Gå til innhold

Bobletrøye igjenn blitt moteplagg ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker ikkje eksakt når eg fekk min første boblejakke til jul, men meiner det måtta ha vert engang på 60 talet. Etterhvert gjekk boblejakkene heilt utav mote, og alle skulle ha skinnjakker,og frakker, kåper  var nokså vanleg. Etterhvert gjekk også skinnjakkene, frakkene som menn brukte, og kåper som kvinner ofte brukte utav mote, og semskajakker , og føyelsjakker vart attrakive klesplagg.

Da boblejakken tidligere var vanleg synes eg den var stygg, og de var vanskeligheter med å tråkle saman  når ein fekk ein rift / revne i dem. Svakheten med de gamle boblejakkene var at de var heller  ikkje så\godt impregnert / vannavstøtende, og en igjeomtrekt / våt boblejakke var bedre en ingenting.  Var ein så uheldig å falle i sjøen sank ein raskt som ein stein når den var igjennomtrekt. 

Anonymkode: 9c924...485

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva i all verden er en bobletrøye??

Anonymkode: 675ca...07e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Bilde, pls

Anonymkode: 4953f...a26

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Blir sjelden bra når de må repareres. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Husker ikkje eksakt når eg fekk min første boblejakke til jul, men meiner det måtta ha vert engang på 60 talet. Etterhvert gjekk boblejakkene heilt utav mote, og alle skulle ha skinnjakker,og frakker, kåper  var nokså vanleg. Etterhvert gjekk også skinnjakkene, frakkene som menn brukte, og kåper som kvinner ofte brukte utav mote, og semskajakker , og føyelsjakker vart attrakive klesplagg.

Da boblejakken tidligere var vanleg synes eg den var stygg, og de var vanskeligheter med å tråkle saman  når ein fekk ein rift / revne i dem. Svakheten med de gamle boblejakkene var at de var heller  ikkje så\godt impregnert / vannavstøtende, og en igjeomtrekt / våt boblejakke var bedre en ingenting.  Var ein så uheldig å falle i sjøen sank ein raskt som ein stein når den var igjennomtrekt. 

BobleVEST er in. 

Anonymkode: 834f4...62a

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (18 minutter siden):

Bobletrøye?

Lett boblejakke - Svart  Noen bruker vist utrykket boblejakke.  Noen bruker utrykket dunjakker /  bobletrøye Lett boblejakke. Front. Manequin.

Skrevet

Boblejakker/dunjakker har jo vært inn i mange år.

Anonymkode: 9e87f...2d8

• Liker 3
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lett boblejakke - Svart  Noen bruker vist utrykket boblejakke.  Noen bruker utrykket dunjakker /  bobletrøye Lett boblejakke. Front. Manequin.

Det har vært inn i årevis. "Alle" har boblejakke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva i all verden er en bobletrøye??

Anonymkode: 675ca...07e

https://digitaltmuseum.no/021026969919/troye

Ordet trøye er nok dialekt.  En strikkatrøye 

En strikkakofte 

En strikkajakke. 

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (1 minutt siden):

Det har vært inn i årevis. "Alle" har boblejakke.

Årevis ? 

Skrevet

Boblejakke har vært in flere ganger siden 1960 altså.

Anonymkode: 0b488...fa8

Skrevet

Er nok forskjell på boblejakkene på 60-tallet og de som er i dag. Ikke at jeg husker hvordan de var på 60-tallet. De har vel vært å få kjøpt i årevis, mer eller mindre.

Anonymkode: c5ef1...ee6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er nok forskjell på boblejakkene på 60-tallet og de som er i dag. Ikke at jeg husker hvordan de var på 60-tallet. De har vel vært å få kjøpt i årevis, mer eller mindre.

Anonymkode: c5ef1...ee6

Boblejakker / Dunjakker har nok vert  handelsvare i mange år, men moter kommer, og moter går, og slik har det også vert med boblejakkene. 

Gamle bilder forteller ofte mer en tusen ord om klesstilen, og motene, og  hvilke klær som var vanleg å nytte etter årstidene.. Noen har tradisjonelt sett nytta boblejakker, medan andre har vert opphengt i følge motene.  Minnes at på 60 talet var boblejakker mer vanleg en uvanleg  som ytterjakker både  hos  unge, og gamle. Jakkene var praktiske,og  lette å holde rene, men vanskeleg å reparere om de blei skadet, og er vel ikkje stort bedre de som ein får kjøpt idag. 

Grunnen til at mange hadde boblejakker på 60 talet  hadde nok samanheng med prisen var lav i motsettning til mange andre jakker.  Semsskajakker, skinnjakker, er idag nesten ikkje å sjå lenger. Ser ein på gamle bilder fra 50-60 talet gjekk kvinner i side kåper, og menn  med side frakker, og hatt. 

Skrevet

Boblejakke har vel vært tingen i flere år allerede, hvor har du vært?

Anonymkode: 61f79...1e0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...