Gå til innhold

Vardøge

Anbefalte innlegg

Heydayotheinterweb skrev (11 minutter siden):

Uten å virke pretensiøs: Hva med at det finnes ingen tid og alt skjer samtidig?
Og vi kan/kunne plukke opp på det.
Folk før i tiden var mere in touch.
I dag er vi alle manipulerte til å gjøre ditt og datt.
In conclusion: Vi var oss selv back then. Vardøger var noe mange opplevde, hva skjedde?

Ja, det er jo noen som mener det er en mulighet. Jeg klarer ikke hverken forstå eller visualisere det på noe vis, men vet flere leker med teorier om at før, nå og fremtid skjer samtidig.  🤔

Anonymkode: 0b98b...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Min eks hadde vardøger, noe så heftig også. Jeg er av natur rimelig skeptisk, men dette er virkelig et merkelig fenomen som jeg er sikker på at er virkelig. 

For det første hadde eksen min svært varierende arbeidstider, jeg visste aldri når han kom hjem, men vardøget kom en halvtime før uansett, og det toppet seg da jeg en gang så vardøget også. 

Min nåværende mann har aldri hatt vardøger, og det er ikke logisk hvis "feilen" ligger hos meg.

Anonymkode: 764ed...e9c

Dette høres for meg ut som et veldig klassisk tilfelle av bekreftelsestendens (confirmation bias, man husker de gangene noe skjer, men glemmer alle gangene det ikke skjer), men det er selvfølgelig umulig for meg å vite sikkert uten å ha loggført alle opplevelsene dine. 🙂

Alle har falt for bekreftelsestendens-fenomenet i løpet av livet sitt. Inkludert meg, som er superskeptiker og godt kjent med og er obs på mange av de utallige puss hjernene våre spiller oss. Flere ganger i livet har jeg tatt meg i å tro på noe, for så å måtte anerkjenne at det i hovedsak var bekreftelsestendens. Det er ikke alltid så behagelig å innse og anerkjenne det for seg selv når det skjer.

Anonymkode: d6780...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette høres for meg ut som et veldig klassisk tilfelle av bekreftelsestendens (confirmation bias, man husker de gangene noe skjer, men glemmer alle gangene det ikke skjer), men det er selvfølgelig umulig for meg å vite sikkert uten å ha loggført alle opplevelsene dine. 🙂

Alle har falt for bekreftelsestendens-fenomenet i løpet av livet sitt. Inkludert meg, som er superskeptiker og godt kjent med og er obs på mange av de utallige puss hjernene våre spiller oss. Flere ganger i livet har jeg tatt meg i å tro på noe, for så å måtte anerkjenne at det i hovedsak var bekreftelsestendens. Det er ikke alltid så behagelig å innse og anerkjenne det for seg selv når det skjer.

Dette kan være alt fra å:

- legge merke til alle gangene samboeren ikke rydder av kjøkkenbenken "åh han rydder jo aldri av kjøkkenbenken, hvorfor er det alltid meg som må gjøre det?", for så å oppdage at faktisk, så rydder han av like ofte som meg men jeg har ikke lagt merke til eller irritert meg over mitt eget rot

til 

- politiske standpunkter "det går alltid bedre med samfunn som gjør X! (og jeg synes X er en bra ting)" men så er det ikke helt sant allikevel. 

og selvfølgelig

- overnaturlige opplevelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tror ikke folk helt forstår hva enten confirmation bias er, eller vardøger.

En vardøge tror du er ekte der og da. Det er ikke "klokka plinger så da er de snart hjemme" - det er når du for eks HØRER en person i døra, du tenker "da var de kommet hjem!" - noen hører også at personen sier for eks Hei osv. Så blir det stille og du innser at de kom faktisk aldri. 

Det RARE er ikke at de kommer inn døra 30 minutt senere - for de ville kommet uansett. Det rare er at man opplevde alt av lyder osv før.

Confirmation bias er "ja de kom etter at jeg hørte de, så det betyr at når jeg hører x y z så kommer de innen 30 min" men det er ikke DER fenomenet ligger.

Selvsagt forventer man at de kommer hjem fra jobb osv. Det er dette fenomenet med at mennesker og dyr opplever at en person kommer inn, de hører, lukter, osv at de kom, når det ikke var noen der.

Utover det, ja selvsagt har alle confirmation bias i mangt og meget. Men vardøger er noe annet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette kalles hallusinasjoner.

Å få hallusinasjoner betyr ikke at man er gal, det er helt vanlig å oppleve små hallusinasjoner fra tid til annen. En veldig vanlig hallusinasjon er å se små svarte prikker, flekker eller skygger hvis man har vært våken lenge eller har underskudd på søvn. Det er fordi hjernen ikke er uthvilt og ikke fungerer optimalt, og dermed tolker sanseinntrykk litt feil.

Du hadde en forventing om at foreldrene dine skulle komme på et visst tidspunkt, hjernen din var innstilt på at de lydene snart skulle komme. Så var det noen neuroner som hoppet litt i feil bane, og minnet om tidligere ganger du hadde hørt foreldrene dine komme, ble av hjernen din tolket som om det var noe som faktisk skjedde nå.

Veldig interessant fenomen! Men altså ikke noe overnaturlig. 🙂

Det var ikke bare jeg som hørte vardøgeret til foreldrene mine. Søsknene mine gjorde det også, samtidig. 

Foreldrene mine kom ikke hjem til samme tidspunkt hver dag. Hadde de gjort det, så kunne vi jo bare kokt poteter til et visst klokkeslett. Dette var før mobiltelefonene, så de kunne ikke bare varsle at de var underveis. Det var veldig praktisk med dette vardøgeret. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For noe tull. Vardøgeret kom hver dag, ellers ville det jo ikke blitt middag på oss. Det var et fenomen som bare var der. Hver dag, og helt naturlig. 

Anonymkode: 49a46...543

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det å få bilder i hodet litt det samme? 

når jeg kjører hjem er det et lite tettsted jeg må kjøre gjennom som består av en bakketopp i en sving og svært dårlig sikt. Det er femtisone, ingen gang- og sykkel-sti og mye tungtrafikk. 

da jeg kjørte hjem i pissregnet og mørket på mandag fikk jeg et bilde av en fotgjenger i veien på vei opp bakken. Jeg bremset ned og jaggu da jeg kom på toppen var det en fotgjenger i veien, med en stor semi-trailer midt i mot som måtte ta hele veien! Hadde ikke jeg begynt nedbremsingen tidligere (altså da jeg fikk bildet i hodet av fotgjengeren…) hadde den situasjonen vært en helt annen. 

det rare var at bilde jeg så stemte HELT med det jeg opplevde tre sekunder senere!!

var det en vardøge? Et varsel?

Anonymkode: a1731...2c3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette kalles hallusinasjoner.

Å få hallusinasjoner betyr ikke at man er gal, det er helt vanlig å oppleve små hallusinasjoner fra tid til annen. En veldig vanlig hallusinasjon er å se små svarte prikker, flekker eller skygger hvis man har vært våken lenge eller har underskudd på søvn. Det er fordi hjernen ikke er uthvilt og ikke fungerer optimalt, og dermed tolker sanseinntrykk litt feil.

Du hadde en forventing om at foreldrene dine skulle komme på et visst tidspunkt, hjernen din var innstilt på at de lydene snart skulle komme. Så var det noen neuroner som hoppet litt i feil bane, og minnet om tidligere ganger du hadde hørt foreldrene dine komme, ble av hjernen din tolket som om det var noe som faktisk skjedde nå.

Veldig interessant fenomen! Men altså ikke noe overnaturlig. 🙂

Så det du skriver her (i og med at vedkommende du siterte skriver «vi hørte»), er at man på et finurlig vis kobler hjernen sammen med en eller flere andre personer og har de samme hallusinasjonene? Neuronene hopper virkelig i feil bane ja, om de kan hoppe mellom hjerner😅

Flere her skriver jo også om episoder der de overhodet ikke forventer at noen kommer hjem.

Så forklaringen din er i beste fall utilstrekkelig. 

Anonymkode: 1b661...0fd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..jeg tenker at dere som opplever vardøger  på daglig  basis må begynne å filme dette med mobiltelefonen  deres- om dere mener det er overnaturlige  krefter i sving. 

Det ville i så fall vært en verdenssensasjon . Endelig  er det bevist at det finnes mer mellom himmel og jord 👻

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogadame skrev (33 minutter siden):

..jeg tenker at dere som opplever vardøger  på daglig  basis må begynne å filme dette med mobiltelefonen  deres- om dere mener det er overnaturlige  krefter i sving. 

Det ville i så fall vært en verdenssensasjon . Endelig  er det bevist at det finnes mer mellom himmel og jord 👻

Ja, er enig. Som troende altså. 😂 Hvis folk har dette hver dag, så film det da!!

Jeg opplevde dette bare noen ganger som tenåring da jeg bodde hjemme. Vi var jo flere som opplevde det samtidig, etc, men det var virkelig ikke hverdagskost.

Man kan jo bare sette opp overvåkingskamera med lyd et sted der det vil fange opp fenomenet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogadame skrev (1 time siden):

Det hadde vært kjempeinteressant å få testet det. Jeg var også yngre da jeg opplevde det, så jeg kan dessverre ikke teste det selv. Men, det er jo langt fra sikkert at det kommer noe på opptaket selv om man selv opplever fenomenet da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kundeinformasjon? Det heter barn på norsk. «Kid» er så barnslig og krampete.

Anonymkode: 3aa8c...d9d

Takk for at du informerer om hvor uptight og seriøs du er.

Anonymkode: b258b...5d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumle skrev (18 minutter siden):

Det hadde vært kjempeinteressant å få testet det. Jeg var også yngre da jeg opplevde det, så jeg kan dessverre ikke teste det selv. Men, det er jo langt fra sikkert at det kommer noe på opptaket selv om man selv opplever fenomenet da? 

Nettopp derfor jeg ikke tror på utenomjordiske  ting.

Det er kun hva enkelte " føler " . Helt objektivt. Da er det ikke en sannhet eller fakta . 

Det er ennå ikke funnet bevis på at ånder/ spøkelser finnes . 1 mill dollar er utlovet til den som kan bevise dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogadame skrev (9 minutter siden):

Det er kun hva enkelte " føler " . Helt objektivt. Da er det ikke en sannhet eller fakta . 

Det er ennå ikke funnet bevis på at ånder/ spøkelser finnes . 1 mill dollar er utlovet til den som kan bevise dette. 

Føler? Jeg hørte det like tydelig som når han faktisk kom hjem, hadde ingenting med følelser i den forstand å gjøre. Og jeg kan legge til at jeg ikke tror på verken ånder eller spøkelser osv i det hele tatt, hadde jeg ikke opplevd dette selv så mange ganger hadde jeg bare trodd det var tull. Jeg aner ikke hva det skyldes, men jeg vet i alle fall at det er et helt reelt (og veldig fascinerende) fenomen. 

Endret av Rumle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, dette har ingenting med confirmation bias å gjøre.

Det er confirmation bias at jeg tror jeg ser på klokka hver eneste dag klokka 1337. Nettopp fordi jeg har blitt oppmerksom på det. Jeg ser sikkert på klokka ørten andre ganger i løpet av dagen og like ofte ser jeg kanskje 1158 som 1337, men så har jeg blitt oppmerksom på akkurat 1337 så derfor opplever jeg det som at jeg oftere ser på klokka nettopp på dette tidspunktet.

Confirmation bias er et såpass velkjent fenomen at jeg tror de fleste har et godt grep om hva det handler om i dag. 

Men å påstå at vardøger er det samme, er direkte feil. Det blir litt som å si at jeg "jeg så en ufo i går" og så påstå at det bare var fordi jeg så et program om ufo-er dagen får, så denne gangen "husker" jeg at jeg så en ufo.

Poenget er at vardøger oppleves som noe helt spesielt og som bryter de vanlige fysiske lover. Når noe bryter med det som vi opplever som naturlig, så husker man selvsagt det. Det er ikke noe man "overser" og trenger å bli gjort oppmerksom på. 

Så kan man bare kose seg med å spekulere på hva dette kan være, enten man lener seg mot en naturlig, vitenskapelig forklaring, eller om man tror det er noe "hinsides" vår virkelighet. 

Anonymkode: b258b...5d5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogadame skrev (2 timer siden):

Dette blir selvsagt bare spekulasjon fra min side, ettersom det ikke er noen måte å teste dette på - men uansett om lyden faktisk skjer eller vare føles - så er det jo ofte slik at dette har skjedd folk som er sammen og hører dette samtidig.

Per, Ola og hunden Rex hører mamma komme hjem. De alle hører døra, de hører hun ta av seg sko, bikkja løper henne i møte. Ingen sier "der kommer mor" - de bare hører dette mens de sitter sammen. Rex kommer forvirret tilbake, der var ingen.

Om opplevelsen kan fanges på film med lyd vet man jo ikke. Var lyden fysisk tilstede? Eller var der en opplevd felles lyd fra ...ja fra hva? Det vet man ikke. Et annet plan/dimensjon? En annen tidslinje hvor mor kom hjem akkurat da? Jeg aner ikke, men jeg har jo opplevd dette sammen med andre uansett. Og jeg tror ikke det er ånder eller spøkelser. 

Visste du at mange ikke tror på for eks "lyktemenn" (fenomenet, ikke faktisk menn med lykter og mytene)? Husker en slektning av meg hadde sett det på sine yngre dager, men mange var hardnakket på at slikt fantes ikke, det var jug, det måtte være noe annet, det var fysisk umulig, etc. Bare fordi det er svært sjeldent, og de hadde aldri sett det.

Jeg har bare sett det 2 gang i mitt liv, og jeg bodde i 10 år på et sted hvor jeg daglig gikk forbi der jeg så det 2 ganger. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnomsuste skrev (19 timer siden):

Vardøge eller «vardøgg» (som vi sier der jeg kommer fra) har trolig utelukkende med hjernens forventninger å gjøre. Når man forventer at noen kommer hjem, gjerne ved regelmessighet, så spilles dette opp i hjernen. Forventningen blir underbevisst såpass sterk at den leder til en audiell hallusinasjon. 
Man kan selvsagt ikke avskrive metafysiske forklaringer a priori, men rent kognitivt er det trolig her man finner forklaringen. 
Rimelig pussig fenomen allikevel mener nå jeg…

Jeg har opplevd det når noen kommer uventet. Mannen her f.eks kommer aldri til faste tider og det varierer mye i tid.

Anonymkode: d0459...0e5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Heydayotheinterweb skrev (På 4.11.2022 den 0.29):

Så hvordan kan du forklare at jeg hørte noen sprekke skallen 5 sekunder før det skjedde?
Vardøger er mer en forventninger, min venn.
Du aner faen ikke hva du prater om. Sorry!
Opplev det! 

Hmm… «-min venn» og «-du aner faen ikke hva du snakker om», samt «-opplev det»? 
Du sender litt mixed signals ved måten du formulerer deg på. 
Når det er sagt så har jeg opplevd vardøgg mange ganger, men det betyr ikke at det trenger å være noe magisk av den grunn. 
Hjernen er snål på en del områder så intet forundrer meg lengre. 

Når det er sagt så er det mer mellom himmel og jord enn mange tror. Tror selv på Gud, engler, demoner, himmel og helvete så jeg er definitivt en «believer» når det gjelder metafysikk. Er vadøgg noe mer enn kun kjemiske forbindelser i hjernen? Muligens, men disse kjemiske forbindelsene opptrer nå engang. Hva trigger dem? Kan være absolutt alt mellom himmel og jord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå i senga. Fikk ikke sove. Var vant til lyden av disse familiemedlemmene, som kom hjem nå. De forsøkte være stille. En av de la fra seg nøkler på kjøkkenbordet. På vei opp trappa stoppet det opp på knirke-trinnet, det trdje trappetrinnet. Snudde og gikk så ned igjen, og inn i fellesstua. Klikk, lampa ble tent. Verandadøren åpnet seg. Dette pågikk i ti minutter. Så helt stille.

Våknet med ett! De eksakt samme lydene. Men denne gangen hørte jeg stemmene deres også! Det var skummelt å forutsi neste bevegelse. Nøkler på bordet, opp og ned igjen fra 3de trappetrinn. Så ut i fellesstua. Lampe. Veranda!
Pratet om dette dagen etter. Lærte om vardøgere. Men har aldri opplevd noe sånt siden. Var sikkert bare en drøm.

Anonymkode: 66cc6...b1f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumle skrev (16 timer siden):

Problemet er jo at du ikke kan filme en lyd du tror du hører, før den skjer. I så fall må man installere kamera rundt seg selv som filmer 24/7 og vise til at «her, klokka 16:52:10 går jeg mot døra fordi jeg tror jeg hører en lyd, og her, klokka 17:05:22 - kommer Bente hjem.

- Jeg har kun hatt vardøger en gang i forhold til mine foreldre. Min mor har hatt det mange ganger i forhold til oss barna.

Jeg ser noen snakker om at det er naturlig å «forvente at noen kommer hjem». I mitt tilfelle hadde min mor det etter jeg flyttet hjemmefra. Jeg kunne besøke henne helt tilfeldig uten noe mønster, da jeg jobbet turnus og kunne derfor like gjerne møte opp mandag klokka 10.30 som onsdag klokka 19.00 Eller lørdag kl 12.00. Ofte sto hun da i ytterdøra og ventet på meg fordi hun «visste at jeg kom» (som var umulig da jeg ikke hadde meldt i fra og noen ganger bestemte meg bare minutter før jeg stakk innom fordi jeg var på spasertur i nærområdet.)

Jeg tror det handler om energier, og at det kanskje er energier vi mennesker sender ut som nære familie/venner kan «plukke opp» og dette har vi ikke klart å kartlegge enda. Vi vet i dag mye mer om instinkter, som lukt, puls og pust: vi kan «lese» og plukke opp mye mer av hverandre enn hva vi selv er klar over: om noen puster overfladisk, om noen har hjertebank/høy puls, om noen pumper ut adrenalin fordi de er stressa osv. - så kan andre rundt plukke opp mye av dette her uten at de tenker over selv at de fanger det opp. Jeg tror vardøger også kan være noe vi klarer å forklare frem i tid. Sanseapparatet til oss mennesker er kraftige saker, vi har kanskje ikke oppdaget enda hvor utviklet vi egentlig er. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Den Sagnomsuste said:

Hmm… «-min venn» og «-du aner faen ikke hva du snakker om», samt «-opplev det»? 
Du sender litt mixed signals ved måten du formulerer deg på. 
Når det er sagt så har jeg opplevd vardøgg mange ganger, men det betyr ikke at det trenger å være noe magisk av den grunn. 
Hjernen er snål på en del områder så intet forundrer meg lengre. 

Når det er sagt så er det mer mellom himmel og jord enn mange tror. Tror selv på Gud, engler, demoner, himmel og helvete så jeg er definitivt en «believer» når det gjelder metafysikk. Er vadøgg noe mer enn kun kjemiske forbindelser i hjernen? Muligens, men disse kjemiske forbindelsene opptrer nå engang. Hva trigger dem? Kan være absolutt alt mellom himmel og jord. 

Ja, men altså... fenomenet er jo at du hører ting før de skjer også skjer de rett etterpå nøyaktig som du hørte dem.
Jeg bruker ikke ordet "magi" her. Jeg bruker ordet "fenomen". Fordi det ER et fenomen.
Et fenomen ingen har noe løsning på. Det var en Amerikaner i Tromsø som prøvde å forske på dette men ble avvist pga det ble ansett som tull

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...