Conall Skrevet 1. november 2022 #1 Del Skrevet 1. november 2022 Synes dette med vardøge er interessant. Har ikke opplevd det selv. Hva er det som går i forveien? Er det en skytsengel eller en ånd? Ønsker gjerne å høre andres erfaringer rundt vardøger 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #2 Del Skrevet 1. november 2022 Engang mens jeg fortsatt bodde hjemme med foreldrene mine så var jeg på vei hjem fra kveldsvakt. Det var en skikkelig stygg forbikjøring foran meg og jeg kunne blitt truffet. Måtte bremse og hive meg ut av veien. Alt gikk bra og jeg skulle til å kjøre videre hjemover så ringer plutselig pappa. Han lurte på hva jeg dreiv med, han hadde nettopp hørt meg komme inn utgangsdøra, men så kom jeg aldri inn liksom. Og når han gikk for å se hva jeg «dreiv med i gangen» så var det ingen der…. Tror det var en vardøge. Jeg og pappa var alltid veldig tett knyttet til hverandre ❤️ Anonymkode: c8012...489 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #3 Del Skrevet 1. november 2022 Han så altså ingen, men han hørte «meg». Anonymkode: c8012...489 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heydayotheinterweb Skrevet 1. november 2022 #4 Del Skrevet 1. november 2022 (endret) Nei, det er at du hører framtiden før den skjer. Hadde det mye som liten men forsvant med årene. Fenomenet har vært forsket på og finnes i mange nord-Europeiske kulturer. Det er mest utbredt i Skottland. Endret 1. november 2022 av Heydayotheinterweb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #5 Del Skrevet 3. november 2022 Huset jeg bodde i under tenårene hadde vardøger. Det virket å være knyttet til selve huset, flere av oss opplevde det jevnlig at man hørte en av de andre komme hjem, og så kom de aldri. Og så ca fem minutter senere kom de hjem på ordentlig. Dette var et gammelt hus med spesielle låser og gammel trapp, så lydene man hørte var ikke til å ta feil av. Lyden av låsen, sikkerhetslåsen, og personens steg opp trappen. Jeg har ikke opplevd det andre steder enn i akkurat det huset. Anonymkode: aae2a...24f 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #6 Del Skrevet 3. november 2022 Vardøger er i norsk folketro en varslende ånd, føreferd, som man hører, sjeldnere også ser, før mennesket den tilhører innfinner seg. Noen ganger kan vardøger være identisk med en vernende følgeånd, fylgje. Store norske leksikon Anonymkode: 96270...afb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #7 Del Skrevet 3. november 2022 En ekte vardøge, altså at du for eks hører noen komme hjem rett før de gjør det - tror jeg handler mer om en slags energi som har lagd "spor" på en måte. Som en sti som tråkkes opp, bare at du fornemmer at noen er der fordi de pleier være der ved et visst tidspunkt. Jeg kunne oppleve sterk vardøge av at fattern kom hjem fra jobb. Kunne høre den helt unike lyden av nøkkelen i låsen og at ha trampet i av seg sko osv, men så kom han hjem for eks 10 min senere på ekte. Anonymkode: 0b98b...8e9 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #8 Del Skrevet 3. november 2022 Jeg opplever det ofte, det og déjà vu. I perioder har det vært så mye at mannen min ba meg om å slutte med å si at jeg må slutte med å fortelle det, han synes det var skremmende. Anonymkode: 96aba...dbc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #9 Del Skrevet 3. november 2022 Har opplevd det mange ganger. Oftest handler det om lyden av dørhåndtak som åpnes noen minutter før personen kommer. Har også noen ganger hørt en lyd som at noen banker på døra ikke lenge før personen kommer. Er ingen utenfor, og ikke lenge etterpå så kommer bilen på gårdsplassen. Lurer på hva de som er så skeptiske til alt overnaturlig har som forklaring på vardøger. Det er jo et kjent fenomen som mange av oss opplever. Anonymkode: d0459...0e5 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #10 Del Skrevet 3. november 2022 Så rart, jeg har ikke hørt om fenomenet før, men har også opplev det. Det som er rart var at vi var flere som hørte det samtidig, at noen kom inn døren og tok av skoene før de gikk videre inn i huset.. uten at det var noen der. Anonymkode: 26e7c...252 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #11 Del Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så rart, jeg har ikke hørt om fenomenet før, men har også opplev det. Det som er rart var at vi var flere som hørte det samtidig, at noen kom inn døren og tok av skoene før de gikk videre inn i huset.. uten at det var noen der. Anonymkode: 26e7c...252 Ja det er en av grunnene til at dette ee en av få ting jeg 100% tror på. Fordi man kan oppleve det sammen med andre, tilogmed med husdyr Anonymkode: 0b98b...8e9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #12 Del Skrevet 3. november 2022 Har også opplevd det i en leilighet, men aldri etter at vi flyttet. Det skjedde gang på gang. Det var en veldig spesifikk lyd av ytterdøren og at en person slengte fra seg veska si. Nettopp det som skjedde en liten stund etterpå. Anonymkode: f94b2...649 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #13 Del Skrevet 3. november 2022 Confirmation bias Anonymkode: e6925...33c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #14 Del Skrevet 3. november 2022 Vardøger er vanlig og helt ufarlig. Jeg er bare overrasket over at dere har opplevd dem så kort tid i forveien som 10 min. Da jeg vokste opp, så hadde mine foreldre vardøger. Vi hørte dem kjøre opp veien og inn i garasjen en halvtime før de kom. Det var så fast og forutsigbart at vi brukte det som tegn på når vi skulle starte å koke poteter. Jeg kan ikke huske at det vardøgeret noensinne uteble. Selv hadde jeg også vardøger da jeg gikk på barneskolen. Det var et synlig et. Min mor så meg komme gående en halvtime før jeg virkelig kom. Om jeg eller min mann har vardøger nå, det vet jeg ikke. For her er det så mye trafikk at vi ikke merker om det er et vardøger eller bare en nabo vi hører. Litt synd. Anonymkode: 49a46...543 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 3. november 2022 #15 Del Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Huset jeg bodde i under tenårene hadde vardøger. Det virket å være knyttet til selve huset, flere av oss opplevde det jevnlig at man hørte en av de andre komme hjem, og så kom de aldri. Og så ca fem minutter senere kom de hjem på ordentlig. Dette var et gammelt hus med spesielle låser og gammel trapp, så lydene man hørte var ikke til å ta feil av. Lyden av låsen, sikkerhetslåsen, og personens steg opp trappen. Jeg har ikke opplevd det andre steder enn i akkurat det huset. Anonymkode: aae2a...24f Akkurat det samme har jeg opplevd mange ganger også da jeg var yngre, men det gjaldt kun min far. Kunne høre at han hostet, lyd av plastposer hvis han hadde handlet osv, gikk ut for å si hei, men der var han ikke. 20-30 min senere kom han og lydene stemte alltid, veldig pussig fenomen. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heydayotheinterweb Skrevet 3. november 2022 #16 Del Skrevet 3. november 2022 Crazy story time: Når vi var kids brukte vi å se på porr. Bare fordi vi var 8-9 år gamle og nyskjerrige på ting. Jeg hørte bestandig når foreldrene mine kom. Så jeg tok ut kassetten (vi snakker 80-tallet) og alle de andre kidsa: "Hvorfor gjorde du det?" "Fordi folksa kommer strax." Man kunne bare høre ting før det skjedde. Jeg hørte de kom inn døra og pratet 2 min før de kom. Sær historie, men vardøger er et fenomen jeg gjerne diskutere og jeg har en ganske spaca historie. Og han nekter ennå for det den dag i dag, men kan ikke nekte for det. Åh merkelige ting skjedde på 80-tallet 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 3. november 2022 #17 Del Skrevet 3. november 2022 (endret) Heydayotheinterweb skrev (På 1.11.2022 den 20.50): Nei, det er at du hører framtiden før den skjer. Hadde det mye som liten men forsvant med årene. Fenomenet har vært forsket på og finnes i mange nord-Europeiske kulturer. Det er mest utbredt i Skottland. Merkelig det der. Jeg også opplevde det ofte som liten, men ikke i senere år. Som oftest "hørte" jeg at noen kom hjem og gikk i døra bare et minutt eller to før det faktisk var noen som kom hjem fra skole eller jobb. Ok, jeg gjentar hva som allerede er skrevet ørten ganger i tråden. Glem det. Endret 3. november 2022 av ElectricScum 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #18 Del Skrevet 3. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Confirmation bias Anonymkode: e6925...33c Du er helt på villspor. Dette har ingenting med confirmation bias å gjøre. De færreste går rundt og er oppmerksomme på at man muligens kan oppleve vardøger. Jeg hadde ikke hørt om fenomenet engang da jeg var kid. Anonymkode: b258b...5d5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #19 Del Skrevet 3. november 2022 Heydayotheinterweb skrev (28 minutter siden): Crazy story time: Når vi var kids brukte vi å se på porr. Bare fordi vi var 8-9 år gamle og nyskjerrige på ting. Jeg hørte bestandig når foreldrene mine kom. Så jeg tok ut kassetten (vi snakker 80-tallet) og alle de andre kidsa: "Hvorfor gjorde du det?" "Fordi folksa kommer strax." Man kunne bare høre ting før det skjedde. Jeg hørte de kom inn døra og pratet 2 min før de kom. Sær historie, men vardøger er et fenomen jeg gjerne diskutere og jeg har en ganske spaca historie. Og han nekter ennå for det den dag i dag, men kan ikke nekte for det. Åh merkelige ting skjedde på 80-tallet Hvem er "han" i denne historien? Anonymkode: e15bd...d49 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2022 #20 Del Skrevet 3. november 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde ikke hørt om fenomenet engang da jeg var kid. Anonymkode: b258b...5d5 Kundeinformasjon? Det heter barn på norsk. «Kid» er så barnslig og krampete. Anonymkode: 3aa8c...d9d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå