Gå til innhold

Aldri vært borti noe så illeluktende kattunge, hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kattunge på ca 5 måneder, fyfaen! Som driten hennes stinker, når jeg sier stinker, da mener jeg virkelig det. Hun får hele huset til å stinke og det er en lukt jeg virkelig ikke takler og må ut av huset for å få frisk luft, jeg vet dette ikke er normalt da moden til kattungen ikke er sånn. Denne kattungene bæsj har luktet så ille så lenge jeg kan huske. Noe tips? Noe må være galt her, men hun virker helt frisk. Hjelp. Jeg vil selge hun, men jeg tør ikke å selge noe som lukter så ille, de som kjøper kommer til å bare dumpe henne, så da er hun hos meg bare. 

Videoannonse
Annonse
Gjest vilkåret
Skrevet

Et tips er å være et empatisk menneske som bryr seg om dyr når man absolutt skal ha dem. Hvordan er man empatisk, lurer kanskje noen på, jo man tar dem til dyrlege når de har tegn på sykdom. Dersom man ikke vil til dyrlege, så kan man ikke ha dyr.

Skrevet

Har hun fått ormekur? Hvilket fôr bruker du? 

Veterinær kan nok sikkert ta en sjekk på pus, er nok lurt uansett om du skal selge katten mtp at den bør få vaksinene sine snarest. 

• Liker 2
Skrevet

Eeeh dyrlege? Avføringsprøve? Hannkatt? Kanskje på tide å sterilisere. Det kan lukte ekstremt av hannkatte tiss når de blir kjønnsmodne.. 

Anonymkode: ef1f3...80b

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Eeeh dyrlege? Avføringsprøve? Hannkatt? Kanskje på tide å sterilisere. Det kan lukte ekstremt av hannkatte tiss når de blir kjønnsmodne.. 

Anonymkode: ef1f3...80b

Det er en hunnkatt

Skrevet
3 minutter siden, C-girl said:

Har hun fått ormekur? Hvilket fôr bruker du? 

Veterinær kan nok sikkert ta en sjekk på pus, er nok lurt uansett om du skal selge katten mtp at den bør få vaksinene sine snarest. 

Bruker kvalitetfór, ikke fått ormekur. Men har fått vaksine. 

Skrevet

Hva sier dyrlegen? Jeg spør på den måten fordi det er en SELVFØLGE å dra til dyrlegen når man opplever unormale ting med dyrene 

Anonymkode: 0918f...9a2

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Queen BB skrev (Akkurat nå):

Ville tatt pus med til veterinær og i det minste fått en ormekur. 

Enkelte fôr gir mer lukt fra avføring enn andre. 

• Liker 1
Skrevet

Foret har mye å si, gi ett skikkelig kattefôr. 

Royal Canin har fungert meget bra her.

Det i tillegg til EverClean kattesand.

Anonymkode: 349a4...570

Skrevet
Just now, C-girl said:

Ville tatt pus med til veterinær og i det minste fått en ormekur. 

Enkelte fôr gir mer lukt fra avføring enn andre. 

Men hvis dette stemmer hvorfor har ikke moren også illeluktende avføring da? Det er bare kattungen, så det gir ikke mening.

Skrevet
Queen BB skrev (Akkurat nå):

Men hvis dette stemmer hvorfor har ikke moren også illeluktende avføring da? Det er bare kattungen, så det gir ikke mening.

Jeg har 5 voksne katter, men enkelte av de har en annen og sterkere lukt fra avføring enn de andre. De spiser samme fôr alle sammen. 

Men ta pus med til veterinær for helsesjekk, de vil nok finne ut av det. 

Skrevet
Queen BB skrev (1 minutt siden):

Fordi de ikke deler tarmsystem

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi de ikke deler tarmsystem

Ja men denne personen sier jo at det er pga fóret, detkan det ikke være her siden de går på samme fór. 

Gjest vilkåret
Skrevet
3 minutter siden, Queen BB said:

Ja men denne personen sier jo at det er pga fóret, detkan det ikke være her siden de går på samme fór. 

Jo. Akkurat slik noen kan være allergisk mot peanøtter selv om moren deres ikke er det

Skrevet
Queen BB skrev (26 minutter siden):

Jeez. Jo. De har ikke samme mage, derfor kan de reagere på forskjellige ting 

• Liker 4
Skrevet
vilkåret skrev (42 minutter siden):

Et tips er å være et empatisk menneske som bryr seg om dyr når man absolutt skal ha dem. Hvordan er man empatisk, lurer kanskje noen på, jo man tar dem til dyrlege når de har tegn på sykdom. Dersom man ikke vil til dyrlege, så kan man ikke ha dyr.

Dette er så sant.

Det er så mange selverklærte såkalte dyreelskere som ikke gidder å løfte en finger for at dyret deres skal ha det bra. 

Skrevet

Gir du samme foret til moren og kattungen? 

Kattungen må jo få kattungefor, hvis du gir kattungen voksenfor så kan det være derfor kattens avføring lukter vondt?

Sikkert dumt spørsmål, men du gir ikke katten melk håper jeg? 

Anonymkode: 60a64...746

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har 3 katter, den minste er 5 måneder gammel og har også veldig illeluktende avføring. Han har vært hos veterinær flere ganger og det feiler han ingenting. 
Du bør få katten din sjekket. 

Et tips er å finne en god kattesand, ha godt med sand i kassen så pus kan grave det ned raskt, og å fjerne avføringen fra kassen når pus er ferdig med å grave det ned og har forlatt «åstedet». 

Skrevet
Queen BB skrev (2 timer siden):

Kvalitetsfôr er ikke alltid så kvalitet som man tror. Hvilket fôr spesifikt bruker du? Får katten noe annet enn det? Rester? Melk? Godbiter?

Hvilke kattesand bruker du? Har katten fått endret fôr i det siste? Er det normal avføring, bare lukt?

Anonymkode: 9bb19...27d

Skrevet

Stusser også på at dette har pågått i 5 mnd uten at du har vurdert fôret (for ja, hun kan reagere på ting i fôret som ikke moren gjør) og kattunger skal egentlig ha kattunge fôr. I tillegg så har du heller ikke tatt det opp med veterinær og tatt en sjekk? «Virker frisk» sier du, men katter viser omtrent ALDRI sykdom eller tegn på smerter. Hvis de gjør det så er det ofte veldig subtile tegn i begynnelsen før de viser det, og da er det ofte gått alt for langt. 

Anonymkode: 9bb19...27d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...