...552 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #9 Skrevet 1. november 2022 Hei, jeg tror du bør lese litt om Lewy Body demens/ demens med lewylegmer. du nevner ikke noe om at hun har blitt økende glemsk? Glemmer avtaler, roter seg bort steder hun egentlig er kjent osv? Jeg har jobbet i eldreomsorgen i 16 år og synes ikke dette du beskriver minner om Alzheimer. Anonymkode: bee07...1ba 5 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #10 Skrevet 1. november 2022 Hvis dere ikke får gehør hos fastlegen kan dere kontakte kommuneoverlegen for vurdering. Han eller hun har mulighet til å begjære tvungen legeundersøkelse, og evt legge inn på tvang om de finner indikasjon for det. Da må man ofte være til fare for seg selv eller andre, men jeg vil tro dere vil ha større muligheter når hun er relativt uutredet fra før. Legg frem det du sier her, send gjerne et brev i tillegg. Anonymkode: f82b8...a12
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #11 Skrevet 1. november 2022 Vi ser henne dessverre ikke så ofte, så dere har helt rett i at man kanskje bør observere nærmere. Hun kjører bil til de stedene hun har pleid og har ingen opplevelse av at det er er problem. Vi opplever ikke at hun glemmer avtaler, men så aner jo ikke vi om hun glemmer avtaler utenom det vi avtaler med henne. Jobben hennes har vi jo ingen kontakt med, så vi er helt grønne der også. Vi har ikke rett til innsyn i hennes legejournal og kan heller ikke bare ringe legen og spørre, så den er vanskelig. Hjemmet er kaos, ting overalt. Hun forklarer det at det ikke fanges noe opp på kamera med at de som går inn og ut har sin helt egne metode på å slå av alarmer/kameraer osv. Hun monterer ikke opp disse tingene selv, det må andre gjøre. Anonymkode: f03fc...45a 1
Gjest dreamstar Skrevet 1. november 2022 #12 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mamma er i midten av 60-årene og enke. Hun har de siste tre årene tullet masse med at det er folk som går inn og ut hos henne. Sier de flytter på gjenstander, sære ting altså, ikke av verdifull art. Hun har ment de prøver å trolle/forbanne henne. Hun har byttet lås utallige ganger, sikkerhetslås oppå kodelås og og og. Hun har tvinnet ståltråd rundt alle vinduene inne. Satt opp kameraer overalt i huset, men «de» klarer mirakuløst å komme seg forbi dem, derav aldri opptak av «inntrengerne». Hun har av og til en formening om hvilke kjønn det er som beveger seg rundt i huset, andre ganger ikke. Oss barna tok i fjor kontakt med lege, legen sa han skulle sjekke det opp. Mamma kom hjem og sa at hun hadde fått klar beskjed om at «dement var hun IKKE!». Ting tar seg opp. Hun mener de setter fra seg alt fra nissefigurer i huset til i bilen hennes. «Gjøner» med henne og plager henne. Hun mener de går inn og ut i tid og utide. Hun nekter for at det er «henne» det kan være noe med og er skikkelig lei seg for at vi barna tror hun er «gal». Sier det er det verste med det hele. Hva kan man gjøre? Legen gjør tydelig ingenting enda vi har ringt og hatt konsultasjon per telefon med legen. Hvem skal da kunne ta grep? Mamma blir sint og sier «Jeg er ikke gal/syk». Det hele føles 100% håpløst, og vi er helt ærlige nå redde for at sykdommen bare får leve og sette seg dypere enn den hadde trengt, dersom dette ble fanget opp og en diagnose ble stilt. Hun jobber nattevakter alene og dette føles heller ikke forsvarlig da det omhandler helsearbeid hvor hun tar vare på andre mennesker. I tillegg må jeg jo spørre dere med erfaring; Hvor lenge kan man leve med noe slikt (uten at vi presist vet hvilken type hun evt har, vi er jo ikke leger, vi vet jo ingenting!)? Vi er både redde for hvordan dette skal gå nå mens hun lever, men også veldig redde for å på kort tid kunne miste mamma Anonymkode: f03fc...45a Se der jeg har uthevet skriften. Det var akkurat sånn med min bestemor da hun ble påvist å være dement. I tillegg så var det humørsvingninger / irritasjon / sinne. Hun kunne si stygge ting rett ut til oss / folk. (Hun hadde litt tendenser til det før også, men ble forverret ang dette). Hun ble også mindre oppmerksom på å ta hensyn til andre folk. Blandet navn på barn / barnebarn / oldebarn. Jeg vet ikke hva du kan gjøre når ikke legen spiller på lag med dere. Kanskje få kontakt med annen lege for råd?
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #13 Skrevet 1. november 2022 Og hvis hun er i arbeid, kan dere ta kontakt med arbeidsgiver. Hvis arbeidsgiver har bekymring er det ofte tungtveiende Anonymkode: f82b8...a12
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #14 Skrevet 1. november 2022 Men ja ta definitivt kontakt med fastlege igjen og send inn/ring inn bekymringsmelding til arbeidsgiver. Pappa fikk demens med lewy legemer og lurte oss trill rundt i åresvis. Det var paranoia og hallusinasjoner som tippet begeret for oss i familien. Han fikk også Capgras syndrom som var helt fjernt for oss å oppleve. Anonymkode: bee07...1ba 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #15 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og hvis hun er i arbeid, kan dere ta kontakt med arbeidsgiver. Hvis arbeidsgiver har bekymring er det ofte tungtveiende Anonymkode: f82b8...a12 Klar over det, men dersom hun ikke er dement er det ganske skummelt å varsle arbeidsgiver. Hva om hun får sparken? Anonymkode: f03fc...45a 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #16 Skrevet 1. november 2022 Demens utarter seg veldig forskjellig fra person til person, og det er umulig å si at din mor har begynnende dement, uten å kartlegge over tid. Anonymkode: 9e7d0...c3a
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #17 Skrevet 1. november 2022 Vet ikke om det er typiske tegn på demens, men en CT/ MR av hodet avslører demens. tegnene er ofte at de mister korttids hukommelsen, men husker det som er langt tilbake. høres mer ut som psykisk lidelse/ paranoid. Går hun på medisiner? Kan det være noe bivirkninger av de evt? Anonymkode: 44eb9...605 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #18 Skrevet 1. november 2022 Det er litt på siden av det du spør om, men jeg vil anbefale podcasten «Tid til å være ung», som er unge menneskers erfaringer med å ha en dement forelder. Første episode er spesielt fin/vond, hvor programlederen sammen med søsteren, forteller deres historie. Programlederen har senere utdannet seg innenfor feltet og jobber med dette. Anonymkode: a67e5...ecd
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #19 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og hvis hun er i arbeid, kan dere ta kontakt med arbeidsgiver. Hvis arbeidsgiver har bekymring er det ofte tungtveiende Anonymkode: f82b8...a12 Jeg tenker også at hvis det er noe galt med henne så merker kollegene det. De er mye mer sammen med henne. Anonymkode: 8d63a...5e3
Sjokoladefruen Skrevet 1. november 2022 #20 Skrevet 1. november 2022 Høres ut som min tante da hun begynte å bli dement, også i midten av 60-årene. I tillegg begynte hun å blande navn på alle i familien, trodde at jeg var min mor og omvendt, etter hvert ble hun også aggressiv selv om vi kun prøvde å hjelpe henne. Samtidig begynte hun å glemme å ta vare på seg selv, hun sa at hu hadde handlet mat men da vi sjekket var kjøleskapet tomt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå